چگونه در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی موفق شویم؟
5 دقیقه
امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، طراحی اپلیکیشن جایگاه متفاوتی کسب کرده و همه به واسطه گوشی های هوشمند نیاز های خود را تامین می کنند. 67 درصد مردم با اپلیکیشن خیلی راحت تر و سریعتر از وب سایت و پیج های اینستاگرامی ارتباط برقرار می کنند. با رواج نرم افزارهای فروشگاهی، برنامه نویسان هم راه خودشان را در این زمینه هموارتر دیده و شروع خوبی داشتند. در ادامه به نکاتی که برای طراحی اپ فروشگاهی مهم است اشاره می کنیم.
طراحی رابط کاربری مناسب
طراحی رابط کاربری آسان، باعث ارتباط گرفتن خوب مخاطب با اپلیکیشن فروشگاهی است که هر چقدر این طراحی بهتر و آسان تر باشد، کاربر بیشتر به شما و فروشگاهتان وابسته و وفادار می شود. ( طراحی اپلیکیشن در مشهد )
برای طراحی اپلیکیشن باید به مخاطب و نحوه فعالیت فروشگاه توجه بسزایی داشت. با شناخت پرسونای خود و انتخاب رنگ های مناسب طراحی، می توانید یک اپلیکیشن فروشگاه آنلاین مناسب را درست کنید. به صورتی که پیمایش در نرم افزار برای کاربر خیلی راحت و قابل فهم باشد.
مقاله مرتیط: عوامل موثر در طراحی UX و UI برای اپلیکیشن موبایل
شخصی سازی اپلیکیشن
امکان شخصی سازی نرم افزار رو به مخاطب بدهید تا احساس راحتی بیشتری کند و طبق سلیقه ی خودش اپ را بچیند. با این کار، کاربر، نرم افزار فروشگاهی را خانه ی خود می داند و احساس اینکه فروشنده و صاحب کسب و کار به او به چشم مشتری صرف نگاه می کند را به احساس هم خانواده بودن تغییر می دهد.
تصویر مخاطب از ما
امکان ثبت نظر مخاطب امتیاز ویژه ای برای شما خواهد بود به شرطی که هرلحظه مزاحم کاربر خود نشوید. حتما شما هم در نرم افزارها و وب سایت های مختلف به این قسمت برخورده اید که برای هر حرکت کوچک در نرم افزار و سایت فروشگاهی از شما نام کاربری و ثبت نظر می خواهد. بهتر است این کار با استراتژی مناسب پیاده شود در غیر این صورت جز از دست دادن مخاطبتان چیز دیگری نخواهد داشت.
سرعت نرم افزار فروشگاهی
اپلیکیشن های باحجم بالا بدترین و کسل کننده ترین نرم افزارها از نظر مخاطب است.حتی اگر در بازه ی زمانی خاصی مخاطب مجبور به نصب اپ شما باشد با پیدا شدن کوچکترین رقیبی حاضر به از دست دادن شما است. زیرا سرعت بالا برای کاربر اهمیت بالایی دارد. او به گوشی های هوشمند و دنیای تکنولوژی واردشده تا گام به گام با آن پیشرفت کند و بدرخشد. قطعا سرعت پایین و حجم بالای فروشگاه آنلاین شما برای دستگاه و خود او سم است. پس نرم افزارتان را بهینه طراحی کنید تا کاربر دوستتان داشته باشد.
امنیت
احساس امنیت مهم ترین مسئله ی خرید می باشد به این معنی که شما باید براساس قوانین امنیتی و مجازی کشور اپلیکیشن را طراحی کنید تا کاربر با خیال راحت، اطلاعات بانکی خود را در اپ شما ثبت کند. همچنین نرم افزار فروشگاهیتان باید قوی و ضدهک باشد که اطلاعات مخاطبینتان در دسترس افراد سود جو نیفتد.
مقاله مرتبط: راه های افزایش امنیت اپلیکیشن موبایل
انتخاب سیستم عامل
یکی از مهمترین نکات مهم، توجه به سیستم عامل انتخابی است. با توجه به مخاطب تان باید نرم افزار اینترنتی خود را بر پایه امکانات انتخابی کاربر پایه ریزی کرد تا بهتر جواب بگیرید و چه بهتر است که بتوانید با هر دو سیستم عامل اپ خود را جلو ببرید.
واکنشگرا بودن
بیشتر اپلیکیشن های فروشگاهی در ابتدا برای موبایل طراحی می شوند ولی بهتر آنست که شما با توجه به تمام دستگاه های موجود فروشگاهتان را ارائه بدهید. نرم افزارهای اصولی و مناسب به نسبت دستگاه تغییر کاربری می دهند و نسخه مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. در ابتدا طراحی اپلیکیشن موبایل را انجام بدهید و بعد نسخه ویندوز و مک را در دستور کار خود قرار دهید.
برخورداری از نمونه بتا
برای بهتر بودن نیاز به مخاطب دارید و باید این مخاطب را بخوبی بشناسید تا بتوانید با او تعامل کنید و در صحنه بمانبد. برای شناخت پرسونای خود بهتر است قبل از ارائه نسخه اپلیکیشن تان، نسخه ی آزمایشی یا بتا را وارد بازار کنید تا از عیب و نقص کار خود باخبر شوید. البته حتما قبل از اینکه نسخه ی بتا را امتحان کنید، زمان و نحوه انتشار آن را به کاربران تان اطلاع دهید تا با استقبال بیشتری روبرو شوید.
استفاده مناسب از رنگ
همانطور که در قسمت طراحی رابط کاربری اشاره شد، رنگ اپلیکیشن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روانشناسی رنگ ها بهترین گزینه برای انتخاب رنگ مناسب با برند شماست. همخوانی رنگ ها و کنارهم قرار گرفتنشان در وفادار کردن مخاطب تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از برندهای معروف دنیا با یک رنگ خاص شناخته می شوند. رنگ برند را باید متناسب با کسب و کار انتخاب کرد تا به جان بنشیند و کاربر در زندگی روزمره اش هر وقت رنگ انتخابی شما را ببیند بی چون و چرا به یاد شما بیفتد.
مقاله مرتبط: انتخاب رنگ مناسب برای اپلیکیشن موبایل | قدرت شگفت انگیز رنگ ها در جذب کاربر
شبکه های اجتماعی
در اپلیکیشن فروشگاهی جایی برای شبکه های اجتماعی باز کنید تا به راحتی کاربرتان به شبکه های دیگر شما راه پیدا کند و از این طریق با شما تعامل کند. مخاطب با وصل شدن به شبکه های بیشتر اعتماد بیشتری می کند و این کفه ی ترازو را به سمت شما سنگین خواهد کرد. شما با این کار به او می فهمانید که هر کجا من را بخواهی، من هستم.
استفاده از یک پلتفرم پیام رسان
در مواقعی که کاربر برای شما پیغامی داشته و احتیاج به پاسخگویی آنی دارد، با سیستم پیام رسان در کنارش باشید.اما هر لحظه با پاپ آپ کردن، مزاحمش نشوید و آزرده خاطرش نکنید. فضایی را ایجاد کنید تا کاربر بتواند با زدن یک دکمه با شما ارتباط بگیرد. برای این کار، با گرفتن اطلاعات بیهوده اعم از ایمیل، رابط کاربری، کدملی و ... او را کلافه نکنید.
حمع بندی
با پیاده سازی این نکات می توایند در طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار خود موفق بوده و ازفایش فروش و جذب مخاطب را تجربه نمایید.