نحوه چیدمان عناصر صفحه اصلی سایت
8 دقیقه
صفحه اصلی سایت به طور کلی مسئول پذیرش و تعیین کننده ترافیک ورودی به سایت شماست. بسیاری از کسب و کارها تلاش می کنند تا آن را به درستی بهینه کنند. در طراحی سایت بیشتر وقت طراحان روی صفحه اصلی گذاشته می شود زیرا در این صفحه باید به طور کامل اما مختصر و زیرکانه تمام ابعاد و اهداف سایت آورده شود.چیدمان عناصر صفحه اصلی سایت به شدت به نوع سایت شما، محتوا و هدف شما بستگی دارد، اما در کل می توانید از چند اصل کلی برای طراحی صفحه اصلی استفاده کنید، در ادامه این اصول طراحی صفحه اصلی را بررسی می کنیم.
اگر سایتی در صفحه خود قواعد چیدن عناصر را رعایت نکند هرچند اطلاعات کاملی در اختیار کاربر قرار دهد اما نمی تواند مخاطب را در خود نگه دارد و مشتری به سرعت به صفحه جستجو برمی گردد. طراحی و چیدمان صفحه اصلی تاثیر مستقیمی بر سئو سایت و رتبه آن در نتایج دارد.
مهمترین اصول چیدمان صفحه اول سایت
چیدمان صفحه اول سایت بسیار مهم است، زیرا معمولاً این صفحه اولین نقطه تماس کاربر با سایت شماست. در ادامه، به مهمترین اصول چیدمان صفحه اول سایت اشاره می کنیم:
1- هدف مشخص
اگر هدف صفحه اصلی سایت روشن نباشد، کاربران نمی توانند به راحتی به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. بهتر است از اولین لحظات، با عنوان و بیانی روشن، هدف سایت و مخاطبین هدف خود را مشخص کنید.
2- طراحی ساده، خلاقانه و جذاب
صفحه اصلی سایت باید ساده باشد و از اضافه کردن عناصر بیش از حد پرهیز شود. برای این کار، باید محتوا و المان ها را با دقت انتخاب کنید تا به یک چیدمان مناسب برای صفحه اول سایت برسید. همچنین طراحی سایت شما باید جذاب و خلاقانه باشد تا کاربران را به سمت محتوا و خدمات شما جذب کند.
بیشتر بخوانید: چگونه سایتی خلاقانه طراحی کنیم | معرفی روش های طراحی سایت خلاقانه
3- استفاده از رنگ های مناسب
رنگ هایی که با هم کنار هم به چشم نخورند و با محتوای سایت همخوانی داشته باشند، به طراحی صفحه اصلی شما زیبایی و جذابیت بخشیده و کاربران را جذب می کند.
بیشتر بخوانید: بهترین رنگ طراحی سایت را چگونه انتخاب کنیم؟
4- استفاده از فضای مناسب
باید فضای کافی بین المان ها و محتوای صفحه وجود داشته باشد. چیدمان شلوغ و بدون توجه به فضاها، می تواند کاربران را به خود دشمن کند.
5- سازماندهی محتوا
صفحه اصلی سایت باید محتوایی سازماندهی شده و مرتب داشته باشد که به کاربران کمک می کند تا به راحتی به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. برای مثال، از منوی ناوبری و بخش های مختلف برای نمایش محتوا و خدمات مختلف استفاده کنید.
6- سرصفحه یا Headline
در عرض سه ثانیه، یک وب سایت باید به بازدیدکنندگان بگوید که نوع فعالیت و زمینه کسب و کارش چیست. اینجاست که سرصفحه نقش خود را ایفا خواهد کرد. این قسمت ممکن است فقط چند کلمه باشد، اما یکی از مهم ترین بخش ها در وب سایت شما است. افراد مختلفی ممکن است از وب سایت شما بازدید کنند و چیدمان کلمات در کنار هم و رساندن منظورتان مشکل خواهد بود ولی اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید در جذب مخاطب با نگاه اول موفق خواهید بود. تیتر خود را واضح و ساده طراحی کنید. استفاده از Dropbox گزینه خوبی برای این بخش است.
