موبایل مارکتینگ و اهمیت آن در موفقیت کسب و کار
6 دقیقه
80 درصد کاربران در دنیای مجازی این روزها از موبایل به عنوان ابزاری همیشه در دسترس و کاربردی برای جستجوها و وبگردی های خود استفاده می کنند. این آمار به قدری چشم گیر است که شایستگی آن را دارد که برای استفاده بهینه تر از آن در جستجوی روش های بازاریابی مبتنی بر موبایل یا موبایل مارکتینگ باشیم و این منبع 80 درصدی کاربر را برای کسب و کار خود به مشتری وفادار تبدیل کنیم. در همین راستا تحقیقات ما در شاخه دیجیتال مارکتینگ نشان می دهد که طراحی اپلیکیشن می تواند مسیر بازاریابی مبتنی بر موبایل را از یک مسیر ریسک پذیر به یک استراتژی 100% تضمینی مبدل نماید. در این مقاله ما در نظر داریم تا در رابطه با موبایل مارکتینگ و تاثیر طراحی اپلیکیشن در آن صحبت کنیم. اگر مایلید در این باره بیشتر بدانید می توانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
تعریف استراتژی موبایل مارکتینگ به زبان ساده
پیش از هر گونه توضیح و تفصیل در خصوص طراحی اپلیکیشن و تاثیر آن در پروسه اثر بخشی 100% موبایل مارکتینگ لازم می دانیم تا اصطلاح موبایل مارکتینگ یا بازاریابی مبتنی بر موبایل را تعریف نمایم.
با ساده ترین بیان ممکن می توان موبایل مارکتینگ را اینگونه تعریف کرد: "به کلیه ی روش های تبلیغاتی که مخاطب از طریق موبایل می تواند از آنها آگاه شود موبایل مارکتینگ می گویند. به عنوان مثال ارسال پیامک های تبلیغاتی یکی از رایج ترین شیوه های موبایل مارکتینگ است که در آن مخاطب پیامک های تبلیغاتی شما را از طریق موبایل خود دریافت می کند."
اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به تعریف بازاریابی مبتنی بر موبایل بپردازیم می توانیم بگوییم : "موبایل مارکتینگ شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است که به کلیه شیوه های تبلیغاتی که در آن از موبایل استفاده گردد،اطلاق می گردد.
به بیانی دیگر موبایل مارکتینگ را می توان ترکیب هنر بازاریابی و استفاده از موبایل معرفی کرد که اگر به درستی به کار گرفته شود، میتواند سهم بسیار بزرگی از کاربران دارای گوشیهای هوشمند را به سمت خود جذب کند. با توجه به اینکه بر هیچ کس پوشیده نیست که موبایل جزئی جدا نشدنی از زندگی روزمره مردم است پس می توان این شیوه بازاریابی را یک شیوه فوق طلایی برای پیاده سازی استراتژ های تبلیغاتی معرفی کرد.
انواع روش های موبایل مارکتینگ
تکنیک های موبایل مارکتینگ خود به زیر شاخه هایی تقسیم می شوند که هر کدام برای پیاده سازی راه و روش های خاص خود را دارند. در ادامه به تشریح و توضیح آنها می پردازیم:
بازاریابی از طریق ارسال پیام کوتاه:
ارسال پیام های تبلیغاتی توسط سامانه پیام کوتاه یکی از روش های موبایل مارکتینگ می باشد. در این نوع از تبلیغات شما می توانید مخاطبان خود را براساس جنس، منطقه ، شهر و استان تفکیک کرده و برای آن ها پیامک ارسال نمایید .
بازاریابی از طریق ارسال رسانه های دیجیتالی:
در این روش می توان از کمپین های تبلیغاتی در شبکه های مجازی بهره جست. با توجه به اینکه تقریبا اکثر کاربران موبایل از در شبکه های مجازی پر طرفدار نیز عضو هستند این روش نیز می تواند یک روش بسیار کاربردی تلقی شود با توجه به اینکه در این روش پیام های تبلیغاتی نیز می توانند از حالات متنی خارج شده و به صورت ویدئو،صوت و یا تصویر ارسال شوند.
تبلیغات بنری موبایل از طریق اپلیکیشن ها :
طراحی اپلیکیشن می تواند بهترین راه حل برای جذب کاربران موبایل در مجموعه تکنیک های موبایل مارکتینگ باشد. با طراحی اپلیکیشن عملا می توانید ویترین فروشگاه خود را به موبایل مشتریان خود منتقل کنید و از همه مهم تر اینکه این پروسه نصب اپلیکیشن روی موبایل مشتریان را باید بارضایت خود آنان انجام داد و در نهایت این شیوه قطعا موجب نارضایتی آنان نخواهد شد.
