انواع پیوند های سایت را بهتر بشناسید!
5 دقیقه
نقش پیوند ها در سئو سایت ها بسیار قابل تامل است. گوگل و یا هر موتور جستجویی که در سطح اینترنت وجود دارد، ممکن است که صفحه های وبسایت شما را نشناسند یا آن ها را کشف وتجزیه و تحلیل (crawl) نکنند؛ یا از اهمیت آنها خبردار نشوند. مثلا بعضی اوقات قصد دارید به گوگل بغهمانید، پیوندی که در سایت وجود دارد برای یک اسپانسر خاص است؛ یا توسط یک کاربر به صفحه اشافه شده است. اگر می خواهید تمام این موارد و نحوه ایجاد پیوندهای مختلف را بدانید، بهتر است تا انتها با این مقاله همراه باشید.
انواع پیوند در وبسایت
در ابتدا بهتر تا با انواع پیوند ها آشنا شوید، سپس به توضیح آنها می پردازیم.
تمام چیز هایی که توسط این مقاله به شما ارائه می شود:
- انواع پیوند های موجود در وبسایت و اهمیت آن در سئو سایت
- ویژگی های پیوند دنبال نشده(nofollow)
- منظور از پیوند حمایت شده (Sponsored) و محتوای تولیدی کاربران (UGC) چیست؟
انواع پیوندهای موجود در وبسایت و اهمیت آن در سئو سایت
بهتر است بدانید زمانی که شما در صفحه سایت خود به وب سایت دیگری لینک می دهید، موتورهای جستجویی که در سطح اینترنت وجود دارند، این لینک دهی شما را به عنوان "اعتبار" برای صفحه ای که به آن پیوند داده اید، حساب می کنند. صفحاتی که در فضای اینترنت بیشترین تعداد اعتبار را نزد گوگل داشته باشند، جایگاه بهتری نزد گوگل دارند. حال اگر این اعتبار از وبسایت های معتبر تر و قابل اعتمادتر باشد، گوگل رتبه آن ها را به صورت چشمگیری ارتقاء می دهد.
به همین دلیل باید یک استراتژی مناسب و معقول برای پیوند های سایت در نظر بگیرید، تا از این طریق هم سئو سایت خود را بهبود ببخشید و در نمایش نتایج در موتورهای جستجو جایگاه بالاتری را برای خود فراهم آورید؛ همچنین بتوانید پیوندهاییی با هویت مناسب برای وسایت خود ایجاد کنید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید گوگل تا سالها قبل برای بک لینک های خارجی غیر مرتبط و ناکارآمد هم اعتبار بسیار بالایی قائل می شد. تعداد بالای بک لینک به طور مستقیم باعث می شد، تا رتبه صفحه وبسایت در موتور های جستجو جایگاه ویژه و بالایی دریافت کند. بعد ها با امدن الگوریتم هایی همچون پنگوئن در گوگل این الگوریتم بهینه شد و کیفیت و اعتبار بک لینک برای رتبه گرفتن با اهمیت شد.
صاحبان وب سایت ها برای اینکه از جریمه گوگل فرار کنند، سعی می کنند به سایت های معتبر لینک بدهند؛ همچنین از پیوند های دنبال نشده (nofollow) استفاده می کنند. شناسایی پیوند های یک صفحه سایت، یکی از وظایف مهم گوگل به حساب می آید، که امروزه این شرکت بزرگ سعی کرده با دقت به آن بپردازد.
به صورت کلی و در حال حاظر با 4 مدل از پیوندهای وبسایت مواجه هستیم:
- دنبال شده (follow)
- دنبال نشده (nofollow)
- حمایت شده (Sponsored)
- محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content)
مشخصات پیوندهای دنبال نشده (nofollow)
ابتدا بهتر است با موضوع پیوند دنبال نشده بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی با پیوند دنبال شده، می بایست اول با پیوند دنبال شده آشنا شوید، سپس به موضوع دنبال نشده بپردازیم. پیوند دنبال شده یا Follow به لینک هایی می گوییم که در وبسایت ما هستند، اما برای آن ها هیچ ویژگی یا صفتی تعیین نکرده ایم. همچنین برای اینکه به موتور جستجوی گوگل بفهمانیم که لینک ما اسپم و تایید شده نمی باشد، از پیوند دنبال نشده استفاده می کنیم. زمانی که می خواهیم به سایت های دیگر لینک خارجی متصل کنیم، از پیوند دنبال نشده یا nofollow استفاده می کنیم.
البته بهتر است بدانید، این نوع پیوندها را زمانی استفاده می کنیم؛ که می خواهیم به سایت های معتبر پیوند دهیم. با این کار در سئو سایت شما تاثیر منفی نمی گذارند. نزدیکترین نمونه در این فضا را می توان لینک های دنبال نشده در اینستاگرام دانست.
پیوند حمایت شده (Sponsored) و محتوای تولیدی کاربران (UGC) چگونه می باشد؟
در سال 2019 و در ماه سپتامبر، گوگل دو نوع جدید از پیوند ها را به کاربران اینترنت و مدیران وبسایت ها معرفی کرد. این پیوند ها با عناوینی همچون حمایت مالی (Sponsored) و نوع دیگر آن را محتوای تولیدی کاربران (UGC) دانست که به مجموعه پیوند ها اضافه شدند.
از مدل اول که پیوند های حمایت شده (Sponsored) نام دارد، زمانی استفاده می کنیم که می خواهیم به گوگل نشان دهیم یک پیوند جنبه تبلیغاتی دارد. همچنین برای اعلام حمایت مالی هم از این نوع پیوند استفاده می شود.
برای شناسایی پیوندهای سایتی که مربوط به کاربران است، از پیوندهای محتوای تولیدی کاربران (UGC – User Generated Content) استفاده می شود. اگر بخواهیم به صورت کلی به موضوع نگاهی داشته باشیم، باید بدانید هر پیوندی که توسط کاربران ایجاد شود؛ از نوع UGC می باشد.
برای آگاهی دقیق تر از این موضوع و نشان دادن نمونه ای قابل دسترس، می توان به فروم ها، دیدگاه ها و ... اشاره داشت. در این مکان ها از پیوند های UGC استفاده می شود.
تقریبا با یک سال تاخیر و در تاریخ ژوئیه سال 2020، موتور جستجوی بینگ نیز در اسناد خود بروز رسانی انجام داد، تا از این طریق مشخص شود که آن ها نیز از پیوند های حمایت شده و UGC پشتیبانی انجام می دهند.
در پیوند های می توان یک یا چند ویژگی را باهم برای آن تعیین کرد. برای مثال می توانید به پیوند، ویژگی حمایت و دنبال نشده را باهم برای آن تعیین کنید.
بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که بعضی از موتور های جستجو ممکن است هنوز از پیوندهای UGC و حمایت شده پشتیبانیی نکنند.
جمع بندی
اگر بگوییم سئو قلب تپنده ی هر وب سایت است، بیراه نگفته ایم. برای اینکه بتوانید سئو سایت خود را ارتقاء دهید، باید بتوانید همه ظرفیت ها و روش ها را به کار بگیرید. اما بدانید استفاده از پیوند ها می تواند به صورت کلی روی بهینه سازی وبسایت شما تاثیر گذار واقع شود. در صورتی که این کار به صورت هدفمند انجام پذیرد. با رعایت همین نکات ساده که در مقاله برای شما مخاطب عزیز ارائه شد، می توانید بهینه سازی صفحه سایت خود را به صورت کلی بهبود ببخشید. امیدواریم با خواندن این مقاله به اطلاعات شما افزوده شده باشد.