صفحات یتیم Orphan Page سایت را چگونه پیدا کنیم؟
4 دقیقه
تمام صفحات موجود در یک سایت باید به یکدیگر وصل شده باشند. این اتصال بین صفحات یک سلسله مراتب ایجاد می کند که کاربر می تواند به راحتی بین صفحات موجود در یک سایت حرکت کند و به هر آنچه که نیاز دارد دسترسی داشته باشد. در دنیای وب به این پدیده اتصال صفحه به والدینش گفته می شود و این ساختار مشخص کننده ساختار سایت است. ساختار سایت تنها برای کاربر اهمیت ندارد بلکه برای ربات ها و خزنده های موتورهای جستجو نیز مفید است و به گوگل کمک می کند تمام صفحات و محتوای آنها را بهتر و سریعتر شناسایی کند. اکنون فرض کنید در میان صفحات متعدد یک سایت، صفحه ای وجود داشته باشد که از هیچ صفحه دیگری از سایت به آن لینک داده نشده باشد و ارتباطی با سایر صفحات ندارد. به چنین صفحه ای صفحه یتیم گفته می شود زیرا رها رشده اند و برای سئو و رشد سایت مضر است. با ما همراه باشید تا با این صفحات و تاثیر آن بر سئو آشنا شویم.
محتوای یتیم چیست؟
صفحات یتیم یا Orphan Page صفحاتی هستند که با سایر صفحات سایت لینک نشده اند. این عدم ارتباط باعث می شود این صفحات توسط موتور جستجو ایندکس نشوند و در نتایج گوگل نمایش داده نمی شوند. صفحه یتیم چون لینک نشده است در فهرست سایت وجود ندارد و به همین دلیل خزنده های گوگل نمی توانند این صفحه را کرال کنند. پس بنابر آنچه گفته شد Orphan Page صفحه ای از یک سایت است که هیچ لینکی به آن داده نشده است و خودش هم هیچ لینک داخلی ندارد. این صفحات تاثیر منفی بر سئوی سایت می گذارند زیرا امکان جذب مشتری از طریق این صفحات از دست می رود و سبب افت نرخ تعامل یا افزایش نرخ پرش کاربر می شود.
برای درک بهتر این تاثیر منفی اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید سایت یک تور عنکبوت است و خزنده های گوگل یا موتور جستجو عنکبوت هستند. برای اینکه عنکبوت ها بتوانند قسمت های مختلف این تور را چک کنند و بر روی آن حرکت کنند تور باید سالم باشد. اگر بخشی از تور دچار پارگی شده باشد عنکبوت ها برای حرکت و عبور از آن قسمت دچار مشکل می شوند و بنابراین آن قسمت را نادیده گرفته و منصرف می شوند. این اتفاق همان چیزی است که برای صفحات یتیم روی می دهد یعنی کاربر زمانش را در صفحات یتیم صرف نمی کند و ترجیج می دهد از سایت شما خارج شود. بنابراین وقتی صفحات در دسترس کاربر و خزنده های گوگل نباشند، تعامل کاربر با سایت کم شده و منجر به افزایش نرخ پرش می شود. از طرفی کاهش ورودی و ترافیک ارگانیک به مرور باعث افت رتبه ها و حذف سایت از صفحات جستجوی گوگل می شود.
بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل بانس ریت (Bounce Rate)
چگونه صفحات یتیم Orphan Pages را شناسایی کنیم؟
با توجه به مواردی که ذکر کردیم باید سایت تان را چک کنید و از وجود صفحات Orphan در آن مطلع شوید. تا در صورتی که چنین صفحات و یا محتواهایی دارید مشکل را برطرف بسازید. برای شناسایی این صفحات می تواند از یک خزنده مانند Screaming Frog استفاده کند. اسکریمینگ فراگ یک نرم افزار است که به شما کمک می کند تا تمام قسمت های سایت را بررسی نموده و خطاهای احتمالی آن را شناسایی و برطرف کنید. خزنده های مشابه دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.
برای اینکار می توانید ادرس سایت تان را در نرم افزار وارد نموده و از آن بخواهید تا تمام یو آر ال های سایت را بررسی کند. پس از پایان بررسی لیستی از تمام یو آر ال ها دارید که می توانید آنها را از نظر ساختار لینک ها بررسی کنید. چنانچه صفحه یا محتوایی دارید که یتیم است اما می تواند برای کاربر شما ارزشمند باشد و برایتان ورودی کسب کند را با افزودن لینک و اصطلاحا لینک سازی داخلی ویرایش کنید.
همچنین اگر محتوای یتیمی دارید که بک لینک های خوب و ارزشمندی دارد آن را هم درست کنید. سایر URLهایی که ارزش چندانی برای کاربر ندارند و یا یو ار آل تکراری دارند می توانید بر روی یو ار آل مشابه اش ریدایرکت کنید. در هنگام جستجو و بررسی صفحات یتیم ممکن است به آدرس هایی دست پید کنید که تکراری هستند! به مثال زیر توجه کنید:
https://rayapars.ir و http://www.rayapars.ir و https://www.rayapars.ir هر سه مربوط به یک دامنه هستند و هر سه به صفحه اصلی یک سایت یعنی رایا پارس اشاره می کنند اما در واقع سه صفحه با محتوای تکراری هستند! زیرا تمام صفحات سایت شما باید به یک شیوه باز شوند یعنی یا www داشته باشند یا نداشته باشند؛ http باشند و یا https. بنابراین باید تمام صفحات را چک کنید تا به درستی باز شوند و یا بر روی صفحه درست ریدایرکت شده باشند. شما باید اطمینان کسب کنید که این مشکلات برای سایت تان وجود نداشته باشد تا به دلیل صفحات یتیم آسیب نبینید.
سخن آخر
اگر بر روی سایت تان کار می کنید و به فکر بهینه سازی آن هستید و می خواهید رتبه های خوبی در گوگل داشته باشید باید به صورت دوره ای صفحات سایت را بررسی کنید تا مشکلات احتمالی به وجود امده را برطرف کنید. یکی از این مشکلات می تواند وجود صفحات یتیم باشد. یعنی محتوا یا صفحه ای دارید که از هیچ کجای سایت به ان لینک نداده اید و رها شده است. این صفحات به امتیاز و رتبه سایت شما اسیب می زند زیرا باعث کاهش نرخ تعامل کاربر با سایت و افزایش نرخ پرش می شود. بنابراین اگر این صفحات ارزشمند هستید برای آنها لینک سازی داخلی انجام دهید و یا اینکه آنها را به صفحات مرتبط دیگر ریدایرکت کنید. فراموش نکنید شما زمان و بودجه تان را صرف می کنید تا با کسب رتبه های برتر گوگل، بالاتر از رقبا قرار بگیرید. بنابراین باید به طور مرتب سایت را چک کنید تا خطایی نداشته باشد.