کاربرد وایرفریم (Wireframe) در طراحی سایت چیست ؟
5 دقیقه
ممکن است در برخی مواقع طراحان وایر فریم و استفاده از آن را نادیده گرفته و مستقیما وارد مرحله طراحی سایت شوند. این کار اشتباه است. حقیقت این است که برای همه افرادی که می خواهند یک سایت با هر شکل و اندازه ای طراحی کنند، وایرفرم ها همان پایه و اساسی هستند که بر مبنای آن می توان طراحی را شروع کرد. معمولا طرح وایر فریم بعد از ایجاد معماری سایت (که توسط سایت مپ یا نمودار صفحات سایت ایجاد شده است) و قبل از مرحله طراحی خلاقانه انجام می شود.
وایرفریم چیست؟
وایر فریم طرح بندی (Wireframe) ساده و سیاه و سفیدی است که محل و اندازه عناصر مختلف یک صفحه، ویژگی های صفحه وب سایت، ناوبری و ... را مشخص می کند. طرح های وایر فریم بدون رنگ، فونت، لوگو و یا سایر عناصر طراحی واقعی هستند. در واقع این طرح ها شبیه طرح اولیه خانه است، تصور کنید طرحی دارید که پیش از ساخت و ساز منزل، به شما نقاط مختلف ساختمان، در و پنجره، لوله کشی و ... را نشان می دهد. نادیده گرفتن wireframe در طراحی سایت یک اشتباه بزرگ است. دلایل مهمی وجود دارد که بر اهمیت استفاده از وایر فریم اشاره می کند. در ادامه به بررسی و معرفی وایر فریم و کاربردهای آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
مزایا و معایب استفاده از وایر فریم Wireframe
بزرگترین مزیت وایرفریم این است که تصویر اولیه ای از سایت ارائه می دهد و می توان آن را با مشتری بررسی نمود. همچنین کاربران می توانند از وایر فریم به عنوان یک مکانیسم بازخورد اولیه استفاده کنند و usability پروتوتایپ اولیه را بسنجند. از طرف دیگر نه تنها ویرایش و اصلاح وایر فریم ها ساده تر از اصلاح و ویرایش طرح های مفهومی است بلکه اگر توسط مشتری تایید شوند، باعث اطمینان خاطر طراح نسبت به طرح سایت می شوند. از دید عملی، وایر فریم ها محتوای صفحه و درستی عملکردها را بر اساس نیاز مشتری و کسب و کارش تضمین می کنند. همانطور که پروژه در حال اجرا و پیشروی است می توان از وایر فریم wireframes به عنوان راهی برای گفتگو بین اعضای تیم تا دستیابی به اهداف پروژه، استفاده نمود.
اما وایر فریم ها معایبی نیز دارند. از آنجایی که شامل طرح نمی شوند و مفاهیم فنی را نشان نمی دهند، مشتری کاملا آن را درک نمی کند. همچنین طراح مجبور است وایر فریم را به طرح تبدیل کند، از این رو به پشتیبانی همیشگی نیاز دارد تا بداند چرا هر عناصر در جایی که هست قرار گرفته است؟ از طرف دیگر ممکن است زمانی که محتوایی اضافه می شود، بیشتر از فضایی باشد که در وایر فریم در نظر گرفته شده بود. بنابراین دیزاینر و کپی رایتر باید ارتباط خوب و نزدیکی با هم داشته باشند.
