بازاریابی درونگرا | تکنیک های جذب مشتری تا آنالیزعملکرد
8 دقیقه
بازاریابی درونگرا یا inbound marketing نوعی از متدلوژی یا روش شناخت کسب و کار است که مشتریان را با استفاده از تولید محتوای ارزشمند و متناسب با تجربه آن ها جذب می کند.
در حالیکه که بازاریابی برونگرا یا outbound marketing با تولید محتوایی که مخاطب علاقه ای به دیدن آن ندارد باعث مزاحمت و قطع ارتباط با مشتری می شود، بازاریابی درونگرا ارتباطی که مشتریان به دنبال آن هستند شکل می دهد و مشکلات واقعی مشتریان را حل می کند.
متدلوژی درونگرا چیست؟
بازاریابی درونگرا روشی برای ارتقاء برند شما با ایجاد رابطه عمیق و پایدار با مصرف کنندگان و مشتریان و درک انتظارات آنهاست به این معنی که باید به فکر ارزش افرینی برای کاربران و بالابردن سطح اطلاعات مخاطبان بود تا بتوانند در هر زمان با مراجعه به سایت شما به هدف خود برسند . مطمئن باشید زمانی به موفقیت میرسید که مشتریان شما نیز در رسیدن به جواب سوالات و رفع نیازشان موفق باشند.
سه روش برای بازاریابی درون گرا وجود دارد
-
جذب :
تولید یک محتوای ارزشمند که بتواند ذهن مخاطبان را به خود مشغول کند شما را به برندی قابل اعتماد تبدیل میکند و باعث جذب مشتری میشود.
-
تعامل:
تعامل یعنی بتوانید راه حل هایی برای رفع نیاز و دغدغه فکری مشتریان ارائه کنید تا به کمک اینها بتوانند به هدفی که دنبال آن هستند دست یابند. وقتی هدف شما حل مشکل مشتری باشد و نه فروش محصول، کاربر این موضوع را درک میکند و نتیجه این ارزش نهادن خرید او از برند شما است.
-
رضایت :
در این مرحه باید بتوانید از یک کاربر، یک مشتری راضی و خوشحال (Delight) بسازید. این مورد ارتباط مستقیمی با کیفیت محصول، خدمات و پشتیبانی شما دارد. کاربر میخواهد در چرخه خرید تا مصرف محصول، شرکت تولید کننده از او حمایت کند حتی بعد از مصرف محصول نیز انتظار مشتریان این است که به سوالات ، تعاملات و حتی تشویق آنها پاسخ دهید. که نشان میدهد شما برای مخاطبان خود ارزش قائلید.
بازاریابی درونگرا اصلی مهم برای برند های تجاری
اگر بتوانید مشتری را راضی و خوشحال کنید، او را به مرحله جدیدتری یعنی طرفدار (ترویج دهنده) نزدیک کردهاید. مشتری تجربه ی خوبی که با برند شما داشته را با افراد دیگر به اشتراک میگذارد و میتواند موقعیت های جدیدی را برای برند شما ایجاد کند وباعث رشد و توسعه آن شود. به همین دلیل استفاده از بازاریابی درونگرا یک اصل مهم برای نام تجاری شماست.
فلایویل Flywheel چیست ؟
فلایویل یک مدل کسب و کار است ک توسط شرکت Hubspot به کار گرفته شده است. در این مدل مشتریان مانند یک نیروی محرک برای یک چرخ عمل میکنند. در flywheel شما از رضایت مشتریان خود ، به عنوان نیرویی برای به حرکت درآوردن چرخه کسب و کارتان استفاده میکنید. با مدل فلایویل، تمام تیم های حاضر در شرکت شما مانند تیم خدمات پس از فروش، وظیفه جذب، تعامل و رضایت مشتری را به دوش خواهند کشید. فعالیت هایی که هر تیم در شرکت شما انجام می دهد، بر یکدیگر موثر خواهند بود.زمانی که همه گروههای موجود در سازمان شما همراستا و در جهت رسیدن به هدف نهایی که همان مشتری مداری و رضایت اوست قدم بردارند سرعت چرخه را بیشتر میکنند. ناهماهنگی بین تیم ها بزرگترین منبع اصطکاک و کند شدن این چرخه است.
