اپلیکیشن مارکتینگ | صفر تا صد بازاریابی اپلیکیشن
6 دقیقه
همانطور که میدانید امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی، استفاده کاربران از اپلیکیشن ها بسیار زیاد شده است. بخش انبوهی از مردم جامعه بسیاری از کارهای روزمره خود را از طریق اپلیکیشن های موبایل انجام میدهند و این موضوع نشان دهنده اهمیت این نرم افزارها می باشد. اگر شما به عنوان صاحب یک تجارت یا کسب و کار تصمیم دارید با طراحی اپلیکیشن در مشهد یا شهرهای دیگر، برند خودتان را به مشتریان بیشتری معرفی کنید، بهتر است قبل از اینکه اقدام به ایجاد آن کنید در مورد روش های بازاریابی اپلیکیشن اطلاعاتی کسب نمایید. ما در این مقاله در مورد این موضوع نکاتی ارائه کرده ایم که میتواند برای شما مفید باشد.
استراتژی های موفق برای بازاریابی اپلیکیشن
همانطور که گفتیم بهتر است قبل از اینکه برای طراحی اپلیکیشن اقدام کنید، اگر در مورد روش های بازاریابی آن اطلاعاتی داشته باشید؛ میتوانید عملکرد بهتری را ارائه دهید. در زیر به بررسی بخشی از استراتژی های تاثیر گذار در این زمینه می پردازیم:
نیاز مشتریان خود را بشناسید
بازاریابی اپلیکیشن، یک نوع بازاریابی مشتری محور است که برای موفقیت در آن باید بتوانید نیاز مشتریان خود را برطرف سازید. به عنوان صاحب یک کسب و کار سعی کنید مخاطبین خود را بشناسید و از جنبه های مختلف آنها را بررسی کنید. در گام بعدی باید در جهت برطرف کردن نیاز مشتریانتان خدمات خود را ارائه دهید. با این کار میتوانید ترافیک وب سایت و میزان دانلود نرم افزار خود را افزایش دهید.
اهداف اصلی خود را از یاد نبرید
سعی کنید با مشتریان خود در تعامل باشید و یک ارتباط دو طرفه بسازید. برای اینکار میتوانید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید و از نظرات آنها آگاه شوید. مهم ترین هدف شما باید بهترین خدمت رسانی از طریق اپلیکیشن به مشتریان باشد. میتوانید برای مناسبت های مذهبی یا هر مناسبت دیگری کد تخفیف یا بن خرید در نظر بگیرید تا کاربران را برای استفاده از نرم افزار خود وسوسه کنید. با انجام این کارها میتوانید رشد سریعی داشته باشید و به سرعت در بین مردم معروف شوید.
تکنیک های بازار یابی که استفاده میکنید را به روز کنید
امروزه روش های بازاریابی نسبت به قبل تغییرات زیادی داشته و شما برای موفقیت باید استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی خود را تغییر دهید و به روز باشید. میتوانید سرویس هایی که ارائه میدهید را توسعه دهید و با ایجاد یک تیم تبلیغاتی به بازاریابی بیشتر برای اپلیکیشن خود بپردازید.
انتخاب تکنولوژی مناسب برای تبلیغات
بدون شک یکی از بهترین روش های تبلیغاتی که امروزه میتواند اکثر افراد جامعه را تحت پوشش قرار دهد، تبلیغات پیامکی است. علت این موضوع هم این است که هر نوع موبایلی امکان دریافت پیامک را دارد و در عین حال روش ساده و ارزان قیمتی است. البته با توجه به اینکه امروزه بیشتر افراد از گوشی های هوشمند استفاده میکنند، میتوانید با ایجاد سایت یا فعالیت در شبکه های اجتماعی به تبلیغات بپردازید.
اپلیکیشن خود را در مارکت های اندروید منتشر کنید
اگر طراحی اپلیکیشن اندروید داشته اید، میتوانید آن را در مارکت های مختلف که برای گوشی های اندرویدی در دسترس است منتشر کنید. البته دقت داشته باشید که اپلیکیشن های فروشگاهی برای قرار گرفتن در این مارکت ها باید یکسری استانداردها داشته باشند. ضمن اینکه اگر شما نرم افزار خود را در مارکت های معروف اندرویدی منتشر نکنید، نمیتوانید مخاطب زیادی داشته باشید. همچنین قرار دادن نرم افزار در مارکت های اندرویدی میتواند اعتبار خوبی برای کسب و کار شما باشد.
