فلای ویل چیست
5 دقیقه
سال هاست اصطلاح "قیف فروش" را از زبان افرادی که به نوعی با بازاریابی و فروش سروکار دارند شنیده ایم. چه فرد متخصصی در این زمینه باشید و یا کسی که مقدار اندکی تعاملات روزمره با مارکتینگ داشته است، حتما با این مدل روبرو شده اید. قیف فروش مراحل کسب موفقیت در بازاریابی را به نمایش می گذارد. در گذشته تمام بازاریابان به استفاده از آن برای کسب نتایج بهتر معتقد بودند. اما چندی است که پایبندی به قیف فروش و ملاک قرار دادن آن مبنایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مارکتینگ نیست! برای اینکه بدانیم چرا دیگر قیف فروش پاسخگوی نیاز کسب وکارها نیست ابتدا باید با ساختار این قیف و عملکرد آن آشنا شویم، سپس به معرفی مدل دیگری در استراتژی بازاریابی دیجیتال به نام flywheel بپردازیم.
معرفی کامل قیف فروش در بازاریابی کسب و کار
همانطور که اشاره شد قیف فروش بازاریابی یا Marketing Funnel روشی برای تبدیل کاربر به مشتری است. این مدل بازاریابی نحوه تبدیل کاربر به مشتری در طی مراحل مختلف بازاریابی را توصیف می کند. در واقع مدل قیف با این هدف خلق شده است که بتوانید مدیریت بهتر و موثرتری بر فرآیند بازاریابی خود داشته باشید.
سفر مشتری در قیف فروش!
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، این قیف شامل ۴ مرحله آگاهی بخشی (awareness)، ایجاد علاقه (Interest)، تمایل (Desire) و عمل (action) است. این مراحل ممکن است در کسب و کارهای مختلف کمی متفاوت از یکدیگر باشند اما در نهایت هدف این است که کاربر را به یک مشتری تبدیل کند که محصول یا خدمات شما را می خرد. در نهایت با استفاده از این مدل نرخ تبدیل را افزایش می دهید.حقیقت این است که این مدل دیگر پاسخگوی نیاز بازاریابی بسیاری از کسب و کارها نیست و با مدل جدیدتری در دنیای بازاریابی به نام چرخ لنگر یا فلای ویل (Flywheel) جایگزین شده است.
معرفی مدل فلای ویل FlyWheel در بازاریابی
فلای ویل اولین بار توسط جیمز وات ساخته شد و یک دیسک فلزی در صنایعی مانند خودروسازی است که به عنوان ذخیره کننده انرژی کاربرد دارد. مدل فلای ویل در بازاریابی از این قطعه الگو برداری شده است.
در حقیقت چرخ یا مدل بازاریابی فلای ویل متشکل از چند چرخه است که نشان می دهد میزان انرژی ذخیره شده در این چرخه ارتباط مستقیم با سرعت چرخش، اصطکاک و ابعاد چرخه دارد.
یعنی هر چه سرعت بیشتر، اصطکاک کمتر و ابعاد بزرگتر باشد، میزان انرژی ذخیره شده بیشتر است.
عواملی که سبب افزایش سرعت چرخش می شوند برنامه ها و استراتژی هایی است که برای افزایش سرعت این چرخه در نظر گرفته اید. این برنامه ها می توانند شامل بازاریابی درونگرا، فروش بدون اصطکاک، تبلیغات، سرمایه گذاری و ... هر عامل دیگری باشند که به عنوان نیرو برای شما عمل می کنند، باشد.
در کنار تقویت نیروهای موثر بر سرعت چرخش، باید عوامل اصطکاک زایی که سبب می شوند سرعت کاهش یابد را شناسایی و حذف کنید. به طور مثال، تیم ضعیف، مشکلات درون سازمانی، عدم هماهنگی تیم فروش با مشتریان می تواند منجر به اصطکاک و کاهش سرعت بازاریابی شما شود. بنابراین هرچه سرعت بیشتر و اصطکاک کمتر شود نتیجه مطلوب تری به دست می آورید.
