صفر تا صد تولید محتوا | اصول و قواعد تولید محتوا
8 دقیقه
اگر شما به دنبال طراحی سایت یا یک وبلاگ هستید، یک کسب و کار اینترنتی را مدیریت می کنید یا به طور حرفه ای در یک شبکه مجازی فعالیت دارید، تولید محتوا تخصصی برای شما امری ضروری است.
تولید محتوا به شما کمک می کند تا بهتر دیده و شناخته شوید و پل ارتباطی مهمی میان شما و مخاطبتان ایجاد می کند. در این مقاله، صفر تا صد تولید محتوا را بیان می کنیم تا با خاطری آسوده و به بهترین شکل تولید محتوا کنید.
ضرورت تولید محتوا:
حتما با ضرورت تولید محتوا تخصصی آشنا هستید و علت اهمیت آن را می دانید. اما برای شناخت بیشتر جایگاه تولید محتوا، لازم است تا اهمیت آن را یکبار دیگر مرور کنیم.
- آگاهی از برند
- تاثیر در سئو
- جلب اعتماد مشتری
- افزایش مخاطب جدید
- کاهش نرخ پرش
- فعال کردن کاربر
آگاهی از برند:
یکی از مهم ترین نکات در برندینگ، تولید محتوای خوب است. اگر محتوای ارزشمندی برای عرضه نداشته باشید، نمی توانید برند خودرا مطرح کنید. برای اطلاع از ارزش این کار، تنها کافی است سه برند مطرح جهانی یا ایرانی را در ذهن خود مجسم کنید و نام آن هارا گوگل کنید تا ببینید هر یک از این برندها چه میزان به تولید محتوایی ارزشمند(حتی پس از مطرح شدن) اهمیت داده اند؟
تاثیر در سئو:
توجه به تولید محتوا، اهمیت ویژه ای در سئو سایت دارد. با تولید محتوایی هدفمند و توجه به کلمات کلیدی، می توانید جایگاه خوبی در رقابت با سایر سایت ها بدست آورید. از نظر موتورهای جست و جو، تولید محتوای اصولی با کلمات کلیدی مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد.
مقاله ی مرتبط: محتوا مبنی بر اصول سئو چه محتوایی است ؟!
جلب اعتماد مشتری:
زمانی که یک کاربر به سایت شما وارد شد، چگونه می تواند به دانش و تخصص شما پی ببرد؟ با داشتن محتوایی مناسب می توانید به مخاطب خود ثابت کنید که در حوزه ای که فعالیت می کنید، تجربه و مهارت دارید. Content به شما کمک می کند تا خود را به بهترین شکل به کاربران و یا سایر شرکت ها و سازمان ها معرفی کنید و اعتماد آن هارا به سمت خود جلب کنید. با آپدیت محتواهایتان، به مخاطبان خود نشان دهید که به روز هستید و از آخرین اتفاقات حوزه کاری خود اطلاع دارید.
افزایش مخاطب جدید:
افزایش مخاطبان جدید، یکی دیگر از فواید تولید محتوای ارزشمند است. این کار باعث می شود تا کاربرانی را که به صفحات شما مراجعه می کنند، به مخاطبان وفادار خود تبدیل کنید.
کاهش نرخ پرش:
باتوجه به اینکه میزان بالای نرخ پرش برای سایت شما خطرناک است، باید به فکر کاهش و تعدیل آن باشید. با تولید محتوای با کیفیت می توانید میزان Bounce Rate سایت خودرا کاهش دهید.
مقاله مرتبط:چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد؟
فعال کردن کاربر:
یکی از نتایجی که محتوای ارزشمند برای شما خواهد داشت، افزایش فعالیت های کاربر است. مثلا می توانید در انتهای مطلب، از مخاطب بخواهید که نظرش را بیان کند. این کار علاوه بر افزایش زمان حضور کاربر در سایت، اطلاعات مفیدی از کاربران و نظرات آن ها به شما منتقل می کند. در صورتیکه محتوای کاربردی و جذابی ارائه کنید، مخاطبان آن را به اشتراک می گذارند و می توانید بیشتر از قبل شناخته شوید.
