معرفی تگ های هدینگ (H1-H6) و تاثیر آنها در سئو سایت
8 دقیقه
یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در رتبه بندی وب سایت ها از نظر گوگل تاثیر بسزایی دارد، رعایت ساختار طبقه بندی شده و منظم وب سایت است. در واقع یکی از مهم ترین کارهایی که در پروسه سئو سایت روی سایت ها انجام می شود پیکر بندی سایت و ایجاد یک ساختار داخلی طبقه بندی شده برای آن می باشد که این مهم با اصلاح تگ های هدینگ صورت می پذیرد. در این مقاله می خواهیم در ادامه مباحث آموزشی سئو به معرفی تگ های هدینگ پرداخته و تاثیر آنها را روی سئو سایت تحلیل نماییم. با ما همراه باشید.
معرفی تگ های هدینگ (H1-H6)
تگ های هدینگ همانطور که از نام آنها نیز پیداست، در واقع در نقش تیتر هایی هستند که وظیفه آنها ایجاد یک ساختار محتوایی منظم و سازمان یافته برای سایت است. تگ های هدینگ شامل 6 تگ هستند که به ترتیب آنها را H1 تا H6 می نامیم. مهمترین آنها، تگ هدینگ H1 بوده و از آن به عنوان تیتر اصلی یک مطلب استفاده می شود. مهمترین نکته در استفاده از تگ های هدینگ حفظ سلسله مراتب H1 تا H6 است و در صورتی که این ترتیب متناسب با ترتیب معنایی نوشته حفظ شود این تگ ها می توانند تاثیر مثبتی روی سئو سایت بگذارند.
در حالت کلی دو روش برای ساختار دهی محتوای سایت با استفاده از تگ های هدر وجود دارد. روش اول و مرسوم آن اینست که یک تگ H1 در هر صفحه به عنوان تیتر اصلی به ایفای نقش بپردازد و احتمالا چندین تگ هدر H2 و دیگر تگ های زیر مجموعه آن نیز در متن استفاده می شود.
روش دوم که اساس آن نیز مبتنی بر HTMLنسخه 5 است این است که در HTML نسخه 5، هر بخش با یک تگ H1 آغاز می شود. این کار برای آسان کردن ترکیب چندین جز در یک صفحه ایجاد شده است. این روش از نظر تئوری مشکلی ندارد، اما درک آن کمی سخت است. بنابراین ما همان روش اول را در هر سایتی پیشنهاد می کنیم.
فواید استفاده تگ های هدینگ یا Heading
علاقه هر انسانی به نظم و مرتب بودن غیر قابل انکار است به همین دلیل شرکت گوگل برای اینکه بتواند رضایت مخاطبان خود را به دست آورد قوانینی برای بهینه سازی وبسایت ها در نظر گرفته است. شما با استفاده از تگ های هدینگ می توانید به مطالب و طبقه بندی کردن آن ها کمک ویژه ای کنید.
با این کار کاربران و مخاطبان صفحه شما از تجربه کاربری سایت شما لذت می برند و نتیجه آن را در موتور جستجوی گوگل می توانید مشاهده نمایید.
تگ های هدینگ از دیدگاه بهینه سازی سایت
موتورهای جستجو حساسیت ویژه ای روی تگ های H1 دارند، بنابراین بهتر است کلماتی که در تگ های هدینگ قرار می دهید، با متن محتوای شما همخوانی داشته و بین آن ها ارتباط برقرار شده باشد. در این صورت می توانید روی سئو سایت خود حساب کنید.
چرا تگ H1 موثر ترین تگ هدینگ شناخته می شود؟
در بخش قبل اشاره کردیم که تگ H1مهم ترین تگ از مجموعه تگ های هدینگ به شمار می رود و به همین دلیل برای سئو کاران بسیار حائز اهمیت است. حال در این بخش از مقاله می خواهیم علت این موضوع را ریشه یابی کنیم.
