سرچ والیوم (Search Volume) چیست و چرا برای سئو مهم است؟
4 دقیقه
در دنیای امروز، که اکثر فعالیتها به صورت آنلاین انجام میشود، تعداد جستجوهای کاربران در موتورهای جستجوی اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. این موضوع باعث توجه به میزان جستجوی کلمات کلیدی یا حجم سرچ میشود که به عنوان یک معیار مهم در تعیین استراتژی سئو وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر شما صاحب یک وبسایت هستید و میخواهید بیشترین بهرهوری را از نتایج جستجو برای سایت خود به دست آورید، در قدم اول نیازمند تحقیق کلمات کلیدی هستید. این بررسی به شما کمک میکند تا عباراتی که توسط کاربران در جستجوی حوزه فعالیتتان استفاده میشوند را شناسایی کنید. در مرحله بعد، میتوانید تخمینی از تعداد جستجوهای این کلمات یا به عبارت بهتر، اهمیت آنها برای شما و کسب و کارتان برآورد کنید.
بنابراین، برای پیدا کردن پاسخ به سوالاتی مانند "سرچ والیوم چیست و چگونه میتوان آن را محاسبه کرد؟" و "چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟"، به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.
سرچ والیوم چیست؟
سرچ والیوم یا حجم جستجو، میزان محبوبیت یک عبارت یا کلمه کلیدی را نشان میدهد. این مقدار نشان دهنده تعداد میانگین جستجوها برای یک کلمه کلیدی خاص در یک دوره زمانی مشخص است، که معمولاً یک ماه است. اگر یک کلمه کلیدی دارای سرچ والیوم بالا باشد، به این معنی است که تعداد زیادی از کاربران آن را در موتورهای جستجو استفاده میکنند. این نشان میدهد که کلمه کلیدی مورد نظر دارای محبوبیت زیادی است و رقابت برای رتبهبندی در مورد آن بیشتر است.
بنابراین، اگر تعداد زیادی وبسایت به دنبال استفاده از یک کلمه کلیدی خاص در محتوای خود هستند، به شما دشوار خواهد بود به خوبی در رتبهبندی وب سایت خود براساس آن کلمه کلیدی عمل کنید. به همین دلیل، بسیاری از وبسایتها از کلمات کلیدی با رقابت کم و سرچ والیوم پایین استفاده میکنند. اگر وب سایت خود را به تازگی راهاندازی کردهاید، به کلمات کلیدی با رقابت کمتر و حجم جستجوی کمتر نیاز خواهید داشت.
برای محاسبه حجم جستجو، میتوان از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد. برخی از این ابزارها رایگان هستند و برخی دیگر نیاز به پرداخت هزینه دارند. این ابزارها حجم جستجوی یک کلمه کلیدی را در بازه زمانی ۱۲ ماه نشان میدهند. شما میتوانید براساس ترجیحات خود، بازه زمانی را تغییر داده و حجم جستجو را در دورههای شش ماهه، سه ماهه یا کوتاهتر محاسبه کنید. این تحقیقات به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که کاربران در هر دوره زمانی خاص به کدام کلمات کلیدی علاقه دارند.
اهمیت سرچ والیوم یا تخمین حجم جستجوی کلمات کلیدی برای سئو
سرچ والیوم تخمینی از میزان جستجو و سرچ کلمات و عبارات مختلف توسط کاربران است. این نکته به تنهایی دلیل قابل قبولی برای بررسی تأثیر آن در بهینهسازی محتوای سایت است. با این حال، باید توجه داشت که سرچ کلمه کلیدی نباید با ترافیکی که میتوانید برای سایت خود جذب کنید، اشتباه گرفته شود، زیرا همه جستجوها به ترافیک ورودی به سایت منجر نمیشوند.
در کل، تأثیر سرچ والیوم کلمات کلیدی بر استراتژی سئو محتوایی یک سایت قابل چشمپوشی نیست. امروزه با استفاده از ابزارهای جستجو و کاوش کلمات کلیدی، میتوان به راحتی پیشبینی کرد کدام عبارات جستجو بیشتری را دارند.
بر اساس گزارشات سرچ والیوم، میتوانید عبارات جستجو شده را بر اساس حجم جستجو، نیت کاربر و رقابت دستهبندی کنید و با اولویتبندی مناسب، به بهینهسازی وبسایت خود بپردازید. اما ابزارهایی که برای این کار مناسب هستند، عبارتند از:
- Google Keyword Planner: این ابزار رایگان توسط گوگل ارائه میشود و میزان سرچ والیوم کلمات کلیدی را بررسی میکند. همچنین، نشان میدهد که رقبای شما در بازار از آن کلمات کلیدی استفاده میکنند یا خیر.
- SEMrush: این ابزار پولی است و به شما امکان میدهد تا میزان سرچ والیوم کلمات کلیدی را در گوگل و سایر موتورهای جستجو بررسی کنید. همچنین، اطلاعاتی مانند رتبهبندی رقبا و تعداد نتایج جستجو را نیز ارائه میدهد.
- Ahrefs: این نیز یک ابزار پولی است که میزان سرچ والیوم و رقابت کلمات کلیدی را بررسی میکند. همچنین، اطلاعاتی مانند ترافیک و نتایج جستجو را نیز ارائه میدهد.
- Moz Keyword Explorer: این ابزار رایگان و پولی است که میزان سرچ والیوم کلمات کلیدی را بررسی میکند و همچنین اطلاعاتی مانند رتبهبندی رقبا و پیشنهادات کلمات کلیدی مرتبط را نیز ارائه میدهد.
تمام این ابزارها قابلیت بررسی سرچ والیوم کلمات کلیدی را دارند. انتخاب ابزار مناسب برای شما بستگی به نیازها و بودجه شما دارد.
سخن پایانی
در این مقاله به طور جامع درباره سرچ والیوم یا حجم جستجو صحبت شده است. سرچ والیوم یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزه سئو است که برای یافتن کلمات کلیدی محبوب و با استقبال کاربران استفاده میشود. در حال حاضر، کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارند و به طور آسان میتوانند رتبه سایت را در موتور جستجوی گوگل بهبود بخشند. بنابراین، یافتن کلمات کلیدی مناسب و محبوب باید به عنوان اولویت مد نظر قرار گیرد.
در هنگام تحقیق درباره کلمات کلیدی، باید پارامترهایی مانند سرچ والیوم و تعداد جستجوها را مورد بررسی قرار دهید. اگر به تازگی فعالیت خود را آغاز کردهاید، توصیه میشود از کلمات کلیدی با حجم جستجوی کمتر استفاده کنید. زیرا کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا بسیار رقابتی هستند و برای سایتهای جدید بهرهوری کمتری دارند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، استفاده از ابزارهای پیشرفته برای محاسبه سرچ والیوم است.