تبلیغات کلیکی چیست؟ آشنایی با انواع روش های تبلیغات کلیکی
5 دقیقه
تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) که به اختصار به آن PPC گفته میشود، یکی از مهم ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال و یکی از بهترین ابزار های افزایش بازدید (افزایش ترافیک) یک وبسایت اینترنتی محسوب می شود. در این مقاله می خواهیم بگوییم تبلیغات کلیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و در ادامه، انواع روش های پیاده سازی آن را توضیح دهیم.
آشنایی با مفهوم ppc
تبلیغات کلیکی چیست؟ سوالی است که اگر با مفاهیم سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ آشنا نباشید، قطعا ذهن شما را درگیر خواهد کرد. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم تبلیغات کلیکی یا (PPC (Pay Per Click به معنای تبلیغاتی است که در آن به ازای هر کلیک باید مبلغی پول پرداخت کرد.
به عبارتی دیگر شما از یکی از وب سایت های معتبری که منتشر کننده تبلیغات ppc بوده و با کسب و کار شما نیز مرتبط هستند یک کارت اعتباری هوشمند تهیه می کنید و سپس با استفاده از استراتژی های نوین تبلیغاتی، بنر خود را طراحی کرده و به سایت منتشر کننده تحویل می دهید. وب سایت منتشر کننده بنر شما را در معرض دید مخاطبین مرتبط قرار می دهد. هنگامی که مخاطبین روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و از طریق لینک موجود به وب سایت شما هدایت شوند، میزانی از شارژ کارت هوشمند شما کاسته می شود. نام دیگر تبلیغات کلیکی CPC یا ( Cost Per Click ) می باشد. در بخش بعدی در ارتباط با انواع روش های تبلیغات کلیکی صحبت خواهیم کرد.
آشنایی با انواع روشهای تبلیغات کلیکی یا ppc
جالب است بدانید در سال 2014 کل درآمد گوگل 66 میلیارد دلار بوده است که تبلیغات کلیکی حدود 45 میلیارد دلار آن را ایجاد کرده است. با کمی دقت به این عدد می توان به داشتن یک سایت منتشر کننده تبلیغات به عنوان یک منبع کسب درآمد نگاه کرد و به اهمیت تبلیغات ppc پی برد. در این بخش می خواهیم در ارتباط با انواع روش های تبلیغات کلیکی صحبت کنیم.
تمامی روش هایی که در این بخش برای تبلیغات کلیکی بیان می کنیم دارای ماهیت یکسانی بوده و فقط در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. انواع روش های تبلیغات ppc:
- تبلیغات کلیکی بنری (Banner PPC Ads)
- تبلیغات کلیکی درون برنامه ای (In Application PPC Ads)
- تبلیغات کلیکی درون موتور های جستجو (Search Engine Result Page Ads)
- تبلیغات کلیکی ویدیویی (Video PPC Ads)
- تبلیغات شبکههای اجتماعی (Social advertising)
تبلیغات کلیکی بنری: Banner PPC Ads
این روش همان درج بنر تبلیغاتی شما در وب سایت های پر بازدید است که با هر بار کلیک مخاطبین آن وب سایت، روی بنر شما و هدایت به وب سایت شما مبلغی از اعتبار شما کاسته می گردد.
تبلیغات کلیکی درون برنامه ای: In Application PPC Ads
شرکت های تولید کننده اپلیکیشن معمولا در اپ خود فضایی برای درج تبلیغات در نظر می گیرند. به عبارتی شما هر بار که وارد صفحه نخست اپلیکیشن ها می شوید تبلیغ جدیدی را مشاهده می کنید و این نیز نوعی دیگر از تبلیغات کلیکی است.
