محتوای تولید شده توسط کاربر( UGC ) چیست؟
7 دقیقه
اگر از اهالی همیشگی دنیای وب باشید، هر روز و همیشه با محتوای UGC روبرو شده اید و آن را می شناسید. محتوا از نظر گوگل بسیار ارزشمند است و زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که کاربران سایت شما دست به تولید محتوا بزنند. احتمالا شما هم وبلاگ هایی را می شناسید که بسیار معتبر و قوی هستند و کاربران مختلف در زیر پست های آن کامنت می گذارند و نظر خود را می نویسند. یا حتما پست هایی را در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام دیده اید که کاربران وقتی محصولی را می خرند با آن عکس می گیرند و برایش مطلب پست می کنند. یا حتی برخی از سایت ها به پلتفرمی برای نوشتن و انتشار محتوا توسط کاربران تبدیل شده اند، به عنوان مثال ویرگول، مداد و ... از این دست هستند. این ها مثال هایی از تولید محتوا در وب توسط کاربران بود که اهمیت زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و درک ضرورت و اهمیت آن با من همراه شوید.
تاریخچه محتوای کاربر ساز یا UGC
تا کمتر از دو دهه پیش ارتباط در دنیای اینترنت یک طرفه بود. گروهی به نام نویسنده و صاحبان وب سایت دست به تولید محتوا می زدند و آن را منتشر می کنند و انبوهی از کاربران صرفا مصرف کننده بودند و از این محتوا استفاده می کردند. تنها در مواردی مانند ارسال نامه به خبرگزاری ها و یا برقراری تماس این ارتباط تا حدودی دو طرفه می شد.
با پیشرفت تکنولوژی و توسعه دانش و علم سئو سایت و گسترش حوزه های مختلف در اینترنت، شبکه های اجتماعی وارد میدان شدند. اینجا بود که کاربران هم می توانستند محتوا بنویسند، عکس بگیرند، ویدیو بسازند و آنها را با سایر افراد که عمدتا مخاطبین اطرافشون بود به اشتراک بگذارند. در واقع شبکه های اجتماعی این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا فقط مصرف کننده نباشند و خود بتوانند آنچه دوست دارند را با دیگران به اشتراک بگذارند. متخصصین بسترها و زیرساخت های اینترنتی از این پدیده با عنوان Participative Web یا وب مشارکتی یاد می کنند.
پس از آنکه تولید محتوا در شبکه های مختلف مورد استقبال کاربران قرار گرفت، مختصصین بازاریابی و طراحان کمپین های تبلیغاتی تصمیم گرفتند از فضای به وجود امده به نفع خود و کسب و کارهایشان استفاده کنند. بنابراین این پدیده را User-generated Content یا محتوای کاربر ساز نامیدند که مخفف آن UGC می باشد.
یکی از بهترین نمونه های محتوای UGC کمپین تبلیغاتی بود که برند بربری Burberry به راه انداخت. این شرکت از مشتریان وفادارش خواست با یکی از کت های مخصوص این شرکت که نماد برند آن است عکس بگیرند و آن را منتشر کنند. بربری نیز بهترین عکس ها را انتخاب و در حساب فیسبوک خود منتشر می کرد.
نکته بسیار مهم این است که بیشتر از 80 درصد کاربران معتقدند محتوای کاربر یا UGC در مورد یک برند یا محصول نشان دهنده کیفیت آن است و براساس آن می توانند برای خرید یا استفاده از آن محصول تصمیم بگیرند. بنابراین به سادگی می توان توجه اهمیت قدرت محتوای کاربر شد.
چرا باید از محتوای تولید شده توسط کاربر UGC استفاده کنیم؟
در بالا با اهمیت و ضرورت محتوای تولید شده توسط کاربر آشنا شدیم، از طرفی هم می دانیم که کمپین های تبلیغاتی با مبنای تولید محتوای توسط کاربران، یکی از ارکان اصلی کمپین های تبلیغاتی است. بنابراین باید از محتوایی که کاربران تولید می کنند به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم زیرا تاثیر فوق العاده ای بر رشد و توسعه برند و یا کسب و کار در دنیای وب دارند. برخی از تاثیراتی که UGC بر کسب و کار دارد عبارتند از:
تعامل با کاربران و مشتریان با برند
در دنیای پر رقابت امروز اگر می خواهید کسب و کارتان رونق داشته باشد باید مشتری مداری را در صدر امور مهم قرار دهید. یکی از راه های برقراری ارتباط با مشتری و شناخت درخواست هایش این است که از آنها بخواهید برای تان محتوا ایجاد کنند. شما در صورتی می توانید به بهترین شکل به مشتریان تان سرویس و خدمات ارائه کنید که بدانید آنها چه می خواهند. این موضوع زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که درگیر بازاریابی تعاملی شوید.
تاثیر عکس کاربران بر برند و توسعه کسب و کار
کاربران آنقدر حرفه ای شده اند که به راحتی می توانند بفهمند یک کسب و کار با روش های بازاریابی مختلف و صرف هزینه های هنگفت خود را مطرح کرده است یا آنقدر کیفیت داشته که منتخب مصرف کنندگان و مشتریانش است. بنابراین اگر کاربران از محصولات شما استفاده کنند، از آنها عکس بگیرند و برای تان تولید محتوا کنند، بدون صرف هزینه زیاد بر کیفیت برند شما صحه گذاشته و سبب رشد شما می شوند. در واقع با هزینه کم بازدهی بالایی را تجربه خواهید کرد.
