تگ آلت (alt) چیست و چگونه بر SEO تاثیر می گذارد؟
3 دقیقه
تگ alt مخفف واژه alternate می باشد که به عنوان "متن جایگزین" برای یک تصویر استفاده می شود تگ آلت (alt) به صورت مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر میگذارد و برای توصیف تصویر در یک صفحه یا پست به کار می رود.
یکی از اهداف اصلی تگ های alt برای کسانی است که تصاویر برای آن ها باز نمی شود. همانند بسیاری از ویژگی های تاثیرگذار بر بهینه سازی سایت، تگ alt نیز نقش مهمی در سئو بازی می کند. تگ های alt به موتورهای جستجو کمک می کنند تا تصاویر را با محتوای وب سایت مرتبط کنند تا بتوانند به درستی در نتایج جستجوی خود، آنها را فهرست بندی کنند. تگ آلت همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا بهترین نتایج را برای زمانی که کاربر تصویری جستجو می کند نشان دهد.
تگ alt یکی از مواردی است که در ایجاد محتوای خوب برای یک وب سایت باید در نظر گرفت. در هنگام نوشتن این تگ برای تصاویر یک صفحه یا پست مواردی را باید در نظر بگیریم که در زیر به بخشی از آنها اشاره میکنیم:
1) ایجاد تگ alt توصیفی
تگ های alt باید توصیفی و مفید باشند. این تگ ها باید اطلاعات کافی برای افرادی داشته باشند که نمی توانند تصاویر را مشاهده نمایند. هنگام نوشتن تگ های alt باید از خود بپرسید که اگر توانایی دیدن تصویر را نداشته باشم با کمک این تگ می توانید موضوع تصویر را حدس بزنید؟
2) تگ های alt را کوتاه انتخاب کنید
در قسمت قبل بیان کردیم که تگ های alt باید توصیفی باشند علاوه بر این موضوع باید از کلمات مختصر به جای جملات یا پاراگراف کامل برای انتخاب این تگ ها استفاده کرد. طول مناسب برای تگ alt نباید بیش از 125 کارکتر باشد در عین حال باید جزئیات کافی برای کاربران و موتورهای جستجو فراهم کند تا تصویر را به متن صفحه مرتبط شوند.
3) از کلمات کلیدی در تگ alt خود استفاده کنید
تگ های alt جای خوبی برای قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع صفحه یا پست شما هستند. اگر شما کلمات کلیدی مرتبط خود را در یک تگ alt قرار دهید، علاوه بر اینکه از این تگ ها برای توصیف محتوای استفاده کرده اید رتبه سایت را هم در نتایج SERPs بهبود داده اید.
4) تگ های alt را فقط برای موتورهای جستجو ننویسید
تگ alt باید با توجه به تصویر و محتوا نوشته شود. صرفا بر روی موتورهای جستجو تمرکز نکنید. به یاد داشته باشید، متن درون این تگ ها باید با محتوای تصویر و صفحه مرتبط باشد. پر کردن تگ ها صرفا با کلمات کلیدی میتواند به رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو آسیب برساند ، زیرا ممکن است ربات های جستجو شما را به عنوان یک سایت اسپم در نظر بگیرند و سایت شما مشمول جریمه های سنگینی شود. هر تصویر باید تگ منحصر به فرد داشته باشد. استفاده از کلمات کلیدی یکسان برای چند تصویر مناسب نمی باشد.
مقاله مرتبط: آشنایی با روش های بهینه سازی تصویر در یک نوشته
مشخصات تگ img در HTML
Src : آدرس تصویر به صورت کامل را نشان می دهد.
alt: این ویژگی برای زمانی است که عکس به هر دلیلی لود نشود، متنی که برای alt در نظر گرفته شده نمایش داده می شود.
title: کاربرد title زمانی است که کاربر موس را بر روی تصویر می برد، متنی که نشان داده می شود از این خاصیت پیروی می کند.
مقاله مرتبط: انتخاب تگ عنوان مناسب (title tag) و نقش آن در سئو سایت
با توجه به اهمیت تگ alt تمام تصاویر باید این خاصیت را داشته باشند. و هنگام ایجاد این تگ باید هدفمان انتقال اطلاعات در راستای محتوای اصلی همان صفحه به کاربر باشد.