سئو بریف شامل چه مواردی است؟ | چگونه باید یک سئو بریف نوشت؟
6 دقیقه
شما زمانی که با یک شرکت مارکتینگ در حوزه سئو قرار میبندید، باید یک سری اطلاعات مانند نیازها، انتظارات و منابع در اختیار این شرکت بگذارید. یک سئو بریف میتواند تمام این اطلاعات را به صورت کاملا واضح برای شما فراهم کند. در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه به یک شرکت در حوزه سئو که میخواهید با آن کار کنید، برایش سئو بریف ایجاد کنید.
شش مورد ضروری که باید برای سئو بریف رعایت کنید
زمانی که در صدد این هستید که یک SEO BRIEF ایجاد کنید، باید به شش عنصر اصلی آن توجه کنید که باید شرکت سئو مارکتینگ آنها را بداند:
- اهداف شما: در این قسمت اهداف شما قرار میگیرد، همچنین نحوه برنامه ریزی شما برای رسیدن به موفقیت عنوان میشود.
- مخاطبان هدف شما: در این قسمت مروری بر برند شما انجام میشود، همچنین مزایایی که برند شما را نسبت به بقیه متمایز میکند نوشته شده و مقصد آنهم بررسی میشود.
- مخاطبان هدف شما: در این قسمت باید مشخص کنید که برند شما میخواهد با چه کسانی ارتباط برقرار کند و مخاطبانی که ممکن است در آینده آنان را هدف قرار دهید، مشخص میشود.
- رقبای شما: در این اینجا مشخص میشود راهکارهایی را باید در پیش بگیرید تا از رقیبان خود جلوتر بمانید، همچنین راهکارهایی در نظر گرفته میشود تا بتوانید به جایگاه رقبای مد نظر برسید.
- بودجه شما: در این مرحله باید مشخص کنید که دقیقا چه مقدار بودجه برای کار خود کنار گذاشتهاید، همچنین باید مشخص کنید که در آینده میخواهید چه مقدار از این بودجه کاهش داده یا به آن افزایش دهید.
- تاریخچه سئو شما: در این مرحله باید مشخص کنید که دقیقا چه موضوعاتی در حوزه سئو را کارکردهاید و همچنین کدام مباحث را کار نکردهاید. روشن کردن این موضوع نه تنها به نفع شماست، بلکه کار شرکت سئو مارکتینگ مورد نظر را هم آسانتر میکند. بایید هرکدام از این مباحث را به طور کاملتری بررسی کنیم:
1- اهداف خود را مشخص کنید
قبل از اینکه شرکت سئو مارکتینگ بتواند برای اهداف شما استراتژی موفقی را تنظیم نماید، باید بداند که شما دقیقا دنبال چه چیزی هستید. معمولا ما به عنوان یک شرکت فعال در حوزه سئو از مشتریان میپرسیم که دقیقا هدف شما از سئو چیست. پاسخهایی مانند این "میخواهیم در صفحه اول گوگل رتبه داشته باشیم" میشنویم. به صورت کلی این موضوع خیلی خوب است. اما هدفتان از اینکه میخواهید در صفحه یک گوگل باشید، چیست. باید این موضوع مشخص شود، زیرا صفحه یک گوگل آخرین پله نردبان نیست.
به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش فروش است، باید به بسیاری از موارد اهمیت بدهید، مانند: زمان زیا بارگذاری سایت، محتوای ضعیف و هر مشکلی بتواند جلوی فروش بیشتر شما در وبسایتتان را بگیرد. رفع تمام این موارد به این معنی است که باید کل فرآیند خرید را بهینه کنید تا بتوانید به حجم فروش خوبی در سایت خود دست یابید. اگر حین تهیه این موارد به مشکلی برخورد کردید، میتوانید از شرکت ما که در حوزه سئو در مشهد فعال است بپرسید.
2- مشخصات شرکت شما
برای اینکه آژانس سئو بتواند برای اهداف شما استراتژی مناسبی پیاده سازی نماید، ملزم این است که اطلاعات کافی در مورد شرکت شما داشته باشد. هرچقدر که این موضوع زمان بیشتری بگذرد، رفته رفته این آژانس به یک متخصص در حوزه کسبوکار شما تبدیل میشود. به همین دلیل باید اطلاعات کافی از خود به آژانس تبلیغاتی بدهید. به عنوان مثال به اطلاعات زیر دقت نمایید:
- URL وبسایت شما و هر دامنه مرتبط
- کانالهای موجود (به عنوان مثال: جستجوی گوگل، تبلیغات گوگل، فیس بود، توییتر، Qoura و غیره)
- آنچه که به مشتریان خود میفروشید یا خدمتی که ارائه میدهید.
