نکات مهم در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی
6 دقیقه
اولین فروشگاه های مجازی در بستر اینترنت در قالب سایت فروشگاهی به وجود آمدند. به مرور با توسعه ارتباطات و تکنولوژی و گسترش استفاده از تلفن های همراه در سراسر دنیا، فروشگاه های اینترنتی در قالب طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios عرضه شدند.
امروزه با گسترش تعداد کاربران موبایلی، استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی رشد چشم گیری دارد و درصد استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود. این اتفاق باعث افزایش رقابت در این زمینه شده است اما بررسی نمونه های خارجی و داخلی نشان می دهد که اگر مراحل طراحی اپلیکیشن درست انجام شود، بازار بسیار خوبی برای کسب و کارها خواهد داشت. البته برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، باید نکاتی را در نظر گرفت و رعایت کرد که در ادامه به این نکات می پردازیم.
10 نکته مهم در طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی:
تعیین استراتژی مناسب
پیش از هر کاری باید استراتژی خودرا مشخص کنید. هدف شما از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی چیست؟ قرار است چطور محصولات و خدمات خودرا در آن ارائه کنید؟ هم چنین باید مخاطبان خودرا به خوبی بشناسید و باتوجه به پرسونای مشتریان خود به طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بپردازید. باتوجه به اینکه قرار است اپ فروشگاه اینترنتی شما وارد یک بازار رقابتی شود، بنابراین باید شناخت خوبی از رقبای خود نیز داشته باشید.
تعیین پلتفرم مناسب برای اپلیکیشن
طراحی سمت سرور که تقریبا اصلی ترین بخش در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی است، به دقت ویژه ای نیاز دارد؛ زیرا کدنویسی اشتباه آن می تواند باعث اختلال در کارکرد اپلیکیشن شود. البته پیش از طراحی سمت سرور، باید سیستم عامل خود را مشخص کنید. باید انتخاب کنید که اپلیکیشن شما قرار است در چه پلتفرمی باشد؟ با توجه به این نکته، طراحی اپلیکیشن اندروید را در برنامه خود قرار دهید. نکته مهم برای شما این است که بدانید مشتریان اپلیکشین فروشگاه اینترنتی شما اندرویدی هستند یا طرفدار ios ؟ در طراحی اپلیکیشن آی او اس فروشگاه اینترنتی، علاوه بر هزینه های موجود، هزینه ی ثبت نام اکانت در اپل هم وجود دارد که باید آن را پرداخت کنید. مورد دیگر، اپلیکشن های اندرویدی هستند که بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده اند. البته اگر هر دوطیف مخاطب را در فروشگاه اینترنتی خود دارید، می توانید هر دو نسخه را تهیه کنید که البته هزینه آن بیشتر می شود.
توجه به ظاهر فروشگاه اینترنتی
یکی از مهم ترین نکات در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، توجه به ظاهر و دیزاین appمی باشد. طبق تحقیقات انجام شده، حدود93 درصد مشتریان ظاهر بصری را مهمترین عامل هنگام خرید می دانند. پس اگر می خواهید فروش خوبی از اپلیکیشن فروشگاهی خود داشته باشید، باید به تمام این جزئیات مانند فونت و طیف رنگی به کار برده شده، میزان المان های استفاده شده و... توجه داشته باشید تا اپ شما user interface باشد.
بهینه ساختن اپلیکیشن فروشگاهی
افزایش تعداد کاربران برنامه، رابطه مستقیمی با میزان فروش اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی دارد. بنابراین لازم است تا توسعه دهندگان نرم افزار توجه ویژه ای به بهینه کردن آن برای مشتریان داشته باشند. از جمله تکنیک هایی که باید در بهینه سازی اپلیکیشن فروشگاهی به آن توجه داشت، وجود یک منو ساده برای کاربران، داشتن کلمات کلیدی مناسب، سرعت بالا، استفاده از سبک های جدید در طراحی، وجود محتواهای جذاب برای کاربران، معرفی محصولات و خدمات با جزئیات به همراه تصاویر با کیفیت و توجه به User Experience است که باعث کاربرپسندتر شدن برنامه شما می شود.
