کاربرد متا تگ رفرش چیست؟
6 دقیقه
از گذشته تا به حال تمام کسب و کارهای اینترنتی همواره سعی داشتهاند تا خودشان را به صفحه یک گوگل برسانند، برای همین موضوع بهینه سازی وبسایت یا سئو سایت همیشه جزو پر بحثترین مطالب بودهاند. در این بین مسائلی مانند متا تگ میتوانستند این افزایش رتبه در صفحات موتور جستجو را سرعت ببخشند. شاید شما نتوانید بعضی از آنها را در صفحات وب به صورت واضح ببینید، اما این تگ ها در میان کدهای یک صفحه پنهان شدهاند. کارایی آنها در واقع توصیف کردن محتوای صفحه میباشد. این تگها بسیار پرکاربرد بوده و کارایی زیادی در صفحات وب دارند، در حقیقت موتور جستجو با استفاده از این تگها میتواند بفهمد که صفحه سایت را با چه هدفی باید ایندکس کند. جالب است بدانید که متاتگها هنوز هم در اینترنت کارایی دارند ولی مهمتر از آن این است که بدانید کدام تگها را باید بکار برد و چگونه از آنها باید بدرستی استفاده نمود؟ اگر شما نحوه درست استفاده از آنها را ندانید یا از تگها در راستای فریب موتورهای جستجو به کار ببرید، میتواند عواقب بدی برای سایت و سئو سایت شما داشته باشد.
متا تگ رفرش چه کاربردی دارد؟
کاربرد این متا تگ بیشتر برای بارگذاری مجدد صفحه است، به این صورت که کاربر در صفحهای قبلا حضور داشته ولی آن را رفرش نکرده است. در این جا تگ به کمک کاربر آمده و صفحه را مجدد بارگذاری میکند.
بارگذاری مجدد صفحه
طریقه به کار گرفتن تکه کد رفرش به این صورت است:
"'/meta http-equiv="refresh" content="4; URL='https://ahrefs.com/blog/301-redirects>
این تکه کد را باید در قسمت وبسایت به کار ببرید.
این قسمت از کد "http-equiv="refresh به جای این که محتوای متنی ارائه کنده، بیشتر صادر کننده فرمان است. برای مثال قسمت رفرش که در کد به کار برده شده است، فرمان بارگذاری مجدد صفحه را به سرور وب ارسال میکند. قسمت دیگری که مربوط به content="500" است، این فرمان مشخص میکند که صفحه وبسایت هر چند مدت یکبار باید بارگذاری مجدد بشود. این زمان بر حسب ثانیه بوده و تکه کدی که برای شما نوشتهایم، در حقیقت میگوید که صفحه باید در 6 ثانیه بارگذاری مجدد شود.
برای اینکه بهتر متوجه مسئله بشوید، فرش کنید که یک وبسایت فروشگاهی محصولاتی را جهت فروش روی صفحه سایت خود گذاشته است، در اینجا متا تگ میتواند کمک ارزندهای به این سایت انجام دهد. حال سوال این است که چگونه این meta tag میتواند نقش مفیدی در وبسایت داشته باشد.
فرض کنید جشنوارهای در وبسایت در حال انجام است، در این جشنواره همواره محصولاتی که تخفیف زیادی دارند به کاربر نمایش داده میشوند، اما اگر کاربر صفحه را رفرش نکند نمیتواند پیشنهادهای جدید را ببیند؛ کاربرد این متاتگ در این جا معنا و مفهموم پیدا میکند و پیشنهادهای جدید را به دید کاربر میرساند.
بعضی از مدیران وبسایت از این متاتگ استفاده اصولی نمیکنند، به این صورت که برای به نمایش در آوردن برخی از تبلیغات جدید صفحه را مجدد برای کاربر رفرش میکنند، این موضوع باعث رنجش کاربر از صفحه وبسایت شده و تجربه کاربری بدی را برای او به دنبال دارد.
تغییر مسیر یا ریدایرکت
کاربرد دیگر متا تگ رفرش این است که میتواند کاربر را از صفحهای به صفحه دیگری منتقل نماید. برای این کار باید دستوری مانند کد زیر به کار برد:
همانند مثال قبلی این قطعه کد هم در قسمت وبسایت قرار گرفته و از آن استفاده میشود. با استفاده از این کد به جای اینکه صفحه فعلی برای کاربری که در حال دیدن آن میباشد، بارگذاری مجدد شود، او را به صفحه دیگری میفرستد. شاید شما بخواهید با این ترفند مشتری را به صفحه پرداخت هدایت کنید، اما بهتر است بدانید که جان مولر در این رابطه گفته است که این ایده اصلا ایده خوبی نبوده و ممکن است عواقب بدی برای شما به دنبال داشته باشد.
