ابزار سئو + معرفی 10 ابزار رایگان و حرفه ای
9 دقیقه
ابزار سئو مجموعه ای از نرم افزارها و پلتفرم ها هستند که برای تحلیل، بهبود و پایش عملکرد صفحات در موتورهای جستجو استفاده می شوند. ابزارهای سئو می توانند داده های ارزشمندی مثل حجم جستجو، سختی کلمه، رتبه فعلی، لینک سازی رقبا و پیشنهادهای بهینه سازی را در اختیار شما قرار دهند. برخی از معروف ترین این ابزارها شامل Google Keyword Planner، Ahrefs، SEMrush، Moz و KWFinder هستند که هر کدام ویژگی ها و امکانات خاص خود را دارند. در ادامه، به طور کامل تک تک این ابزار هارا را معرفی می کنیم و نحوه استفاده از آنها را توضیح می دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای اهداف خود داشته باشید.
همچنین اگر در حال برنامه ریزی برای بهینه سازی وب سایت کسب و کار خود در شهرهایی مانند مشهد هستید، استفاده درست از این ابزارها میتواند باعث بهبود وضعیت شما برای سئو در مشهد شود.
ابزار گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزار سئو به صورت رایگان از شرکت گوگل است که به شما امکان میدهد رفتار کاربران را در وبسایت یا اپلیکیشن خود بهطور دقیق بررسی کنید. این ابزار با ارائه آمار و دادههای کامل درباره ترافیک ورودی، مسیر حرکت کاربران و میزان تعامل آنها، به مدیران کمک میکند تصمیمهای بهتری برای بهبود عملکرد و رشد کسبوکارشان بگیرند. سادگی کار با آن و دسترسی رایگان، باعث شده گوگل آنالیتیکس به یکی از ابزارهای ضروری برای تحلیل و ارزیابی فعالیتهای آنلاین تبدیل شود.
برخی از قابلیت های گوگل آنالیتیکس
- Real-Time : بررسی لحظه به لحظه
- Audience: ارائه اطلاعاتی نظیر کاربران آنلاین، جنسیت آنها، مدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و..
- Acquisition: شفاف سازی اطلاعاتی نظیر اینکه بازدیدکنندگان تان از چه طریق به سایت شما وارد شده اند. همچنین، آمار دقیق ترافیک سایت را در اختیار شما قرار می دهد.
- Behavior: ارائه اطلاعاتی در خصوص اینکه بازدیدکنندگان وب سایت شما در زمان ورود به سایت تان، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می کنند و چه کاری انجام می دهند.
- Conversions: ارائه اطلاعاتی در خصوص نرخ تبدیل کاربر به مشتری
ابزار Moz Check My Listing
Moz Pro یکی از ابزارهای کاربردی سئو به شکلی جامع در حوزه تحلیل و بهبود عملکرد وبسایت است که مجموعهای از امکانات متنوع را یکجا ارائه میدهد. این ابزار به صاحبان کسبوکار کمک میکند بخشهای مختلف کمپینهای آنلاین خود را مدیریت و بهینهسازی کنند. برخلاف گوگل آنالیتیکس که دادهها را صرفاً از طریق موتور جستجوی گوگل ارائه میدهد، قابلیت Moz Check My Listing آمار و اطلاعات وبسایت را از منابع مختلفی مانند بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجو نیز در اختیار کاربران قرار میدهد.
قابلیت های Moz
- Domain Authority (دامین اتوریتی)
میزان اعتبار دامنه وارد شده را نشان می دهد. این اعتبار از تعداد لینک ها و کیفیت لینک های داده شده به این دامنه به دست می آید و عددی بین 0 تا 100 است. هر چه این عدد بالاتر باشد، می توان گفت که دامنه مورد نظر از اعتبار بالاتری برخوردار است.
- Authority page (پیچ اتوریتی)
مشابه دامین اتوریتی است با این تفاوت که میزان شاخص یاد شده را برای یک صفحه خاص از وبسایت نشان می دهد. باید توجه داشته باشید که پیج اتوریتی ممکن است بیشتر یا کمتر از دامین اتوریتی باشد.
- Linking domains
تعداد کل دامنه هایی که به وبسایت مورد نظر لینک داده اند را نمایش می دهد.
- Inbound links
تعداد کل لینک ها به وبسایت داده شده را نمایش می دهد. با این توضیح که ممکن است از یک دامنه چند لینک به وبسایت شما داده شده باشد.
- Spam score
این شاخص یکی از شاخص های اصلی برای بررسی لینک ها است و عدد آن نمایانگر میزان لینک های بد و بی کیفیت داده شده به یک وبسایت می باشد. میزان این شاخص به صورت درصدی بیان می شود و عدد صفر به معنی میزان خیلی کم لینک های بی کیفیت است.