7- تیتر فرعی
عنوان فرعی شما باید همراه با ارائه توضیح مختصری از آنچه که انجام می دهید و یا آنچه که ارائه می دهید، باشد. برای بهینه سازی headline و متن تان در تلفن همراه، از فونت های بزرگ تر برای بالابردن تجربه کاربری بازدیدکنندگان استفاده کنید. فونت های سایز کوچک می توانند کاربران موبایل را وادار به فشار و زوم به منظور خواندن و تعامل با محتوای وب سایت شما کند. که این کار توصیه نمیشود زیرا باعث فرار کاربر از صفحه تان خواهد شد.
8- کال تو اکشن یا فراخوانی برای اقدام ( CTA )
هدف از صفحه اصلی این است که بازدیدکنندگان را مجبور به کاوش عمیق تر در وب سایت خود کنید. با قراردادن دو یا سه CTA در لابلای قسمتهای مختلف صفحه، کاربران را به چرخه خرید دعوت کنید و آنها را به طور مستقیم به قسمت خرید محصولات هدایت نمایید. این کال تو اکشن ها باید از نظر بصری قابل توجه باشند، به طور ایده آل رنگ آنها را متمایز از رنگ صفحه اصلی انتخاب کنید اما به طوری که با رنگ زمینه صفحه همخوانی داشته باشد. سعی کنید تعداد کلمات cta بیشتر از پنج کلمه نباشد. کلمات را طوری انتخاب کنید که عمل محور باشد به طوریکه بازدیدکنندگان را موظف کند تا روی هر آنچه را که پیشنهاد می کنید، کلیک کنند. برای بهینه سازی CTAs برای کاربران تلفن همراه ، دقت کنید که ابعاد آن به اندازه کافی بزرگ باشد که به راحتی با یک انگشت لمس شود .
مقاله مرتبط: کال تو اکشن چیست و چه کاربردی دارد؟ | CTA به زبان ساده
9- تصاویر
بیشتر مردم بصری هستند. دقت کنید که از یک تصویر ( یا حتی یک فیلم کوتاه ) استفاده کنید که به وضوح نشان می دهد چه پیشنهادی برای کاربر دارید. از تصاویری استفاده کنید که برای کاربر ایجاد هیجان کند و او را ترغیب به واکنش نماید. برای بهینه سازی تصاویر خود برای کاربران موبایل, از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید که اندازه فایل کاهش یافته است. همچنین , alt را به تصاویرتان اضافه کنید.
10- راهبری یا Navigation
برای کاهش نرخ بانس ریت یا خروج از صفحه ، به بازدیدکنندگان تان مسیر مشخصی از صفحات سایت و ارتباط آنها با هم به نمایش بگذارید . منوی پیمایش را در بالای صفحه قرار دهید و پیوندها را در یک ساختار سلسله مراتبی سازماندهی کنید. تست های کاربری را انجام دهید تا مطمئن شوید که برای بازدیدکنندگان بسیار ساده و واضح است و کاربران میتوانند از صفحه اصلی به دیگر صفحات رفته و بتوانند مسیر را برای بازگشت طی کنند. اگر محصولات و کالکشن زیادی دارید, بر روی کالکشن اصلی خود در راهبری صفحه اصلی تمرکز کنید و از منوی آبشاری برای ایجاد زیر منوی ناوبری استفاده کنید. زیرمنو راهبری روشی عالی است برای سازماندهی محصولات و صفحات شما و پیمایش آسان آنها توسط کاربران و جلوگیری از سردرگمی مشتریان در میان تعداد زیاد صفحات محصول .
مقاله مرتبط: تجزیه و تحلیل بانس ریت (Bounce Rate) : چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد؟
11- سبد خرید
سبد خرید بخش جدایی ناپذیر از صفحه اصلی برای اغلب وب سایت های تجارت الکترونیک است. به طور اصولی یک سبد خرید باید در تمام مدت حضور کاربر در صفحات در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش داده شود و در دسترس باشد . حتی بهتر است تعداد آیتم هایی که در حال حاضر در سبد مشتری هستند را به نمایش گذاشته شود. استفاده از یک نوتیفیکیشن چشمگیر از طرف این سبد که نشان دهنده تعداد آیتم های موجود در سبد است، به مشتریان یادآوری می کند که خرید آن ها هنوز در حال جریان است و آن ها را تشویق می کند که تسویه حساب خود را تکمیل کنند .
