گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager (GTM چیست؟
4 دقیقه
گوگل تگ منیجر Google Tag Manager یک ابزار رایگان و بسیار کاربرد جهت مدیریت وب سایتتان است در واقع شما با استفاده از این ابزار میتوانید سفری مشتری خود را مدیریت کنید و از این طریق به نقاط قوت و ضعف واستراتژی فروش خود پی ببرید.گرچه این ابزار تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما ندارد اما میتواند کمک بسیار زیادی در رفع تواقص شما در جهت رساندن شما به هدفتان که افزایش فروش شما است نماید.
(Google Tag Manager (GTM چیست؟
Google Tag Manager ابزاری رایگان است که به شما این امکان را می دهد برچسب های بازاریابی (قطعه کد یا پیکسل های ردیابی) را در وب سایت خود (یا برنامه تلفن همراه) بدون نیاز به تغییر کد مدیریت و پیاده سازی کنید.
در اینجا مثالی بسیار ساده از نحوه عملکرد GTM آورده شده است. اطلاعات یک منبع داده (وب سایت شما) از طریق گوگل تگ منیجر با منبع داده دیگری (Analytics) به اشتراک گذاشته می شود. وقتی GTM شما دارای برچسب های زیادی برای مدیریت باشد بسیار مفید می شود زیرا همه کد ها در یک مکان مشخص ذخیره می شوند.
یکی دیگر از مزیت های گوگل تگ منیجر این است که شما به راحتی بدون نیاز به پشتیبانی یک فرد متخصص میتوانید داده های خودتان را مدیریت کنید.
مقاله مرتبط : معرفی ابزار گوگل آنالیتیکس
آیا استفاده از Google Tag Manager آسان است؟
گوگل تگ منیجر کمک می کند تا بدون کمک از بازاریاب ها و وب مسترها بتوانید برچسب های وب سایت را در یک مکان مستقر کنید ، مدیریت برچسب را ساده ، آسان و قابل اعتماد انجام دهید."
اگر شما خودتان بخواهید برای جمعآوری اطلاعات کاربران و تحلیل رفتار آنها دائما کدنویسی کنید از نظر زمانی و هزینه کار دشواری خواهد بود زیرا اگر شما دارای یک سایت با صفحات خیلی زیاد باشید قطعا این کار برای شما بسیار دشوار است.
از سوی دیگر مدیریت تعداد زیادی تگ اختصاصی عملا غیر ممکن است و دستیابی به یک خروجی کار آمد بسیار بسیار سخت خواهد بود.
خوب حالا بیایید ببینیم گوگل تگ منیجر چطور کار میکند؟
Google Tag Manager دارای سه قسمت اصلی و مهم است:
برچسب ها: قطعه های کد جاوا اسکریپت یا پیکسل های ردیابی هستند که ىر صفحات سایت قرار میگیرند
محرک ها: در واقع این محرک ها به برچسب ها میگویند که چه موقع باید فعال شوند
متغیرها: اطلاعات اضافی که ممکن است برای برچسب ها و متغیر ها لازم باشد.
برچسب ها چیست؟
برچسب ها قطعه کد یا پیکسل های ردیابی ابزارهای شخص ثالث هستند. این برچسب ها به گوگل تگ منیجر می گویند چه کاری باید در چه مواقعی انجام شود.
نمونه هایی از برچسب های متداول در Google Tag Manager عبارتند از:
- Google Analytics Universal tracking code
- Adwords Remarketing code
- Adwords Conversion Tracking code
- Heatmap tracking code (Hotjar, CrazyEgg, etc…)
- Facebook pixels
محرک ها چیست؟
در واقع محرک ها راهی برای فعال کردن برچسب ها هستند و به برچسب ها میگویند که چه کاری باید انجام دهند
محرک ها با متغیرهایی که دریافت میکنند به تگها فرمان میدهند که چه زمانی فعالیت خود را شروع کنند. محرکها به دو دسته اصلی رویدادها (Events) و فیلترها (Filters) تقسیم میشوند.
متغیرها چیست؟
متغیر ها در واقع یکی دیگر از بخش های گوگل تگ منیجر است که وظیفه مدیریت برچسب ها و محرک ها را به عهده دارند.
تفاوت های دو ابزار گوگل آنالیتکیس و گوگل تگ منیجر
خوب در واقع باید بگوییم Google Tag Manager ابزاری کاملاً متفاوت است که فقط برای ذخیره و مدیریت کد شخص ثالث مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ گزارشی یا راهی برای انجام تجزیه و تحلیل در GTM وجود ندارد.
این در حالی است که Google Analytics برای گزارش و تجزیه و تحلیل واقعی داده های وب سایتمان مورداستفاده قرار میگیرد. و همه ی داده های موجود در گوگل تگ منیجر توسط Analytics مدیریت می شوند.
همه گزارشات (conversion reports time on page, bounce rate, engagement reports, etc… و غیره ...) در Google Analytics انجام می شود.
مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر چیست؟
کاری که می توانید در Google Tag Manager انجام دهید بسیار شگفت انگیز است. می توانید داده های ارسال شده به Analytics را برای خودتان سفارشی سازی کنید.
می توانید رویدادهای اساسی مانند بارگیری PDF ، لینک های خروجی یا کلیک روی دکمه خاصی را برای خودتان تنظیم کنید تا بتوانید روند پیشرفت تجاری خودتان را به درستی ملاحظه کنید و گزارشات لازم را دریافت نمایید.
در گوگل آنالیتیکس مسیر زیر را پیمایش نمایید.
Behavior > Events > Top Events > Offsite link
اکنون برای دریافت گزارش کامل ، یک رویداد یا برچسب رویداد را انتخاب کنید. داده هایی که ما در Google Tag Manager تنظیم کردیم اکنون در گزارش های Analytics ظاهر می شود.
اگر می خواهید یک ابزار را به صورت آزمایشی رایگان امتحان کنید؟ می توانید بدون نیاز به مشارکت برنامه نویسان خود ، این کد را به Tag Manager اضافه کنید و آن را تست کنید.
در GTM چه چیزی را می توان ردیابی کرد؟
رویدادها (کلیک روی لینک ، بارگیری در PDF ، افزودن به سبد خرید ، حذف از سبد )
پیگیری پیمایش
رها کردن فرم
رها کردن سبد خرید
ردیابی ویدیو
همه ی موارد بالا را میتوان توسط گوگل تگ منیجر پیگیری کرد تا به درک بهتری از نحوه ی سفر مشتری خود برسید.