پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) چیست + اهمیت آن در سئو
11 دقیقه
فرض کنید به دنبال یک کالای خاص می گردید. پس از مراجعه به بازار در اولین فروشگاه حس می کنید این کالا را پشت ویترین مشاهده کرده و به داخل مغازه می روید. اما پس از ورود به مغازه و دیدن محصول از نزدیک، متوجه می شوید این اصلا محصولی نیست که شما دنبالش بودید و بلافاصله مغازه را ترک کرده و مجدد به داخل بازار بر می گردید. مشابه چنین رفتاری در فضای وب، بیشتر و با سرعت بالاتری اتفاق می افتد. اما این بار ناظری به اسم گوگل بر سایت هایی که کاربر از آن ها خارج می شود نظارت کرده، و در دراز مدت، در صورت عدم کسب رضایت او امتیازی منفی برای سایت منظور خواهد کرد. زمانی که ما از صفحه جستجو وارد یک سایت شویم و پس از صرف لحظات کوتاهی از آن خارج شده و به صفحه SERP برگردیم، در واقع عمل پوگو استیکینگ را انجام داده ایم. گوگل این رفتار کاربر را عدم رضایت از سایت تلقی کرده و در صورت تکرار بسیار زیاد جریمه خواهد کرد. در واقع با ترک سریع یک وب سایت، سیگنالی به گوگل ارسال می شود که نشان می دهد، این سایت حاوی محتوای مورد نیاز کاربر نبوده که به دنبال سایت های دیگری رفته است. این سیگنال که توسط خود گوگل نام گذاری و ابداع شده است، پوگو استیکینگ نام دارد. خطرات و اهمیت حیاتی آن باعث شده است تا این مطلب را به شناخت، بررسی و تاثیر آن بر سئو اختصاص دهیم. با همراه باشید.
پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) چیست؟
این اصطلاح به یکی از رفتارهای کاربران در مورد فعالیت در موتورهای جستجو اشاره دارد. وقتی کاربر عبارتی را در موتور های جستجو سرچ می کند، ابتدا صفحه اول را باز کرده و وارد آن می شود. اگر پس از مدتی با دکمه back یا با بستن صفحه از صفحه اول خارج شود و در صفحه SERP به سراغ صفحات دوم و سوم و بعدی برود، عمل پوگو استیکینگ رخ داده است. کاربر دوست دارد نتیجه ای که به هدف مورد نظر او نزدیک تر است را در همان صفحه یا صفحات اول پیدا کند. اما وقتی به این مهم دست پیدا نکند فورا سایت را می بندد و سراغ سایت دیگری می رود. این یکی از مهم ترین فاکتور ها برای سنجش میزان نارضایتی کاربران است که ممکن است به دلایل محتوایی یا فنی باشد و نشان دهنده میزان خروج کاربر از سایت می باشد. گاهی کاربر برای مقایسه و بررسی محتواهای نمایش داده شده در نتایج جستجو این کار را تکرار می کند اما به هر ترتیب این گشت و گذاری که بین سایت ها و موتورهای جستجو دارد، مصداق پوگو استیکینگ محسوب می شود. اگر بخواهیم با بیانی دیگر این مفهوم را تعریف کنیم باید به ترتیب بگوییم که:
- کاربر عبارتی را در موتور جستجو وارد و نتایج صفحه SERP را مشاهده می کند.
- کاربر صفحات اول را باز می کند.
- نتیجه مورد نظر خود را پیدا نمی کند، صفحات را بسته یا به عقب بر می گردد.
- کاربر به صفحه جستجو برگشته و دنبال نتایج دیگری می گردد.
مجموع اتفاقات بالا شامل فرآیند پوگو استیکینگ می شود که ممکن است کاربر آنقدر آن را تکرار کند تا به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کند. ممکن است کاربر در بازگشت به صفحه SERP کوئری و کلمه کلیدی موردنظر خود را تغییر دهد. این هم نوعی Pogo Sticking محسوب می شود؛ اما اثر مخربی روی رتبه بندی ندارد. حتی در موقع خروج از یک سایت، گوگل باکسی به نام people also search را به کاربر پیشنهاد تا با انتخاب کیورد مناسب تر به نتایج مرتبط نزدیک تر شود.
