راهنمای جامع اصول سئو داخلی _ آپدیت 2023
10 دقیقه
سئو داخلی را می توان پیاده سازی تکنیک های پایه به منظور ایجاد زیر ساختی قوی برای یک وب سایت معرفی کرد که پس از انجام آنها مقدمات آغاز کار حرفه ای روی سئو سایت به منظور کسب جایگاه در صفحه نتایج گوگل به ازای کلمات کلیدی هدف، معنا و مفهوم پیدا می کند. اگر به عنوان یک سئو کار یا مدیر وب سایت این محتوا را برای مطالعه انتخاب کردید این نوید را به شما می دهیم که با جامع ترین راهنمای اصول سئو داخلی در سال 2023 در این مطلب آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.
سئو داخلی سایت On-Page SEO چیست؟
اگر بخواهیم با ساده ترین زبان ممکن سئو داخلی سایت را تعریف کنیم می توانیم بگوییم به مجموعه فعالیت هایی که در اصلاح ساختار سایت نقش دارند سئو داخلی یا On-Page SEO می گویند. از جمله فعالیت هایی که موجب اصلاح ساختار سایت می شوند می توان به بهینه سازی کدها، چک کردن فاکتور های فنی سایت، بهینه سازی محتوا و... اشاره کرد. سئو One page را می توان با چند زیر دسته تقسیم بندی کرد که شامل بهینه سازی عنوان و زیر عنوان ها، محتوا، پیوندهای داخلی، بهینه سازی تصاویر، url و ... می باشد که ما مستقیما روی آن ها کنترل داریم.
اهمیت سئو داخلی را می توان با ارائه یک مثال به صورت کاملا مفهومی تشریح کرد .فرض کنید حرفه شما نماکاری ساختمان است. تا زمانی که زیر ساخت داخلی ساختمان مورد تایید نباشد زیباترین نماهای ممکن نیز روی آن سازه زیبایی خود را نشان نمیدهند. در همی راستا می توان گفت تا زمانی که یک وب سایت از نظر فنی و ساختار اولیه مورد تایید نباشد مراحل بعدی سئو سایت شامل سئو خارجی و ..نتیجه بخش و موثر واقع نمی شود.
اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به تعریف مفهوم سئو داخلی بپردازیم بهتر است پروسه سئو داخلی را به دو بخش تقسیم کنیم:
1- تکنیک هایی که روی بهینه سازی ساختار سایت متمرکز هستند: سئو تکنیکال
2- تکنیک هایی که روی بهینه سازی محتوای سایت متمرکز هستند: سئو محتوایی
چرا موضوع سئو داخلی بسیار مهم محسوب می شود؟
طی تحقیقات انجام گرفته، 85 درصد از افراد برای اینکه به مطالب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند؛ درون موتور جستجو گوگل سرچ می کنند. همچنین آنها سعی می کنند سراغ وب سایت هایی بروند که در نتایج جستجو گوگل جایگاه بالاتری داشته باشد.
در فضای آنلاین امروز یکی از الزاماتی که برای تمام کسب و کار ها وجود دارد، سئو سایت به صورت قوی می باشد. کل بحث سئو تنها دو رکن اصلی دارد، سئو داخلی و سئو خارجی، این دو از بخش ها اصلی بشمار می روند. در سئو One page تمام اقدامات مستقیما تحت کنترل ما می باشد و ما می توانیم به صورت مستقیم روی آن ها کنترل داشته باشیم.
همانطور که اکثر شما می دانید، الگوریتم های شرکت بزرگ گوگل دائم در حال تغییر و به روز رسانی می باشد. این بروز رسانی ها در جهت راحتی کاربران به وجود می آیند، اما برای اینکه از سایر رقبا در این مسابقه عقب نمانید؛ لازم است تا این تغییرات را در وب سایت خود اعمال کنید.
طبق گزارشهای ارائه شده توسط غول دنیای فناوری (گوگل)، سئو سنتی داخلی هنوز جایگاه خود را به طور کامل از دست نداده و برای بهبود جایگاه در نمایش نتایج موتور جستجو گوگل هنوز هم موثر است.
آیا گوگل روش های قدیمی که در گذشته موفق بوده اند را کنار گذاشته است؟
شاید موتور جستجوی گوگل طبق تغییرات و بروز رسانی هایی که روی آن انجام گرفته هوشمند تر شده باشد، اما بهتر است بدانید شرکت گوگل الگوریتم های موفق قدیمی خود را هنوز کنار نگذاشته است. برای درک بهتر، از تجزیه و تحلیل نتایج جستجو های گوگل مشخص است؛ مثل قدیم هنوز هم بین عنوان مطلب و کلمه کلیدی رابطه مستقیمی وجود دارد.
برای اینکه بهتر بتوانید عملیات سئو داخلی را روی وبسایت خود پیاده سازی کنید می توانید از مشاوره سئو کمک بگیرید و یا بهتر است مراحل زیر را با دقت انجام دهید.
بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر
تا به اینجای مقاله برای شما اهمیت سئو داخلی را شرح دادیم، اما برای اینکه بتوانید سئو سایت را به صحیح ترین حالت ممکن انجام دهید لازم است تا بهنیه سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر را در اولویت کارهایتان قرار دهید.
اولین قدم انتخاب کلمه کلیدی مناسب
منظور از کلمه کلیدی مناسب آن عبارتی است که کاربران هنگامی که با سرچ آن داخل موتور جستجو گر به وبسایت شما هدایت می شوند. برای اینکه بتوانید بهترین کلمه کلیدی را برگزینید، لازم است تا از گوگل ترندز یا گوگل ادورز کمک بگیرید.
سعی کنید در ابتدای راه کلمات کلیدی را انتخاب کنید، که رقبای سرسخت کمتری در مسیر وجود داشته باشد. این منطقی ترین راه ممکن برای اول راه است، زیرا احتمال دیده شدن شما بالاتر می رود.
برای مثال اگر بازدید کننده های وبسایت شما علاقه زیادی به بهینه سازی وب سایت دارند و عموما از شهر مشهد می باشند، کلمه سئو در مشهد می تواند گزینه مناسبی برای مقاله باشد.
مقاله مرتبط: کلمه کلیدی در سئو چیست و انواع آن کدامند؟
دومین قدم استفاده کلمه کلیدی در عنوان مقاله
عنوان مقاله یکی از بخش های اصلی در سئو داخلی محسوب می شود، پس لازم است تا کلمه کلیدی خود را در عنوان مقاله درج نمایید. در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است، هر چه کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیکتر باشد، وزن آن در موتورجستجوگر بیشتر می شود.
سومین مرحله استفاده از کلمات اصلاح کننده
استفاده از کلمات اصلاح کننده چه معنایی دارد؟ کلمات اصلاح کننده شامل "بهترین"، "چک لیست"، "سریع" و "بررسی" هستند. با استفاده از این ها می توانید جایگاه بهتری در نتایج جستجوگر ها برای خود داشته باشید.
چهارمین مرحله نوشتن محتوای با ارزش
محتوا با ارزش یکی از فاکتور های اصلی برای رتبه گرفتن می باشد. با تولید محتوا با ارزش می توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو بهتر کنید. کارهایی که محتوا شما را بی ارزش می کند عبارتند از: محتوا کوتاه نامناسب، محتوا طولانی نا مناسب، بی ربط بودن عنوان با مطلب، محتوا کپی و ... است.
پنچمین مرحله غافل نشدن از تگ توضیحات متا
تگ توضیحات متا بسیار در سئو سایت با اهمیت می باشد. با استفاده از این تگ می توانید خلاصه ای از محتوا وب سایت را برای موتور های جستجو ارائه کنید. تگ متا در متن مقاله شما هیچ جایگاهی ندارد و بازدید کننده نمی تواند آن را ببیند. با استفاده از آن تنها موتور جستجو می تواند درک بهتری از صفحه شما داشته باشد.
مقاله مرتبط: آموزش ابزار اسکریمینگ فراگ به صورت جامع
ششمین مرحله استفاده از تصاویر خود ساخته
شاید شما هم مانند دیگر مدیران وبسایت برای تصاویر مقاله خود وقت نمی گذارید و آن ها را از سطح اینترنت بر می دارید. بهتر است بدانید با این کار ممکن است آسیب بزرگی به سئو سایت خود برسانید. در نتیجه بهتر است از تصاویر خود ساخته یا سفارشی در مقاله خود بهره ببرید. زیرا صفحاتی که از این تصاویر بهره می برند، جایگاه شان خیلی بهتر از وبسایت هایی است که از تصاویر موجود در اینترنت استفاده می کنند.
چک لیست سئو تکنیکال
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم یکی از شاخه های سئو داخلی، سئو تکنیکال می باشد که به صورت کاملا اختصاصی روی بهینه سازی ساختار فنی سایت تمرکز دارد. در ادامه به معرفی تک تک آیتم هایی که در سئو تکنیکال باید آناها را چک کرد می پردازیم.
بررسی استفاده مناسب درست از متا تگ ها – meta tag :
متا تگ ها (Meta Tag) یا برچسب های متا، بخشی از محتوای یک صفحه میباشد که از دید کاربران مخفی مباشد. زیرا این متا ها در کد های HTML سایت قرار میگیرد و حاوی اطلاعاتی برای موتور های جستجو می باشد.
معرفی مهمترین متا تگ های سئو داخلی:
- متا تگ تایتل (title tag)
- متا دسکریپشن (meta description)
- متاتگ ویو پورت(viewport)
- متا تگ روبوت (meta robot)
توجه به سرعت لود صفحات سایت
یک اصل اساسی در سئو سایت وجود دارد که آشنایی با آن درک این آیتم را راحت تر می کند. این که اگر سرعت لود صفحهای از سایت بیشتر از 4 ثانیه باشد قطعا مخطب آن وب سایت را ترک می کند. با تکیه بر همین اصل چک کردن سرعت سایت با ابزارجی تی متریکس که در مقالات گذشته مفصلا به معرفی آن پرداخته ایم. ضروری است.