یکی از مهم ترین علت های ارزش تگ H1 این است که متنی که با H1 نوشته شده باشد، معمولا بزرگترین متن یک صفحه محسوب می شو و بیان کننده عنوان اصلی وهدف صفحه مربئطه است . همین موضوع باعث شده تا تگ H1 در برخی از مدیرت محتوا های رایج مانند جوملا و وردپرس به صورت خودکار مقدار دهی شود البته در برخی از CMS های اختصاصی نیز توسط برخی از برنامه نویسان همانند مدیریت محتوا های رایج این تگ ها به صورت خودکار با مقدار عنوان وب سایت پر می شوند.
چگونگی ایجاد یک تگ h1 منحصر به فرد
در واقع نحوه ی قرار دادن تگ h1 در یک صفحه راز بزرگی نیست; و تنها با دانش مختصری از HTML و سئو می توان از آن استفاده کرد. ولی باید گفت 80% نتایج جستجو از تگ h1 استفاده می کنند.
پس حالا که استفاده از این تگ به این سادگیست چرا ما در صدد نوشتن این مقاله بر آمدیم؟! خوب دلیلش این امر است که بالغ بر 60% مردم به صورت اشتباه از این تگ استفاده می کنند.
خوب حالا بیایید تا بعضی قواعد تگ h1 را باهم مرور کنیم قواعدی که به خود من در جذب ترافیک بیشتر در وب سایتم کمک بسیار زیادی کرد.
- فقط از یک تگ h1 استفاده کنید. هر صفحه فقط و فقط یک تگ h1 نیاز دارد هیچ دلیلی برای استفاده بیش از یک تگ h1 وجود ندارد. زیرا حضور 2 تگ h1 در صفحه باعث سردرگمی موتورهای جستجو می شود و قدرت سئو صفحه را به مراتب کمتر کند.
- h1 شما باید توصیفی از موضوع صفحه شما باشد. یعنی h1 باید در مورد محتوا آن صفحه توضیح خوبی ارائه دهد. شاید بهتر است بگویم برچسب h1 بسیار شبیه برچسب عنوان شما می باشد بنابراین معمولا برچسب h1 عنوان پست یا مقاله یا وبلاگ شما می باشد. به طور معمول برچسب h1 به خواننده حس قوی از آنچه می خواهد بخواند می دهد.
- طول h1 باید بین 20 تا 70 کاراکتر باشد. در حالت کلی طول h1 خیلی اهمیت زیادی ندارد به دلیل اینکه من این موضوع را دنبال کردم این امر است که اگر خیلی کوتاه طول h1 را انتخاب کنید فرصت استفاده از کلید واژه مناسب را هدر داده اید و اگر خیلی هم طولانی باشد قدرت h1 را کم کرده اید. 20 تا 70 کاراکتر طول مناسبی برای استفاده از یک جمله عادی است.
- H1 خود را قوی انتخاب کنید.
-
درجه اهمیت H2 از نظر سئو
دومین سرتیتر در لیست تگ ها H2 می باشد. از نظر تاثیر گذازی این Tag در جایگاه دوم قرار می گیرد. این سرتیتر هم برای گوگل اهمیت فوق العاده ای دارد، همچنین می توانید بهینه سازی سایت خود را از طریق استفاده درست این تگ بالا ببرید.
به همین منظور اکثر مدیران و محتوا کاران برای اینکه بتوانند اثر گذاری مقاله خود را بالا ببرند، از تیتر های H2 استفاده می کنند.
- درجه اهمیت H3 از نظر سئو
سومین سرتیتر در لیست تگ ها H3 می باشد. از نظر تاثیر گذاری این Tag در جایگاه سوم گروه قرار می گیرد. این سرتیتر برای گوگل بعد از تگ H2 جایگاه مهمی دارد. بهتر است بدانید از این سرتیتر نسبت به دو سرتیتر اولی استفاده بیشتری می شود.
از این رو مدیران وب سایت ها سعی می کنند تیتر هایی که اهمیت کمتری نسبت به هدینگ 2 دارند را با استفاده از هدینگ 3 نمایش دهند.
-
درجه اهمیت H4، H5، H6 از نظر سئو
سر تیتر H4 را مواقعی استفاده می کنند که نمی توان از تگ H3 استفاده کرد.تقریبا اهمیت کمتری نسبت به تگ های اول دارد. وبمستران سعی می کنند تیتر هایی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند را با این سرتیتر نمایش دهند.
