بررسی و تضمین کیفیت اپلیکیشن موبایل و روش های تست آن
6 دقیقه
طبق یک مطالعه، دلیل اصلی افراد برای حذف یک اپلیکیشن پس از نصب، خرابی یا خطاهای نصب است. بنابراین، انجام یک پروتکل تضمین کیفیت (QA) برای طراحی اپلیکیشن، تقریباً به اندازه اعتبار ایده شما مهم است. به همین منظور ما این مقاله را برای بحث در مورد ابزارها و بهترین روش های موجود در QA برای نرم افزار تلفن همراه برای کسب موفقیت بیشتر در اپ مارکتینگ ارائه کرده ایم.
تضمین کیفیت اپلیکیشن موبایل چیست؟
تضمین کیفیت (QA) فعالیتی است که یک شرکت برای اطمینان از ارائه بهترین محصول به کاربر نهایی انجام می دهد. شما به عنوان یک ارائه دهنده برنامه تلفن همراه، می خواهید اطمینان حاصل کنید که همه کارها مطابق هدف، با سرعتی که باید انجام می شوند. ( طراحی اپلیکیشن در مشهد )
QA بسیار حیاتی است زیرا، طبق مطالعات، افراد پس از ایجاد مشکل در اپلیکیشن، آن را حذف می کنند و همچنین کاربران در 48٪ موارد با خطاهای نصب مواجه می شوند. افراد تحمل کمی نسبت به نرم افزارهایی دارند که از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند.
تفاوت بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت
کنترل کیفیت (QC) با تضمین کیفیت (QA) متفاوت است. هدف اصلی QC اطمینان از مطابقت محصول نرم افزاری با آنچه در نظر گرفته شده است؛ می باشد. اساساً، هنگام صحبت در مورد تضمین کیفیت در مقابل کنترل کیفیت، به یاد داشته باشید که مورد دوم یک اقدام واکنشی برای اطمینان از تحویل مناسب و راضی نگه داشتن مشتری است.
در حالی که تضمین کیفیت برای جلوگیری از نقص است. کنترل کیفیت با هدف شناسایی و رفع نقص برای طراحی اپلیکیشن موبایل و ارائه آن می باشد.
وجه تمایز بین QA و QC این است که QA یک اقدام پیشگیرانه برای اطمینان از کیفیت است، در حالی که همانطور که گفته شد QC یک مرحله واکنشی است؛ به این معناست که QA قبل از QC انجام می شود. شما می خواهید به طور مداوم هنگام توسعه، نرم افزار خود را با استانداردها مطابقت دهید. از این رو، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پرهزینه و افزایش هزینه های توسعه برنامه، اپلیکشن خود را آزمایش کنید.
اهمیت تضمین کیفیت اپلیکیشن موبایل
نرم افزارهای موبایل غالباً فاقد توان اجرا روی رایانه یا لپ تاپ شخصی هستند، بنابراین برای اطمینان از عملکرد مناسب آن ها باید آزمایشات خاصی انجام شود. یک تجربه دسکتاپ با تجربه تلفن همراه به شدت متفاوت است که اغلب به دلیل منابع محدود دستگاه تلفن همراه در مقایسه با رایانه های رومیزی یا لپ تاپ می باشد.
دستگاه های تلفن همراه دارای صفحه نمایش هایی هستند که از نظر اندازه و مشخصات رنگ متفاوت هستند. این تغییرات به این معنی است که شما باید برنامه خود را روی چندین دستگاه متفاوت آزمایش کنید. اگر چه ابزارهای بسیار خوبی وجود دارد که به آسان تر شدن این امر کمک می کند، اما این کار هنوز یک مرحله مهم برای برنامه ریزی فرآیند تست برنامه تلفن همراه است.
استراتژی های تست کردن تضمین کیفیت یک اپلیکیشن
این نکته مهم است که از استراتژی های آزمایش تضمین کیفیت استفاده کنید، زیرا نحوه برنامه ریزی شما برای آن به اندازه انجام آن مهم است. اغلب توصیه می شود که چندین روش آزمایش را اجرا کنید، زیرا ابعاد نرم افزار از جمله سیستم عامل های مختلف، هاستینگ، عملکردها و آسیب پذیری های امنیتی متفاوت اند.
