اصول مهم در طراحی تعاملی سایت و نکات مهم آن
6 دقیقه
طراحی تعاملی یک مؤلفه مهم در زمینه تجربه کاربری (UX) و طراحی سایت است. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که طراحی تعاملی چیست و برخی از مدل های مفید طراحی تعاملی را بیان خواهیم کرد.
تعریفی ساده و مفید از طراحی تعاملی
طراحی تعاملی برای ارتباط متقابل بین کاربران و محصولات است. هنگامی که مردم در مورد طراحی تعاملی صحبت می کنند، محصولات مدنظر آن ها اغلب نرم افزاری هستند؛ مانند اپلیکیشن ها یا وب سایت ها. هدف از طراحی تعاملی، ایجاد محصولاتی است که کاربر را قادر سازد که به بهترین روش ممکن به اهداف خود برسد.
تعامل بین کاربر و یک محصول اغلب شامل عناصری مانند زیبایی، حرکت، صدا، فضا و موارد دیگر است. البته، هر یک از این عناصر می توانند زمینه های تخصصی تری را نیز شامل شوند. مانند طراحی صدا برای ساخت صداهایی که در تعاملات کاربری استفاده می شود.
همپوشانی بسیار زیادی بین طراحی تعاملی و طراحی UX وجود دارد. به هر حال، طراحی UX در مورد شکل دادن به تجربه استفاده از یک محصول است و بخش مهم آن شامل تعامل بین کاربر و محصول است. اما طراحی UX فراتر از طراحی تعاملی می باشد. طراحی تجربه کاربری همچنین شامل جستجوی کاربر (پیدا کردن اینکه کاربران در مرحله اول چه کسانی هستند)، ایجاد شخصی سازی کاربر (کاربران چرا و تحت چه شرایطی از محصول استفاده می کنند)، انجام آزمایشات مختلف و غیره می شود.
5 بعد طراحی تعاملی
5 بُعد طراحی تعاملی یک توضیح برای درک این است که طراحی تعاملی شامل چه مواردی می شود. کوین سیلور، طراح ارشد تعامل در آزمایشگاه های IDEXX، این پنج مورد را تعریف کرد.
بُعد اول: کلمات
کلمات، به ویژه کلماتی که در تعاملات کاربر و محصول استفاده می شوند، باید معنی دار و قابل فهم باشند. آن ها باید اطلاعات را به کاربران منتقل کنند، اما اطلاعات نباید بیش از حد نیاز کاربر باشند.
بُعد دوم: نمایش های بصری
این بُعد، مربوط به عناصر گرافیکی مانند تصاویر، تایپوگرافی و نمادهایی است که کاربران با آنها ارتباط برقرار می کنند. این موارد معمولاً کلماتی را که برای انتقال اطلاعات به کاربران استفاده می شود را تکمیل می کنند.
بُعد سوم: اشیاء فیزیکی یا فضا
کاربران از طریق کدام اشیاء فیزیکی با محصول ارتباط برقرار می کنند؟ لپ تاپ، ماوس یا صفحه لمسی؟ یا یک تلفن هوشمند؟ در چه نوع فضای فیزیکی کاربر چنین کاری می کند؟ به عنوان مثال، آیا مخاطبان هنگام استفاده از نرم افزار در تلفن هوشمند پشت میز کار در دفتر نشسته است و یا در قطاری شلوغ ایستاده و در وب سایت گشت و گذار می کنند؟ این ها همه بر تعامل بین کاربر و محصول تأثیر می گذارد.
بُعد چهارم: زمان
گر چه این بُعد کمی انتزاعی به نظر می رسد، اما بیشتر به رسانه هایی مربوط می شود که با گذشت زمان تغییر می کنند (انیمیشن ، فیلم ، صدا).
حرکت و اصوات نقش مهمی در دادن بازخورد دیداری و شنیداری به تعاملات کاربران دارند. همچنین موضوع شایان ذکر دیگر، میزان زمانی است که کاربر برای تعامل با محصول صرف می کند. آیا کاربران می توانند پیشرفت خود را پیگیری کنند یا مدتی بعد تعامل خود را از سر بگیرند؟
بُعد پنجم: رفتار
این شامل مکانیزم یک محصول است. کاربران چگونه در وب سایت اقدامات مورد نیاز خود را انجام می دهند؟ مخاطبان چگونه محصول را اداره می کنند؟ به عبارت دیگر، این است که محصول چگونه ابعاد تعاملی قبلی را تعریف می کند. همچنین شامل واکنش ها، به عنوان مثال واکنش های احساسی یا بازخورد از کاربران و محصول است.