کاربردهای اصلی وایرفریم Wireframe چیست؟
وایر فریم ها سه هدف اصلی را دنبال می کند. نخست اینکه سبب می شوند مفوم طراحی کاربر محور باقی بماند. دوم اینکه ویژگی ختی سایت را به وضوح روشن می سازند و در نهایت ارزان هستند و سریعا آماده می شوند. به همین دلیل کاربرد مهمی دارند که در ادامه برخی از آنها را توضیح می دهیم:
Wireframeها تمرکز مفهوم را بر کاربر حفظ می کنند
وایرفریم ها به عنوان یک ابزار موثر ارتباطی محسوب می شوند. یعنی بازخورد کاربران را سهولت می بخشند، سبب گفتگو با ذینفعان می شوند و سبب خلق ایده در طراحان می شوند. تست کاربر پسند بودن توسط wireframe در مراحل اولیه، این امکان را به طراح می دهد تا بازخوردهای صادقانه را دریابد و نقاط کلیدی مشکل دار را شناسایی کند، بدین ترتیب به ایجاد و توسعه مفهوم یک محصول کمک می کند. وایر فریم بهترین راه برای این است که دیزاینر نحوه تعامل کاربر با رابط کاربری را بسنجد. به عنوان مثال طراح در وایرفرم بخش هایی را در نظر می گیرد که حاوی متن های از پیش آماده Lorem Ipsum است و می تواند از کاربر سوال کند: «انتظار دارید چه چیزی در اینجا نوشته شود؟». این بینش ها سبب می شود طراح بفهمد چه چیزی برای کاربر شهودی و قابل درک است و محصولی ایجاد کند که استفاده از آن برای کاربر ساده و راحت است.
وایرفریم ویژگی های سایت را بصورت واضح و روشن نشان می دهد
زمانی که ایده های خود را به مشتری منتقل می کنید ممکن است مفاهیم و واژه های فنی مانند «هرو هدر» یا «CTA» را نشناسند. اما وایرفریم بطور واضح به مشتریان شما نحوه عملکرد و هدف هر بخش را نشان می دهد. همچنین این فرصت را می دهد تا فضای موردنیاز برای هر ویژگی را بسنجند، معماری اطلاعات سایت را به طراحی بصری آن ارتباط دهند و عملکرد صفحه را روشن نمایند. ویژگی های یک wireframe به شما امکان می دهد نحوه کار همه عناصر و بخش ها را با هم تجسم کنید و ممکن است شما را مجاب کند برخی از قسمت ها را حذف کنید اگر احساس می کنید با سایر عناصر هماهنگ نیستند.
ساخت Wireframe سریع و ارزان است
بهترین دلیل استفاده از وایرفریم در طراحی سایت ارزان بودن آن است علاوه بر اینکه خیلی ساده می توان ایجادش کرد. در حقیقت کافی است یک قلم و یک تکه کاغذ داشته باشید، می توانید به سرعت یک وایر فریم ایجاد کنید بدون آنکه یک ریال هزینه کرده باشید. ابزارهای زیادی برای ساخت وایرفریم وجود دارد و در زمان بسیار کمی می توانید یک وایر فریم دیجیتال ایجاد کنید.
زمانی که یک محصول بیش از حد شفاف باشد احتمال اینکه کاربر صادقانه نظرش را بگوید بسیار کم است. اما با وجود طرح اولیه، به راحتی می تواند ایرادات و اشکالات طرح بندی را متوجه شده و نظرش را ابراز کند. بنابراین هزینه (زمان و پول) بسیار کمی بابت شناسایی و رفع اشکالات متحل می شوید. در نتیجه هر چه دیرتر متوجه تغییرات و یا اشکالات شوید به همان اندازه ویرایش سخت تر و هزینه برتر خواهد بود.
سخن پایانی
جامع ترین راهنمای وایرفریم، کاربردها و مزایا و معایب آن در این مقاله از رایا پارس گفته شد. وایرفریم حتما باید در اولین مرحله طراحی یک سایت در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که طرح بندی در نظر گرفته شده کاربر پسند است و مشتری نیز آن را تایید می کند. بنابراین به طراح اعتماد به نفس لازم برای اجرا و پیشبرد پروژه را می دهد. از طرف دیگر صرفه جویی در زمان و هزینه می شود زیرا اگر طرح نیاز به اجرا داشته باشد در همان اول ویرایش می شود.