معرفی تجربه کاربری | مزایای استفاده از تجربه کاربری در اپلیکیشن
5 دقیقه
تجربه کاربری (User Experience) در حقیقت احساس مشتری در زمان استفاده از یک خدمت یا محصول خاص است. مسلما هر چقدر که کاربر هنگام استفاده از آن خدمت یا محصول، حس بهتری داشته باشد، احتمال استفاده دوباره و مکرر از آن افزایش خواهد یافت. بنابراین برای یک طراح، عکس العمل مخاطب در حین استفاده از آن محصول یا خدمت خاص، اهمیت زیادی دارد. تجربه کاربری در کنار رابط کاربری، از مهمترین اصول در طراحی اپلیکیشن هستند که باید به آنها دقت ویژه ای شود.
نکات مهم در تجربه کاربری
اولین نکته که اهمیت زیادی دارد، طراحی رابط کاربری (User Interface Design) می باشد. طراحی رابط کاربری به معنای استفاده مناسب از گرافیک و رنگ های مناسب در طراحیِ ظاهر اپلیکیشن است. این طراحی باعث بهتر شدن ارتباط و تعامل کاربر با شما می شود.
در مرحله بعدی، کاربرد پذیری یا Usability اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربر باید بتواند به راحتی و به خوبی از اپلیکیشن شما استفاده کند.
مرحله سوم، قابلیت دسترسی (Accessibility) می باشد. این قابلیت به منظور دسترسی آسان به قسمت های مختلف اپلیکیشن است. کاربر باید بتواند به راحتی به منوها، محصولات و ... دسترسی داشته باشد.
مرحله چهارم، معماری اطلاعات (Information Architecture) است. در طراحی تجربه کاربری باید دقت شود، اپلیکیشن به نوعی طراحی شده باشد که کاربر به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود به راحتی دسترسی داشته باشد.
طراح تجربه کاربری کیست؟
طراحان تجربه کاربری به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول افرادی هستند که در تمام زمینه ها تجربه دارند و میتوانند بهترین تجربه کاربری را طراحی کنند، به این افراد UX Generalist می گویند. اما افرادی که در دسته دوم قرار میگیرند، فقط در یک زمینه تخصص دارند، به این افراد UX Specialist گفته می شود.
اصلی ترین وظیفه ای که طراحان تجربه کاربری به عهده دارند، بررسی تجربه و احساس کاربران در حین استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر است که باید سعی کنند این احساس را بهتر نمایند. طراح UX وظیفه دارد، محصولات یا خدماتی با ویژگی هایی مانند ارزشمند بودن، مناسب بودن، همه پسند بودن، در دسترس و کاربردی طراحی کند.
چرا تجربه کاربری اهمیت زیادی دارد؟
در گذشته رقابت در تولید و فروش محصولات مختلف کمتر بود. همین موضوع باعث شد تا طراحی محصولات کار نسبتا آسانی باشد و کارفرمایان امیدوار بودند که مخاطب هدف آنها، محصول یا خدمتی که ارائه میدهند را پسند کند. در حقیقت موفقیت یا شکست یک پروژه کاملا شانسی به نظر می رسید. خب مسلما چنین رویکردی مشکلات خاص خود را هم دارد. در مرحله اول هیچ رقابتی برای سعی در جلب توجه کاربران به صورت آنلاین نیست و در مرحله دوم، عملا توجه خاصی به مشتریان و مصرف کنندگان محصول نمیشود. بنابراین تمرکز روی طراحی تجربه کاربری، شانس موفقیت یک استارتاپ یا پروژه را افزایش خواهد داد.
تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (UX و UI) چیست؟
امروزه در دنیای دیجیتال، خلاقیت در طراحی اهمیت زیادی پیدا کرده است. دقیقا همین موضوع باعث شده تا عبارت های UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) بیش از قبل استفاده شود. اما بسیاری از افراد هنوز هم تفاوت بین این دو عبارت را به درستی درک نکرده اند. در ادامه به تفاوت این دو موضوع می پردازیم.
