راهنمای جامع اصول سئو داخلی _ آپدیت 2020
6 دقیقه
سئو داخلی را می توان پیاده سازی تکنیک های پایه به منظور ایجاد زیر ساختی قوی برای یک وب سایت معرفی کرد که پس از انجام آنها مقدمات آغاز کار حرفه ای روی سئو سایت به منظور کسب جایگاه در صفحه نتایج گوگل به ازای کلمات کلیدی هدف،معنا و مفهوم پیدا می کند. اگر به عنوان یک سئو کار یا مدیر وب سایت این محتوا را برای مطالعه انتخاب کردید این نوید را به شما می دهیم که با جامع ترین راهنمای اصول سئو داخلی در سال 2020 در این مطلب آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.
تعریف سئو داخلی و بررسی اهمیت آن در پروسه سئو سایت
اگر بخواهیم با ساده ترین زبان ممکن سئو داخلی را تعریف کنیم می توانیم بگوییم به مجموعه فعالیت هایی که در اصلاح ساختار سایت نقش دارند سئو داخلی یا On-Page SEO می گویند. از جمله فعالیت هایی که موجب اصلاح ساختار سایت می شوند می توان به بهینه سازی کد ها، چک کردن فاکتور های فنی سایت، بهینه سازی محتوا و... اشاره کرد.
اهمیت سئو داخلی را می توان با ارائه یک مثال به صورت کاملا مفهومی تشریح کرد .فرض کنید حرفه شما نماکاری ساختمان است. تا زمانی که زیر ساخت داخلی ساختمان مورد تایید نباشد زیباترین نماهای ممکن نیز روی آن سازه زیبایی خود را نشان نمیدهند. در همی راستا می توان گفت تا زمانی که یک وب سایت از نظر فنی و ساختار اولیه مورد تایید نباشد مراحل بعدی سئو سایت شامل سئو خارجی و ..نتیجه بخش و موثر ولقع نمی شود.
اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به تعریف مفهوم سئو
داخلی بپردازیم بهتر است پروسه سئو داخلی را به دو بخش تقسیم کنیم:
1 – تکنیک هایی که روی بهینه سازی ساختار سایت متمرکز هستند: سئو تکنیکال
2- تکنیک هایی که روی بهینه سازی محتوای سایت متمرکز هستند: سئو محتوایی
چک لیست سئو تکنیکال
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم یکی از شاخه های سئو داخلی، سئو تکنیکال می باشد که به صورت کاملا اختصاصی روی بهینه سازی ساختار فنی سایت تمرکز دارد. در ادامه به معرفی تک تک آیتم هایی که در سئو تکنیکال باید آناها را چک کرد می پردازیم.
بررسی استفاده مناسب درست از متا تگ ها – meta tag :
متا تگ ها (Meta Tag) یا برچسب های متا، بخشی از محتوای یک صفحه میباشد که از دید کاربران مخفی مباشد. زیرا این متا ها در کد های HTML سایت قرار میگیرد و حاوی اطلاعاتی برای موتور های جستجو می باشد.
معرفی مهمترین متا تگ های سئو داخلی:
- متا تگ تایتل (title tag)
- متا دسکریپشن (meta description)
- متاتگ ویو پورت(viewport)
- متا تگ روبوت (meta robot)
توجه به سرعت لود صفحات سایت
یک اصل اساسی در سئو سایت وجود دارد که آشنایی با آن درک این آیتم را راحت تر می کند. این که اگر سرعت لود صفحهای از سایت بیشتر از 4 ثانیه باشد قطعا مخطب آن وب سایت را ترک می کند. با تکیه بر همین اصل چک کردن سرعت سایت با ابزارجی تی متریکس که در مقالات گذشته مفصلا به معرفی آن پرداخته ایم. ضروری است.
مقاله مرتبط : معرفی و آموزش کاربردی ابزار Gtmetrix
استفاده از قالبهای رسپانسیو
یکی از فاکتورهایی که تاثیر بسیاری در رنکینگ گول دارد بحث استفاده از قالب های ریسپانسیو می باشد. در واقع با توجه به گسترش استفاده کاربران از دستگاه های مختلف به منظور استفاده از وب سایت ها،نمایش درست سایت شما در انواع دستگاه هایی نظیر موبایل و تبلت بسیار برای گوگل مهم است.
