معرفی تگ های هدینگ (H1-H6) و تاثیر آنها در سئو سایت
4 دقیقه
یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در رتبه بندی وب سایت ها از نظر گوگل تاثیر بسزایی دارد، رعایت ساختار طبقه بندی شده و منظم وب سایت است. در واقع یکی از مهم ترین کارهایی که در پروسه سئو سایت روی سایت ها انجام می شود پیکر بندی سایت و ایجاد یک ساختار داخلی طبقه بندی شده برای آن می باشد که این مهم با اصلاح تگ های هدینگ صورت می پذیرد. در این مقاله می خواهیم در ادامه مباحث آموزشی سئو به معرفی تگ های هدینگ پرداخته و تاثیر آنها را روی سئو سایت تحلیل نماییم. با ما همراه باشید.
معرفی تگ های هدینگ (H1-H6)
تگ های هدینگ همانطور که از نام آنها نیز پیداست، در واقع در نقش تیتر هایی هستند که وظیفه آنها ایجاد یک ساختار محتوایی منظم و سازمان یافته برای سایت است. تگ های هدینگ شامل 6 تگ هستند که به ترتیب آنها را H1 تا H6 می نامیم. مهمترین آنها، تگ هدینگ H1 بوده و از آن به عنوان تیتر اصلی یک مطلب استفاده می شود. مهمترین نکته در استفاده از تگ های هدینگ حفظ سلسله مراتب H1 تا H6 است و در صورتی که این ترتیب متناسب با ترتیب معنایی نوشته حفظ شود این تگ ها می توانند تاثیر مثبتی روی سئو سایت بگذارند.
در حالت کلی دو روش برای ساختار دهی محتوای سایت با استفاده از تگ های هدر وجود دارد. روش اول و مرسوم آن اینست که یک تگ H1 در هر صفحه به عنوان تیتر اصلی به ایفای نقش بپردازد و احتمالا چندین تگ هدر H2 و دیگر تگ های زیر مجموعه آن نیز در متن استفاده می شود.
روش دوم که اساس آن نیز مبتنی بر HTMLنسخه 5 است این است که در HTML نسخه 5، هر بخش با یک تگ H1 آغاز می شود. این کار برای آسان کردن ترکیب چندین جز در یک صفحه ایجاد شده است. این روش از نظر تئوری مشکلی ندارد، اما درک آن کمی سخت است. بنابراین ما همان روش اول را در هر سایتی پیشنهاد می کنیم.
چرا تگ H1 موثر ترین تگ هدینگ شناخته می شود؟
در بخش قبل اشاره کردیم که تگ H1مهم ترین تگ از مجموعه تگ های هدینگ به شمار می رود و به همین دلیل برای سئو کاران بسیار حائز اهمیت است. حال در این بخش از مقاله می خواهیم علت این موضوع را ریشه یابی کنیم.
یکی از مهم ترین علت های ارزش تگ H1 این است که متنی که با H1 نوشته شده باشد، معمولا بزرگترین متن یک صفحه محسوب می شو و بیان کننده عنوان اصلی وهدف صفحه مربئطه است . همین موضوع باعث شده تا تگ H1 در برخی از مدیرت محتوا های رایج مانند جوملا و وردپرس به صورت خودکار مقدار دهی شود البته در برخی از CMS های اختصاصی نیز توسط برخی از برنامه نویسان همانند مدیریت محتوا های رایج این تگ ها به صورت خودکار با مقدار عنوان وب سایت پر می شوند.
نحوه نمایش تگ های هدینگ H1 تا H6
یکی از مهم ترین وظایف متخصص سئو در حین آنالیز سایت، چک کردن تگ های هدینگ است که از نظر رعایت ساختار ، انتخاب متن و نحوه نمایش به درستی تشکیل شده باشند و یا در صورت عدم تعریف شدن آنها در سایت تعریف شوند.در این بخش ما شکل استاندارد نحوه نوشتن تگ های هدینگ را به شما نشان می دهیم تا بتوانید از آن در پیاده سازی سئو داخلی سایت خود استفاده نمایید:
تیتر اصلی صفحه
تیتر داخلی اول
زیرمجموعهی تیتر داخلی اول
تیتر داخلی دوم
از لحاظ نحوه نمایش تگ های هدینگ معمولا تگ H1 با بزرگ ترین و ضخیم ترین فونت ممکن نشان داده می شود و تگ H6 کوچک ترین فونت را در میان فونت های موجود دارد.
باید ها و نباید ها در بهینه سازی تگ های H1 تا H6
- هیچ گاه تگ title سایت خود را با تگ h1 سایت تان یکسان در نظر نگیرید.
- تگهای هدینگ را با کلیدواژهها پر نکنید
- بیش از یک بار از تگ h1 در یک صفحه استفاده نکنید.
- از تگهای هدینگ تکراری در صفحات مختلف استفاده نکنید و سعی کنید نوشتههای بعدی از تیترهای منحصر به فردی استفاده کنید.
- نظم استفاده از تگ ها را در محتوای متنی خود حفظ کنید.
تاثیر فوق العاده تگ های هدینگ در SEO
قطعا اگر مطالب آموزشی وب سایت ما را پیش از این نیز دنبال کرده باشید بر این امر واقفید که یک اصل اساسی در سئو سایت وجود دارد و آن هم این است که رضایت گوگل از سایت شما ناشی از رضایت کاربر از سایت شماست.
با توچه به اینکه رعایت تگ های هدینگ و بهینه سازی آنها به نظم و سازمان دهی بهتر سایت شما کمک کرده و همین امر نیز رضایت هر چه بیشتر کاربر را به دنبال دارد پس این یک امر طبیعی است که بهینه سازی تگ های هدینگ نقش بسزایی در بهبود سئو سایت شما داشته باشند.
در پایان جا دارد به این نکته اشاره کنیم که اگر در حین پیاده سازی تکنیک های سئو مبتنی بر اصولی که در مجموعه مقالات وبلاگ رایا پارس اشاره شده است نیازی به مشاوره و پرسش و پاسخ داشتید،کارشناسان ما در تیم سئو در مشهد رایا پارس آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
مژده دیگری که می توانیم به شما بدهیم این است که ما در شرکت رایا پارس مفتخریم تا میزبان شما در دوره های آموزش سئو به صورت عمومی و خصوصی باشیم و علوم ،تخصص و تجربیات خود را در چارچوب استاندارد های آموزشی به شما منقل کنیم.