محتوای ضعیف (thin content) چه تاثیری بر سئو دارد؟
10 دقیقه
تا به حال شده سایتی را باز کنید و از شدت ضعیف بودن محتوا فورا آن را ببندید؟ این سایت ها علاوه بر این که به بازار کار خود آسیب می زنند، باعث اتلاف زمان کاربر شده و خاطره ای از ضعف محتوا و مطالب ناکارآمد در ذهن او به جا گذاشته که باعث می شود در سرچ های بعدی دیگر روی آن سایت کلیک نکند. این نوع مطالب محتوای ضعیف یا Thin content نامیده می شود. به طور کلی محتوایی که فاقد ارزش و اعتبار باشد باعث کاهش ترافیک و رتبه سایت، افزایش نرخ پرش و آسیب به فرآیند سئو سایت می شود. از آن جایی که محتوا نقطه قوتی در مبحث دیجیتال مارکتینگ و سئو محسوب می شود، غفلت از آن می تواند پیامد های مضری برای کسب و کار ما داشته باشد. در این مطلب به شما در شناسایی، حذف و اصلاح محتوای thin content کمک خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که دقیقا چه تاثیری بر سئو دارد.
محتوای ضعیف یا Thin content چه ویژگی هایی دارد؟
پیش از هر چیزی بهتر است به خوبی این نوع محتوا را بشناسیم تا در کنترل و مدیریت آن عملکرد بهتری داشته باشیم. شاید کم بودن محتوا اولین مشخصه ای است که در ذهن هر مخاطبی نسبت به محتوای ضعیف، شکل می گیرد. اما کم و زیاد بودن مطلب به تنهایی نمی تواند یک محتوا را از نظر گوگل و حتی کاربر ضعیف یا قوی جلوه دهد. چه بسا محتواهایی که تعداد کلمات زیادی داشته اما خسته کننده و فاقد ارزش برای خزنده های موتورهای جستجو است. در ادامه به X فاکتور مهم که باعث ضعیف شناختن یک محتوا می شود خواهیم پرداخت.
1 محتوای ماشینی
محتوایی که خودکار و توسط ماشین های بازنویسی یا ربات های تایپ و ساخت محتوا تولید می شوند و هیچ گونه ویرایش و بازخوانی روی آن انجام نمی شود، محتوای ضعیفی است که تجربه کاربری منفی و غیر قابل فهمی دارد. این نوع محتوا معمولا فاقد علائم نگارشی و ویراست صحیح است و به دلیل تکرار و خطاهای زبانی برای خوانش کاربر سخت و بدفهم است.
2 حجم نامتناسب محتوا
قبلا به طور اجمالی به کم و زیاد بودن محتوا پرداختیم. کمتر بودن حجم محتوا از یک حدی قطعا برای صفحه شما یک ضعف محسوب می شود. اما بالعکس آن یعنی زیاد بود آن هم به طور کلی یک نقطه قوت نیست. چه بسا یک محتوا زیاد باشد اما گوگل آن را به عنوان یک محتوای سودمنمد ایندکس و رتبه بندی نکند. حجم مطلب اگر از 500 کلمه (به طور مثال) کمتر باشد و از یک حدی فراتر رود ممکن است که خارج از حوصله کاربر باشد.
3 محتوای غیر سودمند و فاقد عمق
اگر برای یک کلمه کلیدی خاص محتوا می نویسید، توجه داشته باشید که باید به تمام نکات و جنبه های آن کی ورد بپردازید و به همه سوالات و ابهاماتی که ممکن است برای کاربر پیش بیاید، پاسخ دهید. زمانی می توانیم یک محتوا را ارزشمند بنامیم که کامل و جامع، و مطابق و هم راستا با نیازهای کاربران باشد. اگر فقط به نکاتی کلی و سطحی یک مطلب بپردازید، احتمال زیاد برای فاقد عمق لازم و مفید برای کاربر خواهد بود.
