اسکیما مارک آپ (shcema markup) چیست و چرا برای جستجوگرها اهمیت دارد؟
3 دقیقه
کدهای اسکیما همانند یک جستجوگر صوتی در هنگام سرچ بر روی موتور جستجو و الگوریتم RankBrain تاثیر می گذارند.
مقاله مرتبط: الگوریتم Google RankBrain چیست؟
نشانهگذاری اسکیما بخشی از سئو سایت یا در واقع on-page seo است.این نشانه گذاری روشی است که باعث میشود موتورهای جستجو بتوانند توضیحات بیشتر و بهتری دربارهی یک محصول دریافت کنند. این توضیحات که ریچ اسنیپت (Rich Snippets) نام دارند به موتورهای جستجو برای درک بهتر و هوشمندانه موضوع سایت کمک بسیاری میکنند.
برخی از موتورهای جستجو از جمله گوگل، یاهو، بینگ و یانداکس برای اولین بار در سال 2011 با همکاری Schema.org ایجاد شدند.
کدهای اسکیما به ویژه در الگوریتم های Hummingbird و RankBrain اهمیت دارد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم رنک برین
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار
اکثر وب مسترها با تگ های HTML در صفحات خود آشنا هستند. معمولا برچسب های HTML به مرورگر نحوه نمایش اطلاعات موجود در تگ را نشان می دهند. به عنوان مثال:
وقتی عبارت "Avatar" در داخل تگ h1 قرار میگیرد به مرورگر می گوید که متن "Avatar" را در قالب عنوان 1 یا تیتر 1 نمایش داده شود.
با این حال، تگ HTML هیچ اطلاعاتی در مورد چیزی که این رشته و محتویات داخل متن نمیدهد و این در حالی است که «Avatar» می تواند به یک فیلم 3D اشاره کند یا می تواند به یک نوع تصویر اشاره کند در واقع میتوان به زبان ساده تر این طور بیان کرد که کد اسکیما نمایش دهنده محتوا داخل یک متن برای موتورهای جستجو میباشد.
آیا کدهای schema به بهبود رتبه بندی سایت شما کمک میکند؟
هیچ شواهدی و قوانینی وجود ندارد که داده های میکرو دیتا یا ریچ اسنیپت ها تاثیری مستقیم بر رتبه بندی موتور جستجو گوگل و سئو سایت داشته باشد.
با این حال، تحقیقات و بررسی ها این طور نشان داده است که بخش های مهم وب سایت های خود را در SERPs به وسیله ریچ اسنیپت ها برجسته تر نشان دهید زیرا این امر موجب افزایش نرخ کلیک سایت شما می شود.
مقاله مرتبط: CTR یا نرخ کلیک در گوگل چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟
کد های اسکیما برای چه مواردی استفاده میشود؟
- معرفی نوع کسب و کار و سازمانها
- مناسبت ها
- مردم و شخصیت ها
- محصولات
- نظرات
- فیلم ها
- تصاویر
نحوه ی اضافه کردن کد های اسکیما
استفاده از کدهای Microdata
Microdata مجموعه ای از برچسب ها است که هدف آن قابلیت آسان تر شدن قابلیت خواندن عناصر HTML با تگ های ماشین است. Microdata یک مکان عالی برای شروع به کارمبتدیان است زیرا استفاده از آن بسیار آسان میباشد.
قبل از اینکه شروع به اضافه کردن طرح کلی به صفحات وب خود کنید، باید نوع آیتم محتوا را در صفحه وب خود مشخص کنید
به عنوان مثال آیا محتوای وب شما تصویر است یا ویدئو؟
چگونه از Schema Markup استفاده کنیم؟
مرحله اول: به راهنمای گوگل (Google'sStructuredDataMarkupHelper) از طریق لینک زیر بروید:
https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0
مرحله دوم :نوع اطلاعاتی که شما تصمیم به نشانهگذاری دارید را انتخاب کنید.
سپس در کادر، URL صفحه یا مقالهای که میخواهید نشانهگذاری کنید را قرار دهید.
اسکیما چطور بر سئو سایت تاثیر میگذارد؟
زمانی که با استفاده از اسکیما، سایتتان را نشانهگذاری میکنید، مثل این است که به موتورهای جستجو آدرس میدهید تا بتوانند سایتتان را پیدا کنند. زیرا به کمک این نشانهها موتور جستجو کلمات کلیدیتان را راحتتر تشخیص میدهند و نتایج بهتری را در صفحه نتایج جستجو در اختیار کاربران قرار میدهند. اسکیما با افزایش ریچ اسنیپتِ محتوایتان، کمک میکند نسبت به رقبایی که رتبه بالاتری از سایت شما دارند، نرخ کلیک (CTR) بالاتری به دست آورید. این نکتهی بسیار مهمی است زیرا تحقیقات نشان میدهد اسکیما میتواند 30-15 درصد نرخ کلیک سایتتان را بالا ببرد. با بهبود نرخ CTR سایتتان، مطمئنا شانس بیشتری برای دیده شدن در صفحه نتایج جستجو خواهید داشت.
روشهای افزودن اسکیما به سایت
برای استفاده از کدهای اسکیما در سایت روشهای مختلفی وجود دارد؛ روشهایی مثل نوشتن کدهای اختصاصی، استفاده از افزونههای آماده یا ابزارهای رایگان. بااینحال همانطور که قبلا گفتیم گوگل، میکرودیتا را به سایرین ترجیح میدهد. در ادامه مراحل انجام روش میکرودیتا و روش استفاده از یک نرمافزار ساده و کاربردی را آموزش خواهیم داد.