به طور کلی رابط یا واسط کاربری، به مجموعه اِلمان های بصری موجود در صفحه، مانند منو ها، دکمه ها و ... که کاربر برای تعامل با یک اپلیکیشن یا وب سایت از آنها استفاده می کند، گفته میشود. اما تجربه کاربری به احساس کاربر در حین استفاده از اپلیکیشن یا هر محصول دیگری که یک کمپانی مورد نظر ارائه داده می گویند.
مقاله مرتبط: اصطلاحات تخصصی مورد طراحان در خصوص طراحی تجربه کاربری (UX)
اجزای تجربه کاربری چیست؟
یک تجربه کاربری خوب، شامل موارد زیر است:
-
طراحی تعاملی
طراحی تعاملی میتواند پروتکل هایی که باعث ایجاد ارتباط با کاربر میشود را مشخص کند. همچنین این پروتکل میتواند کیفیت این تعاملات را به شما نشان دهد. به طور کلی، اهداف طراحی تعاملی بدین شکل است:
- مشخص کردن راه های ارتباطی با فروشندگان توسط کاربر
- نحوه استفاده از رنگبندی های مشخص برای فعالیت های منحصر به فرد
- بالا بردن سرعت لود صفحات
- قراردادن اِلمان های مختلف برای استفاده موثر توسط کاربران
- کاربر محور بودن و سادگی در تمام قسمت های اپلیکیشن
-
کاربرد پذیری
منظور از کاربرد پذیری، سادگی اِلمان ها، امکانات و قابلیت ها است که برای اموزش در اپلیکیشن قرار میگیرد.
-
معماری اطلاعات
معماری اطلاعات، نحوه دسته بندی اطلاعات و نمایش آن در صحفه برای کاربر را مشخص میکند. دقت داشته باشید که این معماری باید به گونه ای طراحی شود که کاربر هنگام جستجو و دسترسی به آن مشکل خاصی نداشته باشد.
-
کاربر پژوهی
منظور از عبارت کاربر پژوهی، شناخت کاربران به همراه نیازها و مشکلات آن ها است. برای اینکار میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:
- نظر سنجی حضوری
- نظر سنجی از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی
- رصد فعالیت کاربران
- مصاحبه
نرم افزارهای تجربه کاربری (UX)
به طور کلی ابزارهای متنوع و زیادی برای طراحی تجربه کاربری وجود دارد که طراحان از آنها استفاده میکنند. طراح می تواند با کمک این ابزارها، روی چگونگی جریان داده ها و ساختار معماری اطلاعات در اپلیکیشن یا وب سایت تمرکز داشته باشد. در ادامه برخی از اصلی ترین ابزارهای طراحی UX را نام می بریم:
- Sketch
- In Vision Studio
- Figma
- Adobe XD
- Webflow
- Wireframe
- Marvel
- Axure
مزایا استفاده از تجربه کاربری
همانطور که در بالا اشاره کردیم، تجربه کاربری به معنای احساس مشتری در هنگام استفاده از محصول خاص می باشد. بنابراین استفاده از تجربه کاربری، مزایایی را هم برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به برخی از این مزایای اشاره می کنیم:
- مشکلات کاربران را درک می کنید
- استفاده از محصول خود را ساده می کنید
- باعث افزایش استفاده از محصول خود می شوید
- افزایش فروش محصولات را به همراه خواهید داشت
جمع بندی
یک تجربه کاربری مناسب، باعث میشود، مشتریان شما در هنگام خرید و استفاده از محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید، احساس خوشایندی داشته باشند. این موضوع باعث افزایش ارزش و اعتبار برند شما خواهد شد. امروزه در دنیای رقابتی که وجود دارد، مدیران به دنبال راه های جدید و نو برای افزایش فروش محصولات یا خدمات خود هستند. یک طراح UX باید بتواند با ایده های خلاقانه خود، میزان فروش و سود کمپانی مورد نظر را افزایش دهد. اگر شما عزیزان به دنبال تجربه کاربری در طراحی اپلیکیشن هستید، تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید تا بتوانید میزان فروش خود را افزایش دهید.