مدل بازاریابی فلایویل چگونه به کمک کسب و کارها می آید؟
همانطور که در تصویر مشخص شده است، مشتریان راضی عامل محرکه این چرخ هستند. یعنی مشتریان چرخه کسب وکار شما را به حرکت در می آورند و هر چقدر رضایت بیشتری داشته باشند نیروی بیشتری به این چرخ وارد می شود که به معنای سرعت بالاتر و موفقیت بیشتر است. بر طبق این مدل رضایت مشتری منجر به جذب مشتریان بالقوه بیشتر می شود.
هفتگانهی تشکیل دهنده مدل فلایویل در بازاریابی
از خارج به داخل فلایویل دارای دو چرخه است که به صورت زیر تعریف می شوند:
در خارجی ترین چرخه: غریبه ها (Strangers) برای اولین بار با برند یا کسب و کار شما مواجه می شوند. اگر کسب و کار شما بتواند برندسازی کند، قادر خواهد بود کاربر غریبه را به مخاطب (Prospects) تبدیل کند. در صورت ارائه خدمات و یا محصول خوب می تواند مخاطب را به مشتری (Costumers) تبدیل کند. اگر مشتری رضایت داشته باشد کسب وکار شمارا معرفی کرده و به مبلغ (Promoters) تبدیل می شود. به این ترتیب سبب جذب کاربران بیشتر می شود.
در چرخه دوم این مدل، برای جذب (Attract) باید دست به تولید محتوای جذابی بزنید که توجه مخاطب را جلب می کند، یعنی به او اجازه می دهید که به سمت شما گام بردارد نه اینکه او را مجبور بسازید. برای رسیدن به این هدف می توانید از محتوای خوب و بهینه سازی شده، تبلیغات مناسب و ... بهره ببرید. پس از جذب در مرحله تعامل (Engage) با استفاده از کانال های ارتباطی مختلف، روش و فرایند خرید را برای مشتری آسان می کنید. در این مرحله کاربر باید به راحتی به شما دسترسی داشته باشد. به طور مثال راه های ارتباطی مختلف مانند تماس، چت، ایمیل و .. را فراهم کنید تا مشتری از هر راهی که دوست دارد بتواند با شما در ارتباط باشد.
در آخرین مرحله احساس لذت (Delight) را به مشتری خود هدیه بدهید. مثلا خدمات پس از فروش، پشتیبانی فروش، عضویت در باشگاه مشتریان، نظرسنجی و ... می تواند گزینه های مناسبی برای این مرحله باشد.
به این ترتیب با استفاده از قدرت رضایت مشتریان می توانید به رشد کسب و کارتان سرعت بیشتری ببخشید. زیرا سازمانی که از این مدل بازاریابی استفاده می کند تنها به فکر منافع خویش نیست بلکه در پی جذب رضایت مشتریانش است تا از آنها برای رشد و فروش بیشتر کمک بگیرد.
ارائه مشاوره رایگان کسب و کار در رایاپارس بر اساس مدلهای کسب و کار فلایویل و قیف فروش!
ما در این مقاله مدل بازاریابی قیف فروش را به طور جامع شرح دادیم و از مدل کسب و کار فلایویل گفتیم. بیان کردیم که استفاده از کدام مدل بازاریابی مرسوم تر است و کدام یک سود بیشتری به سیستم کسب و کار میرساند و سبب ارتباط موثر با مخاطب و تجربه کاربری بهتر میشود. با این وجود هر بیزینسی نقشه راه مخصوص به خود را دارد. ما در رایاپارس با مشاوره راه اندازی بیزینس و کسب و کار در خدمت شما عزیزان هستیم و بهترین پلن بیزینس را با مدلهای بازاریابی فلایویل و قیف فروش به شما ارائه خواهیم داد.