2 تفاوت سایت محلی و جهانی که نباید از آن غافل شد
5 دقیقه
طراحی سایت پروسه پیچیده و زمانبری در آغاز هر بیزینس و تجارتی است که باید با بررسی دقیق و دریافت مشاوره های تخصصی با توجه به استراتژی کسب و کارتان و نیاز کاربران از بیزینستان، طراحی کنید.
پرسشی که در آغاز ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای آنلاین باید پاسخ دهید این است که:
برای کسب و کار من، سایت محلی مناسب تر است یا جهانی؟
بعد از پاسخ صاحبان کسب و کارها به این پرسش، پروسه طراحی سایت آغاز می شود که در ادامه 2 تفاوت سایت های محلی و جهانی را بررسی خواهیم کرد.
1- هاستینگ
انتخاب هاستینگ اولین و مهم ترین گام در پروسه طراحی سایت است؛ زیرا نحوه پاسخ گویی سرور، میزان ترافیک سایت و تمام مسائل مرتبط با هاست و سرور به شرکت هاستینگ شما مربوط است.
اما در طراحی سایت های جهانی نسبت به سایت های محلی، انتخاب هاستینگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای درک بهتر اهمیت هاستینگ در طراحی سایت جهانی به مثال زیر توجه نمایید.
به عنوان مثال، شما دارای سایتی برای فروش فرش های دستباف هستید.
مشتری های شما معطوف به افراد داخل ایران نیستند پس باید از پارامترهای طراحی سایت جهانی و طراحی سایت های چند زبانه پیروی کنید.
با توجه به جهانی بودن مشتریان شما، اگر مشتری از آلمان، متقاضی ورود به سایت شما و بررسی فرش های دستبافتان باشد اما سروری در نزدیکی آلمان برای پوشش دهی ورود کاربران تعبیه نشده باشد؛ شما به طور قطع کاربران و مشتریان زیادی را در آلمان از دست خواهید داد.
پس بهتر است از هاستینگی معتبر و با ترافیک بالا هاست تهیه کنید. همچنین با فعالسازی CDN مشتریان خود را در سراسر جهان جذب نمایید.
مقاله مرتبط: نکات خرید بهترین هاست | مشاوره رایگان
2- رنگ و انتخاب تصاویر سایت
از دیگر موارد مهم در تفاوت طراحی سایت محلی وجهانی ، انتخاب رنگ سازمانی و تصاویر وب سایت است.
اگر سایت شما، قابلیت عرضه و معرفی محصولات در بستر کشورهای مختلف را دارد، پس باید ابتدا، برای انتخاب رنگ حاکم وب سایتتان معنی هر تم رنگی را در کشورهای مختلف مطالعه نمایید.
به عنوان مثال، رنگ مشکی برای ایرانی ها نشان دهنده عزا و از دست دادن عزیز است اما در چین رنگ قرمز به معنی مرگ طلقی می شود؛ یعنی اگر وب سایت شما از رنگ سازمانی قرمز استفاده کند در حالی که دارای محصولی مناسب برای افراد مقیم در کشور چین باشد، با ورود آنها به سایت و دیدن رنگ قرمز، حس ناخوشایندی را برای آنها ایجاد خواهید کرد که این اتفاق ممکن است باعث افزایش بانس ریت وب سایت شما نیز شود.
مقاله مرتبط: تجزیه و تحلیل بانس ریت (Bounce Rate) : چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد؟
پس اگر در فکر طراحی سایت جهانی هستید حتما نماد رنگ ها را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دهید.
همچنین برای انتخاب عکس نیز باید مانند رنگ سازمانی ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص نمایید.
برای طراحی سایت محلی بهتر است از تصاویر و ویدئو های کارمندان و پروسه پروژه های داخل شرکت، فیلم و عکس تهیه نمایید اما برای طراحی سایت جهانی استفاده از تصاویر تبلیغاتی، مناسب تر و بازخورد بهتری برای کسب و کارتان در پی خواهد داشت. پس با توجه به کارکرد سایتتان در داخل و خارج از ایران رنگ و تصویر مناسب را انتخاب نمایید.
