5 اشتباه رایج در طراحی صفحه لندینگ پیج
6 دقیقه
شاید با خود فکر کنید که تمام صفحه های سایت برای مخاطب اهمیت ندارد و تنها صفحه اصلی مهم است. ولی بهتر است بدانید که اهمیت صفحه فرود یا لندیگ پیج همانند دیگر قسمت های وب سایت بسیار بالا است. اگر شاهد پایین بودن نرخ تبدیل و نرخ پرش (Bounce rate) هستید، قطعا اشتباهاتی در صفحه فرود دارید. ( طراحی سایت در مشهد )
لید جنریشن چیست؟
لید جنریشن در واقع به عملی گفته میشود که، باعث جذب مخاطب، برقراری ارتباط او با وب سایت و در نهایت منجر به خرید از سایت شما شود.
برای اینکه بتوانید لید جنریشن را به خوبی پیاده سازی کنید، باید سرتیتر درشت (Bold) انتخاب کنید. در کنار این مطلب باید اسنیپت جذاب و کال تو اکشن (call to action) را طوری قرار دهید که در نگاه فرد نسبت به سایر قسمت های صفحه متفاوت به نظر برسد.
ضعیف بودن لید جنریشن (Lead Generation)
اشتباه رایجی که اغلب دیده شده، این است که طراحان سایت سعی میکنند تمام گزینه های مختلف را در آن واحد به کاربر نمایش دهند. بنابراین این کار باعث گیج شدن مخاطب می شود و شما نتیجه مطلوبی از این کار دریافت نمی کنید.
این مورد نه تنها باعث می شود کاربر صبرش تمام شود، بلکه وجود عناصر زیاد در صفحه؛ سرعت بارگذاری سایت را کاهش داده و اصطلاحا سایت سنگین می شود.
بهینه نبودن سایت برای کاربران موبایلی
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همه گیری استفاده از موبایل، اکثر کاربران کارهای روزمره خود را با تلفن های همراه انجام می دهند. برای همین بهینه سازی سایت برای موبایل اهمیت زیادی دارد.
اگر این موضوع نادیده گرفته شود، باعث کم شدن نرخ تبدیل کاربر به مشتری می شود؛ که برای وب سایت شما مضر است. در نظر بگیرید کاربر هدف با موبایل وارد لندینگ پیج شما شده، ولی با صفحه ای رو به رو می شود که از نظر نمایش نامتناسب است. مطمئن باشید که سریعا سایت شما را ترک خواهد کرد.
این موضوع حتی برای گوگل هم مهم است. اگر صفحه شما برای تلفن های همراه بهینه باشد، باعث می شود که سریع تر ایندکس شده و رتبه بهتری دریافت کنید. یعنی اگر داده های مهم وب سایت برای نمایش در موبایل در دسترس نباشد، رتبه سایت شما در گوگل افت بسیاری خواهد داشت.
نامرتب بودن رابط کاربری
نامرتب بودن رابط کاربری، می تواند به کلی باعث نتیجه نگرفتن از صفحه فرود شود. به طوریکه اگر پیام و پیشنهاد شما برای بازدید کنندگان واضح و روشن نباشد، صفحه شما بی کیفیت به نظر می رسد، بنابراین لندینگ پیج شما نمی تواند جذب کاربر را به درستی انجام دهد.
یک زندگی واقعی را در نظر بگیرید. زمانی که اطراف شما شلوغ باشد، یعنی نظم خاصی نداشته باشد؛ قطعا راندمان کار و تمرکز پایین می آید. همین امر در صفحه فرود باعث می شود که کاربر نتواند تمرکز کافی روی هدف خود داشته باشد.
می توانید به جای اینکه تمام موارد را در یک صفحه قرار دهید، سعی کنید با رعایت نظم، برند خود را در ذهن کاربر هک کنید. با توجه به آمار گوگل، رفتار افراد بازدید کننده صفحه فرود؛ تاثیر بسیار زیادی در رتبه وب سایت دارد.
