هنگام طراحی فوتر سایت چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
6 دقیقه
هر وب سایتی از تعدادی صفحه مختلف ساخته شده است که تفاوت هایی با دیگر سایت ها دارد. با این وجود در تمام سایت های بخش های مشترکی وجود دارد که نقش مهمی در آن ایفا می کنند. Footer یا پاورقی یکی از همین بخش هاست که در تمام وب سایت ها وجود دارد و تقریبا محتوای مشابهی را به اشتراک می گذارد. بنابراین اگر سایتی فوتر نداشته باشد یک سایت اصولی و استاندارد نیست. اما چرا پاورقی که محتوای زیاد و بخصوصی ندارد اینقدر مهم است؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی Footer یا پاورقی سایت، اهمیت و کاربرد آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.
فوتر سایت چرا مهم است؟
مجموعه ای المان ها در پایین تر بخش یک وب سایت را به نام پاورقی یا footer می شناسیم که برخلاف اهمیت شان غالبا توجه کمی را در طراحی به خود اختصاص می دهند. در چنین حالتی طرایح یکی از فرصت های خوب برای بالا بردن عملکرد سایت را از دست داده است. بیشتر افراد زمانی که وارد یک سایت می شوند حتما فوتر آن را چک می کنند و اولین ارزیابی شان از آن کسب و کار به این بخش بستگی دارد. همچنین زمانی که کاربر اسکرول می کند و به Footer می رسد متوجه می شود که به انتهای ن صفحه رسیده است. مهمتر از همه اینها پیوندهایی است که در آن قرار دارد. این پیوندها بسیار مهم هستند زیرا:
- به کاربر این فرصت را می دهند تا کاری که می خواهید را انجام دهد. می خواهید کاربران با ایمیل خود در سایت شما ثبت نام کنند، پیش نمایش یا دموی یک محصول را ببینند، در انتهای اسکرول یک کال تو اکشن (CTA) انجام دهد؛ تمام این موارد را می توانید با قرار دادن لینک شان در footer از کاربر بخواهید و تشویقش کنید انجام بدهد. در واقع این پیوندها راهی برای ادامه تعامل کاربر با سایت شماست.
- اگر پیوندهای ناوبری را در پاورقی قرار دهید، باعث می شود بازدید از سایت برای کاربر تسهیل شود بدون آنکه نیاز باشد راهی را که طی کرده تا به فوتر رسیده است را به عقب برگردد!
- باید دسترسی به اطلاعات مهم که ضروری هستند را فراهم کنند (مثلا حق کپی رایت، اطلاعیه حریم خصوصی و سلب مسئولیت های قانونی).
مهم ترین نکات در طراحی یک فوتر حرفه ای
حالا که اهمیت footer برای ما مشخص شده است باید بدانیم چه بخش ها و نکاتی برای داشتن یک پاورقی حرفه ای مهم هستند. چه اطلاعاتی باید در پاورقی سایت قرار بگیرند؟ تنها شرط دانستن و طراحی یک پاورقی حرفه ای این است که بدانیم کاربر به دنبال چیست؟ به همین دلیل هیچ دستورالعمل دقیقی برای آن وجود ندارد. اما رعایت برخی از استانداردها ضروری است:
فوتر سایت را ساده طراحی کنید
درست است که این بخش اهمیت زیادی دارد اما از قرار دادن محتوای اضافی در بخش پاورقی بپرهیزید. فقط لینک های مهم را در این بخش قرار دهید. اگر محتوا بیش از اندازه باشد کاربر را سردرگم کرده اید و نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه سبب تعامل کمتر می شود زیرا تجربه کاربری بدی به وجود آورده اید. درست مثل این است که کاربر به دنبال سوزن در انبار کاه بگردد. در پاورقی از قرار دادن بیش از یک CTA پرهیز کنید. به عنوان مثال قرار دادن لینک دموی یک محصول در پاورقی آن صفحه ایده خوبی است، اما در تمام صفحات آن را تکرار نکنید.
