استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت | بررسی جامع عناصر مهم در استفاده از Pop-up
7 دقیقه
پاپ آپ در واقع یک قطعه کد جاوا اسکریپت است که می توانید با استفاده از آن، تعیین کنید که اگر کاربر روی قسمتی از سایت کلیک کرد، یک صفحه پاپ آپ برای او باز شود. این پیامها در بسیاری از صفحات اینترنتی حضور دارند و معمولا برای نشان دادن آگهی تبلیغاتی، یک تخفیف یا هدیه ویژه از آنها استفاده میشود.
تولد و سرگذشت پاپ آپ:
پاپآپ، تبلیغات بالاپر یا واشوPop-up یا Pop-ups مدلی از آگهیهای اینترنتی هستند که معمولا با باز کردن یک صفحه جدید، در آن ظاهر میشوند یا به اصطلاح در صفحه جدید بالا پریده و صفحه تبلیغ را نمایش میدهند.
اتان زوکرمن برای نخستین بار در سال 1990 با نوشتن یک کد تلاش کرد تا نگرانی کمپانی سفارش دهنده تبلیغ از قاطی شدن آگهی خودش با سایرمحتواهای های سایت را برطرف کند. در واقع او به جای اینکه بنرتبلیغی را تغییر دهد، یا جایگاه آن را در سایت عوض کند، صفحه تبلیغی را از صفحه اصلی سایت مجزا کرد و آن را در صفحه ای جدید نمایش داد. زوکرمن گمان میکرد با این کار، تبلیغات بیننده را خسته نمیکند و چشمان کاربران از دیدن تعداد زیادی تبلیغ در یک صفحه اذیت نمیشود. اما به تدریج پنجره هایی که به صورت ناخواسته و متعدد باز می شدند، کاربران را کلافه کردند تاجایی که نهایتا پس از 20 سال، مخترع این نوع تبلیغات به خاطر این کار خود ابراز پشیمانی و تاسف کرد! هرچند اتان زوکرمن اعلام کرد که نیت من از این کار خیر بوده است و تصمیم داشتم کاری کنم که تبلیغات باعث آزار مخاطبان نشود؛ یعنی درصورتیکه تمایلی به مشاهده آن صفحه نداشتند، به راحتی آن را ببندند.
انواع مختلف پاپ آپ و مدل نمایش آنها:
پیش از آن که درمورد استفاده از پاپ آپ ها در طراحی سایت توضیح دهیم، بهتر است انواع آن را باهم بررسی کنیم:
- Pop-ups
- Overlays
- Modals
- Interstitials
Pop-ups
اولین مورد، پاپ آپ هایی هستند که در یک صفحه یا تب جدید باز می شوند و بدون اجازه کابر هستند. این نوع صفحات از مصادیق اسپم محسوب میشوند.
Overlays
این پاپ آپهای پوشش دهنده، مدلی هستند که در همان صفحه اصلی باز میشوند اما تمام صفحه را پر نمیکنند. معمولا این نوع پیامها با هدف دریافت اطلاعاتی مثل ایمیل کاربران و یا پیشنهاد مطالعه یک مقاله یا دانلود یک محتوای الکترونیک باز میشوند.
Modals
مودالها، باکسهایی هستند که در همان صفحه اصلی باز میشوند و از شما میخواهند که فعالیتی را کامل کنید. مانند پرکردن یک فرم، وارد شدن به حساب کاربری، ثبت نام و... . این پاپ آپ ها که معمولا به محض ورود شما به صفحه نمایش داده میشوند، به صورتی هستند که تا زمانیکه آن هارا نبندید یا تکمیل نکنید، سایر قسمتهای صفحه شما غیرفعال میشوند و اجازه استفاده از بخشهای دیگر را نخواهید داشت. معمولا این مودالها که به آنها پاپ باکس نیز گفته میشود، در پایین یا گوشههای صفحه نمایش داده میشوند.
Interstitials
این پاپ آپ ها، در همان لحظه ورود شما به وب سایت نمایش داده میشوند و کل صفحه را پوشش می دهند. بنابراین برای مشاهده صفحه، ابتدا باید از این مسئله خلاص شوید. البته همه این نوع، به آسانی و با زدن ضربدر بسته نمیشوند و برای بستن بعضی از آنها، باید یک عمل خاص مثل اشتراک گذاری یا پرکردن یک بخش را انجام داد.
البته بجز این چهار مورد، مدلهای دیگری هم از پاپ آپ وجود دارد که با تاثیر از این چهارمورد ساخته شده اند؛ مانند Notification Bar که به صورت یک نوار اطلاع رسانی در بالا یا پایین صفحه ظاهر میشود.
مزایا و معایب استفاده از پاپ آپ ها در طراحی سایت:
نمایش Pop-up، هرچند با هدف نشان دادن محتوای مهم و مفید برای کاربران بود، اما به مرور زمان وجه تبلیغاتی آن بسیار پررنگ شد و استفاده بیش از حد از آن، کاربران را کلافه کرد. در چنین شرایطی، گوگل برای کمک به مخاطبان خود در مقابل هجوم پاپ آپهای تبلیغاتی، اقدام به مجازات و جریمه سایتهایی کرد که بیش از حد و به صورت نادرست از این تبلیغات استفاده می کردند.
اما اینکه از نظر گوگل کدام پاپ آپ خوب و کدام بد است، بایدها ونبایدهایی دارد که آنها بیان میکنیم.