محتوای UGC ماندگار است
محتوایی که کاربر در مورد برند شما تولید می کند همیشه ماندگار است. در سطح وب باقی می ماند و این ماندگاری اعتبار زیادی به کسب و کار شما می بخشد. زیرا کاربران و مشتریان جدید با تکیه بر تجربه مشتریان قدیمی تر، تصمیم گیری می کند. طبق آمار منتشر شده، بیشتر از 60 درصد مشتریان ترجیح می دهند از برندهایی خرید کنند که توسط کاربران قدیمی تر معرفی شده اند و نسبت به رقبا از اعتبار بیشتری برخوردارند.
اصالت کالا و برند از مهمترین فاکتورهای دنیای امروز است. پس هر چه در نشان دادن اصالت خودتان بهتر عمل کنید، موفق تر خواهید بود. امروز کمتر از هر زمان دیگری، مشتریان تحت تاثیر تبلیغات پر رنگ و لعاب تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری قرار می گیرند. انها برای اعتماد به شما نظرات مشتریان قدیمی تر را زیر و رو می کنند تا دریابند آیا می توانند به شما اعتماد کنند یا خیر.
انواع محتوای کاربر ساز UGC چیست؟
محتوایی که توسط کاربران تولید و منتشر می شود انواع مختلفی دارد که هر کدام اهمیت و تاثیرگذاری خاص خود را دارا می باشند. می توان گفت با همه انواع آنها روبرو شده اید و بارها در پلتفرم های مختلف آنها را مشاهده نموده اید. این محتواها عبارتند از:
شبکه ها یا پلتفرم های مبتنی بر UGC
شبکه های اجتماعی مهمترین و بزرگترین بستر تولید محتوای UGC است. اگر دقت کرده باشید، شبکه هایی مانند اینستاگرام، پینترست و لینکدین، خودشان محتوایی برای انتشار ندارند و همه محتواهای موجود در آنها توسط کاربران تولید و منتشر می شود. فیسبوک، یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و ... از طریق محتوایی که کاربران تولید می کنند، برای خود درآمد کسب می کنند. در عین حال زمینه تبلیغات برای سایر کسب و کارها را فراهم نموده اند تا آنها نیز بتوانند از این فضا استفاده کنند.
فروم ها یا انجمن ها نیز که محلی برای پرسش و پاسخ کاربران هستند در این گروه قرار می گیرند، ویرگول، نی نی سایت، مداد و ... از بهترین نمونه های فروم های فارسی هستند و فضای مناسبی برای تولید محتوای UGC هستند.
نقد و بررسی
شما هم بارها دیده اید که کاربران مختلف بخصوص بلاگرها پس از خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت یا کالا، آن را نقد می کنند و نقاط ضعف و قوت آن را در قالب یک محتوا که می تواند متنی یا ویدیویی و ... باشد، در حساب های اجتماعی خود منتشر می کنند. این نقد و بررسی می تواند خودجوش باشد و یا به دلیل قدرتی که دارد، کسب و کارها از افراد شناخته شده می خواهند در ازای دریافت هزینه تبلیغات، محصولاتشان را نقد کنند تا مشتری و کاربر جدید جذب کنند. نقد و بررسی از آن جهت مهم است که دنبال کننده های یک فرد مشهور به دلیل اعتمادی که به او دارند، به هر چیزی که معرفی کند نیز اعتماد می کنند.
نظرات کاربران
تقریبا غیرممکن است زیر پست ها و محصولات در سایت ها یا شبکه های اجتماعی، نظرات موافق و مخالف کاربران را نخوانید و تصمیم به خرید بگیرید. اکثر افراد پس از آنکه نظرات دیگر در مورد یک محصول را بررسی کردند تصمیم می گیرند که آن محصول را بخرند یا خیر. نمونه بسیار بارز این موضوع را زیر محصولات سایت دیجی کالا می توانید ببینید که مشتریان نظرات مثبت و منفی خود را درج کرده و کاربران را دعوت به خرید می کنند و یا گاها به آنها هشدار می دهند که یک محصول خاص را نخرند!
سخن آخر
همه افرادی که صاحب کسب و کار هستند تلاش می کنند تا با تبلیغات به روش های مختلف مشتریان بیشتری جذب نموده و برند خود را توسعه دهند. در کنار روش های سنتی بازاریابی، نمی توان قدرت و اهمیت تبلیغات خودجوش که توسط مشتریان وفادار انجام می شود را نادیده گرفت. اگر می خواهید با صرف حداقل هزینه بالاترین میزان اعتبار را برای برندتان کسب کنید، راهش این است که به سمت محتوای تولید شده توسط کاربر یا همان UGC حرکت کنید. تاثیر محتوای UGC ماندگار، قوی، ضروری و با صرفه است که به شما کمک می کند برندتان را به مشتریان بیشتری معرفی کنید و تلاشمان بر این بود که در این مقاله از رایا پارس به طور کامل آن را معرفی کنیم. شما به عنوان کاربر یا صاحب یک کسب و کار تجربه ای از محتوای کاربر ساز UGC داشته اید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟ اگر پاسخ تان مثبت است می توانید در بخش دیدگاه ها برای مان بنویسید.