طراحی اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی
8 دقیقه
استفاده از هوش مصنوعی در بخش های زیادی رواج پیدا کرده است مانند علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیستشناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری علوم دیگر. در حوزه تکنولوژی به خصوص سایت و ... نیز هوش مصنوعی بسیار خوش درخشیده است. یکی از این موارد، استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی اپلیکیشن است.
یکی از اولین موارد استفاده از هوش مصنوعی در طراحی اپلیکیشن دستیار مجازی است. دستیارمجازی امکان دریافت دستورات و فرمان های شفاهی و عمل به آن هارا دارد. هم چنین هوش مصنوعی کاربردهای دیگری مانند ترجمه هم زمان، تبدیل گفتار به متن در گوشی، توانایی تشخیص چهره افراد و ... را نیز دارد.
نمونه ای دیگری از استفاده از هوش مصنوعی، اپلیکیشن Hummingbird است که شرکت مایکروسافت برای کاربران سیستم عامل اندروید ارائه داده است. این اپلیکیشن برای کاربرانی که به اخبر علاقه دارند و برای پیگیری آن از اپ های گوناگونی استفاده می کنند طراحی شده است. برعکس اپلیکیشنهای خبری رایج مایکروسافت که از کاربر انسانی برای سفارشی خواندن خبرها بهره می گیرد، این اپلیکیشن از هوش مصنوعی درجهت سفارشی خواندن خبرها و انتشار استوریهای مورد علاقهی کاربر استفاده میکند.
مقاله مرتبط: 5 نکته طلایی برای طراحی اپلیکیشن حرفه ای
هوش ماشینی یا هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence) هوشمندی ماشین ها به صورت مصنوعی است که در واقع در مقابل هوشمندی طبیعی انسان ها قرار می گیرد. این قابلیت در ماشین ها به آن ها اجازه می دهد تا واکنش هایی مانند رفتارهوشمندانه انسان در موقعیت های گوناگون از خود نشان بدهند. مثلا بتوانند شرایط پیچیده را درک کنند، استدلال کنند و به سوالات پلسخ دهند، کسب دانش کنند و توان حل مسئله داشته باشند. این شاخه از علوم کامپیوتری تلاش می کند تا با استفاده از الگوریتم ها ماشین هارا هوشمند کند. این علم با سرعت درحال پیشرفت است و احتمالا در آینده ای نه چندان دور تا حدود زیادی در زندگی انسان ها تاثیر می گذارد و حضورانسان ها برای انجام کارهای گوناگون را کم رنگ تر می کند.
معرفی چند اپلیکیشن هوش مصنوعی:
در ادامه چندنمونه از برترین برنامه های هوش مصنوعی را به شما معرفی می کنیم:
Seeing AI
این اپلیکیشن از بهترین برنامه های هوش مصنوعی آیفون در جهان است که با هدف کمک به نابینایان و کم بینایان ساخته شده است. در این برنامه امکاناتی مانند تشخیص رنگ، خواندن دست خط ها و ... وجود دارد که به این دسته افراد کمک می کند. از دیگر ویژگی های آن، خواندن نوشتههای کوچک و بزرگ است و دسترسی به آن حتی در زمان نبود اینترنت هم امکان پذیر می باشد. اپل این محصول خود را به طور رایگان عرضه کرده است.
Extreme – Personal Voice Assistant
این برنامه با پشتیبانی از زبان هایی مانند: انگلیسی، هندی، چینی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، اندونزیایی و ... می تواند با سرعتی بالا به سؤالات متفاوت شما پاسخ دهد. با استفاده از ویس و صدا این اپلیکیشن کارهارا به خوبی انجام می دهد و قابلیت هایی مانند پاسخ تلفنی، پاسخ پیامک، ایمیل و عکس گرفتن را نیز دارد.
AI with Python
این برنامه هوش مصنوعی با درنظر گرفتن علایق شما، به شما پاسخ می دهد. AI with Python می تواند موضوعات گوناگون را به سرعت تشخیص دهد و با استفاده از تصویر، صدا و متن به شما جواب دهد. این برنامه پرسرعت، به صورت رایگان قابل استفاده است.