تبلیغات کلیکی درون موتور های جستجو: SERP Ads
همانطور که می دانید یکی از شاهراه های ورود کاربران به وب سایت ها، موتور های جستجو هستند. هنگامی که کاربران عبارت کلیدی خاصی را جستجو می کنند موتورهای جستجو به ترتیب، وب سایت هایی که سئو سایت خوبی دارند را نمایش می دهند. اما کاربران از میان صد ها وب سایتی که به ترتیب در صفحه نتایج جستجو قرار گرفته اند، شاید 20 سایت اول را بررسی کنند، گوگل برای رفع این مشکل، روش تبلیغاتی با نام SERP در نظر گرفته است. در این روش به طور مثال در صورتی که کاربر عبارت سئو در مشهد را جستجو نماید، موتور جستجو علاوه بر نمایش وب سایت های برتر آیتی، وب سایت شما را که در زمینه سئو فعالیت دارد اما در رتبه های نخست قرار ندارد، در صفحه اول یا دوم نتایج جستجو نمایش خواهد داد و در صورتی که کاربران بر روی وب سایت شما کلیک نمایند، مقداری پول از کارت هوشمند شما کم می شود.
نکته قابل توجه دیگر این است که در تبلیغات کلیکی جستجو، بنر تبلیغاتی شما در صدر فهرستهای جستجو نمایش داده شده و یک علامت Ad در ابتدای آن گذاشته می شود.
روشهای مختلف انواع تبلیغات PPC به صورت تبلیغات جستجو عبارتند از:
- گوگل ادوردز (Google AdWords)
- تبلیغات بینگ (Bing Ads)
در هر دو روش نام برده شده ماهیت کار یکی است. هر دو سرویس دهنده تبلیغات کلیکی هستند که با دریافت مبلغی پول، تبلیغات کسب و کار شما را در صدر نتایج جستجو نمایش می دهند، تنها مزیت گوگل ادوردز نسبت به بینگ این است که مقیاس پذیر و قابل سنجش است. شما به راحتی میتوانید بازگشت سرمایه (ROI) را در مورد تبلیغات خود محاسبه کنید. همچنین گوگل ادوردز از سرعت بالاتری برخوردار است و به شما کمک میکند که سریعتر در فهرست نتایج جستجو (SERPs) دیده شوید.
تبلیغات کلیکی ویدیویی: Video PPC Ads
در این روش، سایت های معتبر و پربازدید قبل از نمایش ویدئو های جذاب یک تبلیغ ویدیویی یا بنری نمایش می دهند که کاربر با کلیک بر روی آن به سایت تبلیغ کننده هدایت می شود. همچنین این تبلیغ علاوه بر ابتدای نمایش می تواند در طول پخش به صورت زیرنویس نیز نمایش داده شود.
تبلیغات شبکههای اجتماعی (Social advertising)
همانطور که می دانید بیش از نیمی از مردم دنیا کاربران شبکه های اجتماعی بوده و حضور فعال دارند. بنابراین برای صاحبان کسب و کار تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند یک فرصت ایده آل محسوب شود.
به این آمار جهانی بسیار خیره کننده دقت کنید. نزدیک به ۳۰ درصد از کاربران شبکههای اجتماعی در هر ماه حداقل یک برند خاص را به لیست دنبال کنندگان خود اضافه می کنند، بنابراین تبلیغات کلیکی در شبکههای اجتماعی میتواند یک استراتژی تبلیغاتی خوب برای معرفی برند تجاری شما باشد. از موفق ترین و تاثیر گذار ترین شبکه های اجتماعی که در زمینه تبلیغات PPC موفق عمل کردند میتوان، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و توییتر را نام برد.
مهم ترین عیب تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی در کنار مزایای خوبی که دارد متاسفانه دارای مشکلاتی نیز هست که در این بخش به مهم ترین آن اشاره خواهیم کرد.
از جمله این مشکلات میتوان به تقلب در کلیک یا کلیک جعلی که بزرگترین مشکل تهدید کننده تبلیغات کلیکی است اشاره کرد. متاسفانه بعضی از آژانس های دیجیتال مارکتینگ پس از دریافت هزینه های بسیار بالا از تبلیغ کنندگان، از کاربران غیر واقعی یا ربات برای کلیک کردن استفاده می کنند. عدم وجود تضمین واقعی بودن کاربران تبلیغات کلیکی در حال حاضر مهمترین چالشی است که تبلیغ کننده گان یا صاحبان کسب و کار با آن مواجه هستند.