پوگو استیکینگ و بانس ریت چه تفاوتی دارند؟
تا به این جای کار که تا حد زیادی با این مفهوم آشنا شده اید، ممکن است سوالی در ذهن شما شکل گرفته باشد که فرق پوگو استیکینگ و بانس ریت (نرخ پرش) چیست؟ تا حد زیادی طرح این سوال طبیعی است؛ زیرا هر دو به رفتاری از کاربر اطلاق دارند که منجر به ترک یک سایت می شود. اگر بخواهیم شما را متوجه تفاوت این دو بکنیم باید هر دو را جدا گانه تعریف کنیم:
پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) : کاربر بعد از ورود به یک سایت پس از صرف لحظاتی روی دکمه بازگشت زده یا سایت را می بندد و به نتایج جستجو بر می گردد.
بانس ریت (Bounce Rate) : اما نرخ پرش زمانی است که کاربر وارد صفحه ای شده، اما هیچ فعالیت مفیدی در آن انجام نمی دهد و سپس صفحه را می بندد. یعنی به لینک های دیگر و صفحات جدیدی از آن سایت وارد نشده و اصطلاحا هیچ کال تو اکشن و تعاملی با آن سایت ایجاد نمی کند، و از آن خارج می شود. این شرایط باعث ایجاد نرخ پرش می شود که می توان میزان آن را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کرد. اطلاعات جامع تری در مورد این که چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد را می توانید در این مقاله بخوانید.
هر دوی این مفاهیم از فاکتورهای تاثیرگزار در تحلیل رفتار کاربران در سئو می باشد. می توان پوگو استیکینگ را نوع جدیدتر و پیشرفته تری از نرخ پرش دانست. یعنی هر دو بر هم تاثیرگذار است. به طوری که اگر بانس ریت را کاهش دهیم، Pogo Sticking هم ممکن است کمتر اتفاق بیافتد.
پوگو استیکینگ چه تاثیر و اهمیتی در سئو دارد؟
پوگو استیکینگ به این دلیل مهم است که در دراز مدت یک اتفاق منفی در سئو محسوب می شود. وقتی کاربر بعد از کلیک روی یک سایت از آن خارج شده و به صفحه نتایج جستجو برگردد، یعنی مقصود خود را در آن سایت پیدا نکرده است و به دنبال سایت هایی در جایگاه های پایین تر می رود. نتیجه تکرار زیاد این اتفاق، افت رتبه است. زیرا گوگل این طور استناد می کند که صفحه ای که در رتبه های اول قرار دارد نمی تواند در همان کیورد خاص باعث جلب رضایت کاربر شود. پس این جایگاه مناسب آن ها نیست و رتبه آن ها را کاهش می دهد. حالا چه به خاطر ضعف محتوایی باشد، یا به خاطر سرعت لود پایین صفحه و دیگر عوامل. گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای رضایت کاربران اهمیت ویژه ای قائل اند و اکثر الگوریتم های خود را با هدف بهبود تجربه کاربری به روزرسانی می کنند. آن ها فاکتورهایی را لحاظ می کنند تا کاربر راحت تر و سریع تر بتواند به مضمون مورد نظر خود دست پیدا کند و نتایج جستجو را هم بر اساس همین خواسته های کاربر رتبه بندی می کنند. معیارهایی مثل Pogo Sticking به طور مستقیم رفتار کاربر را از حیث ورود و خروج بین سایت های مختلف تحت نظر می گیرد. این رفتار ها دقیقا نشان می دهد که کاربر با رضایت از صفحه ای خارج می شود یا خیر. شاید این اتفاق در حجم پایین تاثیر آنچنانی روی وب سایت ما نداشته باشد. اما اگر در دراز مدت نتوانیم حجم آن را کنترل کنیم و تعداد آن زیاد شود، پس از مدتی قطعا گوگل با کاهش رتبه ما را جریمه خواهد کرد. و پیامد این اتفاق می تواند کم شدن میزان ترافیک ورودی سایت ما باشد که خود اثر مخرب دیگری در سئو محسوب می شود.
چگونه از پوگو استیکینگ جلوگیری کنیم؟
عوامل گوناگونی هستند که باعث ایجاد Pogo Sticking می شوند. سرعت پایین لود صفحه، اندازه و فونت نامناسب، محتوای ضعیف، تبلیغات زیاد و ... از جمله دلایلی هستند که منجر به ترک سریع صفحه توسط کاربر می شود. می توانیم با اقداماتی برنامه ریزی شده و تاثیرگذار نرخ پوگو شدن را روی سایت خود کاهش دهیم و کاربر را در سایت خود نگه داریم. در ادامه 11 مورد از بهترین این اقدامات را برای شما فهرست کرده ایم که اگر آن ها را رعایت کرده و در دستور کار قرار دهید، می توانید از خروج کاربر از سایت خود، تا حد زیادی جلوگیری کنید.
