تگ کانونیکال (canonical) چیست؟
8 دقیقه
از سال 2011 به بعد پس از ارائه الگوریتم پاندا، توجه به کیفیت محتوای ارائه شده در وب سایت ها و پیش گیری از تولید محتوای تکراری اهمیت بسیاری پیدا کرده است.
همانطور که در مقاله آموزشی "الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت" نیز بیان کردیم، پاندا با هدف مبارزه با محتوای بی کیفیت و تکراری در سال 2011 توسط گوگل ارائه شد و ربات های خزنده آن با صبر و حوصله و دقت فراوان آماده آنالیز محتوای وب سایت ها هستند. این موضوع برای وب مسترانی که گاه به ناچار مجبور به انتشار محتوای تکراری در صفحات مختلف وب سایت خود بودند بسیار نگران کننده بود. مقابله با این نگرانی و پیش گیری از جرایم سنگین پاندا موجب شد تا متخصصین سئو در جستجوی ارائه راه کاری اصولی و قابل قبول باشند و حاصل این تلاش استفاده از تگ کانونیکال (canonical) است.
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
سرفصل های مورد بررسی در این مقاله:
-
تگ کانونیکال (canonical) چیست؟
-
اهمیت استفاده از تگ canonical
-
آموزش شیوه صحیح استفاده از تگ کانونیکال
-
اثر به کارگیری از تگ کانونیکال در سئو سایت
تگ کانونیکال چیست؟
گاهی اوقات یک وب مستر به ناچار مجبور است محتوایی یکسان را در چند صفحه از وب سایت خود تکرار کند. فرض کنید در یک سایت فروشگاهی 5 محصول قرار است بارگذاری کنید که فقط در رنگ بندی و تصویر شاخص صفحه با هم فرق دارند، در چنین شرایطی به ناچار محتوای یکسانی را در 5 صفحه مجزا منتشر کردید. کاری که به هیچ وجه خوشایند پاندا نبوده و منتظر است تا شما را جریمه کند. راه کار مقابله با جریمه پاندا چیست؟
بعضی از سئو کار ها به اشتباه برای مقابله با حذف صفحات با محتوای تکراری از ریدایرکت 301 استفاده میکنند. قبلا جزئیات ریدایرکت 301 را در مقاله آشنایی با مفهوم ریدایرکت و انواع آن معرفی کردیم.
مقاله مرتبط: آشنایی با مفهوم ریدایرکت و انواع آن
اشکال این راه کار این است که اگر از ریدایرکت 301 استفاده کنید. نمی توانید محتوای هر صفحه را به صورت مجزا ببینید و تمام صفحات به صفحه اصلی منتقل می شوند. راه کار درست استفاده از تگ کانونیکال (canonical) است. با استفاده از این تگ سئو کار می تواند به ربات های خزنده گوگل بگوید: "من به ناچار چند صفحه با محتوای یکسان منتشر کردم، لطفا در جریان باش که تمرکز اصلی من صفحه اصلی وب سایتم است. لطفا سردرگم نشو."
کاربرد اصلی تگ canonical این است که به موتور های جستجوی گوگل بفهمانیم که از بین 5 صفحه تکراری که منتشر کردیم صفحه اصلی کدام است و اولویت رنکینگ خود را روشن کرده و ربات های خزنده را از سردرگمی نجات دهیم.
اهمیت استفاده از تگ canonical:
در صورتی که در وب سایت خود محتوای تکراری داشته باشید و از تگ کانونیکال استفاده نکنید این امکان وجود دارد که پس از مدتی گوگل شما را جریمه کرده و صفحات اصلی شما را که دارای محتوای یونیک نیز هست حذف نماید. این جریمه تاثیر بسیار مخربی روی سئو سایت شما خواهد گذاشت. حتی در صورتیکه از جریمه الگوریتم های گوگل جان سالم به در برده باشید، باز هم جای نگرانی وجود دارد. چرا که ممکن است با خطر ایندکس نشدن صفحات جدید خود مواجه شوید.
مقاله مرتبط: روشهایی کاربردی برای ایندکس سریع صفحات در گوگل
ربات های خزنده گوگل برای وب سایت شما تایم محدودی برای آنالیز دارند. در صورتی که تعداد صفحات تکراری وب سایت شما زیاد باشد و ربات ها قبل از اینکه به صفحات جدید (با محتوای یونیک) برسند، زمان شان به پایان برسد، دیگر نمی توانند آنها را ایندکس کنند.
در یک جمله کوتاه می توان اهمیت استفاده از تگ کانونیکال را به خوبی بیان کرد: استفاده از تگ کانونیکال (canonical) به شما کمک می کند تا در کنترل محتوای تکراری خود موفق عمل کنید.
نکته قابل تامل دیگر این است که همیشه این وب مستر نیست که مجبور به انتشار محتوای تکراری میشود. دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث به وجود آمدن محتوایی یکسان با url های متفاوت شود. بهتر است این دلایل را خوب بشناسید و با راه کارهای مقابله با آنها نیز آشنا شوید:
دلایلی که می تواند موجب انتشار محتوای یکسان با چندین آدرس URL شود:
یکی از مهم ترین دلایلی که ممکن است موجب بروز چنین حالتی شود اشتباه هات تکنیکی سئو کار یا کپی مطالب سایت شما توسط افراد دیگر باشد. در ادامه به صورت تیتر وار به بیان دلایل دیگری می پردازیم:
- تولید آدرس های URL مختلف توسط CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت
- ایجاد نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: example.com و www.example.com
- آدرس های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
- نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: example.com یا example.com
- کپی کردن محتوای وبلاگ در سایت های دیگر
- اجرا کردن سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان
ممکن است حتی تمامی موارد بالا برای یک وب سایت اتفاق بیفید. راه کار مقابله با این مشکل استفاده درست و اصولی و به موقع از تگ کانونیکال است. در بخش بعد این مقاله سعی می کنیم شرایطی که لازم است از تگ کانونیکال (canonical) استفاده کنیم را توضیح دهیم.
