مزرعه محتوا │درباره مزرعه محتوا بیشتر بدانیم
4 دقیقه
مزرعه محتوا ( content farm ) نوعی روش از سئو کلاه سیاه است که در آن مدیران سایت از محتوای تکراری و بی کیفیت درون سایت خود استفاده میکند تا بتوانند رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببرند . در این روش سایت هایی که به اصطلاح مزرعه محتوا هستند به ارزش محتوا اهمیت نمی دهند و فقط زحمت کپی محتوای سایتهای دیگر را به خود میدهند.
مقاله مرتبط: اثر سئو کلاه سیاه بر روی رتبه وب سایت در موتورجستجو گوگل
مزرعه محتوا شامل چه مواردی است؟
مزارع محتوا به طور مرتب شامل موارد زیر هستند :
- مقالههای کوتاه ، مقالههای کلی با حجم کم و یا بدون نام
- تبلیغات بسیار زیاد
- پیوند به سایتهای دیگر
- اطلاعات از سایتهای دیگر کپی شدند
الگوریتم پاندا راهی برای مقابله با مزرعه محتوا
الگوریتم پاندا نوعی الگوریتم گوگل است که در آن معیار، رضایت کاربر است. میتوان گفت پاندا نوعی فیلترینگ برای محتوای بی کیفیت و کوتاه است. طبق این الگوریتم سایتهایی که محتوای بی ارزش دارند برای جریمه نشدن از سوی گوگل باید محتوای خوب تولید کنند محتوایی که در آن از عبارات بیهوده استفاده نشده باشد و کاربر پسند و قابل فهم باشد. الگوریتم پاندا، برای جلوگیری از ایجاد مزرعه محتوا در سایت ها به وجود آمده است. ( سئو در مشهد )
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
رپرتاژ آگهی چیست ؟
یکی از راههایی که در سئو سایت استفاده میشود رپرتاژ آگهی است. رپرتاژ مقاله ای است که در نگاه اول به نظر نمیرسد محتوای تبلیغاتی داشته باشد و مانند یک مطلب معمولی است اما در واقع متنی کاملا تبلیغی است برای یک محصول و یا سایت، که در آن حداقل سه تا پنج کلمه کلیدی وجود دارد که به سایت تبلیغ کننده لینک شده است. رپرتاژ را معمولا در سایتهای خبری قرار میدهند که بازدید انها بالا باشد و آتوریتی (اعتبار دامنه سایت) بالایی هم داشته باشد . همانطور که میدانید بک لینگ گرفتن از سایتهای دیگر یک روش بسیار تاثیر گذار برای رتبه سایت و افزایش بازدید سایت است.
رپرتاژ و ارتباط آن با مزرعه محتوا
وقتی میخواهیم در سایتی رپرتاژ داشته باشیم باید حواسمان به مزرعه محتوا نبودن این سایت باشد. قبل از انجام رپرتاژ اگهی بررسی کنید که سایت میزبان از اسپم اسکور پایینی برخوردار باشد ، همینطور در آن از دامنه معتبری استفاده شده باشد .
اسپم اسکور چیست ؟
اسپم اسکور (spam score ) معیارهایی هستند که توسط شرکت MOZ تعریف شده اند و بر اساس آنها اسپم بودن زیر دامنه ها در یک وب سایت بررسی میشود . این شرکت 17 فاکتور را شناسایی کرده است. اگر سایتی 0 تا 4 فاکتور از 17 تا داشته باشد جزو سایتهای خوب است، اگر بین 5 تا 7 فاکتور را داشته باشد در مرز اسپم بودن است و به اصطلاح اسپم اسکور سایت بالاست و باید روشهایی را برای کم کردن ان به کار بگیرد و اگر 8 تا 17 فاکتور را داشته باشد یعنی جزو سایتهای اسپم بوده و به زودی توسط گوگل از رده خارج میشود. هر چه نمره اسپم سایت شما بالاتر باشد به معنای این است که موارد سئو را در سایت خود رعایت نکرده اید.
مقاله مرتبط: معیار های سنجش امتیاز spam score برای یک سایت
ارزیابی صفحات وب- چگونه مزرعه محتوا را تشخیص دهیم؟
برای ارزیابی سایت ها به منبع اطلاعاتی آنها دقت کنید مخصوصا برای صفحات وب گسترده زیرا هیچ کنترل کیفی وجود ندارد و هر کسی میتواند محتوا را در وب سایت قرار دهد.
این فاکتورها را در هنگام ارزیابی یک منبع در نظر بگیرید:
- برایوب سایتها شما اغلب باید صفحه خانگی یا صفحه "درباره ما" را چک کنید تا ببینید چه کسی پشت یک منبع است.
- درباره نقطه نظرات و جهت گیری سایت بیشتر اطلاعات کسب کنید.
- درباره موضوع محتوای سایت فکر کنید و ببینید چقدر مهم و ارزشمند است.
- شاید شما در مورد موضوعی انقدر اطلاعات نداشته باشید که بتوانید آن را تحلیل و بررسی کنید، بنابراین به دنبال مدرک محکمی مانند مطالعات تحقیقاتی و آمار باشید، آیا اشارهای به منابع دیگری وجود دارد که مولف مورد استفاده قرار دادهاست؟ این ها نشان میدهند که اطلاعات به جای نظرات، مبتنی بر تحقیقات است.
سخن آخر
کاربرد یک محتوای خوب، با کیفیت و اثرگذار همیشه باعث اعتماد مخاطب به سایت یا برند میشود اعتماد مخاطب منجر به استفاده از محصول میگردد و در مورد سایتها به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی می انجامد اینها همه باعث گرفتن امتیاز مثبت از گوگل شده و به کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل تبدیل میشود. پس همیشه برای مخاطب برند یا سایت خود ارزش قائل باشید و از ارائه محتوای مطلوب کوتاهی نکنید .
شرکت رایا پارس ارائه دهنده خدمات سئو سایت شما را در جهت تولید محتوای با کیفیت و اصولی یاری می رساند. برای ارتباط با کارشناسان می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.