هم چنین بهتر است اطلاعاتی مثل ایمیل، شماره تماس و .. مخاطب را در پایان محتوا و زمانی که در او حس اعتماد ایجاد کردید، بگیرید تا بتوانید ارتباط بیشتری با این افراد داشته باشید.
انتخاب استراتژی محتوا:
پیش از تولید محتوا، نیاز است که استراتژی محتوایی خود را تدوین کنید. برای این کار لازم است تا پرسونای مخاطب خود را بشناسید و طبق آن عمل کنید. روی شخصیت برند خود کار کنید و مشخص کنید افراد چه ذهنیتی را از برند شما در ذهن خواهند داشت؟
نکته مهم دیگر در تعیین استراتژی، تعیین هدف است. هدف می تواند اطلاع رسانی، کسب درآمد، اصلاح یک رفتار، فروش بیشتر یا هرچیزی باشد. بنابراین لازم است تا هدف و شیوه رسیدن به آن را به خوبی بشناسید و برای آن برنامه ریزی کنید.
انواع محتوا:
پس از اینکه استراتژی محتوایی خود را تعیین کردید، باید قالب محتوایی خودرا انتخاب کنید. محتوا در انواع زیر تولید می شود:
- محتوای متنی : شامل متن ها، مقالات، کامنت ها، بلاگ ها و ...
- محتوای ویدویی: شامل فیلم های متنوع
- محتوای تصویری(عکس): شامل عکس ها و پوسترها و محتواهای گرافیکی
- محتوای صوتی: شامل انواع پادکست، ویس، سخنرانی، مصاحبه، آهنگ و ...
محتوا هم چنین می تواند شامل چند نوع و به صورت ترکیبی باشد.
تولید هر کدام از این محتواها، نکات مخصوص به خودرا دارد که در تولید و ارائه باید به آن ها توجه داشت.
نقش نوشتن در تولید محتوا:
هر فرآیند تولید محتوا با نوشتن شروع می شود. چه قصد تولید یک فیلم را داشته باشید، چه بلاگ، یا تولید پادکست، این نوشته ها هستند که کار را آغاز می کنند. با نوشتن می توانید به اهداف استراتژی محتوای خود دست یابید.
ممکن است از نظر بعضی نوشتن سخت و دشوار به نظر برسد اما شما برای هرتولید محتوایی به نوشته هایی قدرتمند نیاز دارید. پس لازم است تا مرتب بنویسید و بازنویسی کنید. خود را با نویسندگان حرفه ای مقایسه نکنید؛ قرار نیست همه چیز از همان ابتدا کاملا عالی باشد بلکه هر نوشته ای نیاز به تجدیدنظر و بازنویسی دارد. در این زمینه می توانید از کارشناسان، ویراستاران و کپی رایتر های حرفه ای کمک بخواهید.
نقش طراحی و دیزاین در تولید محتوا:
هر نوع محتوایی، از یک کتاب آنلاین گرفته یا یک اینفوگرافیک تا فیلم های طولانی و حرفه ای، روند تولید و طراحی را طی می کنند. هر طراحی خوبی، ابتدا با نوشتن ایده شروع می شود و سپس طراحان و تولیدکنندگان آن ایده را تقویت می کنند و راه های گوناگونی مثل نمایش بصری آن را امتحان می کنند. بنابراین، اگر تولید محتوا برایتان اهمیت دارد، نباید از این بخش غافل شوید.
برنامه تولید محتوا:
برنامه تولید محتوا در ارتباط با محتوایی است که منتشر می کنید و اساسا با استراتژی محتوا که شخصیت بازاریابی شما، اهداف و تکنیک های رسیدن به این اهداف را مشخص می کند. تفاوت دارد.