پاپ آپ هایی که مورد قبول گوگل نیستند:
- پاپ آپ هایی که بلافاصله پس از ورود کاربر به صفحه سایت ظاهر می شوند.
- پاپ آپ هایی که بدون اجازه کاربر، در یک صفحه یا تب جدید باز می شوند.
- پاپ آپ هایی که کل صفحه را پوشش می دهند و تمام فضای آن را اشغال می کنند.
- پاپ آپ هایی که محتوای صفحه اصلی را پنهان می کنند و اجازه استفاده از آن را به کاربر نمی دهند.
پاپ آپ های مورد قبول گوگل:
- پاپ آپ هایی که در زمان طراحی سایت ریسپانسیو شده باشند.
- متن های آن، کوتاه، دقیق و مرتبط با صفحه باشند و دکمه و پیام موردنظر در آن کاملا در دسترس باشد.
- اگر کاربری آن را بست، دوباره نمایش داده نشود.
- پس از گذشت حداقل چندثانیه از ورود کاربر به صفحه، نمایش داده می شوند. (بهتر است این زمان حتی یک دقیقه بعد از ورود کاربر باشد.)
- کاربر بتواند با آن تعامل داشته باشد؛ یعنی مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و اگر این اتفاق نیفتاد، پاپ آپ به راحتی بسته شود.
- تجربه کاربری افراد را دچار مشکل نکند.
استفاده از این پاپ آپ ها مفید است و مزایای زیر را برایتان به همراه خواهد داشت:
افزایش توجه کاربران:
باتوجه به اینکه افراد وقت و حوصله بازدید از تمامی بخش های سایت را ندارند، این صفحات می توانند باعث جلب توجه افراد شوند.
حفظ زیبایی ظاهری صفحه:
با طراحی یک صفحه کوچک که زیبایی ظاهری دارد، اطلاعات مهم سایت خودرا درعین سادگی و ظرافت در معرض دید مخاطب قرار می دهید. طراحی درست و زیبای این صفحات، از نظر روانشناسی هم حس خوب و دقت مخاطبان را به همراه خواهد داشت.
بهبود Conversion Rate
تحقیقات انجام شده در زمینه پاپ آپ ها نشان می دهد که استفاده از پاپ آپ ها Conversion Rate (نرخ تبدیل مشتری) را تا 3 درصد افزایش می دهد. البته اگر در طراحی سایت توجه بیشتری به پاپ آپ ها شود، این عدد حتی می تواند تا 9 درصد هم افزایش پیدا کند.
چند نکته مهم در استفاده از پاپ آپ ها در طراحی سایت:
- بهتر است زمان استفاده از پاپ آپ ها، این نکات را درنظر داشته باشید:
- پاپ آپ ها را متناسب با طراحی سایت خود، طراحی کنید تا با آن هماهنگ باشند.
- اگر از این پام ها برای بدست اوردن اطلاعات مخاطبان استفاده می کنید، زیاده روی نکنید و به مواردی مثل آدرس ایمیل اکتفا کنید.
- یک راه خروجی خوب برای بیرون رفتن از پاپ آپ خود درنظر بگیرید.
- یک پاپ آپ را در صفحات مختلف سایت خود تکرار نکنید.
- زمان طراحی پاپ آپ ها، آن هارا برای مخاطبان خود شخصی سازی کنید.
استفاده از پاپ آپ در موبایل:
یکی از مباحث مهم و سوال برانگیز در زمینه پاپ آپ ها، استفاده آن ها درگوشی های همراه است. باتوجه به کوچک بودن نمایشگر موبایل، پاپ آپ ها چندان mobile friendly نیستند. برای نمایش پاپ آپ ها در صفحه کوچک موبایل، باید این صفحات بسیار کوچک طراحی شوند. از طرفی، کوچک بودن این صفحات علاوه بر اینکه باعث آزار کاربر می شود، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و محتوای آن هم به خوبی دیده نمی شود. علاوه براین، گوشی های همراه به وسیله ای مثل موس مجهز نیستند که مخاطب بتواند روی آن کلیک کند و به راحتی آن راببندند و در نهایت هم بعضی قوانین گوگل، با سایت هایی که pop upها را در گوشی همراه نشان دهند، مقابله می کند. بنابراین بهتر است این نوع آگهی هارا در صفحاتی که قرار است در موبایل نمایش داده شوند استفاده نکنید یا طراحی بسیار هوشمندانه ای برای آن داشته باشید.
نتیجه گیری:
- همانطور که گفته شد، استفاده از پاپ آپ ها در طراحی سایت، می تواند مفید یا مضر باشد. اگر می توانید با تولید محتوایی ارزشمند و مفید برای کاربران خود، به اهدافی که از طراحی پاپ آپ داشته اید دست پیدا کنید، این کار خوب و حتی ضروری است.
- در طراحی pop up به الگوها و قوانین گوگل توجه کنید. این امر می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سئوی سایت شما داشته باشد.
- به تجربه کاربری افراد توجه داشته باشید و پاپ آپ هایی طراحی کنید که برای مخاطب مفید و ارزشمند باشد.
- با سنجش رفتارکاربران و بررسی بازخوردهای آنها، جزئیات پاپ آپ هایی که طراحی کرده اید را بسنجید و در طراحی سایت از پاپ آپ هایی استفاده کنید که از نظر ظاهری، محتوایی، مکان قرارگیری و زمان ظاهرشدن برای کاربران مفید هستند و بلافصله پس از پیدایش، توسط کاربران بسته نمی شوند!