3- نوشته های تبلیغاتی
در وب سایت هایی که به مخاطبان جهانی خدمات ارائه می دهند، نکات و قوانین خاصی برای نوشتن جملات و محتوا وجود دارد که باید به آنها توجه شود. در زیر توصیه هایی را برای نوشتن جملات روی وب سایت جهانی آورده ایم:
1- استفاده از زبان ساده: در نوشتن جملات روی وب سایت جهانی باید از زبان ساده و قابل درک استفاده کرد تا همه مخاطبان به محتوای شما دسترسی داشته باشند.
2- اجتناب از کلمات و اصطلاحات منطقه ای: باید از استفاده از کلمات و اصطلاحاتی که فقط در یک منطقه خاص مورد استفاده قرار می گیرند، اجتناب کرد تا همه مخاطبان محتوای شما را به راحتی درک کنند.
3- ترجمه محتوا: در صورتی که محتوای شما به زبان انگلیسی است، باید آن را به سایر زبان ها ترجمه کرده و در دسترس مخاطبان هر زبانی قرار دهید.
4- رعایت اصول استاندارد سئو: برای جذب ترافیک از سایر کشور ها به وب سایت جهانی خود، باید از اصول استاندارد سئو سایت پیروی کنید و محتوای خود را بر اساس آن بهینه نمایید.
5- اجتناب از تبلیغات چشمگیر: تبلیغات چشمگیر و برجسته ممکن است در برخی کشورها مورد توجه قرار نگیرد و حتی منجر به عکس العمل های منفی شود. بنابراین باید به محتوای مفید و قابل استفاده تمرکز کرد و از تبلیغات چشمگیر و مزاحم خودداری نمود.
6- رعایت حقوق مؤلفان: باید محتوای خود را به روشی ارائه داد که به حقوق مؤلفان احترام گذاشته شود و هیچگونه سوء استفاده از محتوای دیگران رخ ندهد. برای این منظور، باید از منابع قابل اعتماد برای تولید محتوا استفاده کرد و در صورت استفاده از محتوای دیگران، ذکر منبع الزامی است.
7- استفاده از عکس هایی جذاب: استفاده از عکس هایی با کیفیت و جذاب می تواند توجه مخاطبان را به محتوای شما جلب کند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که عکس های انتخاب شده به محتوای شما مربوط باشند و با آنها ارتباطی معنایی داشته باشند.
8- رعایت حساسیت های فرهنگی و مذهبی: در نوشتن جملات روی وب سایت جهانی باید به حساسیت های فرهنگی و مذهبی مخاطبان دقت کرد. باید از ابراز نظر های قابل اعتراض یا تحریک آمیز خودداری کرد و از هرگونه تبعیض و توهین به مذاهب و فرهنگ های دیگر اجتناب نمایید.
9- استفاده از شبکه های اجتماعی: استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند به جذب ترافیک از سراسر جهان کمک کند. باید به شبکه های اجتماعی محلی که در کشور های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند نیز توجه کرد.
10- مطالعه رقبا: برای رشد و پیشرفت در بین رقبا و جذب ترافیک بیشتر از کشورهای مختلف، باید به مطالعه رقبا و تحلیل رفتار آنها توجه کرد در این راستا برنامه ریزی درستی داشته باشید.
جمع بندی
تفاوت طراحی سایت جهانی و محلی از لحاظ ساختار و ظاهر به بخش های مختلفی تقسیم می شود که ما در این مقاله به یک نمونه از تفاوت های ساختاری ( هاستینگ) و یک تفاوت ظاهری ( رنگ و تصویر) پرداختیم.
همچنین بهتر است در سایت های جهانی از اصطلاحات و کلمات تخصصی و ادبیات عامیانه ایرانی پرهیز کنید.
شرکت رایاپارس با تلفیق دانش و استراتژی در حوزه های طراحی اپلیکیشن ، طراحی سایت و سئو سایت فعالیت مستمر و کسب نتایج موفقی را داشته است.
برای طراحی سایت جهانی یا محلی و همچنین طراحی سایت چند زبانه می توانید با شماره های زیر با تیم طراحی سایت رایاپارس در ارتباط باشید.