حق کپی رایت در پاورقی:
یکی از مهمترین بخش ها در footer ذکر این مطلب است که کلیه حقوق سایت متعلق به همان کسب و کار است و شما به عنوان صاحب کسب و کار حق کپی رایت دارید. هدف از این بخش بسیار واضح و روشن است: جلوگیری و ممانعت از هرگونه سرقت و دزدی از محتوا، تصاویر و زحمات شما برای کپی برداری. در این قسمت اطلاعاتی همچون نماد کپی رایت، سال انتشار وب سایت و صاحب آن باید درج شود. این اعلان فقط در فوتر صفحه اصلی وب سایت ظاهر می شود. هرچند جایگاه حق کپی رایت در پاورقی است اما می توانید آن را در هر نقطه از صفحه اصلی که می خواهید قرار دهید.
قرار دادن لینک Privacy Policy (سیاست های حریم خصوصی)
اگر از کاربران تان اطلاعات شخصی شان مانند ایمیل، شماره تلفن و یا اطلاعات پرداخت می گیرید، توافق نامه های حفظ حریم خصوصی الزامی است و باید در سایت قرار بگیرد. در این صورت است که به کاربر اطمینان می دهید از اطلاعاتش سو استفاده نمی شود. بهترین کار این است که سیاست های حریم خصوصی سایت خود را در یک صفحه دیگر انتشار دهید و هنگام طراحی سایت لینک دسترسی به این صفحه را در پاورقی بگذارید تا کاربر به آن دسترسی داشته باشد.
نقشه سایت یا Site Map
برای قرار دادن نقشه سایت در پاورقی دو راه وجود دارد. یا لینک بخش هایی از سایت را که می خواهید در این بخش قرار دهید. و یا لینک XML سایت خود را در آن بگذارید تا کاربر به کل نقشه سایت دسترسی داشته باشد. در حالت اول رویکرد این است که لینک بخش های مهم سایت خود را در اختیار کاربر قرار می دهید. در حالت دوم رویکرد این است که نقشه سایت خود را به صورت XML در اختیار ربات های گوگل قرار می دهید و به این ترتیب به بهینه سازی سایت خود کمک می کنید.
قرار دادن لوگو یا نشان تجاری در Footer
فوتر سایت یکی از بهترین موقعیت ها برای قرار دادن لوگوی سایت است. می توانید به روشی متفاوت با هدر، لوگو را در این بخش قرار دهید. اولویت های برند خود را می توانید به لوگو اضافه کنید و به این ترتیب برند خود را در ذهن کاربر ماندگار می کنید.
اطلاعات تماس را در فوتر سایت درج کنید
قطعا می خواهید راه های ارتباطی خود را به منظور دسترسی آسان در اختیار کاربر قرار دهید تا تعامل را افزایش دهید.به همین دلیل پاورقی در اغلب سایت ها حاوی اطلاعات تماس و راه های ارتباطی مانند ایمیل تجاری، تلفن ثابت و شماره همراه یا حتی درس پستی است. یا حتی می توانید از یک لینک استفاده کنید که کاربر را به صفحه تماس با ما هدایت می کند.
آیکن های شبکه های اجتماعی خود را در فوتر قرار دهید
قرار دادن آیکن های شبکه های اجتماعی در پاورقی سایت راهی برای دسترسی کاربر به شما و کسب و کارتان در سایر پلتفرم هاست. به این ترتیب علاوه بر دسترسی آسان و معرفی خودتان به کاربر، امکان بالا رفتن تعداد فالورهایتان در این شبکه ها را نیز افزایش داده اید.
نکات پایانی
هرچند ممکن است اینطور به نظر بیاید که فوتر اهمیت چندانی ندارد و آخرین بخشی باشد که در طراحی سایت به آن توجه می شود اما نمی توان اهمیت آن را در افزایش نرخ تبدیل و بالا بردن تعامل نادیده گرفت. نکات مهمی در این مقاله از رایا پارس برای طراحی این بخش بیان گردید که در طراحی پاورقی همه سایت ها باید لحاظ شوند. از جمله این نکات می توان به ذکر نمودن کپی رایت، قرار دادن لوگو، نقشه سایت، پیوندهای ضروری و یک CTA حیاتی در پاورقی اشاره نمود.