استفاده از متاتگ رفرش چه مشکلاتی را به همراه دارد؟
در صحبتهای جان مولر دیده شده که به توسعه دهندگان وب هشدار داده است تا از متا تگ رفرش در صفحه خود استفاده نکنند، به این صورت که آن را «عملکرد بد» توصیف کرده و دو دلیل برای استفاده نکردن از آن آورده است که برایتان شرح میدهیم:
دلیل اول این است، زمانی که شما با استفاده از ریدایرکت یا تغییر مسیر میخواهید کاربر را به صورت خودکار به مقصد دیگری هدایت کنید، اصلا ایده خوبی نیست و باعث تجربه کاربری بدی برای او میشود. به همین دلیل بهتر است تا به کاربران اجازه دهید با اختیار خودشان از صفحههای وبسایت شما دیدن نمایند. دلیل دوم این است، زمانی که شما از ریدایرکت یا تغییر مسیر به صورت خودکار استفاده میکنید، موتورهای جستجو زمانی که میخواهند وبسایت شما را در لیست خودشان قرار دهند؛ به سراغ صفحهای میروند که در مرحله دوم برای کاربران به نمایش درآمده و بیخیال صفحه اول میشوند. در این صورت صفحه اصلی که کاربر با اختیار خودش به آن آمده در نتایج گوگل جایی نخواهد داشت.
برای فهم بهتر موضوع مثال بالا را در نظر داشته باشید، کاربر با کلیک خودش به صفحه محصولات آمده ولی شما با استفاده از Redirect او را به صفحه پرداخت میبرید؛ در اینجا صفحه محصول ایندکس نشده و تنها صفحه پرداخت در لیست نتایج گوگل ایندکس میشود. به این دلیل که صفحه پرداخت جایی است که کاربر به فعالیت خودش در آن پایان میدهد. اما ایندکس شدن صفحه محصولات اهمیت بیشتری برای مدیران وبسایت دارد که این خودش مشکل بزرگی است که استفاده کردن از متا تگ رفرش به همراه ریدایرکت به ارمغان میآورد. متاتگهای رفرش به دلیل گذشته بدی که دارند، همواره برای موتورهای جستجو پیام بدی ارسال میکنند. به این دلیل که اسپمرها در گذشته از این تگ برای اهداف شوم خود استفاده میکردند. به همین دلیل اگر شما در صفحه سایت خود به تعداد زیاد از این تگ استفاده کنید، موتور جستجو سایت شما را صفحهای نا امن میبیند.
آیا تمام متا تگ ها برای سئو سایت مضر هستند؟
بهتر است بدانید که تمام متا تگها برای سئو سایت مضر نیستند و همچنان از بسیاری از آنان در صفحه وبسایت استفاده میشود. در این بین تنها متا تگ رفرش کارایی خود را از دست داده است، همچنین گوگل همواره توصیه کرده است تا مدیران از برخی متا تگها استفاده نکنند؛ زیرا در الگوریتمهای گوگل دیگر جایی ندارند و با استفاده از آنها به بهینه سازی صفحه خود ضربه میزند. یکی از این متا تگها کیورد میباشد.
در مقابل برخی از متا تگ ها هنوز هم کاربردی هستند و همواره به گوگل را ایندکس شدن صفحات کمک میکنند، یکی از این تگهای متا، دیسکریپشن میباشد. اگر شما توضیحات خوبی در این تگ بنویسید ممکن است که موتور جستجوی گوگل سریعتر متوجه هدف وبسایت شما بشود و به همراه آن شاید توضیحات به عنوان بخشی که در ایندکس موتور جستجوی وبسایت نمایش، میدهد استفاده کند. برای اینکه بفهمید کدام تگ برای سایت مفید و کدام یک برای وبسایت مضر است، بهتر است تا از صفحه آموزش سئو در مشهد، دیدن نمایید.
جمع بندی
اگر در سایت خود لازم بود تا از تغییر مسیر استفاده کنید، بهتر است تا به جای استفاده از تگ رفرش از Redirect 301 استفاده کنید. استفاده از متا تگ رفرش اصلا خوب نیست و بهتر است تا از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با این کار ارزش صفحات قدیمی شما به صفحه جدید منتقل میشود. با این کار نه تنها به بهینه سازی وبسایت خود کمک کردهاید، همچنین از فعالیت سئوی شما محافظت میکند. اگر از مدیران وبسایتی هستید که کسب و کار شما در مشهد است، پیشنهاد میکنیم تا صفحه سئو در مشهد را از دست ندهید.