- افزایش سرعت لود صفحه (Page Speed)
یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود کاربر پس از کلیک روی یک سایت با سرعت زیادی از آن خارج شود، سرعت لود صفحه است. کاربر به هیچ وجه دوست ندارد که منتظر باز شدن یک صفحه و محتوای آن بماند. سرعت لودینگ استاندارد و ایده آل 2 ثانیه می باشد. هر چقدر باز شدن یک صفحه بیشتر از این میزان زمان ببرد، احتمال خروج از صفحه و از دست دادن یک کاربر افزایش پیدا می کند. با استفاده از سرویسی مثل pagespeed insight سرعت بارگیری هر صفحه را بررسی کنید.
- بخش سوالات متداول (FAQ)
یکی از بهترین راه ها برای نگه داشتن کاربر در سایت خود، ایجاد بخش سوالات متداول است. از آن جایی که بسیاری از کاربران عبارت مورد نظر خود را به صورت سوالی با گوگل مطرح می کنند، اگر پاسخ سوالشان را به راحتی در مقابل خود ببیند احساس رضایت کرده و دیگر بخش های محتوا را برای خود سودمند تلقی کرده و در سایت شما مدتی می مانند.
- محتوای غنی مناسب با هدف کاربر (Helpful Content)
سعی کنید هر مطلبی که درباره یک موضوع وجود دارد و نیاز مردم می باشد را در محتوای خود لحاظ کنید. اگر مخاطب هر آن چیزی که به آن احتیاج دارد را در صفحه شما پیدا کند، دیگر تصمیم به ترک سایت نمی گیرد. به همین جهات توصیه می شود تمام جنبه های یک موضوع را پوشش داده و درباره نیاز های کاربر به آن ها آموزش دهید. با یک مقدمه قانع کننده و آموزنده می توانید کاربر را تشویق به خواندن ادامه مطلب و ماندن در سایت کنید.
- کاهش بانس ریت (Bounce Rate)
قبل تر اشاره کردیم که با ایجاد یک محتوا و قسمت های تعاملی در یک صفحه می توانید نرخ پرش ارگانیک را کاهش داده و علاوه بر آن باعث تأمل کاربر در سایت خود شوید. خودِ این به ترک نکردن سایت شما کمک می کند. مثلا می توانید با باکس نظرسنجی، امتیازدهی، قرعه کشی و نظرات سایت، کاربر را به واکنش وادار کنید. همچنین با بخش بندی سایت خود به قسمت ها و عناوین فرعی از خسته شدن کاربر جلوگیری کرده و نرخ پرش را کم کنید.
- لینک های داخلی (Internal Links)
لینک سازی داخلی یکی دیگر از راه های مهم نگه داشتن کاربر در سایت است. به خصوص اگر این پیوندها اول و بالای صفحات قرار بگیرند. این روش آسان به ما کمک می کند تا افراد به عمق بیشتری از سایت وارد شوند و گشت و گذار بیشتری در آن داشته باشند. همچنین زمانی که پیوند های داخلی مرتبطی با نیاز کاربر ایجاد می کنید، می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص نیاز او در اختیارش بگذارید. و کاربر این طور حس می کند که هر آنچه لازم دارد به طور کامل در این سایت و صفحات دیگرش موجود است. همه این ها باعث می شود کاربر کمتر تمایل داشته باشد به صفحه google برگردد. علاوه بر بالای صفحه سعی کنید در لابه لای مطلب مثل مقدمه و متن هم لینک های داخلی را پخش کنید.
- آپدیت مطالب قدیمی (Update Content)
تاریخ به روزرسانی مطلب چیزی است که همیشه کاربر را جذب می کند. اگر یک مطلب قدیمی باشد ولی مدام در حال به آپدیت باشد بنا به تجربه گوگل می تواند کاربر را در سایت شما نگه دارد. زیرا کاربر آن را مطلبی جامع و به روز تلقی می کند که از ارزش محتوایی بالایی برخوردار است. به جای عبارت تاریخ انتشار سنتی در صفحات خود، از تاریح به روزرسانی استفاده کنید. و سعی کنید به راحتی برای بازدید کننده قابل مشاهده باشد.
