آیا بازاریابی ویروسی باعث رشد کسب و کارها می شود؟
6 دقیقه
شاید شما هم مثل من با شنیدن کلمه بازاریابی ویروسی به سمت بازاریابی منفی و مخرب فکر کنید اما جالب است که بدانید این نوع از روش بازاریابی نه تنها مخرب نیست بلکه بسیار تاتیر گذار در روند ارتقا کسب و کارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است.
در بین انواع روش های بازاریابی می توان بازاریابی ویروسی را جز روش های نوین و جدید در عرصه مارکتینگ به شمار آورد.
قطعا برای شما نیز پیش آمده است که ایمیلی تبلیغاتی از برند محبوب خود دریافت کرده باشید و به دلیل جذاب بودن محتوای ایمیل، آن را برای دوستان خود نیز بفرستید یا حتی به صورت شفاهی برای اعضای خانواده خود تعریف کرده باشید. شما با انجام این کارها وارد چرخه بازاریابی ویروسی شده اید!
بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing به تبلیغاتی که به واسطه تولید محتوایی جذاب و به کمک استفاده از روش های به روز دیجیتال مارکتینگ، وارد چرخه تبلیغات مشتریان وفاداربرندی می شود و مانند ویروس به سرعت بین افراد جامعه منتقل می گردد.
برای درک بهتر ویرال مارکتینگ به مثال زیر توجه کنید.
به عنوان مثال، شما صاحب کارخانه تولید کننده نوشیدنی های گازدار و انرژی زا هستید؛ با تولید نوشابه ای جدید می خواهید این محصول را معرفی کرده و تبلیغات آن را آغاز نمایید.
برای آغاز بازاریابی نوشیدنی جدید، 2 راه پیش رو شما است.
اولین راه استفاده از ابزارهای بازاریابی برونگرا مانند بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی است که نیازمند سرمایه و هزینه بالایی است.
مقاله مرتبط: بازاریابی برونگرا|معرفی ابزارهای تبلیغات مارکتینگ
اما روش دیگر برای بازاریابی محصول جدید شما، بازاریابی ویروسی است.
یعنی می توانید با تولید ویدئویی خلاقانه، مثلا، اکثر تبلیغات نوشابه های انرژی زا فردی را نشان می دهند که در حال پریدن با دوچرخه از ارتفاعی بلند است. بنظر شما این تصویر ترغیب کننده و جذاب است؟
خیر!
این تصویر شاید برای فردی ورزشکار جذاب به نظر برسد اما برای اثر بخشی بهتر باید ابتدا جامعه هدف محصول خود را شناسایی کنید.
برای محصول نوشابه انرژی زا، مخاطب هدف شما عموم جامعه با هر سنی می باشد؛ مثلا اگر شما ارائه دهنده کیف زنانه بودید، ویدئویی تولید می کردید که ترغیب کننده خانم ها برای خرید باشد؛ اما برای معرفی محصول نوشیدنی خود، باید به گونه ای طراحی شود که هر قشری از جامعه را جذب نماید.
سپس بعد از انتشار محتوای تولید شده در اینترنت، در صورت رعایت پارامترهای لازم در ویرال مارکتینگ، شما شاهد اتفاقی جذاب درباره محصول خود هستید.
بله اتفاق جذاب این است که:
بدون هیچ هزینه مازادی و هیچ فعالیت اضافی از سوی تیم شما، تبلیغ نوشیدنی جدیدتان، دست به دست بین مخاطبین هدف شما در حال گردش است.
که مجموعه این اتفاقات باعث شناخته شدن محصول جدید و معرفی برند تجاری شما می شود.
درحالی که اگر از روش اول یعنی تبلیغات برونگرا استفاده می کردید؛ علاوه بر هزینه و زمانبر بودن نتیجه بخشی آن، شما مخاطبان کمتری را می توانستید جذب کسب و کار خود کنید. اما در بازاریابی ویروسی به دلیل تمایل خود افراد به باز نشر محتوا نوشیدنی جدید شما، کاربران و مشتریان وفاداری را پیدا خواهید کرد.
با بررسی این مثال به نظر شما کدام نوع از بازاریابی برای کسب و کار شما اثر بخش تر و جذاب تر است؟
قطعا پاسخ شما نیز، بازاریابی ویروسی است.
تصوری اشتباه درباره بازاریابی ویروسی
تصور اشتباهی که درباره Viral Marketing وجود دارد این است که باید توانایی جلب اطمینان کاربران و ایجاد محصولی محبوب و کاربرپسند را داشته باشید در حالی که این یک نوع تفکرغلط درباره ویرال مارکتینگ است.
