آشنایی با مفهوم ریدایرکت و انواع آن
5 دقیقه
قطعا برای شما نیز پیش آمده که با جستجوی آدرس وب سایتی که در گذشته نیز چندین بار به آن سر زده اید با چنین پیغامی مواجه شده باشید:
"آدرس صفحه وب سایت مورد نظر شما تغییر یافته، برای مشاهده این وب سایت روی لینک زیر کلیک نمایید."
این پیغام نشان دهنده این است که آدرس وب سایتی که در جستجوی آن بودید تغییر یافته و مدیر سایت لینک سایت خود را به آدرس جدید ریدایرکت کرده است. در ادامه این مقاله در نظر داریم به تشریح مفهوم ریدایرکت و انواع آن به صورت تخصصی تر و فنی تر بپردازیم.
سرفصل های مورد بررسی در این مقاله:
- تعریف ریدایرکت
- آشنایی با انواع ریدایرکت
- تحلیل اثرات ریدایرکت روی سئو سایت
تعریف ریدایرکت
در این قسمت از مقاله می خواهیم مفهوم ریدایرکت را با ساده ترین بیان ممکن تعریف نماییم.
ریدایرکت یعنی راهنمایی به آدرس جدید
بارها و بارها پیش آمده که وب مستر ها (مدیران سایت) بنا به دلایلی مجبور می شوند تا برخی از صفحات سایت خود و یا در شرایط خاص تر کل وب سایت خود را از آدرس فعلی به آدرس دیگری منتقل کنند (تغییر مسیر به آدرس جدید)، در چنین شرایطی برای حفظ کاربران و سردرگم نشدن آنها مفهوم ریدایرکت به کار آنها می آید.
ریدایرکت روشی است که یک وب مستر به کمک آن، می تواند کاربران و موتورهای جستجو را به صورت خودکار به آدرس جدید صفحه یا وب سایت خود منتقل کند.
کاربرد ریدایرکت:
کاربرد مفهوم ریدایرکت فقط محدود به انتقال برخی از صفحات سایت یا کل سایت به آدرس جدید نمی شود. در این بخش به یکی دیگر از کاربرد های ریدایرکت که درک آن برای یک سئو کار بسیار حائز اهمیت است اشاره خواهیم کرد.
همانطور که در مقالات قبلی در بحث تشریح الگوریتم پاندا نیز اشاره کردیم، کیفیت محتوا و عدم انتشار محتوای تکراری فاکتور های بسیار مهمی هستند که گوگل در رتبه بندی وب سایت ها بسیار به آنها توجه می کند. گاهی اوقات در یک سایت چندیدن صفحه با آدرس های متفاوت وجود دارد که دارای محتوای یکسان هستند، در چنین شرایطی برای جلوگیری از جریمه شدن توسط پاندا یک سئو کار متخصص می تواند تمام صفحات دارای محتوای یکسان و آدرسهای متفاوت را بر روی یک آدرس مرجع انتقال دهد. (ریدایرکت کند)
با این روش تمام صفحاتی که آدرس مختلف داشتند به یک صفحه مرجع لینک شده و موتورهای جستجو نیز سردرگم نخواهند شد و همان صفحه مرجع را تحلیل می کنند. در واقع با این روش می توان بدون حذف هیج کدام از صفحه ها، هم کاربر و هم موتورهای جستجو را بدون هیچ مشکلی به سمت صفحه مرجع هدایت کرد.
در ادامه در قالب معرفی انواع ریدایرکت، توضیحات بیشتری در ارتباط با کاربرد آن ارائه خواهیم کرد.
انواع ریدایرکت
در این بخش می خواهیم روش های مختلف ریدایرکت را توضیح دهیم. در واقع دو روش کلی برای ریدایرکت یا دو نوع ریدایرکت وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارا هستند.
-
ریدایرکت دائم (ریدایرکت 301)
-
ریدایرکت موقت (ریدایرکت 302)
ریدایرکت دائم (ریدایرکت 301)
گاهی اوقات بنا به دلایلی (تغییر شرایط کسب و کار، افزایش دامنه فعالیت و ... ) وب مستر مجبور به تغییر آدرس (URL) سایت خود می شود. در چنین شرایطی به ناچار باید تمام صفحات وب سایت خود را به آدرس جدید منتقل کند. اما در این میان یکی از مهم ترین نگرانی های او از دست دادن کاربرانی است که مدتهاست وب سایت او را دنبال کرده و مشتری دائمی اش هستند. و از همه مهم تر این که آیا با انتقال به آدرس جدید باز هم جایگاه خود را در گوگل حفظ خواهد کرد؟
با استفاده از روش ریدایرکت دائمی (ریدایرکت 301) می تواند تمام کاربران خود را به صورت خودکار به آدرس جدید خود منتقل کند.
ریدایرکت موقت (ریدایرکت 302)
گاهی شرایطی پیش می آید که بنا به دلایلی مجبور می شوید برخی از صفحات سایت خود را از دسترس کاربران خارج کنید در این صورت یا باید آن صفحات را حذف کنید که در چنین شرایطی با خطای 404 مواجه خواهید شد و یا به صورت موقت کاربران را به صفحه ای دیگر ریدایرکت کنید همانطور که در مقاله آشنایی با خطای 404 توضیح دادیم. مواجه شدن کاربران یک سایت با خطای 404 تاثیر منفی در سئو آن سایت دارد. پس راه کار بهتر برای مدیریت وضعیت موجود ریدایرکت موقت صفحات مورد نظر است.
با استفاده از این روش، نه تنها از به مواجه شدن کاربران با خطای 404 جلوگیری میکنید، بلکه به موتورهای جستجو میفهمانید که این صفحه به طور موقت منتقل شده است و ممکن است دوباره به حال عادی باز گردد یا به طور دائم به آدرسی دیگر منتقل شود (لطفا صفحه سایت مرا از دیتا بیس حذف نکنید.). به این ترتیب، ارزش و ورودیهای صفحه همچنان در جای خود باقی خواهند ماند و آدرس موقت در موتورهای جستجو ایندکس نمیشود.
پس از تحلیل و بررسی دو نوع از پرکاربردترین انواع ریدایرکت می خواهیم ببینیم آیا ریدایرکت کردن برای سئو سایت مضر است یا خیر؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم داد.
آیا ریدایرکت کردن سایت برای سئو مضر هستند؟
نمی توان مصرانه گفت ریدایرکت چه از نوع موقت و چه از نوع دائمی روی سئو سایت بی تاثیر است. در واقع پاسخ این سوال کاملا بستگی به شرایط و کیفیت کار متخصص سئو دارد. اگر سئو کار به درستی از ریدایرکت استفاده نکند، موجب بروز مشکلات زیادی خواهد شد، از کاهش رتبه صفحات گرفته تا از دست دادن ترافیک. اگر شما در URL صفحات تغییری ایجاد کردهاید، ناچارید از redirect برای صفحات خود استفاده کنید؛ چون نمیخواهید تمام تلاشهایی را که برای جلب مخاطبان به سایتتان کردهاید، یکباره از دست برود.
با توجه به اینکه ریدایرکت از بروز خطای 404 جلوگیری کرده و خزندگان موتورهای جستجو را از سردرگمی نجات می دهد تاثیر مثبتی در سئو دارد، البته اگر به درستی از آن استفاده شود.
در مقالات بعدی در ارتباط با نحوه صحیح ریدایرکت کردن صفحات توضیحات کاملتری را ارائه خواهیم کرد.