اگر کاربری که به وب سایت شما آمده، نتواند با رابط کاربری ارتباط برقرار کند یا اصطلاحا تعامل بین مخاطب و سایت ایجاد نشود، موتور جستجو با استفاده از الگوریتمی که دارد این نشانه را عدم ارتباط وب سایت با کلمه کلیدی در نظر می گیرد. این موضوع باعث می شود رتبه سایت شما افت زیادی داشته باشد.
نا مفهوم بودن کال تو اکشن (call to action)
نامفهوم بودن کال تو اکشن باعث می شود، هدف کلی صفحه فرود که بازدید کننده را به مشتری تبدیل می کند، به درستی انجام نشود. ولی اگر تمام ضوابط را به درستی رعایت کنید، این اتفاق در نهایت از طریق دکمه فراخوانی (CTA) رخ می دهد.
اگر دکمه CTA مبهم و گیج کننده باشد، کاربر زمان انتخاب دچار سردرگمی می شود. در نتیجه هدف کار، که تبدیل کاربر به مشتری است به درستی انجام نخواهد شد. علاوه بر این موضوع اگر هنگام کلیک کردن حس بی اعتمادی در مخاطب ایجاد شود، باعث می شود کاربر روی دکمه مورد نظر ما کلیک نکند و سریعا سایت را ترک کند.
مقاله مرتبط: کال تو اکشن چیست و چه کاربردی دارد؟ | CTA به زبان ساده
یکی دیگر از مشکلات صفحه فرود زیاد بودن دکمه های CTA است، این کار اصلا پیشنهاد نمی شود؛ زیرا باعث گیج شدن بازدید کننده می شود.
به یاد داشته باشید شما هستید که در هدایت کاربر به دیگر صفحات سایت خود نقش دارید، پس لازم است دستور العمل های واضحی در انتقال کاربر به قسمت های دیگر وب سایتتان به کار بگیرید.
قرار دادن تصاویر دلخواه و نامتناسب
معمولا استفاده از عکس های آماده که در اینترنت است، سرعت کار را افزایش داده و این موضوع ادامه روند تولید محتوا را ساده تر می کند. اما اشتباه رایجی که اکثر افراد در طراحی سایت انجام میدهند، قرار دادن تصاویر دلخواه و غیر مرتبط است در مقالات است. این اشتباه باعث کاهش اعتبار وبسایت شما نزد کاربران می شود.
زمانی که از صفحه فرود صحبت می کنیم، بهتر است که از تصاویر تخصصی و منحصر به فرد خودتان استفاده کنید؛ یا اگر قصد انتخاب عکس از اینترنت را دارید، عکس هایی که حرفه ای تر هستند را انتخاب کنید.
محتوای وب سایت، اعتبار شما نزد خواننده محسوب می شود. با توجه به اینکه تعامل با کاربر از طریق محتوا صورت می گیرد، بهتر است که این ارتباط را با قرار دادن عکس های حرفه ای تر حفظ کنید تا روند جذب کاربر برای شما آسان تر شود.
اهمیت تصاویر زمانی مشخص می شود که شما با تولید یک محتوای حرفه ای، سعی داشته اید به کاربر این احساس را منتقل کنید که خدمات یا محصولات شما کاملا تخصصی است. بنابراین باید از عکس مناسب استفاده کنید، تا شخص بازدید کننده خود را در حال استفاده از محصول شما ببیند.
همانطور که گفتیم سرعت و راندمان کار بسیار مهم است، از عکس های اینترنتی می توانید برای صفحات کم اهمیت تر یا پست های وبلاگ استفاده کنید تا سرعت کار افزایش یابد.
اما برای صفحه های مهم، که باعث معرفی کسب و کار شما به مخاطبان می شود؛ بهتر است از تصاویری استفاده شود که منحصر به فرد بوده و برند شما را به کاربران معرفی کند.
جمع بندی
برای اینکه صفحه فرود موثر باشد، باید با تمرکز کامل و با بکار گیری روشی مناسب پیام خود را به کاربران منتقل نمایید. با رعایت نکات این مقاله، در واقع شما از تمام ظرفیت صفحه لندینگ پیج خود؛ در طراحی سایت بهره برده اید. همچنین احتمال موفقیت خود را به میزان بسیار زیادی افزایش می دهید.