ارسال نوتیفیکیشن برای مخاطبین
با توجه به اینکه مخاطبین شما افرادی هستند که از گوشی های هوشمند استفاده میکنند، ارسال پوش نوتیفیکیشن میتواند روش خوبی برای تبلیغات و بازاریابی باشد. شرکت هایی هستند که اینکار را برای شما انجام میدهند، این شرکت ها توانایی دارند تا نوتیفیکیشن ها را برای یک منطقه مکانی خاص ارسال کنند. برای مثال میتوانید برای مردم اطراف فروشگاه خود پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید. میتوانید تخفیف های خود را در قالب نوتیفیکیشن ارسال کرده تا مشتریان شما از این موضوع آگاه شوند و از شما خرید کنند.
چگونه کاربران اپلیکیشن خود را به کاربران فعال تبدیل کنیم؟
پس از اینکه فرآیند بازاریابی نرم افزار تمام شد، مرحله بعدی ترغیب کردن کاربران به استفاده از اپلیکیشن است. بسیاری از مشتریان شما پس از اینکه نرم افزار را نصب کنند دیگر به آن مراجعه نمی کنند. بنابراین اهمیت زیادی دارد تا بتوانید آنها را قانع کنید که از اپلیکیشن شما استفاده مجدد داشته باشند. در ادامه چند مورد از روش هایی که برای این موضوع به شما کمک میکند را بررسی میکنیم:
پوش نوتیفیکیشن
میتوانید برای تمام افرادی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند این نوتیفیکیشن ها را ارسال کنید و در قالب یک پیام جذاب آنها را به استفاده دوباره از اپ ترغیب کنید. همچنین میتوانید با شخصی سازی کردن هر پیام برای هر کاربر این تاثیر گذاری را بیشتر کنید.
پیغام های درون اپلیکیشن
بدون شک اگر کاربر در حین استفاده از اپ با پیامی از سمت شما مواجه شود، میتواند اثر گذاری اپلیکیشن شما را در ذهن او بیشتر کند. این نوع پیغام ها مانند پوش نوتیفیکیشن ها هستند، اما با این تفاوت که وقتی کاربر در حال استفاده از اپ است برای او ارسال میشود.
آموزش اپ به صورت کاربردی و موثر
میتوانید پس از اینکه کاربر اپ موبایل شما را نصب کرد، به صورت گام به گام آموزش های لازم را برای او ارسال کنید. این روش برای ایده های جدید بسیار ضروری است، زیرا کاربر را ترغیب میکند از شما خرید داشته باشد.
چگونه کاربران اپلیکیشن را حفظ کنیم
طبق آمار به دست آمده، معمولا 90 درصد کاربران یک هفته پس از دانلود و نصب اپلیکیشن، دیگر به آن باز نمیگردند و اپ را از موبایل خود حذف میکنند. این حقیقت تلخ برای صاحبان اپلیکیشن ها بسیار ناخوشایند است، اما لازم است بدانید که حفظ کاربران هم راهکارهای خاص خودش را دارد. در ادامه چند روش مفید برای نگهداری کاربران به شما معرفی میکنیم.
پیشنهادات شخصی سازی شده ارسال کنید
هیچکدام از ما از نوتیفیکیشن های بیهوده که هیچ احتیاجی به آنها نداریم خوشمان نمی آید. بنابراین بهتر است رفتار کاربران را در اپلیکیشن خود بررسی کنید، سپس برای هر کاربر با توجه به موضوعاتی که به دنبال آن بوده نوتیفیکیشن ارسال کنید. برای مثال میتوانید برای فردی که به دنبال لوازم منزل است، نوتیفیکیشن مرتبط با لوازم منزل ارسال کنید.
سعی کنید ارتباطات ساده داشته باشید
با توجه به محدود بودن فضای نمایشگر موبایل ها ممکن است نمایش برخی از مواردی که در نظر دارید برای شما مشکل باشد، اما این موضوع نباید سد راه شما برای رسیدن به اهدافتان گردد. باید سعی نمایید اطلاعات را به گونه ای نمایش دهید که برای کاربر آزار دهنده نباشد. میتوانید از بنرهای کوچک یا متن های هایلایت شده استفاده کنید.
صدای مخاطبین را بشنوید
مهم ترین اصل برای نگهداری کاربران در اپلیکیشن موبایل این است که بتوانید یک ارتباط دو طرفه با آنها برقرار کنید. میتوانید در طراحی اپلیکیشن این موضوع را در نظر داشته باشید که بخشی برای ثبت بازخورد توسط کاربران هم در نظر بگیرید. این کار باعث میشود کاربر احساس کند صدای او شنیده میشود و در صورت بروز مشکل در اپلیکیشن یا فرآیند خرید، آن موضوع به اطلاع شما برساند.
جمع بندی
ما در این مقاله سعی کردیم در مورد روش های بازاریابی اپلیکیشن و نحوه ترغیب کردن کاربران برای استفاده از اپ و نگهداری آنها راهکارهایی ارائه کنیم، امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشته برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی اپلیکیشن داشتید با ما تماس بگیرید.