سؤالات مهمی که افراد فعال در حوزه طراحی تعاملی می پرسند
طراحان تعامل چگونه با 5 بُعد بالا کار می کنند تا تعاملات معنی دار ایجاد کنند؟ برای درک آن، ما می توانیم به سؤالات مهمی که طراحان تعاملی هنگام طراحی برای کاربران می پرسند نگاه کنیم:
- یک کاربر با ماوس، انگشت یا قلم هوشمند خود چه کاری می تواند انجام دهد تا مستقیماً با رابط کاربری ارتباط برقرار کند؟ این به ما کمک می کند تعاملات احتمالی کاربر با محصول را تعریف کنیم.
- در مورد شکل ظاهری (رنگ، شکل، اندازه و ...) سرنخی در مورد عملکرد آن به کاربر می دهید؟ این به ما کمک می کند تا سرنخی از رفتارهای احتمالی به کاربران ارائه دهیم.
- آیا پیام های خطا، راهی برای تصحیح مشکل توسط کاربر فراهم می کند یا دلیل وقوع خطا را توضیح می دهد؟ این به ما این امکان را می دهد تا خطاها را پیش بینی و کاهش دهیم.
- با انجام یک عمل، کاربر چه بازخوردی دریافت می کند؟ این به ما امکان می دهد تا اطمینان حاصل کنیم که سیستم پس از اقدامات کاربر در بازه زمانی معقول، بازخورد مناسبی ارائه می دهد.
- آیا عناصر رابط، تعداد معقولی برای تعامل دارند؟ سؤالاتی از این دست به ما کمک می کند تا در مورد هر عنصر به کار رفته در محصول استراتژیک فکر کنیم.
- آیا از قالب های آشنا یا استاندارد استفاده می شود؟ از عناصر و قالب های استاندارد برای ساده سازی و افزایش قابلیت یادگیری یک محصول استفاده می شود.
طراحان تعامل چه کاری انجام می دهند؟
این موضوع به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به اندازه کافی بزرگ و دارای منابع عظیم باشد، ممکن است مشاغل جداگانه ای برای طراحان UX و طراحان تعاملی داشته باشد. به عنوان مثال در یک تیم بزرگ طراحی، ممکن است یک محقق UX، یک معمار اطلاعات، یک طراح تعامل و یک طراح بصری وجود داشته باشد. اما برای شرکت ها و تیم های کوچکتر، بیشتر کار طراحی UX ممکن است توسط یک یا دو نفر انجام شود که می توانند عنوان "طراح تعامل" را داشته باشند یا نداشته باشند. در هر صورت، در اینجا برخی از وظایف طراحان تعامل در کارهای روزمره انجام شده است:
-
استراتژی طراحی
این عمل، به اهداف کاربر مربوط می شود و به نوبه خود، تعاملات لازم برای دستیابی به این اهداف ضروری است. بسته به شرکت، طراحان تعامل ممکن است مجبور باشند جستجوی کاربر را انجام دهند تا دریابند که اهداف مخاطبین قبل از ایجاد استراتژی که این تعاملات را ممکن می سازد، چیست.
-
قاب های ابتدایی و نمونه های اولیه
این امر دوباره به شرح وظایف شرکت بستگی دارد، اما بیشتر طراحان تعامل وظیفه دارند قاب های ابتدایی ایجاد کنند که تعاملات موجود در محصول را مشخص کند. گاهی اوقات، طراحان تعامل ممکن است نمونه های اولیه تعاملی و یا نمونه های با کیفیت بالا را ایجاد کنند که دقیقاً شبیه به برنامه یا وب سایت واقعی هستند.
جمع بندی
در باب طراحی تعاملی نکات زیادی وجود دارد که در این مقاله سعی کرده ایم به اختصار مهم ترین آنها را بیان کنیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر درباره طراحی تجربه کاربری و یا طراحی سایت دارید؛ می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.