برنامه تولید محتوا نقشه ای است که هرقطعه ی محتوای شما را در جای خود قرار می دهد. در این برنامه شما نیاز مخاطب خود را شناسایی می کنید و محصول یا خدمت خود را که به رفع این نیاز کمک می کند، انتخاب می کنید. برای این که به انتظارات کاربران خود پاسخ دهید، ایده هایی مشخص می شوند و سپس برای رسیدن به آن ها، مراحلی را پشت سر می گذارید. در این برنامه معلوم می شود چه نوع محتوایی و چطور به مخاطب شما و افزایش رضایت او کمک می کند.
هم چنین می توانید با داشتن یک تقویم محتوایی مناسب، باعث ایجاد نظم و پیوستگی در تولید محتوای خود شوید.
پخش و ارائه محتوا:
پس از اتمام تولید محتوا، باید آن را در بستری مناسب ارائه کنید. این بستر می تواند سایت شما باشد اما نباید محتوای یونیک خودرا تنها به آن خلاصه کنید. می توانید با انتشار محتوای خود در پلتفرم هایی مثل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب، تلگرام، آپارات و ... ارتباط بیشتری با مخاطبان خود برقرار کنید و میزان اثرگذاری خودرا افزایش دهید.
بررسی رقبا:
یکی از نکات مهم که همیشه در روند تولید محتوا نقش مهمی دارد، بررسی رقبا است. در هر زمینه ای که فعالیت می کنید باید حیطه های کاری، فعالیت ها،کیفیت محتواهای تولیدی، میزان محتواهای تولید شده، شیوه های بازاریابی محتوا و ... رقیب های خود را بدانید تا بتوانید با تولید محتوایی بهتر، از آن ها پیشی بگیرید.
چند نکته مهم در تولید محتوا:
- تقویم محتوایی را جدی بگیرید و فعالیت های خودرا مطابق با آن انجام دهید. خود را به رعایت تقویم محتوایی پایبند کنید و توجه ویژه ای به میزان تولید محتوا و استمرار در کار خود داشته باشید.
- هیچ گاه در تولیدمحتوا، کپی کاری نکنید. الهام گرفتن و اقتباس از محتواهای دیگران شیوه خوبی است اما کپی برداری از آثار دیگران تنها باعث افت جایگاه شما خواهد شد.
- در اجرایی کردن بهترین برنامه های محتوایی هم ممکن است مشکلات یا اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ دهد. بعضی از این اتفاقات خارج از کنترل شما هستند؛ هرچند اغلب اینگونه نیست. بنابراین لازم است که برنامه ی خود را انعطاف پذیر کنید و با مستندسازی اجرای برنامه و پیگیری مداوم تولید محتوا، برنامه خودرا به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.
- به روز رسانی و آپدیت محتوا یکی از نکات بسیار مهم در کار شما است. این کار علاوه بر اینکه در سئو سایت شما تاثیر ویژه ای دارد، باعث جلب توجه بیشتر کاربران و افزایش رضایت مخاطبان شما می شود. بنابراین لازم است که همیشه این کار را در برنامه خود بگنجانید.
- یکی دیگر از نکات مهم برای تولید محتوای ارزشمند، کمک گرفتن از دیگران است. شما نمی توانید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید بنابراین لازم است تا از دیگران برای این کار کمک بگیرید. استراتژیست محتوا، نویسنده، تحلیلگر و طراح گرافیک از جمله نقش هایی هستند که معمولا تیم های تولید محتوا دارند. البته ممکن است در یک تیم، یکنفر چند نقش را برعهده بگیرد یا این کار به صورت مجزا انجام شود.
سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم تا صفر تا صد تولید محتوا را با شما در میان بگذاریم. برای بیان ارزش محتوا تنها به همین جمله بیل گیتس اکتفا می کنیم که «محتوا پادشاه است». در واقع همین توجه به این "پادشاه" است که باعث تفاوت میان کسب و کارها و افراد گوناگون و میزان موفقیت آن ها می شود. با هر هدفی که اقدام به تولید محتوا می کنید، باید به کیفیت آن توجه داشته باشید اما اگر در ابتدا از کارخود رضایت کامل نداشتید، نا امید نشوید. این کار را هرچه زودتر آغاز کنید و برای پیشرفت خود، برنامه ای منظم و منسجم داشته باشید.