اهمیت Scrolling در طراحی سایت چیست؟
6 دقیقه
در طی سال های اخیر شاید متوجه شده باشید که صفحات وب سایت ها حاوی محتوای بیشتری شده اند و اسکرول صفحات آنها طولانی تر شده است. این امر بصورت اتفاقی رخ نداده است. Scrolling طولانی به یک تکنیک و یا ترند در دنیای طراحی وب تبدیل شده است. برای آنکه از اهمیت اسکرول کردن در صفحات یک وب سایت مطلع شویم ابتدا باید بدانیم اسکرولینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اسکرولینگ (Scrolling) چیست؟
یکی از مواردی که تا چندی قبل به عنوان یک تابو در طراحی سایت شناخته می شد به یک ترند در دنیای وب تبدیل شده است زیرا کاربران به سایت هایی که اسکرول طولانی علاقه نشان داده اند و استفاده از آن به یک ضرورت تبدیل شده است. بنابراین طراحان توجه ویژه ای به آن نشان می دهند. در واقع محبوبیت امروز اسکرول کردن نتیجه سال ها تلاش طراحان سایت است که در پلتفرم های مختلف از جمله رسانه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام آن را آزموده اند و به نتایج خوبی دست یافتند. اسکرول به معنای پیمایش در یک صفحه برای دیدن ادامه محتوای آن صفحه است یعنی زمانی که به عنوان یک کاربر، برای مطالعه و دیدن ادامه محتوای یک صفحه از بالا به پایین، از غلطک ماوس یا دکمه های کیبورد و یا حتی از انگشت در اسکرین های لمسی استفاده می کنید، اسکرول کرده اید. برخی از طراحان هنوز بر این باور هستند که کاربر حاضر نیست تا انتها صفحه را اسکرول کند و به همین دلیل با این تکنیک مخالف هستند و ترجیح م دهند به جای یک صفحه طولانی صفحات متعدد داشته باشند. اما این نظریه نادرست است زیرا طبق الگوریتم های گوگل، یکی از فاکتورهای بهینه سازی سایت (SEO) محتوای طولانی و مفید است. یا بطور مثال ورق زدن یک مقاله چند صفحه ای در گوشی موبایل سخت و آزاردهنده است و کاربر ترجیح می دهد به جای ورق زدن اسکرول کند و یک صفحه واحد با محتوای کامل ببیند. بنابراین آنچه سبب منصرف شدن کاربر از دیدن یک صفحه می شود اسکرول نیست، محتوای خسته کننده است!
مزایا و معایب استفاده از اسکرولینگ چیست؟
همیشه برای استفاده از هر تکنیک یا ترفندی عده ای مخالف و موافق وجود دارد که هر کدام استدلال های خاص خود را دارند و نمی توان گفت یک طرف صد در صد اشتباه و طرف مقابل کاملا درست می گوید. زیرا هر وب سایتی با هدف خاصی طراحی می شود که باید نیازهای کاربران مختلف را برطرف کند. بنابراین اینکه بخواهید از اسکرولینگ در طراحی یک سایت بهره ببرید یا خیر به هدف سایت و دیدگاه شما بستگی دارد. بطور کلی علیرغم نظرات مخالف، استفاده از Scrolling در دنیای طراحی سایت به یک ترند محبوب تبدیل شده است. اسکرول کردن نیز همچون سایر تکنیک ها مزایا و معایبی دارد که به شرح زیر می باشند:
مزایای استفاده از تکنیک اسکرول:
- تعامل را افزایش می دهد: در حین اسکرول محتوا و المان ها مدام در حال تغییر هستند که اگر داستان گونه روایت شود، روش جالبی برای جلب توجه کاربر و در نتیجه تعامل بیشتر با وی می شود به خصوص اگر در حین اسکرول کردن شاهد یک طراحی متنوع و جذاب باشد.
- اسکرول کردن طولانی بهتر از کلیک کردن برای خواندن ادامه محتواست: زیرا سرعت بیشتری دارد و سبب کندی تجربه کاربر نمی شود. در طراحی سایت مفهوم برتری درک زمان بر گذر زمان را نباید نادیده گرفت.
- توجه کاربر را جلب می کند: سهولت در استفاده از این تکنیک سبب بالا رفتن تعامل و کاهش نرخ پرش در سایت می شود. این امر در سایت هایی که اسکرول بی نهایت دارند به شدت صادق است زیرا در جایی که کاربر حتی فکرش را هم نمی کند می توانید محتوای مرتبط و فوق العاده ای را در اختیارش قرار دهید.
