چند نکته کلیدی در طراحی UI اپلیکیشن اندروید
4 دقیقه
در مقالات گذشته در ارتباط با زبان های برنامه نویسی اندروید توضیحاتی را ارائه کرده و به معرفی آنها پرداختیم. در این مقاله در نظر داریم تا ترفند ها یا نکته های طلایی و مهمی را در زمینه ایجاد رابط کاربری، انتخاب رنگ، چیدمان دکمه ها و ... در طراحی اپلیکیشن اندروید معرفی کنیم.
امروزه با گسترده شدن تکنیک های بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ بسیاری از برندها در راستای پیشی گرفتن از رقبای خود در زمینه تبلیغات، به سمت طراحی اپلیکیشن اختصاصی می روند. در این میان فقط داشتن اپلیکیشن برای یک برند مهم نیست، داشتن یک اپلیکیشن خوب و پر مخاطب حائز اهمیت است. حال سوال اینجاست اپلیکشن خوب چه ویژگی هایی دارد؟
در بخش بعدی این مقاله می خواهیم نکاتی را بیان کنیم تا یک صاحب برند بداند اپلیکیشن اندروید خوب چه ویژگی هایی دارد و یک طراح اپلیکیشن بداند برای طراحی یک اپلیکیشن اندورید خوب باید چه نکاتی را رعایت کند.
ویژگی های یک اپلیکیشن اندروید خوب
اگر یک طراح اپلیکیشن حرفه ای و متخصص باشید در مرحله نخست برای اینکه بتوانید بهترین کار خود را در زمینه طراحی اپلیکیشن ارائه کنید، باید خودتان را به جای کاربر بگذارید و از نگاه او اپ خود را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آن را تحلیل کنید. به برخی از نکته های مهم در طراحی اپلیکیشن خوب و کاربر پسند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد توجه کنید:
-
وجود تعامل میان اپلیکیشن و کاربر
اولین نکته برای طراحی یک اپلیکیشن اندروید خوب این است که شکل ظاهری اپ با هدفی که برای آن طراحی شده تناسب داشته باشد. به عبارتی دیگر کاربر به سرعت با مشاهده ظاهر اپلیکیشن بداند این اپ برای چه کاری طراحی شده و با آن ارتباط برقرار کند. همچنین ایجاد شرایطی برای کاربر که کار با اپ برای او پیچیده نباشد یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در طراحی اپلیکیشن اندروید است. پیچیدگی و سردرگمی در اپ مهمترین دلیل برای از دست دادن کاربران است.
-
جذابیت طراحی رابط کاربری
توجه به زیبایی، سادگی، نزدیک بودن به هدف و بهینه سازی دکمه ها (آِیکن ها) می تواند در طراحی یک رابط کاری خوب و کاربر پسند تاثیر بسزایی داشته باشد. دقت کنید هر چقدر طراحی داخلی صفحات اپلیکیشن ساده تر باشد، موجب می شود تا کاربر زودتر به سمت آیکن هدف خود برود و به عبارتی دیگر کمتر دچار سردرگمی شود.
-
حجم مناسب مطالب
سعی کنید با کوتاه ترین جملات منظور خود را به مخاطب برسانید. اگر طراح اپلیکیشن هستید سعی کنید برای معرفی آیکن ها و زیر منو های خود کلمات و جملات بسیار کوتاه و مفیدی به کار ببرید و اگر صاحب کسب و کار هستید سعی کنید در صفحه هایی که به معرفی محصول یا خدمات خود می پردازید، ذهن مخاطب را با جملات بلند و ثقیل درگیر نکنید.
از همه مهم تر از لحاظ فنی هر چقدر اپلیکیشن شما دارای حجم بیشتری از مطالب باشد از سرعت آن کاسته می شود، همچنین حجم اپ نیز بیشتر می شود. قطعا بر این نکته وافقید که کاربران همیشه به دنبال اپلیکیشن های کم حجم تر می روند.
-
استفاده مناسب از رنگها
انتخاب تم رنگی اپلیکیشن یکی از مهم ترین نکات طراحی اپلیکیشن می باشد. به اولین چیزی که مخاطب با آن ارتباط چشمی برقرار می کند، تم رنگی اپلیکیشن است. رنگ مرتبط با برند شما می تواند شعار کسب و کار شما را در اپلیکیشن تان یاداور شود.
انتخاب تم های رنگی تیره، خوانا نبودن مطالب، بی ربط بودن تم اپلیکیشن به رنگ لوگو و ... از جمله مواردی است که می تواند موجب ارائه یک اپلیکیشن غیر حرفه ای از سمت طراح باشد. تضاد رنگها به حدی اهمیت دارد که بیشتر شرکتهای بزرگ دنیا، متخصص روانشناس و گرافیک برای تعیین رنگهای قسمتهای مختلف را استخدام میکنند.
دقت کنید رنگ بندی اپلیکیشن را به گونه ای انتخاب کنید که خوانایی مطالب تان حفظ شود.
-
استفاده از تصاویر با کیفیت در اپلیکیشن
همانطور که در مقالات آموزشی مربوط به سئو بیان کردیم، یک تصویر خوب 70 درصد بیشتر از یک نوشته خوب در ذهن مخاطب باقی می ماند. پس سعی کنید درطراحی اپلیکیشن اندروید و بارگذاری محتوا در آن استفاده از تصاویر با کیفیت و مخصوصا تمام صفحه را فراموش نکنید.
مقاله مرتبط: وب اپلیکیشن (PWA) چیست؟
-
خلاقیت در طراحی و انتخاب رنگ
یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند اپلیکیشن اندروید شما را به یک اپلیکیشن خوب و پر کاربر تبدیل کند متفاوت بودن است. کپی برداری از تم رنگ سایر برند ها، تکرار ایده های سایر اپلیکیشن ها و عدم ارائه یک طرح نو موجب می شود تا کار طراحی اپلیکیشن شما خیلی حرفه ای به حساب نیاید. سعی کنید در طراحی اپلیکیشن از ایده های نو و خلاقانه استفاده کنید تا متفاوت و ماندگار باشید.
مقاله مرتبط: بیان تفاوت های UI و UX
تیم طراحی اپلیکیشن اندروید شرکت رایا پارس مفتخر است تا با استفاده از جدیدترین متدهای طراحی حرفه ای UI اپلیکیشن در زمینه ارائه یک اپ خوب و کاربر پسند در کنار برند شما باشد.