4 محتوای تکراری یا cannibal
یکی دیگر از مهم ترین مشخصه های محتوای ضعیف تکراری بودن آن است. اگر یک محتوای مشابه یا تکراری در صفحات مختلف سایت یا وبلاگ وجود داشته باشد، مطمئنا باعث آسیب به سایت شما و ضعف محتوایی آن خواهد شد. یکی از خط قرمز های بزرگ گوگل محتوای duplicate است که در هر جایی از سایت باشد بی ارزش است.
5 محتوای کپی
یکی دیگر از آسیب های محتوایی مربوط به استفاده و copy / paste کردن از سایت های دیگر است. این مطالب حتی اگر مفید و ارزشمند هم باشد با توجه به این که از منبع دیگری کپی شده است، فاقد ارزش و اعتبار است. حتی اگر بخشی از مطلب از سایت و وبلاگ دیگری کپی شود الگوریتم های هوشمند گوگل قادر به تشخیص کپی بودن آن خواهند بود. همچنین ممکن است مطلب را از جایی خریداری کنید ولی به چندین نفر فروخته شده و در دسترس همه باشد.
6 نداشتن محتوای چند رسانه ای
اگر یک محتوا صرفا حاوی متن نوشتاری باشد و از هیچ گونه عکس، ویدیو یا فایل صوتی ای استفاده نشود، برای کاربر خسته کننده است و گوگل با توجه به نرخ پرش و فاکتورهایی دیگر معمولا این مطالب را ضعیف قلمداد می کند.
7 تبلیغات زیاد در صفحات
برای ارائه یک محتوای ارزشمند به کاربر باید مطلبی قابل خواندن تولید کنیم. اگر یک صفحه پر از تبلیغات، پنجره های pop-up، پیشنهاد ویژه و CTA باشد، ارزشی برای کاربر محسوب نخواهد شد. قطعا همه ما به صفحاتی وارد شده ایم که در بدو ورود با باز کردن خودکار چندین صفحه pop-up از ما پذیرایی کرده باشند! این نوع از صفحات برای کاربر مزاحمتی ایجاد کرده که منجر به گزارش اسپم و افزایش نرخ پرش، و یک امتیاز منفی محتوایی خواهد بود. در برخی موارد ممکن است که صفحه های بازشو ربات های گوگل را مسدود کرده و گوگل در زمان ورود به سایت به جای خواندن محتوای اصلی، به صفحات تبلیغ هدایت شود.
چرا محتوای Thin content برای سئو مضر است؟
گوگل به محتوایی ارزش و جایگاه می دهد که با هدف کاربر از جستجو کردن مطابقت بیشتری داشته باشد. زمانی که کاربر عبارتی را سرچ می کند، دوست دارد زودتر و راحت تر به منظور خود دسترسی پیدا کند. حال این هنر ماست که بتوانیم چقدر گوگل را در پیدا کردن یک محتوای مفید در سایت خود راهنمایی کرده و متقاعد کنیم که محتوای ما دقیقا مطابق با نیاز کاربر است. محتوای ضعیف شامل ویژگی هایی است که مستقیم به سئو سایت آسیب می رساند که در زیر نام برده شده است:
- بدون لینک سازی
- بدون کلمه کلیدی اصلی
- کاهش ترافیک
- مخاطب ناراضی و نرخ پرش بالا
- صفحات ضعیف، قدرت کلی وب سایت را کاهش می دهد
- عدم دریافت رتبه مناسب ازابتدا
- برندسازی و مشتری سازی را به مخاطره می اندازد
- کنیبال شدن محتواها و گیج شدن گوگل
راهکارهای شناسایی و اصلاح محتواهای Thin
در این قسمت قصد داریم ابزارها و راهکار های مناسبی که می تواند یک محتوای ضعیف را شناسایی و اصلاح کند را، معرفی کنیم. این روش ها بنا به تجربه و کار روی چندین نمونه محتوایی و جواب گرفتن از آن ها پیاده شده اند. این روش های بسیار متنوع و کاربردی است در صورت انجام آن ها در طول مدتی مشخص تاثیر خود را نشان خواهد داد. همچنین ابزارهای معرفی شده بسیار پرکاربرد و معروف بوده و یادگیری آن ها منافع دیگری هم برایتان خواهد داشت.