فلایویل چگونه به ارتقاء برند کمک میکند
وقتی از مرحله جذب مشتری تا کسب رضایت وی از او حمایت کنیم برای مشتری تجربه ی لذت بخش را ایجاد کرده ایم و اینگونه مشتری تجربه ی خوب خود را با افراد دیگر به اشتراک میگذارد زیرا احساس کرده برند شما او را ارزشمند میداند. شرکت هایی که از مدل flywheel استفاده می کنند، مزیت بزرگی خواهند داشت چون نه تنها خود شرکت، بلکه مشتریان نیز به رشد آن کمک خواهند کرد.موفقیت در جذب، ارتباط و رضایت مشتری و بالارفتن تعداد مشتریان ، به ارتقاء برند شما و آوردن مشتریان جدید به سمت نام تجاریتان کمک میکند و
درحفظ این چرخه موثر است . با گذشت زمان ، فلایویل به شما امکان می دهد بدون سرمایه گذاری مداوم در جذب مشتری ، رشد کنید.
استراتژی های بازاریابی درونگرا
در بازاریابی درونگرا سه نوع استراتژی وجود دارد که به حفظ چرخه کسب و کار و پیشرفت تجاری آن کمک میکند.
- استراتژی جذب
این استراتژی به تولید و توسعه ی محتوا مربوط می شود و با آن ارتباط تنگاتنگ دارد. طرز استفاده از یک محصول خاص که بتواند سوالات مشتریان را پاسخ دهد ، رضایت نامه مشتریان (تشکر از محصولات شما یا نوشتن کامنت های مثبت درباره شما) و تخفیف ها و پیشنهادات ویژه برند شما به مشتریان، می تواند از انواع استراتژی های جذب باشد.
سئو سایت یکی دیگر از عوامل موثر در استرا تژی جذب است که در ان شما کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات خود را مشخص میکنید و محتوایی خوب را که در برگیرنده ی کلمات کلیدی است را تولید کرده که این کار باعث می شود که محتوا و اطلاعات شما به صورت ارگانیک ، در رتبه بالا صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP)، برای آن دسته افرادی که این عبارات را جستجو می کنند، قرارگیرد.
-
استراتژی تعامل
وقتی در بازاریابی درونگرا از استراتژی تعامل با مخاطبان استفاده میکنید باید از این مسئله مطمئن باشید که ارتباط مخاطبان با شما کوتاه مدت و زود گذر نباشد . شما باید طوری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید که انها را مجاب به ارتباط طولانی مدت با خود نمایید . این کار را میتوانید با ارائه اطلاعات ارزشمند برند خود به مخاطبان انجام دهید استراتژی های تعاملی ، می تواند شامل مدیریت کردن تماس های بخش فروش باشد. بر روی تیم فروش خود تمرکز کنید و ببینید که آنها چگونه تماس های افراد مشتاق را جواب می دهند. علاوه بر این، تمرکز اصلی تان بر روی حل مشکل باشد نه فروش محصول. و به این معنی است که شما برای مشتری خود ارزش قائل شده اید.
-
استراتژی رضایت مشتری
شما باید مطمئن باشید که مشتریان حتی بعد از خرید محصول شما از آن راضی هستند .اعضای تیم شما باید به مشاوران و متخصصانی تبدیل شوند که بتوانند هر سوالی را از جانب مشتریان درخصوص محصولات و خدمات پاسخ دهند. با استفاده از چت باتها و طراحی نظرسنجیهای حرفهای میتوان بازخورد خوبی از مشتریان گرفت. سپس از طریق این بازخوردها جهت رفع مشکلات و معایب تلاش کرد. رباتها و نظرسنجیها باید در مراحل مختلف سفر مشتری (customer journey) مشتریان را همراهی کنند تا در خصوص حل مشکلات و چالشهای آنها اطمینان حاصل شود. منظور از سفر مشتری همان فرایند و راهی بوده که مشتریان در وبسایت شما میپیمایند. یعنی درست از همان زمانی که آنها با کسبوکار آشنا میشوند تا هنگامی که قصد میکنند از محصولات یا خدمات آن استفاده کنند. در این راه باید مشتری و نیازهای وی را درک و برای پاسخ به آنها تلاش کرد تا دوباره مراجعه کنند. توجه به شبکه های اجتماعی استراتژی رضایت مشتری را کاملتر میکند. ممکن است دنبال کنندگاه شبکه های اجتماعی با دیدن پروفایلی از برند شما واکنش نشان دهند، سوالی بپرسند و حتی تجربه خود را از خدمات یا محصولات شما به اشتراک بگذارند. شما میتوانید با ارائه اطلاعاتی که به آنها کمک کند، از انها پشیبانی کند و انها را ترغیب به برند شما کند با آنها تعامل کنید این کار شما نشان میدهد شما برای آنها ارزش قائلید.
