استفاده بهینه از People Also Ask در سئو
8 دقیقه
People Also Ask یا "سوالاتی که دیگران پرسیدهاند"، یک ویژگی صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل است که سوالات مرتبط با جستجوی کاربران را نمایش میدهد. با خواندن این سوالات میتوانید برای موضوعات نوشته های خود ایده های ارزشمند پیدا کنید. همچنین میتوانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی LSI مرتبط با موضوع کلمه کلید اصلی خود به منظور بهبود سئو محتوا استفاده کنید. در این مقاله در مورد 5 ویژگی مهم PAA با شما صحبت خواهیم کرد که میتوانید از آنها برای بهبود بهینهسازی موتور جستجوی خود استفاده کنید. از شما دعوت می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
PAAها در صفحه جستجوی مطالب گوگل چگونه نمایش داده میشود؟
'People Also Ask' یا PAA یک ویژگی صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل است که "سوالات مرتبط" با کلمهی کلیدی جستجو شده توسط کاربر را همراه با گزیدهای از اطلاعات وبسایتهای مختلف نمایش میدهد، PAA معمولاً "بالای صفحه"سرپ، نزدیک به اولین نتایج جستجو نشان داده میشود. این ویژگی سرچ معمولاً شامل چهار سوال مرتبط در یک جعبه آکاردئونی است که هنگام کلیک بر روی آن به سمت پایین باز میشود.
انواع جعبههای PAA در صفحه SERP
جعبههای 'People Also Ask'، مانند گزیدههای ویژه (Featured Snippets) اشکال مختلفی دارند. پاراگرافها، لیستها و جداول اغلب رایجترین اشکال جعبه های PAA هستند، اما گاهی اوقات ویدئوها هم این جعبهها نمایش داده میشوند.
SEMrush یک نمونه واقعی از "سوالاتی که دیگران میپرسند" را تحلیل کرده است و نشان میدهد که؛ پاراگرافها = 78.6%، لیستها = 13.8%، جداول = 4.3% و ویدئوها = 3.3% از فضای جعبه سوالات را به خود اختصاص داده است.
جعبههای PAA بینهایت هستند!
جعبه های پرسش هایی که مردم می پرسند لانه خرگوش می گویند، لانه ی خرگوش ها تو در تو است و مثل هزار راه عمل می کند از هر مسیر که وارد شوید چند آپشن برای خروج یا تغییر مسیر دارید فقط کافیست که مسیر مورد علاقه خود را دنبال کنید. جعبه های پرسش هم دقیقا همین ویژگی را دارند با انتخاب جواب سوال خود، سوال های دیگری به شما پیشنهاد داده می شود که می توانید مسیر کنجکاوی خود را دنبال کنید. از جواب یک پاسخ به سوال دیگری برسید و بدین ترتیب تا جایی که دیگر مساله ای برای پرسش نداشته باشید ادامه دهید.
بیشتر بخوانید: سایت لینک سرچ باکس Sitelinks Searchbox و اهمیت آن در سئو
شروع و تکامل 'People Also Ask'
گوگل در آوریل 2015 آزمایش جعبههای PAA را شروع کرد. ایده پشت جعبهها برای کمک به کاربران بود که توسط سوالات 'People Also Ask' جستجوی خود را بهبود بخشیده و دقیقتر مشخص کنند که به دنبال چه چیزی هستند.
تا سال 2018، 'People Also Ask' در 50٪ از نتایج جستجو ظاهر میشد. امروزه، PAA در 85٪ از صفحات نتایج جستجو (SERP) ظاهر میشود.
"پرسشهایی که مردم میپرسند!" چگونه به جستجوی بهتر کاربران کمک میکند؟
PAAها ابزارهای کمک کننده برای سرچ بهتر هستند؛ که با امکان تغییر در معنای جستجوی اصلی به جستجوی جامع و کاملتر کمک میکند و با نمایش سوال و پاسخهای مرتبط به کاربران در فرآیند جستجو کمک میکند نمایش پرسشهای جدیدی که شاید حتی به ذهن سرچرها نرسیده باشد.
برای درک بهتر این موضوع بیایید در گوگل عبارت "featured snippet" را جستجو کنیم؛ نتایج به صورت زیر به ما نمایش داده میشود.