در واقعیت ، یک کمپین موفقیت آمیز در بازاریابی ویروسی بیشتر به درک چگونگی ارتباط با جمعیت خاص با ارائه مطالب ارزشمند وابسته است.
Viral Marketing یک رویکرد متمرکز بر مشتری است ، بنابراین ابتدا باید جمعیت هدف محصول خود را پیدا کنید؛ سپس ارزش ها و نکات مثبتی که باعث جذب مخاطب به تبلیغ شما می شود را بیابید.
بهترین بستر برای بازاریابی ویروسی
بهترین بستر برای بازاریابی ویروسی، شبکه های اجتماعی است که با انتشار متن و یا ویدئویی جذاب، قادر خواهید بود در برند سازی و جذب کاربران گام های مثبتی را بردارید.
به عنوان مثال، می توانید با تولید و انتشار ویدئویی انیمیشنی که درمورد بیزینس و نحوه فعالیت برند شما، همراه با ارائه نکات اموزشی جذاب است؛ در یوتیوب منتشر کنید.
بعد از بازه کوتاهی در صورت رعایت نکات مهم در Viral Marketing می بینید که ویدئو تبلیغاتی شما در فیسبوک، توییتر و تلگرام دست به دست می چرخد. بدین صورت شما بدون هزینه اضافه ای، تبلیغات و برندسازی تجارت خود را انجام داده اید.
انواع استراتژی بازاریابی ویروسی
برای تولید محتوای ویرال مارکتینگ به 2 شکل می توان عمل کرد:
- از ابتدای محتوا برند شما در تبلیغات معلوم و مشخص است.
- روش دوم استراتژی بازاریابی ویروسی می تواند به این شکل باشد که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن محتوا و برند شما تا انتها مطلب یا ویدئو نباشد.
اما در این نوع از شیوه ویرال مارکتینگ باید دقت کنید که حس فریب خوردگی به مخاطب القا نشود.
مزایای بازاریابی ویروسی
1.اولین و مهم ترین مزیت Viral Marketing ، کم هزینه بودن آن است. زیرا شما بدون نیاز صرف هزینه بابت فضاهای رسانه ای و پرداخت هزینه های گزاف تبلیغات، با ایجاد محتوایی جذاب و با کیفیت قادر به انتشار آن در سطح گسترده ای از جامعه هستید.
- امکان دستیابی راحت کاربران به محتوا ویروسی شما مزیت دیگر این نوع از بازاریابی در فضای دیجیتال است. شما با آپلود ویدئو یا انتشار متن یا حتی با ایجاد پادکستی در فضای اینترنت، امکان دستیابی راحت کاربران به محتوای شما بدون نیاز به سرمایه گذاری های کلان را می دهید که همین موضوع باعث برند شدن بیزینس شما در فضای وب خواهد شد و کسب و کارهای نوپایی که از سرمایه کلانی بهره مند نیستند، می توانند با به کارگیری از Viral Marketing مخاطبان زیادی را جذب کسب و کارجدید خود کنند.
- مزیت بعدی این نوع از مارکتینگ اجباری نبودن آن است. کاربران شما بدون هیچگونه اجبار و با اختیار خودشان، شما را به دوستان و آشناهای خود معرفی می کنند که این موضوع حس بهتری را در مخاطبان نسبت به بازاریابی های دیگر ایجاد می کند.
- و مزیت آخری که می توان در ویرال مارکتینگ اشاره کرد اثری است که در برند سازی کسب و کار شما میگذارد.
سخن پایانی
به طور خلاصه، شما بدون صرف هزینه های بالای برند سازی و تبلیغات، صرفا با تولید محتوایی با کیفیت، جذاب و کاربر پسند، برند خود را به همگان معرفی می کنید؛ علاوه بر اینکه بدون ایجاد تصویر ناخوشایند از بازاریابان و کسب و کارتان در ذهن مخاطب با بازاریابی اصولی، تصویری قدرتمند و زیبا از برند خود در ذهن کاربران ساخته و به دلیل این نوع از رفتار بیزینسی، کاربران زیادی با خواست خود جذب تجارت شما می شوند.
شرکت رایاپارس به عنوان شرکتی فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سئو سایت، طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن اندروید مفتخر است شما را در رسیدن به اهداف بیزینسیتان یاری رساند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از طریق پل های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.