معرفی روش های بهینه سازی سایت با استفاده از ویژگی های صفحات جستجو
9 دقیقه
بسیاری از بازاریابان، از ویژگی های صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) آگاهی ندارند و از تاثیر شگفت انگیز صفحات جستجو در چینش استراتژی محتوا و سئو سایت غافل هستند. با چرخاندن این فرایند فکری، می توانید یک استراتژی محتوای موفق ایجاد کنید که در هر مرحله از خرید، با استفاده از محتوایی موثر و کاربردی با مخاطبان شما صحبت کند
ویژگی های SERP به گونه ای طراحی و قالب بندی شده که پاسخ مناسب ترین سوالات را در اختیار کاربران قرار دهد تا این اطلاعات را به بهترین شکل ممکن دسته بندی کند. به عبارت دیگر، زبان و قالب دقیق هر ویژگی SERP، نمایانگر نوع زبان و قالب محتوایی است که مخاطبان شما به دنبال آن هستند. با کمی بررسی، اکنون می توانید موضوعات کلیدی، سبک و قالب ویژگی های SERP موجود برای کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید، محتوایی ایجاد کرده که مخاطبان شما را دقیقاً در همان جایی که در حال خرید هستند و در فرمت مورد نظر آنها، جذب کند.
ویژگی های برتر SERP ارگانیک
ویژگی های SERP شامل دانش کامل در مورد مخاطبان شما و میل آنها برای دریافت اطلاعات است. در اینجا چند مورد از محبوب ترین ویژگی های SERP ارگانیک مورد استفاده در گوگل را با هم بررسی می کنیم:
- نمودار دانش
- قطعه ویژه
- پرسش های مرتبط
- بسته تصویر
- بررسی ها
- ویدیو
- مقاله عمیق
ویژگی صفحات جستجو برای خرید محصول
در ادامه به ویژگی های مهم درباره صفحات جستجو می پردازیم.
آگاهی بخشی
مرحله اصلی خریدار مرحله آگاهی است، جایی که مخاطبان شما از مشکل خود آگاه هستند و برای درک و تعریف بهتر این مشکل شروع به تحقیق می کنند. در این مرحله، مخاطبان شما به دنبال توضیح مختصری از مشکل هستند و هنوز برای راه حل آمادگی لازم را ندارند. ویژگی های SERP که نشان میدهد مخاطبان در مرحله آگاهی قرار دارند عبارتند از:
- نمودار دانش: اغلب اطلاعات بیوگرافی سطح بالا و تعاریف خوشه ای کلمات کلیدی را نشان می دهد. این ویژگی جزء اصلی مرحله آگاهی است.
- قطعه ویژه: اغلب تعاریف و کلمات کلیدی مختصر و توضیح مفاهیم یا مشکلات را ارائه می دهد. این ویژگی هنگامی که تعاریف و یا به سوالات "چیست" پاسخ می دهد، این جزء اصلی مرحله آگاهی است.
- پرسش های مرتبط: وقتی پرس و جوها به "چیست" و "چگونه" ختم می شود، کاملاً با جنبه آموزشی مرحله آگاهی مربوط می شود.
- فیلم ها: ویدئوهای متداول و نحوه انجام کارها که بیانگر تفکر سطح بالای مرحله آگاهی است.
- تصاویر: اغلب یک پرسش یا کلید واژه یک کلمه ای و یا دم کوتاه را مطابق با مرحله آگاهی نشان می دهد.
نکاتی در مورد استراتژی محتوا در مرحله آگاهی بخشی به کاربران
هنگام ایجاد محتوا برای مخاطبان، مرحله آگاهی بخشی مهم است، باید به خاطر داشته باشید که آنها درک کمی در مورد اینکه شما کی هستید، چه کاری انجام می دهید و چرا این کار را انجام می دهید؛ دارند. پس با پرداختن به این سوالات، می توانید خود را به گونه ای معرفی کنید که شرکت شما به عنوان یک رهبر فکری در این صنعت است. هنگام انجام این کار، به نوع زبانی که استفاده می کنید توجه زیادی داشته باشید.
ویژگی های SERP در مرحله آگاهی یخشی به خریدار از زبان واضح و مختصر استفاده می کند، بنابراین مطمئن شوید که شما نیز همین کار را انجام می دهید. از توصیفات یا توضیحات مبهم اجتناب کنید و تعاریف خود را کوتاه و دقیق (بین 40 تا 50 کلمه) بیان نمایید.