1 آپدیت محتوایی کنید
به روز کردن محتوا ربات های گوگل را تحریک می کند تا دوباره به سایت شما سر بزنند. سعی کنید نقاط ضعف مطلب را پوشش داده و نکات جذاب دیگری را به محتوا اضافه کنید تا محتوا روندی رو به رشد به خود بگیرد و برای کاربر مفیدتر شود. این روش ساده اما بسیار کارآمد است و نیازی به ابزار خاصی ندارد.
2 ادغام و ریدایرکت
صفحات ضعیف و قدیمی که به هر دلیلی نیاز نیست کاربر آن ها را ببیند، می تواند به صفحه جدید که نسخه بهتری از همان صفحه تکراری است ری دایرکت شود. حتی اگر دو صفحه ظاهرا تکراری نباشد اما هر دو به دو بخش از یک موضوع اصلی پرداخته باشند، هم نوعی cannibalization و تکرار محسوب شده و می توانند ادغام و ری دایرکت شوند.
3 شناسایی و حذف صفحات ضعیف
می توانید صفحاتی که ضعیف هستند را در سرچ کنسول گوگل آنالیز کنید و صفحاتی امکان ری دایرکت نداشته و از ارزش و جایگاه خوبی برخوردار نیست را در صورت نیاز removal و حذف کنید. قبل از این کار مطمئن شوید که هیچ ترافیکی از راه آن صفحه دریافت نکرده و برایتان هیچ کاربردی ندارد.
4 برندسازی
گوگل به دنبال سیگنال های اعتمادسازی در سایت هاست. و برند های واقعی و معتبر را دارای ارزش بالایی می داند. سعی کنید در محتوا از نام برند خود استفاده کنید. همچنین از صفحه درباره ما غافل نشده و صفحات شبکه های اجتماعی خود را فعال نگه داشته و بخشی از محتوا را درون آن ها منتشر کنید.
5 گرافیک و محیط کاربری زیبایی داشته باشید
این یکی از عوامل تاثیرگزار در جذب مخاطب است. علاوه بر یک طراحی سایت مطمئن و استاندارد، از رنگ ها و اینفوگرافی های جذاب در صفحات محتوای خود بهره ببرید.
6 محتوای مولتی مدیا
حتما و حتما از محتوا های چند رسانه ای مثل پادکست های صوتی، ویدیو و عکس های متنوع و مرتبط در لابه لای مطلب خود استفاده کنید. این نقش بسیار مهمی در بهبود ارزش محتوایی شما دارد.
7 تبلیغات محدود
بنا به دلایلی مثل وقت گیری، مزاحمت و منفور بودن تبلیغات زیاد نزد مخاطب، که قبلا از آن ها نام بردیم، حتما حجم تبلیغات صفحات خود را مدیریت کرد و حتی الامکان لابه لای محتوا تبلیغات درج نکنید.
8 محتوای خاص و نو
سعی کنید به مطالبی که کسی به آن ها نپرداخته یا کمتر پرداخته فکر کنید. هر چقدر موضوع جدیدی به دنیای وب و گوگل اضافه کنید در محبوبیت و اعتبار شما نقش بسیار موثری خواهد داشت.
9 محتوای هدفمند و کاربرپسند تولید کنید
سعی کنید با بررسی کی ورد ها و شناسایی کلملات کلیدی دم دراز به تمامی اجزایی که مخاطب شما نیاز دارد بپردازید. هر چقدر محتوای شما فراگیر تر باشد به نفع شماست. سعی کنید هدف کاربران را درک کرده و بفهمید کاربر چه سوالاتی از گوگل دارد و دنبال چه چیزی می گردد.