همانطور که در مطالب بالاتر اشاره کردیم سوالات دیگران بسیار نزدیک به نتایج اولیه گوگل نمایش داده میشود. در این مثال دقیقا زیر نتیجه جستجویی که آکادمی وبسیما نمایش داده است. با کلیک و باز کردن کرکره اول نمایش با عنوان ?what is featured snippet، پرسش های دیگری نمایش داده می شود که هم معنی با موضوع سرچ شده ما است. اما هر مقدار از جعبه ها را بیشتر باز کنیم از موضوع اصلی جستجو شده دور میشویم؟ چرا این اتفاق می افتد؟ زمانی که کاربر نتیجه و پاسخ درستی در ازای عبارت یا کلمه ای که سرچ میکند، دریافت نکند، سوالات PAA به کاربر کمک میکنند تا جستجوی خود را دقیقتر کنند. این کار را با ارائه سه یا چهار سوال کمی متفاوتتر انجام میدهد.
بررسی چند ویژگی جالب از رفتار PPAها که مشاهده شده است!
تعدادی از رفتارهای دیگر PAA که توسط جستجو کنندگان مشاهده شده است عبارتند از:
- ممکن است یک سوال PAA در جواب برای چندین مدل سوال (سرچ کلمه یا عبارت کلیدی) نمایش داده شود؛ اما همیشه پاسخ یکسانی ارائه میدهد.
- اولین سوالات PAA معمولاً پاسخ ویژه گوگل (Featured Snippets) به آن جستجوی خاص است.
- PAA ممکن است نتایج ویدئویی نمایش دهند.
آمار و ارقام واقعی در مورد 'People Also Ask'
از سال 2015 که گوگل سوالاتی که مردم می پرسند را برای عموم به نمایش در آورده است، در حال بروزرسانی الگوریتم های این ویژگی برای خلق بهتر تجربه کاربران میباشد. ما در ادامه برای اینکه شما با تحولات این پرسش و پاسخ ها آشنا شوید آمار جالبی آوردهایم:
- براساس اطلاعات Moz، تا سال 2017 "پرسشهایی که مردم میپرسند"، 1,723% نسبت به عرضهی آن در سال 2015 رشد داشته است.
- تقریباً 50٪ از تمام جستجوها از سال 2018 تا 2019 در انگلستان حتما شامل یک جعبه PAA بودهاند.
- در ژانویه 2019، Moz تخمین زده است که PAA در 79٪ از نتایج صفحه جستجو (SERP) ظاهر میشود.
- 75٪ از مواقعی که نتیجه PAA ظاهر میشود، در سه نتیجه بالایی در گوگل قرار دارد.
- در نوامبر 2020، 36٪ از برندهای برتر جهانی جعبههای PAA در SERP برند خود داشتند.
- بر اساس آمار گزارش داده شده Search Engine Land، در گذشته "سوالاتی که پرسیده اند" فقط در ستون اصلی نتایج جستجو نمایش داده میشدند اما از دسامبر سال 2020، 9 درصد نتایج در ایالات متحده و 7 درصد از کاربران در انگلستان، PPA را در "گراف دانش" نیز دیده اند.
- در مطالعه اکتبر 2020، SEMrush متوجه شد که نتایج PAA در 49.37٪ نتایج جستجو برای کلاینت دسکتاپ و 52.27٪ برای موبایل ظاهر میشوند.
- بر خلاف پاسخهای ویژه گوگل (Featured Snippets)، شما میتوانید نتایج ارگانیک بدون تبلیغات و سوالاتی که مردم پرسیده اند را در یک صفحه سرپ باهم داشته باشید.
چگونه اطلاعات سایت ما در "پرسشهایی که پرسیدهاند؟" سبب جذب مخاطب جدید میشود؟
واقعیت این است طبق آماری که سایت بکلینکو منتشر کرده است تنها 3% از کسانی که عبارت کلیدی ای را در گوگل سرچ میکنند از باکس PAA استفاده میکنند. اما ما در مطالب بالا اشاره کردیم که ممکن است یک باکس والا و پاسخ خاص برای بسیاری عبارات جستجو شده نمایش داده شود. پس با این وجود همین آمار سه درصدی هم کافی است تا اطلاعات ما بسیار بار در نتایج دیگر به عنوان جعبه PAA نمایش داده شود.