طراحی اپلیکیشن با Chat GPT
یکی دیگر از برنامه هایی که می تواند به طراحی و ساخت سایت کمک کند برنامه تحت وب chat GPT است. به این صورت که برنامه نویس می تواند از این برنامه بخواهد تا به شما در یافتن نیازمندی ها و باید و نبایدهای یک اپلیکیشن کمک کند و سپس شما را در طراحی UI/UX راهنمایی خواهد کرد. بنابراین هوش مصنوعی chat GPT روز به روز محبوب تر می شود.
چرا کسبوکارها به تجربه کاربری مبتنی بر هوش مصنوعی اهمیت میدهند؟
60 درصد مدیران کسبوکار در نظرسنجی statista بیان کردهاند که پیشبینی رفتار مشتری و شناسایی دقیق نیازهای آنها انگیزه اصلی بهبود UX از طریق هوش مصنوعی است. 47% دیگر مدیران اظهار کردهاند که: بهبود مسیری که مشتریان در شرکتها از ابتدای شناخت تا انجام خرید پیمودهاند برای این اشخاص مهم است.
این یافتهها بر توانایی گسترده هوش مصنوعی در بهبود تجربه مشتری و ارائه بینشهای ارزشمند برای کسبوکارهایی که به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در استراتژیهای بازاریابی خود هستند، تأکید میکند.
راهنمای دقیق طراحی اپلیکیشن موبایل با تلفیق هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ
با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ میتوانیم رضایت از تجربه کاربری را، در طراحی اپلیکیشن موبایل افزایش دهیم. طراحی اپلیکیشن موبایل و استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (AI/ML) میتوانند به طور هماهنگ با یکدیگر برای ایجاد اپلیکیشنهای هوشمند و کاربر پسند به کار برده شوند.
طراحان قادرند با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، محتوای شخصیسازی شده با شناخت دقیق رفتار کاربران و پیشبینی نیاز افراد طراحی کنند. پذیرش و رعایت برخی اصول راهنما میتواند به کسب و کارها کمک کند تا در بازارهای رقابتی به موفقیت برسند و برد دلچسبی تجربه کنند. مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل با استفاده از هوش مصنوعی:
- ایجاد زبان مشترک بین طراحان اپلیکیشن و هوش مصنوعی؛ واقعیت نیاز کاربران چیست؟ چه محصولی باید طراحی شود؟ روی این موضوع به قدر کافی تحقیق کنید و در نهایت از جملاتی استفاده کنید که برای هوش مصنوعی قابل فهم باشید.
- بر روی مخاطب هدف خود تمرکز کنید؛ هدف تجاری شما چیست؟ به چه تجربه کاربری ای میخواهید برسید؟
- ترکیب دادههای کمی و کیفی؛ برای درک واقعی تاثیر ادغام AI/ML و طراحی تجربه کاربر، تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی بسیار مهم است. با استفاده از روشهای تحقیق کیفی مانند پرسشنامه و مصاحبه، میتوانیم به طور موثر میزان رضایتمندی کاربران از اپلیکیشن را ارزیابی کنیم.
- در مورد جمعآوری دادهها شفاف باشید؛ طراحی با هوش مصنوعی نیاز به تلاش مداوم و تمرکز ویژه بر داده های جمع آوری شده دارد.
تمام مراحلی که در مورد آن صحبت کردیم برای افزایش رضایتمندی کاربر و رسیدن به هدف تجاری کسبوکارها است.
رونمایی از قدرت هوش مصنوعی؛ کدام برندها از Ai در طراحی اپلیکیشن استفاده کردهاند؟
با پذیرش هوش مصنوعی و استفاده از AI در رابط و تجربه کاربری، شرکتها می توانند یک تجربه کاربری استثنائی ارائه دهند و موجب رشد کسبوکار خود شوند. همچنین با استراتژی درست تجربه کاربری، هدف تجاری خود را با استفاده از هوش مصنوعی پیاده سازی کنند و همواره در راس رقابت با همتایان تجاری خود قرار داشته باشند. بیایید با هم نگاهی به برخی از موارد استفاده از هوش مصنوعی در برندهای برتر بیاندازیم.