- اندازه قلم و فونت مناسب (Font)
سعی کنید از فونت های درشت و خوانا استفاده کنید، که خواندن مطالب را بسیار ساده می کند. بهترین سایز فونت برای درج متون بین 15 تا 17 پیکسل است. اگر یک کاربر در بدو ورود، نتواند محتوای سایت شما را به علت ریز بودن یا ناخوانا بودنِ فونت مطالعه کند، بلافاصله دکمه خروج را می زند و زیاد در سایتتان توقف نمی کند.
- اضافه کردن فهرست مطالب و دسترسی سریع (Table Of Contents)
اگر محتوای غنی و نسبتا زیادی برای یک صفحه نوشتید، حتما نیاز به یک فهرست مطالب دارید، تا کاربر ابتدا با تیتر ها و سرفصل های محتوای شما آشنا شود سپس تصمیم به خواندن بگیرد. زیرا هر تیتر از محتوا معمولا یکی از سوالات و مطالب مورد نیاز کاربر است که آن ها را سرچ کرده است. پس با خواندن فهرست محتوایی که به همان قسمت از متن پیوند خورده باشد، می تواند متوجه شود آیا این همان مطلبی است که دنبالش می گردد یا فورا سایت را ترک کند. این راهکار را جدی بگیرید.
- مطابقت دقیق محتوا با کلمه کلیدی (Keywords)
مچ نبودن محتوا با کلمه کلیدی و عبارت سرچ شده توسط کاربر، شاید مهم ترین عامل ترک یک سایت باشد. یکی از دلایلی که باعث می شود به تطبیق محتوا با کلمه کلیدی تا این حد توجه کنیم، جلوگیری از پوگو استیکینگ شدن است. سعی کنید رتبه های اول یک نتیجه جستجو را باز کنید و ببینید به چه سوالاتی پرداخته اند. و بفهمید که کاربری که یک عبارت را جستجو می کند دقیقا چه چیزی را دوست دارد ببیند. سپس تلاش کنید در این باره راهکار ارائه دهید و مورد به مورد کاربر را برای رسیدن به هدفش همراهی کنید. هر چقدر محتوای سایت به هدف کاربر نزدیک تر باشد احتمال خروج سریع او از سایت کاهش می یابد.
- استفاده از محتوای چند رسانه ای (Multimedia Content)
درج عکس و اسکرین شات لابه لای متون به فهم بیشتر کاربر از محتوا کمک به سه زایی می کند. همچنین فایل های ویدیویی و صوتی در جذابیت یک مطلب تاثیرگزار بوده و کاربر را متقاعد می کند در سایت شما بماند تا بتواند همه مدل از محتوای شما را ببیند.
- تبلیغات را مدیریت کنید (Ads)
صفحات پاپ آپ و تبلیغات به طور معمول کاربر را عصبی می کند. علاوه بر این، زمانی که در ابتدا و لابه لای صفحات حجم زیادی از تبلیغات درج می کنیم، به کاربر اجازه نمی دهیم زودتر به محتوا دسترسی پیدا کند و در نتیجه ناراضی بوده و سایت شما را می بندد.
نتیجه گیری
پوگو استیکینگ شامل مراحلی می شود که کاربر یک ساعت را ترک کرده و مجددا در صفحه نتایج به دنبال مقصد دیگری می گردد. این می تواند تحت شرایطی برای سئو سایت و کسب و کار ما مضر باشد. با توجه به این که روز به روز الگوریتم های گوگل برای بهبود تجربه کاربری پیشرفت می کنند، لازم است به عنوان دارنده یک سایت همگام با این آپدیت ها و تغییرات پیش روی کنیم، تا در رقابت عقب نمانیم. نیاز هست که اقداماتی را انجام دهیم تا از رفتار منجر به خروج کاربر و Pogo Sticking تا حد زیادی جلوگیری شود و همچنین با پیشگیری از این اتفاقات در حفظ جایگاه خود در صفحات سرچ گوگل موثر واقع شویم. در صورت داشتن سوال یا ابهامی در خصوص این مطلب، حتما در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید با کارشناسان ما در رایاپارس تماس حاصل فرمایید.