متداول ترین و رایج ترین خطاهای طراحی اپلیکیشن و روش های بر طرف کردن آن ها
5 دقیقه
هنگامی که شما بخواهید اپلیکیشنی را از صفر تا صد طراحی کنید قطعا با چالش ها و موانعی مواجه میشوید که برای هر طراحی ممکن است رخ دهد. این اشتباهات باید به سریع ترین روش ممکن رفع شوند تا فرآیندی که مد نظر شماست بهتر و بهینه تر پیش برود. تعداد خطاهای رایج در طراحی اپلیکیشن کم نیست و ممکن است به دفعات گوناگون تکرار شوند. با ما همراه باشید تا به ارائه راه حل های رفع این مشکلات بپردازیم.
خطاهای رایح در طراحی اپلیکیشن اندروید
در ابتدا به خطاهای رایج در طراحی اپلیکیشن اندروید می پردازیم.
مشکل رایج R.layout.main Cannot Be Found / Cannot Resolve Symbol R
شما زمانی با این مشکل رو به رو میشوید که اندروید استودیو نمی تواند فایل R.java را بسازد. زمانیکه اندروید استودیو با چالش R.layout رو به رو میشود، شما باید بدانید که تمام فایل های منبع طرح بندی به مشکل خورده اند. این قضیه کار تشخیص منبع خطا را برای شما سخت می کند.
رفع مشکل پیش آمده در اندروید استودیو:
اگر شما درصدد رفع این مشکل باشید، باید پروژه ای که ساخته اید را پاک کرده و دوباره آن را بسازید تا مشکل شما رفع شود. بعضی اوقات شاید با یکبار انجام دادن این کار مشکل حل نشود برای رفع این خطا چند بار این کار را تکرار کنید. اگر این کار انجام دادید و به نتیجه نرسیدید، شاید اندروید استودیو و طرح بندی پروژه شما با هم هماهنگ نیستند. سپس باید به نوار ابزار اندروید استودیو خود رجوع کرده و به ترتیب مورد های Invalidate Caches/Restart، Invalidate and Restart را انتخاب کنید تا ارور برطرف گردد.
خطای Choose a valid JDK Directory
خطای Choose a valid JDK Directory هنگام طراحی اپلیکیشن زمانی رخ میدهد که اندروید استودیو شما نتواند تشخیص دهد که شما JDK را کجا نصب کرده اید.
رفع مشکل پیش آمده:
- به منوی File رفته و از زیر منوی باز شده به قسمت Project Structure بروید.
- از منویی که در قسمت چپ صفحه باز میشود گزینه SDK Location را کلیک کنید.
- حتما چک باکس JDK را کنترل کنید و دقت داشته باشد که چک باکس تیک خورده باشد.
خطای Installing APK
وقتی کار شما تمام میشود، نوبت به تست اپلیکیشن میرسد. برای این کار باید برنامه ی اندروید را به تبلت یا گوشی متصل کرده و کار تست را انجام دهید. بارها دیده شده که در این قسمت خطای Installing APK رخ دهد یا موبایل شما در پنجره Select Deploument Target دیده نشود.
رفع مشکل پیش آمده:
- عیب یابی USB، حتما این مورد را فعال کنید.
- دستگاهی که در اختیار دارید را بررسی کنید و ببینید اجازه اتصال را از شما میخواهد یا خیر.
- درایور USB شاید یکی از گزینه هایی باشد که موجب این خطا شده، آن را بررسی کرده و مطمئن شوید به درستی نصب شده باشد.
- از دستگاهتان اطمینان حاصل کنید که میتواند یک شرایط حداقلی برای SDK پروژه را برای شما فراهم کند.
- و در آخر Android Debug Bridge را ری استارت کنید.
خطای INSTALL_FAILED_INSUFFICIENT_STORAGE
اگر هنگام نصب کردن اپلیکیشن روی گوشی یا دستگاه مدنظر خود با کمبود فضا برای نصب رو به رو شدید، قطعا این ارور را میبینید. این ارور به شما میگوید که حجم برنامه زیاد می باشد و نمی تواند به خوبی راه اندازی گردد.