ثبت نام آسان و سریع
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی، تسهیل ثبت نام کاربران است. در بخش ثبت نام اپلیکیشن باید تنها از فیلدهای ضروری استفاده کرد. وجود فیلدهای گوناگون باعث سردرگمی کاربران و انصراف از تکمیل آن می شود. بنابراین تنها اطلاعات لازم و مهم را در بخش ثبت نام قرار دهید. بهتراست بخش های دیگر اطلاعات کاربر که چندان ضروری نیستند را در مراجعات بعدی یا بخش تکمیل اطلاعات کاربران از آن ها درخواست کنید تا باعث خستگی و یا ایجاد حس عدم امنیت مشتریان خود نشوید.
ارائه محصول با اطلاعات مناسب
یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در میزان فروش اپلیکیشن شما، معرفی کامل و درست محصول است. وجود توضیحاتی مختصر و مفید از محصول، همراه با تصاویری از زوایای مختلف آن تاثیر بالایی در جذب مخاطب شما خواهد داشت. لازم است در توضیحات خود، همیشه صداقت داشته باشید و در مورد محصول اغراق نکنید. بزرگنمایی و عدم صداقت در معرفی، شاید در خرید مشتری موثر باشد اما در حفظ مشتری و خریدهای بعدی او تاثیر منفی خواهد داشت.
توجه به دسته بندی ها و فیلترها
در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی ، فهرست و دسته بندی های محصول اهمیت زیادی دارد. دسترسی هرچه سریعتر و آسانتر مشتری به محصولات، رضایت بیشتر اورا به همراه خواهد داشت. با فیلتر بندی صحیح اطلاعاتی از قبیل قیمت، ویژگی ها، زمان تولید، پرفروش ترین ها و ... در جست و جوی محصول به مشتری کمک کنید تا تجربه خوبی از حضور در برنامه شما داشته باشد.
معرفی و تبلیغات اپلیکیشن
یکی دیگر از مهم ترین نکات در طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی، تبلیغات آن است. پس از انتشار برنامه، باید مشتریان خاص خودرا بشناسید و به همین خاطر لازم است که از روش های تبلیغاتی گوناگونی برای معرفی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. تبلیغات در رسانه های اجتماعی روشی قدرتمند برای ارتباط با تعدادزیادی از مشتریان بالقوه با کمک روش های تبلیغی خلاق و سرگرم کننده است. رسانه های اجتماعی که مشتریان شما بیشتر در آن حضور دارند را شناسایی کنید و برنامه خودرا در آن جا تبلیغ کنید.
علاوه بر این، باید سامانه ای در اختیار داشته باشید که پیشنهادهای ویژه، محصولات جدید و تخفیفات شمارا به مشتریان منتقل کند. این عمل باعث جذب بیشتر کاربران خواهد شد.
تسهیل فرایند پرداخت مشتری
اپلیکیشن فروشگاهی باید به بخش پرداخت توجه ویژه ای داشته باشد. وجود یک سیستم پرداخت آسان که کاربران گوناگون با زمینه های اطلاعاتی متفاوت بتوانند از آن استفاده کنند، کاملا ضروری است. طراحی سبد خرید و فرایند خرید باید به گونه ای انجام شود که مشتریان بدون هیچ مشکلی بتوانند از آن استفاده کنند. هم چنین بحث امنیت پرداخت مسئله ای است که در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی باید به آن توجه ویژه ای شود. با گرفتن تاییدیه های لازم، امکان خرید امن را برای مشتریان خود فراهم کنید تا بتوانند بدون دغدغه اطلاعات کارت خودرا وارد کنند.
انتشار در بستر مناسب
منتشر کردن برنامه در یک بستر مناسب امری مهم است که حتما به آن توجه دارید. می توانید اپ خودرا در مارکت هایی مثل گوگل پلی ،اپ استور یا مارکت های ایرانی بازار و مایکت منتشر کنید. علاوه بر این، برای بیشتر دیده شدن اپلیکیشن فروشگاهی خود، باید نکات مهم در انتشار برنامه (مانند داشتن توضیحات خوب از برنامه، انتشار اسکرین های اپلیکیشن، بیان مزایا و ...) را رعایت کنید.
سخن پایانی:
در این مقاله به 10 نکته مهم در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی پرداختیم. امیدورایم با طراحی اپلیکیشن خوب بتوانید بازار کسب و کار خودرا رونق دهید.