در این روش اکثر برند هایی که برای کسب و کار خود اپلیکیشن اختصاصی طراحی نکرده اند از تکنیک قراردادن بنر تبلیغاتی در اپلیکیشن های پر طرفدار استفاده می کنند، این روش نیز می تواند تا حد زیادی در رشد کسب و کار شما موثر واقع شود. در این روش صاحبان تبلیغ به اپلیکیشن های با بازدید بالا پول می دهند تا تبلیغ محصولات آنها را برای مخاطب خود ارسال نمایند .(این تبلیغات به صورت تبلیغات تصویری ، صفحات پاپ اپ ، تبلیغات ویدئویی در بازی های موبایل به نمایش گذاشته می شود .)
بازاریابی از طریق تعریف کدهای QR
در این شیوه می توان کدهای QR را تعریف کرده و آن را در جاهای مختلف قرار داد. کدهای QR توسط کاربران اسکن می شود و آنان را به صفحات خاصی که هدف صاحب تبلیغ است هدایت می کند.
مقاله مرتبط: مزایای طراحی اپلیکیشن موبایل در رونق کسب و کار
چرا باید به بازاریابی موبایلی اهمیت داد؟
برای پاسخ به این سوال و درک هر چه بهتر این موضوع که موبایل مارکتینگ حرفه ای می تواند برگ برنده رشد کسب و کار شما باشد کافیست به آمار و ارقام زیر یک نگاه ساده بیندازید.
- ۸۰ درصد کاربران در رده های سنی بین 8 تا 16 سال بیشتر وقت خود را به بازیهای موبایلی اختصاص میدهند؛
- ۷۰ درصد کاربران بین 16 تا 36 سال صفحات وب را از طریق موبایل یا تبلت خود باز کرده و وقت خود را با وب گردی های موبایلی پر می کنند.
- جستوجوهای موبایلی کاربران در چند سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.
این آمار خیره کننده به ما می گوید که اگر می خواهیم در عرصه دیجیتال مارکتینگ هوشمندانه عمل کنیم باید تکنیک های بازاریابی مبتنی بر موبایل را جدی گرفته و روی آنها سرمایه گذاری کنیم. اما یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در موبایل مارکتینگ این است که به علت استفاده ناصحیح برخی از دیجیتال مارکتر ها و ایجاد مزاحمت برای عده کثیری از کاربران این روزها تکنیک هایی مانند sms مارکتینگ دیگر مثل گذشته موثر نیست ،چرا که کاربران ناراضی می توانند جلوی دریافت پیام های تبلیغاتی شما را بگیرند و این یعنی افت تضمین اثر مثبت موبایل مارکتینگ.
در راستای تحلیل این چالش (نارضایتی کاربران از مجموعه تکنیک های موبایل مارکتینگ و ایجاد مزاحمت برای آنان) می توان طراحی اپلیکیشن را به عنوان مطمئن ترین روش موبایل مارکتینگ برگزید چرا که در پیاده سازی آن رضایت کاربر شرط اول است.
سخن آخر
در پایان این مقاله می توانیم با قطعیت تمام به این نکته اشاره کنیم که طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای برند می تواند تضمینی ترین روش برای جذب هر چه بیشتر کاربران موبایل و تبدیل آنها به مشتری وفادار باشد چرا که اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ و الخصوص موبایل مارکتینگ در آن رعایت شده است.
اپلیکیشن اختصاصی شما با قابلیت نوتیفیکیشن می تواند مشتری شما را در هر لحظه از شبانه روز از جدیدترین اخبار یا محصولات شما آگاه کند. می تواند امکان خرید از طریق موبایل را برای کاربر (مشتری وفادار) فراهم کرده و لذت یک خرید آسان را برای آن به وجود آورد.
پیش از این در مقالات قبلی به مزایا طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار اشاره کرده بودیم و در این مقاله نیز در راستای معرفی تضمینی ترین تکنیک موبایل مارکتینگ و آموزش دیجیتال مارکتینگ در مشهد مجدادا به گوشه ای از آنها اشاره کردیم. امید واریم با مطالعه مجموعه مقالاتت رایا پارس در زمینه دیجیتال مارکتینگ و راهکار های تحت وب موفق آگاهانه تر از گذشته عمل کرده و از رقبای خود در فضای کسب و کار آنلاین پیشی بگیرید.