دومینو؛ اپلیکیشن موبایل سفارش آنلاین غذا
دومینو با به کارگیری عناصر متحول کننده UI/UX توسط هوش مصنوعی، نرخ تبدیل اپ را تا 23 درصد افزایش داد! کاربرانی که زمانی دومینو را بدون ثبت سفارش ترک میکردند، اکنون زمان زیادی را صرف بررسی ویژگیهای بصری برنامه میکنند.
تغییرات تجربه کاربری این برنامه اتفاقات ساده ای مثل امکان فیلتر کردن منوها بر اساس دسته بندی غذا، سفارشی سازی غذای مورد نظر، توانایی انتخاب نزدیکترین شعبه برای تحویل غذا، پرداخت درون برنامهای و دنبال کردن مسیر فرد تحویل دهنده در نقشه بوده است.
آمازون؛ شخصی سازی تجربه کاربری با هوش مصنوعی
آمازون از هوش مصنوعی در شخصی سازی UX استفاده کرد. افزودن بخشهای منحصر به یک فرد بر اساس مرور الگوهای خرید مشتریان مثل: «محصولات مناسب شما» و «افرادی که این کالا را خریدهاند به محصولات زیر نیز علاقهمند هستند.» نمونههایی از شخصی سازی مبتنی بر هوش مصنوعی است.
استفاده از هوش مصنوعی در شبکه تلویزیونی نتفلیکس
نتفلیکس از هوش مصنوعی در پیشنهاد فیلم و سریالهایی که نزدیک به علاقه کاربر میباشد، استفاده کرده است. با ذخیره سازی رفتار کاربر، علاقه مندی به ژانر برنامه انتخابی، رتبه بندی کردن فیلمها و امتیازی که کاربر به هر فیلم و سریالی که می دهد؛ برنامههای مورد علاقه شخص را برای دسترسی راحت شخصی سازی کرده است.
اسپاتیفای؛ استفاده از هوش مصنوعی در پلتفرم موزیک آنلاین
Spotify از هوش مصنوعی در الگوریتمهای UX برای ایجاد پیشنهادات موسیقی سفارشی برای شنوندگان خود استفاده می کند. تجربه شخصی سازی شده برای هر فرد، در قالب لیستهای پخش «Discover Weekly» و «Release Radar» ارائه میشود که با استفاده از آهنگهایی که هر فرد گوش داده است، ژانر موزیک و فیلترهای مشترک ایجاد میشوند.
تدوین استراتژی بازار هدف و افزایش رضایتمندی کاربران در استفاده از اپلیکیشن
ما در رایاپارس تمام مواردی را که یک اپلیکیشن باهوش برای تعامل با کاربران نیاز دارد از صفر طراحی میکنیم. تدوین استراتژی UX و کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای ایجاد انگیزه و بالا بردن نرخ تبدیل و به هدف نشاندن تجارت کسبوکارها به راحتی توسط متخصصان شرکت رایاپارس انجام میگیرد.
آیا به دنبال یک اپلیکیشن موبایل حرفهای، سریع و کاربردی هستید؟ آیا میخواهید از طراحی خلاقانه، رابط کاربری زیبا و امکانات پیشرفته بهرهمند شوید؟ آیا میخواهید با هزینه مناسب و زمان کمتر به نتیجه مطلوب برسید؟ اگر جواب شما بله است، پس با ما همراه باشید. شرکت رایاپارس با تجربه چندین ساله در زمینه طراحی و توسعه اپلیکیشنهای موبایل، آماده ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به شما عزیزان است. ما با استفاده از تکنولوژیهای روز و تیم متخصص و متعهد، اپلیکیشنهایی را برای شما طراحی میکنیم که نیازهای شما را به بهترین شکل برآورده کنند.
نتیجه گیری
همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی کاربردهای فراوانی دارد و هم اکنون دستیارهای هوشمندی مانند سیری و کورتانا و الکسا مشغول فعالیت هستند. شرکتهای بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت در زمینه ی هوش مصنوعی تحقیقات مهمی انجام می دهند که البته بخش قابل توجهی از پروژه های این حوزه را به صورت عمومی منتشر نمی کنند. استفاده از هوش مصنوعی در آینده رواج بیشتری پیدا خواهدکرد و به عنوان مثال طبق تحقیقات دانشگاه آکسفورد، تا حدود۴۷ درصد از کل جایگاههای شغلی ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۳۰ به صورت اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می گیرد.