نکات مهم انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی برای برنامه نویسان
6 دقیقه
انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی (Google Play) یکی از مهمترین منابع جهت بیشتر دیده شدن و توسعه اپلیکیشن شما است.Google Play (گوگل پلی) به عنوان یک منبع برای نمایش و انتشار اپلیکیشن های طراحی شده در سراسر دنیا به بیش از یک میلیارد نفر کاربر خط و مشی خاصی برای خود دارد و بر همین اساس برنامه نویسان نیز باید با رعایت همین خط و مشی به طراحی اپلیکیشن اندروید بپردازند. احتمالا در جریان هستید که در روزهای اخیر گوگل پلی اقدام به حذف برخی از اپلیکیشن هایی که خارج از چارچوب های تعیین شده گوگل پلی طرح ریزی شده اند، کرده است. در این مقاله ما می خواهیم به تشریح قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی بپردازیم با ما همراه باشید.
محدودیت هایی محتوایی
یکی از محدویدیت های برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی محدودیت هایی محتوایی است.
در این قانون برنامه هایی که اشکال محتوایی دارند مانند در نظر نگرفتن مسائلی که برای کودکان مناسب نیست (مسائل جنسی) در اپلیکیشن های کودکانه نمیتوانند انتشار پیدا کنند.
مقاله مرتبط: انتشار اپلیکیشن در کافه بازار | آموزش قدم به قدم انتشار برنامه در بازار
- استفاده از تصاویر مستهجن در اپلیکیشن هایی که برای کودکان جذاب هستند و در عین حال دارای تم بزرگسال نیز هستند.
- گوگل پلی در راستای همین موضوع در توییتی اعلام کرد:" اگر از مطالب مربوط به تصاویر کودک آزاری جنسی در اپلیکیشن ها آگاه شویم ، آن را به مراجع ذیربط گزارش خواهیم داد و حسابهای Google کسانی را که درگیر توزیع آن هستند ، حذف خواهیم کرد."
سایر اشکالات محتوایی که در صورت کشاهده آنها توسط گوگل پلی، اپلیکیشن های خاطی حذف می شوند:
- محتوای نامناسب
- خدمات مالی غیر قانونی
- قمار و سایر فعالیت های غیرقانونی
محدودیت های هویتی (جعل هویت)
در راستای اجرای قوانین مربوط به محدودیت های هویتی گوگل پلی اعلام کرد : "ما به اپلیکیشن ها اجازه نمی دهیم که از مارک ، عنوان ، آرم یا نام اپلیکیشن مربوط به برندی دیگر استفاده کنند. جعل هویت و هر گونه عملی که موجب فریب کاربران شود موجب حذف اپلیکیشن شما از گوگل پلی خواهد شد."
محدودیت های امنیتی (حریم خصوصی)
یک امر مهم و قانون اساسی در چارچوب قوانین گوگل پلی این است که : ما متعهد هستیم که از حریم شخصی کاربران محافظت کنیم و محیطی امن و ایمن را برای کاربران خود فراهم کنیم. در همین راستا انتشار برنامه هایی که فریب دهنده و مخرب هستند و به هر دلیلی امنیت لازم را برای کاربر فراهم نمی کنند و قصد سوء استفاده از داده های شخصی کاربران را دارند ، کاملاً ممنوع است. در واقع انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی که با اهداف سوء اقدام به دریافت اطلاعات شخصی کاربران خود کنند امکان پذیر نمیباشد.
قوانین کسب درآمد از گوگل پلی
گوگل پلی از انواع استراتژی های کسب درآمد به منظور بهره مندی از توسعه دهندگان و کاربران منوط به رعایت قوانین و مقررات، پشتیبانی می کند. از جمله قوانین که به منظور کسب درامد و تبلیغات از گوگل پلی مستلزم به رعایت هستید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارزهای مجازی درون برنامه فقط باید قابل استفاده در همان برنامه باشند.
- توسعه دهندگان نباید کاربران را در مورد برنامه هایی که می فروشند و همچنین در مورد هرگونه خدمات ، کالاها ، محتوا یا عملکردهای ارائه شده برای خرید ، گمراه کنند. به بیانی دیگر اگر محصول شما در Google Play نیازی به پرداخت درون برنامه ای دارد ، توضیحات شما باید به وضوح به کاربران اطلاع دهد که برای دسترسی به این محصول پرداخت لازم است.
- اپلیکیشن مجوز لازم برای خرید و فروش درون برنامه ای را داشته باشد.
- اپلیکیشن قابلیت خرید اشتراک و لغو آن را برای کاربران ایجاد نماید.
