گوگل لایت هاوس (Google Lighthouse) چیست و چه کاربردی دارد؟
5 دقیقه
گوگل به عنوان محبوب ترین موتور جستجو تلاش می کند هر روز بیشتر از قبل میزان رضایت کاربر از جستجو را افزایش دهد. در واقع همه ما می دانیم که رضایت کاربر مهمترین اولویت گوگل است. به همین به طور مداوم قوانین و الگوریتم های جدیدی ارائه می کند تا میزان رضایت را افزایش دهد. از طرف دیگر جزئیات این قوانین و الگوریتم ها مشخص نیست و این کار را برای وبمستران و متخصصین سئو سخت و پیچیده کرده است. حالا تصور کنید به عنوان صاحب سایت یا یک کارشناس این امکان را داشته باشید که سایت خود را از منظر گوگل ببینید و بررسی کنید. هرچند گوگل جزئیات قوانینش را برملا نمی کنید اما ابزارهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید مشکلات سایت خود را از نظر گوگل آنالیز کرده و درصدد برطرف نمودن آنها برآیید. یکی از مفیدترین ابزارها برای این کار گوگل لایت هاس است. اگر می خواهید با این ابزار جادویی و فوق العاده آشنا شده و بدانید چطور عمل می کند با ما همراه شوید.
Google lighthouse چیست؟
گوگل فاکتورهای مختلفی برای رتبه بندی و امتیاز دهی به سایت های مختلف دارد. در کنار این فاکتورها ابزارهایی را برای بررسی سایت ارائه کرده است. گوگل لایت هاوس یکی از این ابزارهاست که به کمک آن می توانیم قسمت های مختلف وب سایت را بررسی نموده و مشکلات و نقاط ضعف ان را برطرف کنیم. از آنجایی که این ابزار متعلق به خود گوگل است بنابراین برای بررسی مشکلات سایت گزینه بسیار خوبی است. تنها با چند کلیک می توانید اطلاعات کاملی در مورد صفحات سایت به دست بیاورید، آنها را انالیز کنید و خطاهای موجود را برطرف کنید تا رتبه سایت تان را افزایش دهید. Google lighthouse یک افزونه یا اکستنشن است که بر روی مروگر کروم نصب می شود و در هر صفحه ای که بر روی این افزونه کلیک کنید، تجزیه و تحلیل آن سایت را در اختیارتان قرار می دهد. در عکس زیر، تصویر این افزونه را مشاهده می کنید:
گوگل لایت هاوس چگونه کار می کند؟
پس از نصب این افزونه بر روی کروم می توانید هر صفحه ای که می خواهید را بررسی کنید. فاکتورهای مختلفی در این آنالیز بررسی می شوند که عبارتند از:Performance یا عملکرد سایت،Accessibility یا قابلیت دسترسی برای کاربران کم توان، Best Practice یا تجربه برتر، SEO یا بهینه سازی سایت و WPA یا وب اپلیکیشن پیش رونده که هر 5 مورد را در تصویر زیر مشاهده می کنید. در ادامه به بررسی مختصر هر کدام از این موارد می پردازیم.
1. Performance یا عملکرد سایت:
در این بخش فانوس گوگل یا همان google Litehouse سایت را از نظر مدت زمان بارگذاری اولین متن یا تصویر برای کاربر (First Contentful Paint)، سرعت بارگذاری محتوای صفحه یا (Speed Index)، مدت زمان بارگذاری بزرگترین تصویر یا یک بلوک متنی (Largest Contentful Paint)، مدت زمان بارگذاری کامل یک صفحه برای تعامل کاربر (Time to Interactive)، مدت زمان مسدود شدن کل صفحه (Total Blocking Time) و عدم امکان تعامل کاربر با آن و مقدار محتوای رندر شده در یک صفحه (Cumulative layout shift) بررسی می کند.
علاوه بر بررسی این 6 فاکتور، گوگل لایت هاوس راه هایی را برای بهینه سازی مدت زمان بارگذاری صفحات به شما پیشنهاد می کند که تحت عنوان Opportunities و Diagnostics نمایش می دهد.