به همین ترتیب، این شانس جدید شما برای ایجاد اعتماد با مخاطبان آگاه است. داشتن مطالب آموزنده و قابل درک، از طرف شما به ایجاد اعتماد کمک شایانی می کند، این نشان می دهد که شما به آموزش مخاطبان خود بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده صنعت یا برند های سنگین اهمیت می دهید.
در این مرحله سوالات زیادی در این راه وجود دارد و ایده خوبی است که هنگام مشاهده فرم پرسش و پاسخ در ویژگی SERP، قرار داده شوید. در صورت امکان از بولت و یا لیست های شماره گذاری شده استفاده کنید و اسکن محتوا را بدون تخصیص زمان خود برای مخاطبان آسان کنید. استفاده از تصاویر در این مرحله مفید هستند، اما مطمئن شوید که یک برچسب alt تصویر دارید.
انتخاب کاربر
در این مرحله، مخاطبان شما می توانند مشکل خود را تشخیص داده و درک کنند (با کمک محتوای آگاهی آموزشی شما)، اما هنوز بهترین راه حل آن را نمی دانند. آنها به دنبال اطلاعاتی در مورد راه حل های مختلف هستند و می خواهند در مورد نحوه حل مشکل توسط شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. ویژگی های SERP که نشان می دهد مخاطبان در مرحله ملاحظه است عبارتند از:
- قطعه ویژه: وقتی قطعه ها برای لیست ها یا مقایسه ها به جای تعاریف واضح دسته بندی می شوند، مرحله ملاحظه را نشان می دهد.
- پرسش های مرتبط: "چرا" و سوالات فنی مربوط به این مرحله از سفر خریدار است.
- نظرات: نظرات در مورد خدمات یا محصول نشان می دهد که مخاطبان شما به طور فعال در حال جستجو و مقایسه راه حل ها هستند که با مرحله ملاحظه مطابقت دارد.
- فیلم ها: فیلم های خدمات و محصول شما در مرحله بررسی قرار می گیرند، زیرا توضیح می دهند که چرا خدمات یا محصول خاصی، راه حل مناسبی برای مشکل مخاطبان شما است.
نکاتی در مورد استراتژی محتوا در مرحله انتخاب کاربر
در هنگام ایجاد محتوا برای مخاطبان مرحله توجه بسیار مهم است و باید بر ایجاد یک بحث جامع و قانع کننده تمرکز کنید. با استفاده از مثال های خاص برای ارائه خدمات به عنوان ارزشمندترین راه حل برای حل مشکل مخاطبان خود، نشان دهید که چگونه و چرا آنها باید در راه حل شما سرمایه گذاری کنند.
ویژگی های SERP در این مرحله از سفر خریدار امکان تولید محتوایی طولانی تر از مرحله آگاهی را فراهم می کند و زبان نیز میتواند از توصیف کننده های بیشتری استفاده کند. بهره بردن از زبان فنی در این مرحله بسیار مفید است و این فرصتی است برای توضیح آنچه راه حل شما را برجسته می کند.
اما با این حال، وفادار ماندن به قابلیت های راه حل خود بسیار مهم است، زیرا شما نمی خواهید بیش از حد به نتایج غیرقابل باور عمل کنید. در عوض، از این لحظه به عنوان فرصتی برای ایجاد اعتماد با مخاطبان خود استفاده کنید. استدلال خود را معتبر و نمونه های خود را با توجه به ارزشی که راه حل شما می تواند ارائه دهد، حفظ کنید.
زبان مقایسه ای نیز در این مرحله بیشتر در ویژگی های SERP به چشم می اید، بنابراین نظرات کلی را قرار دهید که نشان می دهد چرا خدمات یا محصول شما بهترین است. هنگام استفاده از ویدئو، مطمئن شوید که محتوای شما در YouTube نیز قابل جستجو است.
تصمیم گیری خریدار
پایان این سفر ، مرحله تصمیم گیری است، جایی که مخاطبان شما قبل از آن مشکل خود را شناسایی کرده اند، راه حل های مختلف را مقایسه کرده و اکنون آماده عمل به تصمیم نهایی هستند. در این مرحله، مخاطبان شما می دانند چگونه در مورد راه حلی که به دنبال آن هستند صحبت کنند و اکنون می خواهند بدانند دقیقاً چرا باید به شما متعهد شوند. آنها محتوایی می خواهند که ثابت کند مشتریان دیگر با راه حل شما تجربه مثبتی داشته اند و مایل اند زمان بیشتری را برای تأیید انتخاب نهایی خود صرف کنند.