اگر شما نخواستید برنامه را روی دستگاه فیزیکی RUN کنید و روی AVD برنامه را اجرا کردید و باز هم با این خطا روبه رو شدید، باید بررسی کنید فضایی که در اختیار AVD قرار گرفته چه مقدار است. برای این کار از روش زیر استفاده کنید.
رفع مشکل پیش آمده:
- AVD MANAGER را باز کنید.
- روی Edit this AVD کلیک نمائید.
- از پنجره باز شده گزینه Show Advanced Settings را کلیک کنید.
- در مرحله بعد به قسمت Memory And Storage بروید.
در این قسمت میتوانید انواع حافظه ای که به AVD خود اختصاص دادید را مشاهده کنید. حافظه ها VM Heap، Ram، حافظه داخلی و کارت SD را شامل میشوند. این بخش ها را افزایش دهید تا خطای پیش آمده برطرف گردد.
خطای Activity Not Found Exception
وقتی شما با این خطا مواجه میشوید باید بدانید که قسمت فراخوانی اینتنت یا Start Activity شسکت خورده، چون Activity نمیتواند اینتنت داده شده را Run کند.
رفع مشکل پیش آمده:
- برای اینکه به رفع مشکل بپردازید باید ابتدا Manifest را باز کنید، بررسی کنید اکتیویتی هایی که ساخته اید را به درستی تعریف کرده باشید. حتما در نظر داشته باشید نام هر اکتیویتی که انتخاب میکنید با نام کلاس یا یک نقطه برای اسم پکیج معرفی کنید.
خطای Class Cast Exception
این ارور مربوط به بخش جاوا است و شما توسط این قابلیت میتوانید متغیر هارا از نوعی به نوع دیگر تبدیل کنید. توسط این ویژگی شما میتوانید دو کلاس با ساختار متفاوت را بهم یکدیگر تبدیل کنید.
رفع مشکل پیش آمده:
- برای حل خطاهای رایج در طراحی اپلیکیشن میتوانید به اندروید استودیو فرمان بدهید فایل های قسمت طرح بندی را از اول بازسازی کند.
خطای Null Pointer Exception
وقتی در زبان جاوا یک متغیر تعریف میکنید در واقعیت شما دارید یک اشاره گر برایش میسازید. وقتی هم که به آن مرجع عدد صفر را نسبت دهید یعنی به آن شیء اشاره میکنید و خود آن شیء به یک منبع ناشناس دیتا اشاره میکند. در بعضی موارد عدد صفر میتواند در طراحی مفید واقع شود ولی اگر با Null Pointer Exception مواجه شده اید یعنی مرجعی که از آن استفاده شده است به یک مقدار خالی اشاره میکند.
رفع مشکل پیش آمده:
- برای حل این خطا استفاده کردن از Logcat Monitor مناسب است که میتواند شما را به محل دقیق خطا برساند. سپس میتوانید با تغییر دادن متغیر این مشکل را برطرف کنید.
خطای Too Many Field References ... Max is 65,536
هنگامی که با این ارور مواجه شدید باید بدانید که ارجاعات بیش از حد در اپلیکیشن دارید، برای برطرف شدن آن می توانید از 2 روش زیر استفاده نمایید.
رفع مشکل پیش آمده:
- از ارجاعاتی که به اپلیکیشن خود داده اید؛ بکاهید.
- میتوانید Multidex را فعال کنید و آن را طوری برنامه ریزی کنید که از دو فایل DEX یا بیشتر بهره ببرد.
جمع بندی
اگر شما هم در حوزه برنامه نویسی موبایل فعال هستید، مطالعه مقاله ی فوق میتواند کمک به سزایی در پیش برد پروژه شما بکند. ما سعی کردیم در این مقاله اکثر خطاهایی که برنامه نویسان اندروید هنگام طراحی اپلیکیشن با آن مواجه میشوند را برای شما گرد آوری کنیم تا بتوانید سریع تر به هدف مورد نظرتان برسید.