ابزار Google PageSpeed Insights
یکی از عوامل مهمی که گوگل در رتبه بندی وبسایت ها در نظر میگیرد، سرعت بارگذاری صفحات است. ابزار رایگان Google PageSpeed Insights این امکان را میدهد تا بهراحتی سرعت لود وبسایت خود را بررسی کنید. کافی است آدرس سایت را وارد کنید تا در صفحه نتایج، گزارش دقیقی از عملکرد سرعت و پیشنهادهای بهبود دریافت نمایید.
- سرعت
- تجربه کاربری
ابزار SimilarWeb
ابزار SimilarWeb یک سرویس رایگان برای تحلیل ترافیک وبسایت است. با آن میتوانید ببینید بازدیدها از کجا میآیند: جستجو، شبکههای اجتماعی، ارجاعی، تبلیغات کلیکی و… . گزارشها را دقیق بررسی کنید (منابع ترافیک، صفحات برتر، کشورها، رقبا) و روی هر بخش عمیق شوید تا الگوها را بشناسید. از این دادهها برای بهبود استراتژی محتوا و بازاریابی و افزایش ورودی باکیفیت استفاده کنید.
ابزار SEO SiteCheckup
یکی از ابزار های آنالیز که قابلیت های بسیاری از جمله بررسی خطاها را در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار قابلیت های مختلفی دارد. از جمله:
- تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با بهینه سازی سایت
- مانیتورینگ وضعیت ورودی صفحات
- بررسی رقبا
- قابلیت ایجاد گزارش های مرتبط با رتبه صفحات
ابزار گوگل وبمستر تولز
گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول ،یکی از کاربردی ترین سرویس های رایگان شرکت گوگل می باشد که برای آماده کردن سایت در نتایج جستجو کاربرد دارد. google webmaster با مانیتورینگ لحظه به لحظه وب سایت ابزار قدرمندی برای چکاپ یا آنالیز عملکرد وب سایتی است که با آن مجهز شده است.
قابلیت های گوگل وبمستر تولز:
- تجزیه و تحلیل نتایج جستجو
- تحلیل لینک های داده شده به سایت شما
- تحلیل لینک های داخلی سایت شما
- مشاهده جریمه های دستی
- هدف گیری بین المللی
- قابلیت استفاده از سایت در موبایل
با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز رسانی می شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد گوگل وبمستر تولز خود را بررسی کنید.
ابزار SpyFu
آنالیز حرفه ای رقبا فقط با وارد کدن url سایت رقیب در صفحه اصلی ابزار رایگان SpyFu
با استفاده از ابزار SpyFu شما می توانید کارهایی که رقبایتان انجام می دهند را رصد کنید. به صفحه اصلی SpyFu بروید و آدرس هر سایتی را که می خواهید، وارد کنید.
SpyFu یکی از بهترین ابزار سئو برای سایت در بازار میباشد. اگر شما برای آنالیز سایت خود در تلاش هستید و میخواهید از رقبای خود پیشی بگیرید این ابزار بسیار مفید و کاربردی است.
کاربردهای SpyFu
افزایش دانش شما از شناخت کلمات کلیدی هدف و پلت فرمهای کلمات کلیدی رقابتی seo
کشف بازارهای نوظهور و یا بازارهایی که هنوز به آن ورود نشده است.
قابلیت های SpyFu
- ماژول مقایسه وبسایتها
- ماژول تاریخچه کلید واژه
- ماژول تاریخچه ثبت دامنه
- ماژول کلمات کلیدی مرتبط
ابزار Dasheroo
با استفاده از ابزار رایگان، کاربر پسند و کاربردی Dasheroo تمام ابزارهای مورد نیاز برای آنالیز شرایط کسب و کار خود را یکجا مدیریت کنید.
این ابزار یکی از بزرگترین کتابخانه های ادغامی شبکه های اجتماعی را در نیز در دل خود جای داده است.
ابزار Social Mention
Social Mention یکی از ابزارهای سئو است که امکان تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه در رسانه های اجتماعی را فراهم می کند و می تواند با ارائه این اطلاعات در زمینه و بازاریابی دیجیتال برای سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد. شما می توانید با استفاده از این ابزار به اطلاعاتی همچون منابع، هشتگ ها و کلمات کلیدی برتر در شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشید. همچنین، قادر خواهید بود به روش های مختلف از این ابزار استفاده کنید. مثلاً می توانید از آن برای پیگیری منشن های برندتان استفاده کنید. همچنین ممکن است از این ابزار برای بررسی رقبا و به دست آوردن ایده های مختلف استفاده نمایید.
ابزار Google Keyword Planner
گوگل کیورد پلنر (google keyword planner) یکی از بهترین ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل است که از آن میتوان برای پیدا کردن کلمات کلیدی برای بهینه سازی و بهینه سازی سایت و تبلیغات در گوگل ادوردز استفاده کرد.