همچنین اپلیکیشن شما به تست در سطوح مختلف نیز نیاز دارد؛ زیرا یک برنامه موبایل توسعه یافته سفارشی که با 5 کاربر فعال کار می کند، با یک برنامه دارای 500 کاربر فعال، می تواند بسیار متفاوت باشد. در این بخش لیستی از تست ها و استراتژی های گوناگون برای کمک به شما را معرفی می نماییم.
1. تست عملکردی
به طور معمول آزمایش عملکرد تلفن همراه به شما این اطمینان را می دهد که برنامه با الزامات اولیه کار می کند. با این تست، می توانید هر عملکرد را با ورودی لازم فراهم کرده، خروجی را تأیید نمایید و سپس نتایج را با نیازهای اولیه مقایسه کنید. این برای اطمینان از عملکرد بی عیب و نقص است و همچنین وجود آن برای هر اپ موبایلی حیاتی می باشد.
2. آزمایش مجدد
تست رگرسیون در آزمایش QA نرم افزار تلفن همراه، برای اطمینان از عدم خرابی کدهای اولیه (به دلیل بهینه سازی، بازسازی مجدد یا اجرای ویژگی های جدید نرم افزار) ضروری است. غالباً، اصلاحات می تواند به طور غیرمنتظره ویژگی های غیرمرتبط را از بین ببرد. به عنوان مثال، شما می توانید یک ویژگی موقعیت جغرافیایی را پیاده سازی کنید که مجوز اعتبار شما را بدون دلیل مشخص خراب می کند. این نوع تأثیر، توضیح می دهد که چرا تست رگرسیون ضروری است و باید انجام شود.
یک مدل استراتژی رگرسیون خوب، می تواند چندین تست خودکار از جمله موارد زیر را در خود جای دهد.
- اتوماسیون چند سکویی
- تحلیل تأثیر عملکرد
- آزمایش مداوم متدولوژی QA
تست رگرسیون برای برنامه های تلفن همراه، پس از انتشار برای شناسایی مواردی مانند اشکالات رخ می دهد.
3. تست کارایی در پلتفرم های مختلف
همانطور که همه ما می دانیم، دو سیستم عامل اصلی برای دستگاه های تلفن همراه وجود دارد: android و iOS.
این بدان معنا است که شما باید آماده آزمایش برنامه خود در سیستم عامل ها و دستگاه های گوناگون باشید. هر سیستم عامل می تواند از ویژگی های مختلفی برخوردار باشد، بنابراین شما باید آزمایش کنید تا ببینید که چگونه برنامه شما ارائه می شود و عملکرد کلی برنامه چگونه است.
4. آزمایش عملکرد
این مرحله نیز، بخش مهم دیگری در روند کار تضمین کیفیت تلفن همراه برای برنامه شماست. بسیاری از عوامل می توانند بر عملکرد برنامه تأثیر بگذارند؛ مانند کاربران فعالی که همزمان برنامه را روی دستگاه بارگیری می کنند. آزمایش عملکرد QA بسیار مهم است. زیرا شما نمی خواهید به عنوان برنامه ای شناخته شوید که باتری را خالی می کند یا دیگر اپلیکیشن ها را کند می کند.
5. تست امنیت
داشتن اپلیکیشنی که فاقد امنیت مناسب است می تواند عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد. خطر امنیتی به این معنی است که شما ممکن است مجبور شوید برای احراز هویت مناسب و ذخیره امن داده های خصوصی، اپلیکیشن خود را تست کنید.
همچنین بدان معنا است که شما فقط به کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات خود را می دهید. این مرحله تعیین می کند که چگونه و از کجا اطلاعات را ذخیره کرده اید و از چه وب سرویس هایی استفاده می کنید.
مقاله مرتبط: راه های افزایش امنیت اپلیکیشن موبایل
جمع بندی
در پایان، اگر برای یک فرآیند تضمین کیفیت برنامه ریزی کنید؛ خود را برای موفقیت آماده می نمایید. همچنین به معنای جدا کردن این عمل از مرحله کنترل کیفیت و در نظر گرفتن آن به عنوان یک نظر جداگانه است.
چندین ابزار عالی وجود دارد که به شما کمک می کند قسمت هایی از فرآیند را خودکار کنید اما هنوز هم به تنظیمات دقیق احتیاج دارند. شما باید بدانید که می خواهید چه چیزی را آزمایش کرده و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا طراحی اپلیکیشن می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.