معرفی ۱۰ سایت کاربردی و رایگان سئو
7 دقیقه
در این مقاله قصد داریم تا 10 ابزار سئو را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن ها بتوانید سئو سایت خود را بهبود دهید. استفاده از این سایت ها برای هر سئو کار و وب مستری ضروری است. در ضمن سایت های معرفی شده همگی رایگان یوده و به راحتی می توانند در دسترس شما قرار بگیرند، با ما همراه باشید.
1: گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس(Google Analytics)، ابزار تحلیل گری است که شرکت گوگل به منظور ارائه اطلاعات دقیقی از نحوه رفتار کاربران در وب سایت شما ارائه نموده است. این ابزار تحلیلگر میتواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی در اختیار مدیران یک وبسایت قرار دهد. اطلاعاتی که میتواند نقش بسیار مهمی را در بهینهسازی سئو سایت و پیشرفت آن ایفا کند. اما چیزی که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار سئو لازم برای صاحب هر وبسایت (یا اپلیکیشن گوشی) میکند، فقط قدرت غیر قابل انکار آن نیست. بلکه این موضوع است که گوگل آن را به رایگان در اختیار تمام وبسایتها قرار داده است و استفاده از آن هم واقعاً راحت است.
برخی از قابلیت های گوگل آنالیتیکس
- Real-Time : بررسی لحظه به لحظه
- Audience: ارائه اطلاعاتی نظیر کاربران آنلاین، جنسیت آنها، مدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و..
- Acquisition: شفاف سازی اطلاعاتی نظیر اینکه بازدیدکنندگان تان از چه طریق به سایت شما وارد شده اند. همچنین، آمار دقیق ترافیک سایت را در اختیار شما قرار می دهد.
- Behavior: ارائه اطلاعاتی در خصوص اینکه بازدیدکنندگان وب سایت شما در زمان ورود به سایت تان، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می کنند و چه کاری انجام می دهند.
- Conversions: ارائه اطلاعاتی در خصوص نرخ تبدیل کاربر به مشتری
2:Moz Check My Listing
Moz Pro یکی دیگر از ابزارهای رایگان و کاربردی سئو سایت میباشد که کلیهی امکانات را به صورت یکجا در خود داشته و به صاحبان کسب و کار کمک میکند تا جنبههای بی شماری را در کمپین سئوی خود مدیریت کنند. از ابزارMoz میتوان در کنار ابزار های سئو استفاده کرد. بر خلاف اینکه ابزار گوکل آنالیتیکس آمار وب سایت شما را فقط از درگاه موتور جستجوی گوگل ارائه می دهد، ابزار Moz Check My Listing آمار و اطلاعات وب سایت شما را علاوه بر گوگل از موتور های جستجویی نظیر بینگ ، یاهو و .. ارائه می دهد.
قابلیت های Moz
- Domain Authority (دامین اتوریتی)
میزان اعتبار دامنه وارد شده را نشان می دهد. این اعتبار از تعداد لینک ها و کیفیت لینک های داده شده به این دامنه به دست می آید و عددی بین 0 تا 100 است. هر چه این عدد بالاتر باشد، می توان گفت که دامنه مورد نظر از اعتبار بالاتری برخوردار است.
- Authority page (پیچ اتوریتی)
مشابه دامین اتوریتی است با این تفاوت که میزان شاخص یاد شده را برای یک صفحه خاص از وبسایت نشان می دهد. باید توجه داشته باشید که پیج اتوریتی ممکن است بیشتر یا کمتر از دامین اتوریتی باشد.
- Linking domains
تعداد کل دامنه هایی که به وبسایت مورد نظر لینک داده اند را نمایش می دهد.
- Inbound links
تعداد کل لینک ها به وبسایت داده شده را نمایش می دهد. با این توضیح که ممکن است از یک دامنه چند لینک به وبسایت شما داده شده باشد.
- Spam score
این شاخص یکی از شاخص های اصلی برای بررسی لینک ها است و عدد آن نمایانگر میزان لینک های بد و بی کیفیت داده شده به یک وبسایت می باشد. میزان این شاخص به صورت درصدی بیان می شود و عدد صفر به معنی میزان خیلی کم لینک های بی کیفیت است.
3: Google PageSpeed Insights
یکی از کلیدی ترین فاکتور هایی که گوگل برای رتبه دادن به وب سایت ها از آن استفاده می کند سرعت لود وب سایت هاست. با استفاده از ابزار رایگان و کاربردی Google PageSpeed Insights شما می توانید از میزان سرعت لود وب سایت خود آگاه شوید.