در مورد تگ های هدینگ H5 و H6 باید بدانید از نظر تاثیر گذاری کمترین میزان اثر را روی صفحه وب می گذارد و تقریبا تاثیری ندارد. پیشنهاد می کنیم از این دو تگ زیاد استفاده نکنید. اگر هم می خواهید استفاده کنید، در بخش هایی استفاده کنید که می دانید ارزش محتوایی آن پایین است.
نکات تاثیر گذار در استفاده از هدینگ تگ ها
- زمانی که می خواهید تگ های هدینگ را به کار ببرید، حتما سعی کنید کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا را در تگ های هدینگ هم استفاده کنید.
- حتما باید سلسله مراتب استفاده از تگ ها را رعایت کنید.
- زمانی که می خواهید محتوا خود را بروز رسانی کنید، به یاد داشته باشید که تگ های H1 و سایر تگ ها را هم آپدیت کنید و آن را پشت گوش نیندازید.
- برای اینکه بهترین بهره وری را در استفاده از تگ ها داشته باشید، حتما باید از آن ها به صورت نزولی استفاده کنید. رعایت کردن ترتیب کمک بزرگی به سئو سایت شما می کند.
نحوه نمایش تگ های هدینگ H1 تا H6
یکی از مهم ترین وظایف متخصص سئو در حین آنالیز سایت، چک کردن تگ های هدینگ است که از نظر رعایت ساختار ، انتخاب متن و نحوه نمایش به درستی تشکیل شده باشند و یا در صورت عدم تعریف شدن آنها در سایت تعریف شوند.در این بخش ما شکل استاندارد نحوه نوشتن تگ های هدینگ را به شما نشان می دهیم تا بتوانید از آن در پیاده سازی سئو داخلی سایت خود استفاده نمایید:
تیتر اصلی صفحه
تیتر داخلی اول
زیرمجموعهی تیتر داخلی اول
تیتر داخلی دوم
از لحاظ نحوه نمایش تگ های هدینگ معمولا تگ H1 با بزرگ ترین و ضخیم ترین فونت ممکن نشان داده می شود و تگ H6 کوچک ترین فونت را در میان فونت های موجود دارد.
باید ها و نباید ها در بهینه سازی تگ های H1 تا H6
- هیچ گاه تگ title سایت خود را با تگ h1 سایت تان یکسان در نظر نگیرید.
- تگهای هدینگ را با کلیدواژهها پر نکنید
- بیش از یک بار از تگ h1 در یک صفحه استفاده نکنید.
- از تگهای هدینگ تکراری در صفحات مختلف استفاده نکنید و سعی کنید نوشتههای بعدی از تیترهای منحصر به فردی استفاده کنید.
- نظم استفاده از تگ ها را در محتوای متنی خود حفظ کنید.
تاثیر فوق العاده تگ های هدینگ در SEO
قطعا اگر مطالب آموزشی وب سایت ما را پیش از این نیز دنبال کرده باشید بر این امر واقفید که یک اصل اساسی در سئو سایت وجود دارد و آن هم این است که رضایت گوگل از سایت شما ناشی از رضایت کاربر از سایت شماست.
با توچه به اینکه رعایت تگ های هدینگ و بهینه سازی آنها به نظم و سازمان دهی بهتر سایت شما کمک کرده و همین امر نیز رضایت هر چه بیشتر کاربر را به دنبال دارد پس این یک امر طبیعی است که بهینه سازی تگ های هدینگ نقش بسزایی در بهبود سئو سایت شما داشته باشند.
در پایان جا دارد به این نکته اشاره کنیم که اگر در حین پیاده سازی تکنیک های سئو مبتنی بر اصولی که در مجموعه مقالات وبلاگ رایا پارس اشاره شده است نیازی به مشاوره و پرسش و پاسخ داشتید،کارشناسان ما در تیم سئو در مشهد رایا پارس آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
مژده دیگری که می توانیم به شما بدهیم این است که ما در شرکت رایا پارس مفتخریم تا میزبان شما در دوره های آموزش سئو به صورت عمومی و خصوصی باشیم و علوم ،تخصص و تجربیات خود را در چارچوب استاندارد های آموزشی به شما منقل کنیم.