به کار بردن راهکاری فوق باعث میشود تا در نهایت مشتریان به مشتریان خوشحال تبدیل شوند. یعنی کسانی که از خرید از شما لذت میبرند، احساس خوبی با این کار به آنها دست داده و قصد دارند تا در آینده این کار را تکرار کنند.
استفاده از استراتژی درونگرا در بازاریابی
به عنوان یک بازاریاب درونگرا، هدف شما باید جذب مشتریان جدید به شرکتتان باشد، تابتوانید با آنها تعامل داشته باشید و تک تک آنها را راضی نگه دارید. هم چنین شما باید با تیم فروش و خدمات خود مشارکت داشته باشید برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را به بهترین نحو رشد دهید.
- جذب
هدف از تکنیک جذب در بازاریابی درونگرا، این است که:
- از تولید محتوای با کیفیت و مناسب برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید.
- به کمک شبکه های اجتماعی پست های وبلاگ و همینطور محتوای ویدئویی خود را به اشتراک بگذارید.
- برای افزایش اگاهی مخاطبان، برند خود را تبلیغ کنید.
- در حین پیاده سازی این تکنیک داده های آماری خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید اقدامات چقد موثر بوده است و اگر نیازی به تغییر وجود دارد اعمال نمایید.
-
تعامل
از راههای ارتباطی مانند ایمیل،ربات ها، چت انلاین یا پیام های کوتاه برای ایجاد ارتباطی عمیق و استفاده پایدار با مشتریان بهره ببرید. با استفاده از ابزارهای تعاملی مانند کال تو اکشن(CTA)، فرم و نرخ ترغیب مشتری( LEAD) اطلاعات مربوط به بازدید کنندگان سایتتان را جمع اوری کنید. از اطلاعاتی که درباره مشتریان قدیمی و جدید خود جمع آوری کرده اید در سیستم CRM شرکت کنید .برای مخاطبان خاص خود محتوای تبلیغاتی فراهم کنید که وفاداریشان به برند شما حفظ شود.
-
رضایت
از ایمیل و اتوماسیون بازاریابی برای ارسال بهترین اطلاعات به مناسب ترین شخص در درست ترین زمان استفاده کنید. از صندوق مکالمات برای هماهنگ کردن اعضای تیم فروش و خدمات پس از آن استفاده کنید تا با افرادی که با شما کار میکنند گفتگوی متنی داشته باشید . با تولید محتوای ماندگار با استفاده از انواع قالبهای محتوا مانند فیلم میتوانید ان را با دوستان و خانواده تان به اشتراک بگذارید.
برای توسعه بهتر کسب و کارتان از بازاریابی درونگرا استفاده کنید
پشتیبانی از Inbound Marketing ، پلتفرم کاملی از نرم افزار برای بازاریابی ، فروش ، خدمات و مدیریت ارتباط با مشتری است. این ابزارها به تنهایی قدرتمند هستند ، اما هنگامی که از همه آنها کنار هم استفاده میشود، به شما برای توسعه بازار کمک میکند. ترکیب متدهای بازاریابی درونگرا با نرم افزار Subspot ، منجربه توسعه تجارت، خرید بیشتر مشتریان، ماندگاری طولانی مدت مشتریان ، ارتقا سطح دوستی آنها وابراز علاقمندی به برند شما میشود.