حال فرض کنیم که برای شما مفید است که وبسایتتان در یک جعبه PAA نمایان شود. سوال بعدی این است: چگونه میتوانید وبسایت خود را در یک جعبه PAA قرار دهید؟
چگونه میتوانیم اطلاعات وبسایتمان را در "پرسشهایی که پرسیدهاند" نمایش دهیم؟
این فرآیند به طور کلی مشابه بهینه سازی یک سایت برای نمایش در بخش فیچر اسنیپت گوگل است. اولین مرحله این است که مطمئن شوید که گزینهی خوبی برای استفاده به عنوان منبع PAA است. یعنی چه؟ به زبان ساده یعنی اینکه سایت شما باید رتبه اول در کلمه کلیدی مورد جستجو باشد. Ahrefs عنوان کرده است که اغلب وبسایتهایی که در جعبههای PAA مورد استفاده قرار میگیرند، در در حال حاضر در رتبه یک صفحه نتایج جستجو برای همان پرسش هستند.
چند نکتهی دیگر در این باره وجود دارد که باید به آن توجه شود:
- به الگوریتم موتور جستجو اعلام کنید که شما قصد ارائه پاسخ را دارید، میتوانید این کار را با قرار دادن سوال و جواب مناسب در هدینگ H2 یا H3 انجام دهید.
- پاسخ را فوراً زیر سوالاتی که به عنوان پرسش در هدینگها عنوان کرده اید، قرار دهید.
- پاسخ را مختصر و با زبان ساده بنویسید از پیچاندن جواب خودداری کنید.
- پاسخ ها در جعبهها بین 30 تا 50 کلمه طول دارند. مطمئن شوید که اصل پاسخ شما نیز در همین رنج قرار دارد.
نحوه استفاده از 'People Also Ask' برای بهبود بهینهسازی موتور جستجو (SEO) چگونه است؟
رسیدن به اینکه وبسایت شما در جعبههای PAA لیست شود، قطعاً یک استراتژی مفید برای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) میتواند باشد. اما ارزش واقعی جعبههای PAA نه در وارد شدن در آنهاست بلکه در استفاده از اطلاعات موجود در آنها برای افزایش بهینهسازی SEO صفحات وب منتشر شده شماست. این کار را میتوان به دو روش انجام داد:
درک هدف مخاطب: از روی جعبههای PAA میتوانید متوجه شوید که مخاطبین هدف شما به دنبال جستجوی چه چیزی هستند. از این بابت بهترین استراتژی را در رابطه به طرح سوال و پاسخ نیاز کاربر پیاده سازی خواهید کرد.
گسترش محتوا: از جعبههای PAA برای گسترش محتوای صفحات وب خود و اضافه کردن موضوعات یا زیر موضوعات جدید استفاده کنید.
استفاده از استراتژی جعبه دیگران نیز پرسیده اند و شناسایی پرسونای هدف و کمک به رشد کسب و کار شما در رایاپارس
در این مقاله به طور کامل باکس "دیگران نیز میپرسند" را در صفحه سرچ گوگل تعریف و آنالیز کردیم. از فرق PAA ها با فیچر اسنیپت گفتیم. بیان کردیم که چرا باید در PAA قرار بگیرید و چگونه میتوانید سایت خود را برای جعبه های پرسش و پاسخ بهینه کنید. همچنین به شما آموزش دادیم که از این باکس ها چگونه میتوانید اطلاعات پرسونای مخاطب خود را در بیاورید و از آن در بهبود تجربه کاربری و استراتژی محتوای سایت خود استفاده کنید. در ادامه این منظور ما در رایاپارس مبتنی بر جدیدترین استراتژی ها راهکارهایی به شما ارائه میدهیم که میتوانید با شناخت مخاطب هدف به فروش بیشتر و محبوبیت بهتری برای کسب و کار خود برسید. کافی است از طریق پنل مشاوره برای ما درخواست بگذارید یا با شمارههای ما تماس بگیرید.