کی و کجا از تگ کانونیکال استفاده کنیم؟
-
استفاده از تگ canonical برای تشخیص صفحه اصلی سایت توسط گوگل
بسیار پیش می آید صفحه اصلی یک وب سایت که توسط یک طراح سایت تازه کار طراحی شده از نظر گوگل داپلیکیت شناخته شود. در چنین شرایطی استفاده از تگ canonical برای فهماندن صفحه اول وب سایت به گوگل بسیار حائز اهمیت است.
-
بررسی درستی قرار دادن تگ canonical به صورت داینامیک
در مواقعی که نوشتن URL به صورت داینامیک انجام می شود، یکی از رایج ترین خطاهایی که در CMS ممکن است رخ دهد اشتباه تایپی و یا غلط املایی در قراردادن تگ کانونیکال است. توجه به درج صحیح این تگ بسیار حائز اهمیت است.
-
خودداری از ایجاد تگ کانونیکال ترکیبی
سعی کنید در نحوه استفاده از تگ کانونیکال زیاد خلاقیت به خرج ندهید و این کار مهم را طبق اصول و قواعد از پیش تعیین شده انجام دهید. برای درک بیشتر این مطلب به مثال زیر توجه فرمایید. فرض کنید 5 صفحه از سایت فروشگاهی دارای محتوای تکراری است. اگر در صفحه 4 از تگ کانونیکال استفاده کردید و صفحه 4 را به صفحه 1 ارجاع داده اید. دیگر حق ندارید در صفحه 1 نیز از تگ استفاده کرده و آن را به صفحه 4 ارجاع دهید. در واقع تبادل تگ کانونیکال بین صفحات بیشتر موجب سردرگمی ربات های خزنده میشود. یا اگر یک صفحه را به صفحه ای دیگر ریدایرکت کرده اید دیگر حق ندارید از تگ کانونیکال استفاده کنید.
به صورت کوتاه و خلاصه می گوییم از تگ کانونیکال به صورت زنجیره ای، بازگشتی، تبادلی و ترکیبی استفاده نکنید.
-
استفاده از تگ canonical برای محتواهای نسبتا مشابه
استفاده اصولی و درست از تگ کانونیکال برای صفحاتی که محتوای نسبتا مشابهی هم دارند می تواند به جلوگیری از سردرگمی ربات های خزنده کمک کنید. فقط باید دقت داشته باشید که استفاده از تگ کانونیکال در چنین شرایطی مستلزم آن است که بر چگونگی استفاده از آن تسلط کافی داشته باشید.
-
استفاده از تگ canonical برای مدیریت چند سایت با محتوای مشابه
در صورتیکه برای برند خود چند سایت مختلف طراحی کرده و مدیریت میکنید بسیار ممکن است با مشکل محتوای مشابه رو به رو شده باشید، استفاده از این تگ می تواند ایده بسیار خوبی برای کنترل موفقیت آمیز محتوای تکراری باشد.
آشنایی با شیوه صحیح استفاده از تگ کانونیکال:
در این بخش سعی می کنیم در قالب یک مثال چگونگی استفاده از تگ کانونیکال را به شما آموزش دهیم.
فرض کنید:
آدرس URL سایت شما به صورت https://www. rayapars.ir باشد.
برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical، باید این کد را در هد HTML سایر ورژن ها قرار دهید:
حتی می توانید این کد را در URL اصلی سایت نیز قرار داده و به آدرس خودش کانونیکال کنید.
تذکر: توصیه می کنیم فقط صفحه اصلی سایت تان را به خودش کانونیکال کنید و از استفاده اختصاصی این کد برای سایر صفحاتی که الزامی در به کار بردن این کد برایشان وجود ندارد بپرهیزید.
متاسفانه چیزی که امروزه در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها بسیار مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. به طور مثال:
http:// rayapars.ir /page canonical = http:// rayapars.ir /page
http://www. rayapars.ir /page canonical = http://www. rayapars.ir /page
https:// rayapars.ir /page canonical = https:// rayapars.ir /page
https://www. rayapars.ir /page canonical =https://www. rayapars.ir /page
این کار یک کار بسیار غیر حرفه ای و غیر تکنیکی است و اتفاقا بیشتر موجب گیج شدن ربات های خزنده گوگل می شود و موجب کاهش رتبه سایت شما خواهد شد.
تأثیر تگ canonical بر روی سئوی سایت
هر چیزی که به موتور های جستجو و ربات های خزنده گوگل کمک کند تا بهتر به آنالیز محتوای وب سایت شما بپردازند تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما خواهد داشت.
در این مقاله ما کارایی تگ کانونیکال (canonical) و کاربرد این تگ در سئو سایت پرداختیم. در صورت نیاز برای نحوه برنامه نویسی تگ کانونیکال میتوانید به متخصصان شرکت رایا پارس مراجعه بفرمایید.