10 به جای کپی، ترجمه کنید
هر چقدر کپی کردن مضر و مخرب است، ترجمه کردن یک محتوا از زبان دیگر می تواند مفید و سودمند باشد. سعی کنید منابع مختلف خارجی زبان را شناسایی کرده و در صورت نبود محتوای خوب و منحصر به فرد در میان رقبا به ترجمه بپردازید.
11 لینک دادن به منبع اصلی محتوا
اگر یک مطلب ترجمه شده را در سایت خود منتشر می کنید حتما به منبع و سایت اصلی آن لینک دهید. اگرچه این بک لینک برای سایت دیگری محسوب می شود، اما با توجه به این که از منیع و رفرنس معتبری برای درج محتوای خود استفاده کرده اید گوگل امتیازی برایتان در نظر خواهد گرفت. همچنین در زمان استفاده از محتوای سایت های هم زبان با ایجاد پیوند یا ذکر کردن منبع برای خود سیگنال مثبت به دست آورید.
12 حجم مناسب برای محتوا در نظر بگیرید
سعی کنید برای صفحات فرود landing حداقل 700 کلمه و برای مقالات حداقل 1000 کلمه محتوای مفید و ارزشمند تولید کنید. اما در نظر داشته باشید که مقیاس و عدد خاصی برای حجم محتوا از طرف گوگل ذکر نشده و محتواها بر اساس کاربری و فایده برای کاربر ارزش گزاری می شوند.
13 همه قسمت های تکراری را در نظر بگیرید
سعی کنید با استفاده از ابزار هایی مثل screming frog در قسمت هایی مثل title, description و تگ های هدینگ موارد تکراری را شناسایی کرده و در این بخش ها هم تکرار نداشته باشید. حتما محتواهای سایت خود را به طور مرتب و در هفته، حداقل دو بار چک کنید تا با دیگر محتواها درسایت خودتان cannibal یا تکراری نشود.
14 پارامترهایی که باعث تکرار درURL می شود را از بین ببرید
گاهی پارامتر هایی در url مثل fbclid یا علامت مساوی و علامت سوال ممکن است صفحاتی مستقل بسازد که محتواها عینا تکراری باشد. از ابزار Google Search Console استفاده کنید تا این صفحات را مدیریت کنید.
15 نظرات کارشناسی و سوالات متداول
همچنین از بخش نظرات کارشناسی و سوالات متداول استفاده کنید تا تجربه کاربر به عنوان بخشی از محتوای صفحه درج شود و در خزش بعدی گوگل به عنوان یک پوینت مثبت در نظر گرفته شود.
16 رعایت اصول و علائم نگارشی
یک کارشناس تولید محتوا باید نسبت به رعایت علائم ویراستاری و نگارشی حساسیت داشته باشد. زیرا بی توجهی به آن خود یک عامل ضعیف شدن محتوا منظور می شود. یک متن ضعیف معمولا دارای غلط املایی، اشتباهات گرامری و خوانایی پایین است.
حرف آخر
در این مقاله از رایا پارس به تفصیل به ویژگی های یک محتوای ضعیف thin content را بررسی کردیم و نقش آن در سئو ارزیابی شد. محتوای ضعیف باعث افت ترافیک و افزایش نرخ پرش سایت شده و قدرت صفحات دیگر را هم به مرور کاهش می دهد. همچین راهکارهای مناسبی برای تولید یک محتوای قوی و سودمند وجود دارد که با آگاهی نسبت به آن ها هم می توانید محتواهای ضعیف را شناسایی کنید و هم بر اساس آن ها محتواهای قبلی سایت را آپدیت و تقویت کنید. اگر مطلب دیگری در این خصوص به ذهن شما می رسد، یا سوالی برایتان ایجاد شده است، می توانید در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید با کارشناسان ما در رایاپارس مشاوره و موارد خود را مطرح بفرمایید.