قابلیت های Google Keyword Planner
- ارائه لیست واژه های جستجو شده
- میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
- رقابت میان کلمات کلیدی
- ارائه ایده هایی جذاب و کاربردی حول هدف مورد نظر
ابزارهای بک لینک ( BackLink Tools)
ابزارهای بک لینک یکی از ابزارهای سئو هستند که برای تحلیل و مدیریت لینکهای یک وبسایت استفاده میشوند. این ابزارها امکان ساخت بکلینک، شمارش لینکهای موجود، شناسایی پیوندهای شکسته یا نوفالو، و بررسی تعداد لینکهای داخلی و خارجی را فراهم میکنند. همچنین میتوانید با آنها لینکهای رقبا را هم زیر نظر بگیرید تا فرصتهای جدید برای بهبود شبکه پیوندهای خود پیدا کنید
ابزارهای آنالیز دامنه وب سایت
مجموعه ابزار های سئو برای بررسی دامنه، امکانات متنوعی برای تحلیل ارزش، سوابق و آدرس IP دامنه ارائه میدهد. با استفاده از این ابزارها میتوانید وضعیت URL خود را از نظر حضور در لیست سیاه موتورهای جستجو بررسی کنید و در صورت نگرانی از اسپم بودن، از ابزار بررسی بلکلیست کمک بگیرید. همچنین، ابزار مشاهده رکوردهای DNS امکان مشاهده نام هاست، کلاس، نوع، IP و سایر اطلاعات مرتبط را فراهم میکند تا مدیریت و پایش دامنه دقیقتر انجام شود.
ابزارهای آنالیز محتوای متنی و کلید واژه
ابزارهای بخش تحلیل محتوا شامل امکاناتی برای بهبود و ارزیابی کیفیت متن هستند. از جمله این ابزارها میتوان به ماشین بازنویسی محتوا برای ایجاد نسخههای متفاوت از یک متن، ابزار تولید و تحلیل متاتگها برای کمک به درک بهتر محتوای صفحات توسط موتورهای جستجو، و ابزار تشخیص محتوای تکراری برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کپیبرداری اشاره کرد. همچنین، ابزارهای شمارش کاراکتر و کلمات، و محاسبه تراکم واژگان به شما کمک میکنند تا متنی هدفمند و استاندارد ایجاد کنید. این مجموعه ابزار نقش مهمی در ارتقای کیفیت محتوا و بهبود نتایج در فضای آنلاین دارد.
ابزار های مدیریت وب سایت
میزان ترافیک یک وبسایت میتواند شاخص مهمی برای سنجش عملکرد آن باشد. به طور طبیعی، بازدیدکنندگان در سایتهایی که پاسخگوی نیازهایشان باشند و تجربه کاربری مناسبی ارائه دهند، زمان بیشتری صرف میکنند. مجموعه ابزارهای مدیریت سایت امکان بررسی دقیق بخشهای مختلف را فراهم میکند؛ از ارزیابی سرعت بارگذاری و حجم صفحات گرفته تا بررسی سطح ایمنی آنها. این ابزارها به شما کمک میکنند ساختار آدرسها را بهینه کنید، از صفحات نسخه پشتیبان تهیه کنید و حتی با ابزار تست پینگ، سرعت و کیفیت اتصال شبکه را بسنجید. علاوه بر این، قابلیت ساخت نقشه سایت و فایل Robot.txt باعث میشود موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را بهتر شناسایی و ایندکس کنند.
ابزارهای Tracking وب سایت
به کمک این دسته از ابزارها می توانید whoise دامنه سایت را مشاهده کرده، از وضعیت سرور اطمینان حاصل کنید، داده های هاست وب سایت را چک کنید،. همجنین با ابزار بررسی واکنشگرایی سایت، ریسپانسیو بودن وب سایتتان را کنترل نمایید. ابزار بررسی رتبه الکسا نیز رتبه وب سایت در الکسا را ارزیابی کنید. آنالیز ریدایرکت صفحات و کد منبع و نسبت کد به متن، از سایر قابلیت هایی می باشند که ابزارهای سئو در اختیار شما قرار می دهد.
در پایان این مقاله و پس از معرفی 10 ابزار سئو که کاربردی و رایگان هستند می خواهیم به معرفی یک ابزار کاربردی دیگر که تولید متخصصین داخلی کشور و تلفیق ایده پردازی تیم سئو و تیم برنامه نویسی شرکت رایا پارس می باشد و در راستای تولید محتوای یونیک و کاهش سرعت پروسه تولید محتوا برای بهینه سازی با ابزار سئو بسیار ارزنده است،بپردازیم. سخن را کوتاه کرده و معرفی این ابزار با نام ماشین بازنویسی محتوا را در قالب یک فایل موشن گرافی ارائه می نماییم.