- مردم همچنین می پرسند: پرسش هایی که از عباراتی مانند "بهترین راه حل" یا "پیشرفته ترین راه حل" استفاده می کنند نشان می دهد که کاربران از مرحله توجه به مرحله تصمیم گیری رسیده اند. مشتریان می خواهند تأیید کنند که تصمیم درستی گرفته اند و به دنبال دلیل محکم هستند.
- فیلم ها: ویدئوهای توصیف مشتری با مرحله تصمیم گیری هماهنگ است و به مخاطبان شما شواهدی مبنی بر اینکه آیا آنها باید به راه حل شما متعهد باشند یا خیر، ارائه می دهد.
- محتوای طولانی مدت: قطعات محتوا با فرم طولانی از 2000 تا 5000 کلمه متغیر است. این قطعات محتوا می توانند به عنوان پیوندهای ارگانیک سایت، مقالات علمی یا مقالات عمیق ظاهر شوند. آنها تمایل دارند خود را به عنوان رهبران فکری در این صنعت معرفی کنند و مشکل و راه حل کلی را توضیح دهند. اغلب آنها به شکل راهنماهای خریدار هستند، اطلاعات عمیقی در مورد هر راه حل ارائه می دهند و به سوالات با کلمات کلیدی بلند پاسخ می دهند.
نکاتی در مورد استراتژی محتوا در مرحله تصمیم گیری
هنگام ایجاد محتوا برای مخاطبان در مرحله تصمیم گیری، مطمئن شوید که به سوالاتی پاسخ می دهید که قبلاً در قسمت های قبلی محتوا به آنها پاسخی داده نشده است. اگر چه ممکن است این امر سطحی به نظر برسد، اما بخش مهمی از این فرایند است، یک سوال بی پاسخ می تواند باعث شود که مشتری شما سایت تان را ترک کرده و برای یافتن پاسخ هایی که به دنبال آن هستند به سایت رقبا مراجعه کنند. در این برهه از زمان، عمق و جزئیات اطلاعاتی را که مخاطبان به دنبال آن هستند، دست کم نگیرید.
ویژگی های SERP در مرحله تصمیم گیری در سفر خریدار، مخاطبان را به عنوان شبه متخصص درباره موضوع مورد بررسی مورد خطاب قرار می دهد. در این مرحله، مخاطبان شما می توانند کلمات کلیدی را با هم ترکیب کنند و سوال هایی مطرح کنند که محتوای شما حتما باید پاسخ مفصلی به این پرسش های بسیار خاص داشته باشد که مخاطبان را به عنوان اعضای مطلع در این صنعت مورد خطاب قرار دهد.
از آمارهای قانع کننده و نمونه های مبتنی بر نتایج استفاده کنید که به صراحت ارزش های ارائه شده توسط راه حل شما را مشخص کند. با استفاده از داده ها و مشخصات روشن، مخاطبان می توانند به راحتی خودشان ببینند که راه حل شما چگونه می تواند برای آنها مفید باشد.
زبان فنی به طور گسترده درک می شود و مخاطب می خواهد جزئیات ریز راه حل شما را بشنود. محتوای طولانی مدت در این مرحله بسیار مفید است، بنابراین از تعداد زیاد کلمات دریغ نکنید. در صورت امکان از مشتریان خود نام ببرید و از فیلم برای جلوگیری از خواندن زیاد استفاده کنید.
راهبردهای محتوا
صفحات جستجو گوگل برای پیش بینی نیازهای کاربران طراحی شده اند، ویژگی های SERP موجود برای کلمات کلیدی، برخی از سرنخ های را به شما در مورد نوع مخاطبان که مرتبط با آن کلمات کلیدی هستند؛ ارائه می دهد. با توجه به این ویژگی برای کلمات کلیدی و توجه به سبک و قالب محتوا، می توانید از الگوریتم های موتور جستجوی گوگل به نفع خود استفاده کنید.
هنگامی که انواع ویژگی های SERP برای کلمه کلیدی را مشخص کردید، مرحله ای که مخاطب در مسیر خرید در آن قرار دارد، کلمه کلیدی و سبک و قالب محتوای مورد نظر است. به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، می توانید از این اطلاعات برای ایجاد یک استراتژی محتوا استفاده کنید که کاملاً با خواسته های مخاطبان شما مطابقت داشته باشد. این امر حدس و گمان را از استراتژی محتوای تان خارج می کند.
جمع بندی
امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله بتواند در مسیر سئو سایت و کسب رتبه گوگل به شما کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.