- طراحی ریسپانسیو (Responsive): واکنش گرا بودن یک صفحه در دستگاه های مختلف اهمیت بسیار بالایی دارد. صفحه ای که اسکرول طولانی داشته باشد در همه انواع دستگاه ها به سادگی ریسپانسیو و واکنش گرا خواهد بود.
- حرکت را بهتر می توان کنترل کرد: تجربه کاربری همه ثابت کرده است که اسکرول کردن با ماوس و یا از طریق لمس با انگشت بسیار آسان تر از کلیک کردن یا ضربه زدن بر جاهای مختلف یک صفحه است.
- طراحی را لذتبخش و آسان تر می کند: تنها چند کلیک ساده می تواند تعامل بیشتر کاربر را برای صفحات یا اپلیکیشن های مختلف به ارمغان آورد.
معایب استفاده از تکنیک Scrolling
- کاربران خودرای و لجباز: فراموش نکنید که همیشه کاربرانی وجود دارند تا در مقابل هر تغییری مقاومت کنند. با این وجود آنقدر این تکنیک گسترش یافته است که تقریبا تمام کاربران بخصوص کاربران موبایل به آن عادت کرده اند.
- تاثیر منفی بر سئو: استفاده از یک سایت تک صفحه ای تاثیر بدی بر سئو سایت دارد. در اکثر سایت های تک صفحه ای مشکل کیورد رنکینگ وجود دارد. یعنی هر صفحه تنها برای یک کلمه می تواند رتبه بگیرد! البته با ایجاد چند لندینگ پیج می توان این مشکل را برطرف کرد.
- منحرف شدن حواس کاربر: قطع اتصال بین اسکرولینگ و محتوا می تواند سبب سردرگمی کاربر و پرت شدن حواس انها می شود.
- مشکلات ناوبری: زمانی که اسکرول طولانی نیست امکان برگشت به محتوا یا صفحه قبل سخت است. برای رفع این مشکل می توانید یک منوی ناوبری ثابت در بالای صفحه ایجاد کنید تا در حین اسکرول در دسترس باشد.
- سرعت سایت: بخش های محتوایی بزرگ مانند ویدیو یا تصاویر می توانند سبب افت سرعت سایت شوند بخصوص برای سایت هایی که مبتنی بر جاوا اسکریپت یا جی کوئری هستند.
با وجود همه مزایا و معایبی که گفته شد، تکنیک اسکرولینگ برای هر سایتی مناسب نیست. بهترین سایت های برای اسکرول طولانی آنهایی هستند که:
- بخش عمده ترافیک آنها را کاربران موبایل تشکیل می دهند
- بطور مرتب محتوا را اپدیت می کنند و مطالب جدیدی به همان محتوا اضافه می شود مثلا وبلاگ ها
- حاوی محتوای سنگین مانند ویدیو یا گالری تصاویر نیستند زیرا این نوع محتواهای غنی سبب افت سرعت شده و زمان بارگزاری را افزایش می دهند.
- سایت های رسانه های اجتماعی نمونه های مناسبی برای استفاده از Scrolling هستند زیرا محتوای ثابت و طولانی توسط کاربران ایجاد می شود (در واقع همین سایت ها طی چند سال گذشته سبب محبوب شدن این تکنیک شده اند). از طرف دیگر سایت های تجاری که به منوهای ناوبری متنوعی نیاز دارند بهتر است از این تکنیک کمتر استفاده کنند. سایت هایی هم هستند که حد واسط را رعایت می کنند. وب سایت ETSY یکی از این سایت هاست که هم از چند صفحه با تکنیک اسکرول بی انتها بهره می برد و هم از دکمه Show Me More برای پنهان کردن محتوا سود جسته است.
نکته آخر
همچون سایر ترندها و تکنیک های طراحی سایت که در مقالات مختلف رایا پارس در مورد آن صحبت شده است، از اسکرولینگ در صورتی که برای سایت شما مفید است و نیاز کاربران را برآورده می سازد استفاده کنید. تنها به این دلیل که دنباله رو سایر سایت ها باشید از این ترند استفاده نکنید. در غیر این صورت ممکن است نتیجه معکوس گرفته و تاثیر بدی بر وب سایت خود بگذارید. با استفاده از المان های بصری خوب و طراحی اصولی، می توانید زمان حضور کاربر در سایت را بالا برده و با استفاده از اسکرول نرخ تبدیل را افزایش دهید.