مقاله مرتبط : معرفی و آموزش کاربردی ابزار Gtmetrix
استفاده از قالبهای رسپانسیو
یکی از فاکتورهایی که تاثیر بسیاری در رنکینگ گول دارد بحث استفاده از قالب های ریسپانسیو می باشد. در واقع با توجه به گسترش استفاده کاربران از دستگاه های مختلف به منظور استفاده از وب سایت ها،نمایش درست سایت شما در انواع دستگاه هایی نظیر موبایل و تبلت بسیار برای گوگل مهم است.
بررسی ساختار URL ها
لازم است بدلنید که که 3 تا 5 کلمه ابتدایی یو آر ال بیشترین تاثیر را در رتبه بندی وب سایت دارند. بنابراین بررسی اینکه یو آر ال های سایت، صحیح، کوتاه و خوانا باشند بسیار حائز اهمیت است. دقت کنید که در ساختار URL کلمات کلیدی به کار رفته باشد.
ثبت نقشه سایت در گوگل
ثبتنام در گوگل سایت مپ دایرکتوری برای افزایش رتبه سایت و سئوی سایت یک روش سئوی اثربخش درزمینه بهینهسازی سایت میباشد که رتبه ساییت را در گوگل بالاتر میبرد.
تعیین درست عناوین صفحات و بر اساس اصول سئو
یکی از مهم ترین بخش های سئو تکنیکال بهینه سازی عنوان هر صفحه مطابق اصول سئو است.سعی کنید مطابق الگوی زیر عنوان صفحه هات خود را بنویسید:
ابتدا کلید واژه را قرار دهید
کلید واژه یا نام صفحه | محل (اختیاری) | نام کسب و کار
سعی کنید طول عنوان انتخابی بین 55 تا 60 کاراکتر باشد
دقت کنید عنوان انتخابی منحصر به فرد باشد.
مقاله مرتبط: تگ تایتل یا برچسب عنوان چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
توجه به لینکهای داخلی صفحات
چک کنید که در ساختار لینک های داخلی صفحات سایت در لینک های "nofollow" و لینک های خراب یا شکسته وجود نداشته باشد.
نصب و راه اندازی analytics وwebmaster
وب سایتی که در گوگل وب مستر ثبت نشده باشد ایده آل گوگل نیست. در آغاز پروسه سئو داخلی باید وب سایت را در گوگل وب مستر و گوگل آنالیتیکس ثبت کنید.
بررسی تگ کنونیکال (rel = canonical)
کاربرد اصلی تگ canonical این است که به موتور های جستجوی گوگل بفهمانیم که از بین صفحه های تکراری که در سایت خود به ناچار منتشر کردیم صفحه اصلی کدام است و اولویت بندی اهمیت صفحات خود را برای گوگل روشن کرده و ربات های خزنده را از سردرگمی نجات دهیم.
مقاله مرتبط: تگ کانونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
چک لیست سئو محتوایی
همانطور که می دانید گوکل طی سالهای اخیر به محتوا اهمیت زیادی داده و بارها به این نکته تاکید کرده است. الگوریتم های مختلفی مثل پاندا به جهت بررسی کیفیت محتوای مطالب تهیه شده اند. از این رو لازم است اهمیت ویژه ای برای سئوی محتوا قائل شوید
بزرگترین عاملی که به رتبه سایت آسیب وارد میکند و گوگل آن را جریمه میکند محتوای کپی (Duplicate content) است. همچنین محتواهای بی کیفیت (Thin Content) هم از سوی گوگل شناسایی شده و برای شما امتیاز منفی به همراه خواهند داشت.
برای ارتقای کیفیت محتوای سایت لازم است این نکات را جدی بگیرید:
- به صورت مستمر به تولید محتوای ارزشمند و مناسب در حوزه کسب و کارتان بپردازید.
- کلمات کلیدی را هوشمندانه انتخاب کنید و به شکل مناسب و به تعداد کافی در متن بکار ببرید.
- از عنوان و زیر عنوان های جذاب و سئو شده استفاده کنید.
- کلمات کلیدی را به اشکال مختلف و با هم خانواده هایشان در متن بکار ببرید.
- محتوا را برای مخاطب تولید کنید و برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
- هر مقاله تنها و تنها یک تگ H1 خواهد داشت و در انتخاب سایر تگ ها هم دقت کنید.
- محتوا تنها متن نیست از اهمیت تصویر و سئوی تصاویر غافل نشوید.
سخن آخر
مطالبی که در این مقاله ارائه شد چک لیست کامل و جامعی بود از تمام آن چیزی که در سئو داخلی باید به آن توجه کنید و پس از تایید نهایی صحت تمامی موارد ذکر شده به سراغ سئو خارجی بروید. در نهایت اگر در حین پیاده سازی تکنیک های ارائه شده نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در حوزه سئو سایت داشتید می توانید با کارشناسان سئو ما در شرکت رایا پارس ارتباط برقرار نمایید.