بررسی ساختار URL ها
لازم است بدلنید که که 3 تا 5 کلمه ابتدایی یو آر ال بیشترین تاثیر را در رتبه بندی وب سایت دارند. بنابراین بررسی اینکه یو آر ال های سایت، صحیح، کوتاه و خوانا باشند بسیار حائز اهمیت است. دقت کنید که در ساختار URL کلمات کلیدی به کار رفته باشد.
ثبت نقشه سایت در گوگل
ثبتنام در گوگل سایت مپ دایرکتوری برای افزایش رتبه سایت و سئوی سایت یک روش سئوی اثربخش درزمینه بهینهسازی سایت میباشد که رتبه ساییت را در گوگل بالاتر میبرد.
تعیین درست عناوین صفحات و بر اساس اصول سئو
یکی از مهم ترین بخش های سئو تکنیکال بهینه سازی عنوان هر صفحه مطابق اصول سئو است.سعی کنید مطابق الگوی زیر عنوان صفحه هات خود را بنویسید:
ابتدا کلید واژه را قرار دهید
کلید واژه یا نام صفحه | محل (اختیاری) | نام کسب و کار
سعی کنید طول عنوان انتخابی بین 55 تا 60 کاراکتر باشد
دقت کنید عنوان انتخابی منحصر به فرد باشد.
مقاله مرتبط: تگ تایتل یا برچسب عنوان چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
توجه به لینکهای داخلی صفحات
چک کنید که در ساختار لینک های داخلی صفحات سایت در لینک های "nofollow" و لینک های خراب یا شکسته وجود نداشته باشد.
نصب و راه اندازی analytics وwebmaster
وب سایتی که در گوگل وب مستر ثبت نشده باشد ایده آل گوگل نیست. در آغاز پروسه سئو داخلی باید وب سایت را در گوگل وب مستر و گوگل آنالیتیکس ثبت کنید.
بررسی تگ کنونیکال (rel = canonical)
کاربرد اصلی تگ canonical این است که به موتور های جستجوی گوگل بفهمانیم که از بین صفحه های تکراری که در سایت خود به ناچار منتشر کردیم صفحه اصلی کدام است و اولویت بندی اهمیت صفحات خود را برای گوگل روشن کرده و ربات های خزنده را از سردرگمی نجات دهیم.
مقاله مرتبط: تگ کانونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
چک لیست سئو محتوایی
همانطور که می دانید گوکل طی سالهای اخیر به محتوا اهمیت زیادی داده و بارها به این نکته تاکید کرده است. الگوریتم های مختلفی مثل پاندا به جهت بررسی کیفیت محتوای مطالب تهیه شده اند. از این رو لازم است اهمیت ویژه ای برای سئوی محتوا قائل شوید
بزرگترین عاملی که به رتبه سایت آسیب وارد میکند و گوگل آن را جریمه میکند محتوای کپی (Duplicate content) است. همچنین محتواهای بی کیفیت (Thin Content) هم از سوی گوگل شناسایی شده و برای شما امتیاز منفی به همراه خواهند داشت.
برای ارتقای کیفیت محتوای سایت لازم است این نکات را جدی بگیرید:
- به صورت مستمر به تولید محتوای ارزشمند و مناسب در حوزه کسب و کارتان بپردازید.
- کلمات کلیدی را هوشمندانه انتخاب کنید و به شکل مناسب و به تعداد کافی در متن بکار ببرید.
- از عنوان و زیر عنوانهای جذاب و سئو شده استفاده کنید.
- کلمات کلیدی را به اشکال مختلف و با هم خانواده هایشان در متن بکار ببرید.
- محتوا را برای مخاطب تولید کنید و برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
- هر مقاله تنها و تنها یک تگ H1 خواهد داشت و در انتخاب سایر تگها هم دقت کنید.
- محتوا تنها متن نیست از اهمیت تصویر و سئوی تصاویر غافل نشوید.
مقاله مرتبط : سئو 100% تضمینی: آیا واقعا می شود خدمات سئو را تضمین کرد؟
سخن آخر
مطالبی که در این مقاله ارائه شد چک لیست کامل و جامعی بود از تمام آن چیزی که در سئو داخلی باید به آن توجه کنید و پس از تایید نهایی صحت تمامی موارد ذکر شده به سراغ سئو خارجی بروید. در نهایت اگر در حین پیاده سازی تکنیک های ارائه شده نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در حوزه سئو سایت داشتید می توانید با کارشناسان سئو ما در شرکت رایا پارس ارتباط برقرار نمایید.
09151210501