- مکانهایی که کسبوکار شما در آنها فعالیت میکند یا در آنها میفروشد.
- مهمترین محصولات یا خدمات شما
- نکات کلیدی فروش شما
- تصویر برند شما
- 5 تا 10 کلمه کلیدی برتر که برند شما را به بهترین شکل ممکن توصیف میکند.
3- مخاطبان هدف شما
آژانس سئوی شما در طول زمان قطعا اطلاعات کاملی در مورد مشتریان شما بدست خواهد آورد، اما هرچقدر که میتوانید در مورد آنها به آژانس سئو اطلاعات دهید، زیرا در نهایت به نفع کسبوکار شما خواهد بود.
اطلاعتی مانند خریدارهای عمومی در کسبوکارتان را تهیه کنید – مانند زوجهای متاهل، دانشجویان کارشناسی، والدین منتظر، صاحبان حیوانات خانگی و غیره.
همچنین در این مسیر دادههای متفاوتی که بدست آوردهاید، مانند اطلاعات جمعیتی در مورد مخاطبان هدف (محل، سن، جنسیت و غیره) یا بینشهایی که در گذشته بدست آوردهاید را میتوانید به این اطلاعات اضافه کنید.
4- رقبای سئوی شما
برای اینکه بتوانید به بیشترین موفقیت خود در حوزه سئو دست یابید، باید بدانید که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه باید آنها را شکست دهید. همچنین رقبایی که در حال حاظر بالاتر از شما هستند. در سئو شما دو نوع رقیب دارید:
رقبای تجاری: این رقبا کسانی هستند که کالاها یا خدماتشان دقیقا مانند شما است، به همین علت سعی دارند که محصول خود را به مشتریان مشابه شما بفروشند.
جستجوی رقبا: شرکتهایی که با شما برای کلمات کلیدی رقابت میکنند، حتی اگر چیزی متفاوت بفروشند یا مخاطبان متفاوتی را هدف قرار دهند.
فرض کنید که شما در حوزه مبمان فعالیت دارید و کلمه کلیدی مانند "میز اداری" را برای خود مد نظر قرار دادید. شما باید با سایر شرکتهایی که مستقیما به مشاغل میفروشند و همچنین خرده فروشهای مصرف کننده که افراد میفروشند، رقابت دارید.
شما قصد دارید که بالاتر از این رقبای غیر مستقیم قرار بگیرید، حتی اگر مشتریان مشابه شما را هدف قرار ندهند.
5- بودجه سئو خود را تنظیم کنید
برای کسبوکار خود یک بودجه واقعی برای سئو تنظیم کنید، همچنین بخاطر داشته باشید که گرانترین بخش بهینهسازی سئو معمولا تولید محتوا است. فناوری اتوماسیون میتواند بسیاری از فرآیندهای سئو را در حال حاظر انجام دهد( مثلا: ممیزی پیوندها، گزارشدهی و غیره) بنابراین بیشتر بودجه شما به فرآیندهای استراتژیک و پیادهسازی اختصاص مییابد.
6- سابقه سئوی شما
آخرین چیزی که باید در بروشور سئو خود جای دهید، تاریخچه کامل بازاریابی جستجوی شما است. مهمتر از همه، اگر تا بحال هرگونه جریمه یا هشداری از طرف گوگل دریافت کردهاید، آژانس سئوی شما باید در مورد آنها بداند.
به یاد داشته باشید که اگر در گذشته با آژانسهای دیگری کار کردهاید، باید هرکاری که آنها انجام دادهاند در هنگام طراحی استراتژی بعدی در نظر گرفته شود. بیشتر این اطلاعات را میتوان از طریق ممیزیهای سئو فاش کرد، اما هرچه اطلاعات بیشتری را از قبل ارائه دهید بهتر است.
سخن تکمیلی
موضوع سئو بریف یکی از موضوعات مهم کسبوکار شما محسوب میشود، به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که این موضوع را جدی بگیرید و تمام اطلاعاتی که در دست دارید را به صورت واضح و شفاف به آژانس سئو مربوطه تحویل دهید. تنها در این صورت است که میتوانید موفقیت خود را تضمین شده بدانید. همچنین اگر هرسوالی داشتید میتوانید از کارشناسان ما در حوزه سئو در مشهد بپرسید، آنها میتوانند راهنماهای خوبی در این مورد برای شما باشند.