قوانین تبلیغ در گوگل پلی
با توجه به اینکه گوگل پلی منبعی برای توزیع انواع اپلیکیشن اندروید است و روزانه هزاران کاربر به آن سر می زنند می تواند فضای خوبی برای تبلیغات نیز به حساب بیاید. در همین راستا گوگل پلی قوانینی را تعریف نموده است که کلیه کاربرانی که قصد تبلیغ دارند مستلزم به رعایت آن هستند:
- عدم استفاده از تبلیغات فریبنده
- عدم استفاده از تاکتیک های تبلیغاتی یا نصب، که ناخاسته کاربران را به Google Play هدایت می کنند و در نهایت اپلیکیشن را بدون آگاهی کاربر به صورت اتومات بارگیری می کنند.
- استفاده از محتوای تبلیغاتی که احترام کاربر را حفظ کند( محتوای تبلیغ قشر خاصی را مورد تمسخر خود قرار ندهد) و...
اهمیت حفظ خانواده در غالب قوانین گوگل پلی
حفظ حریم خانواده و رضایت کاربران برای گوگل پلی تا حدی حائز اهمیت است که برای انتشار اپلیکیشن ها متناسب با نیاز و روحیه و حفظ حریم خانواده نیز قوانینی طرح ریزی کرده است که به شرح زیر می باشد:
طراحی برنامه هایی مجزا برای کودکان و خانواده ها
طراحی اپلیکیشن باید به گونه ای باشد که به عنوان ابزاری کاربردی در راستای غنی سازی سبک زندگی خانواده ها و ایجاد محیطی امن و با کیفیت به منظور پرورش کودکان با بهره گیری از ابزار های روز دنیا قابل استفاده باشد. در همین راستا گوگل پلی دسته بندی هایی متناسب با کاربرد اپلیکیشن برای افراد ارائه نمود و نشر اپلیکیشن در گوگل پلی را مستلزم آن دانست که در یکی از دسته بندی های ارائه شده قرار بگیرد.
به عنوان مثال اپلیکیشن هایی که به طور خاص برای کودکان طراحی شده اند باید در دسته Designed for Families قرار گیرند.
بروز رسانی خط و مشی ها در گوگل پلی
نوامبر 2019:
- به روز رسانی خط مشی گوگل پلی به منظور افزایش قابلیت اطمینان از اینکه توسعه دهندگان وب بتوانند توضیحات و عناوینی بهتری را در خصوص نشر اپلیکیشن خود ارائه نمایند.
- به روز رسانی سیاست کسب درامد و تبلیغات با پشتیبانی از ارزهای مجازی
- علاوه بر این دو مورد در نوامبر سال 2019 صدور گواهینامه شبکه تبلیغات خود را به روز کرده ایم تا شفاف سازی بیشتری در مورد الزامات تبلیغ SDK ارائه دهیم.
آگوست 2019:
- ایجاد خط مشی مربوط به سوء استفاده از شبکه برای اپلیکیشن هایی که سرویس های پراکسی را برای اشخاص ثالث تسهیل می کنند.
- بروز رسانی سیاست خدمات مالی به منظور حفاظت کاربران را از شرایط فریب دهنده و استثمار وام شخصی
می 2019:
- ایجاد خط مشی جدید برای خانواده ، و ایجاد قوانینی برای نشر اپلیکیشن هایی که چارچوب خانواده ها را تخریب نکند
- ایجاد خط مشی جدید برای عدم نشر اپلیکیشن هایی که کودک آذاری را تبلیغ می کنند.
- ایجاد سیاست هایی برای مقابله با محتوای نامناسب از جمله تبلیغ ماری جوانا ، دخانیات و الکل در اپلیکیش نها
- ایجاد سیاست مقابله با قمار
- ایجاد سیاست اهمیت مالکیت معنوی برند ها و ممنوعیت فروش یا تبلیغ کالاهای تقلبی در یک اپلیکیشن
ژانویه 2019:
ایجاد سیاست جدید ممنوعیت تبلیغ و فروش مواد غیرقابل اثبات.
سخن آخر
در پایان این مقاله می خواهیم این نکته را به صاحبان کسب و کاری که قصد طراحی اپلیکشن اندروید برای کسب و کار خود دارند گوشزد کنیم که برای اینکه خیالتتان از بابت انتخاب تیم برنامه نویسی که اپلیکیشن مورد نظر شما را طبق خط و مشی گوگل پلی طراحی کند راحت باشد می توانید به تیم تخصصی طراحی اپلیکیشن رایا پارس اعتماد کرده و پروژه خود را به ما بسپارید تا ما نیز با کیفیت ترین و در عین حال مطمئن ترین خدمات خود را به شما ارائه دهیم.