12- نوار جستجو ( برای مجموعه بزرگی از محصولات )
بسیاری از فروشگاه های آنلاین در کنار مسیر راهبری و سبد خرید، یک نوار جستجو برای کمک به بازدیدکنندگان قرار میدهند به خصوص اگر دارای محصولات مختلف و یا تنوع محتوایی باشند، این نوار جستجو به مخاطبان کمک خواهد کرد که سریعا به صفحه محصول مورد نظر بروند. اگر برند شما محصولات زیادی را میفروشد، یک نوار جستجوراحت و قابل فهم می تواند یک جایگزین برای ناوبری پیچیده که موجب فرار مشتریان میشود، باشد.
13- منابع
بیشتر بازدیدکنندگان از سایت شما، در بدو ورود به آن آماده خرید از محصولات نیستند و به دنبال اطلاعات بیشتر هستند. برای کمک به کاربران میتوان از CTAs فرعی استفاده کرد و با لینک دادن منابعی به آنها کاربر را به سمت بازدید از دیگر محصولات یا مقایسه چند محصول باهم و یا کارهایی مشابه، دعوت نمود. این کار نه تنها مخاطبان را در صفحه وب سایت شما نگاه می دارد ، بلکه به شما کمک می کند که اعتبار خود را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود به کاربر نشان دهید.
چند نکته برای چیدن عناصر در صفحه اصلی سایت
1- برای سایتهایی که قصد فروش محصولی را دارند تصاویر نقش اساسی دارند. از تصاویر بزرگ و گیرا آن هم به تعداد کم و محدود استفاده کنید و از ارائه حجم بالایی از تصاویر در ابعاد کوچک در صفحه اصلی بپرهیزید. تصاویری که در وسط صفحه هستند جلب توجه بیشتری دارند.
2- استفاده از تضاد نکته ای است که نباید از آن به سادگی گذشت. مثلا در سایتهایی که مرتبط با سلامت و زیبایی افراد است مانند دندانپزشکی، کاشت مو و ... میتوان از مقایسه و اختلاف تصاویر برای جذب مخاطب استفاده کرد .
3- از متونی استفاده کنید که سبک خاصی در آن باشد . متون کاربر محور جذاب تر هستند . فونتی که در متن استفاده میکند در نگاه اول میتواند برای مخاطب جالب باشد و او را در صفحه نگه دارد.
مقاله مرتبط:
4- از cta به جا و به موقع استفاده کنید. شما باید درخواست عمل را جایی و هنگامی عرضه کنید که کاربر آمادگی آن را داشته باشد.
مقاله مرتبط: آشنایی با رایج ترین مدل های CTA
5- مطمئن شوید در چیدن عناصر سایت درست عمل کرده اید و کاملا ً برای موبایل بهینه شده است . نه تنها وب سایت های ریسپانسیو و دوست دار تلفن همراه برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در جستجوی نتایج گوگل بهتر هستند , بلکه به جذب مخاطب و بهبود تجربه کاربری در افراد کمک زیادی میکند.
مقاله مرتبط: وب سایت ریسپانسیو چیست؟ دلایل نیاز به طراحی ریسپانسیو
سخن آخر
طراحی سایت حرفه ای و خصوصا صفحه اصلی سایت را باید افراد زبده و کارشناس انجام دهند. همانطور که در مطالب قبل بیان کردیم صفحه اصلی اساسی ترین بخش در طراحی سایت است پس مستلزم آن است که به دست کاردان سپرده شود. متخصصان طراحی سایت شرکت رایا پارس در این زمینه آمادگی کامل دارند تا مشاوره ای حرفه ای در اختیارتان قرار دهند و سایتی در خور و شایسته کسب و کارتان ارائه کنند. با ما تماس بگیرید.