شما می توانید با استفاده از این ابزار سئو مطمئن شوید که سایت تان سرعت بارگذاری مطلوبی دارد. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه ی نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد:
- سرعت
- تجربه کاربری
4: SimilarWeb
ابزار SimilarWeb ابزاری رایگان برای تحلیل و بررسی ترافیک وب سایت شماست. به کمک این ابزار می توانید تحلیل کنید ترافیک سایت شما بیشتر از چه طریقی تامین میشود. تبلیغات کلیکی یا کلمات کلیدی؟
اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت بررسی کنید. هر بخش را با جزییات کامل بررسی کنید و در مورد داده های به دست آمده تحقیق کنید. شما می توانید از این داده ها برای بهبود سئو سایت و استراتژی بازاریابی خود در آینده استفاده کنید.
5: SEO SiteCheckup
یکی از ابزار های آنالیز که قابلیت های بسیاری از جمله بررسی خطاها را در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار قابلیت های مختلفی دارد. از جمله:
- تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
- مانیتورینگ سئو
- بررسی رقبا
- قابلیت ایجاد گزارش های مرتبط با سئو
6: گوگل وبمستر تولز
گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول ،یکی از کاربردی ترین سرویس های رایگان شرکت گوگل می باشد که برای آماده کردن سایت در نتایج جستجو کاربرد دارد. google webmaster با مانیتورینگ لحظه به لحظه وب سایت ابزار قدرمندی برای چکاپ یا آنالیز عملکرد وب سایتی است که با آن مجهز شده است.
قابلیت های گوگل وبمستر تولز:
- تجزیه و تحلیل نتایج جستجو
- تحلیل لینک های داده شده به سایت شما
- تحلیل لینک های داخلی سایت شما
- مشاهده جریمه های دستی
- هدف گیری بین المللی
- قابلیت استفاده از سایت در موبایل
با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز رسانی می شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد گوگل وبمستر تولز خود را بررسی کنید.
7: SpyFu
آنالیز حرفه ای رقبا فقط با وارد کدن url سایت رقیب در صفحه اصلی ابزار رایگان SpyFu
با استفاده از ابزار SpyFu شما می توانید کارهایی که رقبایتان انجام می دهند را رصد کنید. به صفحه اصلی SpyFu بروید و آدرس هر سایتی را که می خواهید، وارد کنید.
SpyFu یکی از بهترین محصولات نرمافزاری سئو وب سایت در بازار میباشد. اگر شما برای آنالیز سایت خود در تلاش هستید و میخواهید از رقبای خود پیشی بگیرید این ابزار بسیار مفید و کاربردی است.
کاربردها های SpyFu:
افزایش دانش شما از شناخت کلمات کلیدی هدف و پلت فرمهای کلمات کلیدی رقابتی seo
کشف بازارهای نوظهور و یا بازارهایی که هنوز به آن ورود نشده است.
قابلیت های SpyFu :
- ماژول مقایسه وبسایتها
- ماژول تاریخچه کلید واژه
- ماژول تاریخچه ثبت دامنه
- ماژول کلمات کلیدی مرتبط
8: Dasheroo
با استفاده از ابزار رایگان، کاربر پسند و کاربردی Dasheroo تمام ابزارهای مورد نیاز برای آنالیز شرایط کسب و کار خود را یکجا مدیریت کنید.
این ابزار یکی از بزرگترین کتابخانه های ادغامی شبکه های اجتماعی را در نیز در دل خود جای داده است.
9: Social Mention
Social Mention امکان تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه در رسانه های اجتماعی را فراهم می کند و می تواند با ارائه این اطلاعات در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال برای سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد. شما می توانید با استفاده از این ابزار به اطلاعاتی همچون منابع، هشتگ ها و کلمات کلیدی برتر در شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشید. همچنین، قادر خواهید بود به روش های مختلف از این ابزار استفاده کنید. مثلاً می توانید از آن برای پیگیری منشن های برندتان استفاده کنید. همچنین ممکن است از این ابزار برای بررسی رقبا و به دست آوردن ایده های مختلف استفاده نمایید.
10: Google Keyword Planner
گوگل کیورد پلنر (google keyword planner) یکی از بهترین ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل است که از آن میتوان برای پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو و بهینه سازی سایت و تبلیغات در گوگل ادوردز استفاده کرد.
قابلیت های Google Keyword Planner :
- ارائه لیست واژه های جستجو شده
- میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
- رقابت میان کلمات کلیدی
- ارائه ایده هایی جذاب و کاربردی حول هدف مورد نظر
در پایان این مقاله و پس از معرفی 10 ابزار کاربردی و رایگان سئو می خواهیم به معرفی یک ابزار کاربردی دیگر که تولید متخصصین داخلی کشور و تلفیق ایده پردازی تیم سئو و تیم برنامه نویسی شرکت رایا پارس می باشد و در راستای تولید محتوای یونیک و کاهش سرعت پروسه تولید محتوا برای سئو کاران بسیار ارزنده است،بپردازیم. سخن را کوتاه کرده و معرفی این ابزار با نام ماشین بازنویسی محتوا را در قالب یک فایل موشن گرافی ارائه می نماییم.