2. Accessibility یا قابلیت دسترسی
این قسمت مربوط به در دسترس بودن سایت برای افرادی است که ناتوانی جسمانی دارند. در واقع این بخش عملکرد لینک ها و دکمه ها را بررسی می کند. بطور مثال چک می کند ببیند آیا برای تصاویر alt تعریف شده است یا نه تا محتوا برای افراد نابینا قابل دسترسی باشد.
3. Best Practice تجربه برتر
این بخش بر امنیت وب سایت متمرکز شده است و گوگل بررسی می کند ببیند آیا صاحب سایت از استانداردهای لازم و ضروری در توسعه سایت بهره برده است یا نه؟ آیا منابع سایت امنیت لازم را دارند یا نه، بطور مثال استانداردهای SSL را رعایت کرده اند؟ همچنین سایت را از نظر به کار گیری پروتکل HTTS و HTTP/2 مورد ارزیابی قرار می دهد. به طور کلی 16 تست در این بخش انجام می شود تا سایت به لحاظ امنیتی بررسی و تحلیل شود.
4. SEO بهینه سازی صفحات سایت
در این بخش تست های مرتبط با کیفیت صفحات سایت انجام می شود. اگر در این بخش سایت شما نمره خوبی از لایت هاوس نگیرد، پیشنهادهای خوبی به شما ارائه می کند تا وضعیت صفحات خود را بهبود ببخشید و به این ترتیب هم تجربه کاربری بهتری برای کاربران رقم می خورد و هم سایت شما امتیاز بهتری می گیرد و در رتبه های بالاتر نمایش داده می شود.
5. PWA (Progressive Web Apps)
بیشتر تست های این بخش مرتبط با تطابق اپلیکیشن یا نسخه وب گوشی و PWA ها است. همچنین قابلیت ردابی شدن صفحات سایت توسط کرالرهای گوگل و ... مورد بررسی قرار می گیرد. از نکات قابل بررسی این است که چک شود آیا در زمان قطع بودن اینترنت ی آفلاین بودن آن سایت در دسترس است یا خیر؟ آیا در سایت ارور 200 هم دیده می شود یا خیر؟ در این بخش تست هایی از این دست انجام می شود.
چگونه می توان از Google lighthouse استفاده کرد؟
اولن راه برای دسترسی به این ابزار همانطور که گفته شد این است که اکستنش یا افزونه آن را بر روی کروم نصب کنید. سپس بر روی هر صفحه از هر سایتی که این افزونه را کلیک کنید، می توانید یک گزارش از وضعیت آن صفحه بگیرید. راه دیگر این است که پس از نصب افزونه، بر روی صفحه سایت موردنظر کلیک راست کنید و گزینه Ispect را انتخاب کنید. سپس در پنجره ای که باز می شود، از منوی بالا سمت راست، بر روی لایت هاوس کلیک کنید و منتظر بمانید تا گزارش آن کامل شود.
دومین راه برای دسترسی به این ابزار این است که از طریق فعال کردن بخش Developer Tools کروم به آن دسترسی داشته باشید. در این قسمت می توانید مشخص کنید کدام یک از تست های لایت هاوس بر روی صفحه موردنظرتان اجرا شود. در این بخش نیز می توانید نوع دستگاه (موبایل یا دسکتاپ) را انتخاب نمایید و در سرعت های مختلف وضعیت صفحه را بسنجید.
و سومین راه برای استفاده از Google lighthouse استفاده از ابزار Page Speed Insights است که می توانید با استفاده از آن از تست های لایت هاوس نیز استفاده کنید.
سخن آخر
برای آنکه سایت شما در نتایج برتر گوگل دیده شود باید امتیازهای لازم از نظر گوگل را بدست آورید. برای اطلاع از وضعیت سایت میتوانید از ابزارهای گوگل استفاده کنید تا سایت خود را از منظر این موتور جستجو بررسی نموده و در جهت برطرف کردن ایرادات آن اقدام کنید. Google lighthouse بهترین ابزار برای بررسی وضعیت و سلامت سایت است که در این مقاله از رایا پارس به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. این ابزار با پیشنهادات خوبی که در هر بخش ارائه می کند به شما امکان می دهد تا وضعیت سایت تان را بهبود ببخشید.