صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست | نکات مهم در طراحی صفحه لندینگ پیج
8 دقیقه
صفحه فرود یا لندینگ پیج، همان دیدار اول یک شخص با وب سایت شماست. در علم تبلیغات در اینترنت، به هر صفحه ای که کاربر در آن وارد می شود یا به اصطلاح بر آن فرود می آید، صفحه فرود (به انگلیسی Landing Page ) می گویند. در واقعیت پس از اینکه کاربر یک بنر تبلیغاتی یا تبلیغ متنی روی آگهی کلیک می کند، وارد صفحه فرود متصل به بنر یا تبلیغ متنی می شود. معمولا یک صفحه فرود به صورت مجزا از صفحات اصلی یک وب سایت طراحی می شود و به همین دلیل است که Navigation کلی وب سایت در آنها اعمال نمی گردد. دلیل مشخصی برای این اتفاق وجود دارد؛ Navigation در صفحه های فرود آورده نمی شود که عمل نهایی کاربر محدود گردد و آگهی دهنده قادر باشد بواسطه صفحه فرود طراحی شده، به هدف نهایی اش برسد.
کمپین های تبلیغاتی زیادی در دنیا وجود دارد؛ اما نقطه مشترک تمام کمپین های موفق، صفحه فرود می باشد. هر چقدر که شما برای طراحی این صفحه مهم و حساس در وبسایت خود وقت بگذارید، نرخ تبدیل به صورت چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت خواهد دید که هزینه تبلیغات به چه صورت برای شما کاهش می یابد. حال سوال این است که طراحی صفحه فرود به صورت اصولی چگونه است؟ در این مقاله بیشتر برای شما این موضوع را تشریح می کنیم.
لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟
در حقیقت این Page یک صفحه مجزا و مستقل در هر وبسایت می باشد، اگر بخواهیم به صورت جزئی و ریز به صفحه فرود یا Landing Page نگاه بیندازیم، کار اصلی صفحه فرود تبدیل کردن بازدید کننده به لید (سرنخ بازاریابی) می باشد. تنها تمایز این صفحه نسبت به سایر صفحات سایت، پر کردن فرم به وسیله کاربر است.
معمولا زمانی پر کردن فرم کاربرد دارد که کاربران می خواهند به یک محتوا دسترسی پیدا کرده یا در مسابقه ای شرکت داده شوند، ولی باز هم بستگی به هدف تیم بازاریابی دارد که چه استراتژی را در پیش می گیرند. نقش این صفحه تبدیل کردن بازدید کننده وبسایت از طریق نشان دادن تبلیغات به مشتری می باشد.
مقاله مرتبط: 6 اشتباه رایج در طراحی صفحه لندینگ پیج
انواع صفحه فرود
عموما دو نوع صفحه فرود وجود دارند که عبارتند از:
- صفحات فرودی که هدفشان وارد کردن یک مخاطب به صفحه ای دیگر است و این عمل بواسطه یک کلیک انجام می شود. به همین علت به آنها صفحات فرود Click Through می گویند.
- صفحات فرود دیگری هم هستند که جهت افزایش مخاطب بالقوه طراحی می شوند و عموما یک فرم به همراه خود دارند. به این صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation نیز می گویند.
در ادامه به طور مفصل به شرح این دو شکل صفحه فرود می پردازیم:
صفحات فرود Click Through
هدف این گونه صفحات فرود، این است که بازدیدکننده ی سایت وارد صفحه ای دیگر شود. طبق روند فروش در فروشگاه های اینترنتی، این صفحه ها می توانند جهت معرفی یک محصول و یا قانع سازی مخاطب مورد نظر به هدف تعریف شده قرار گیرد که آنها را در نهایت به مرحله تصمیم گیری نزدیک تر می کنند. معمولا در مرحله بعد از معرفی محصول و یا قانع کردن مخاطب و کلیک کردن روی دکمه فراخوان Call-to-Action Button، مخاطب برای تصمیم گیری می تواند با دو عمل متفاوت دیگر نیز مواجه شود.
۱- ثبت نام بعد از ورود به وب سایت
۲- افزودن به سبد
این گونه صفحات فرود به دلیل اطلاعات زیادی که به بازدیدکننده ارائه می دهند، عموما فرد را به مرحله خرید نزدیک می کنند. کمپین های تبلیغاتی ای که این گونه صفحات فرودی را به همراه خود دارند، نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالایی به ارمغان می آورند و موجب افزایش فروش می شوند.
تحقیقات و بررسی ها درسطح بین المللی نشان می دهد که در چنین صفحات فرودی، آوردن جزییات بیشتر است که موجب افزایش میزان نرخ تبدیل می شوند.
صفحات فرود مختص به Lead Generation
این گونه صفحات فرود جهت دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان استفاده می شوند. معمولا این اطلاعات جهت ایجاد موقعیت فروش بالقوه دریافت می شوند و شامل اطلاعات کاربر از قبیل نام و نام خانوادگی، ایمیل، شهر سکونت و غیره هستند. این گونه صفحات فرود دارای یک فرم می باشند که نسبت به هدف صفحه فرود و همچنین نوع کسب و کار آگهی دهنده، متغیر می باشند.
صفحه فرود با چه اهدافی طراحی می شود؟
صفحه فرود با اهدافی مختلف طراحی می شود و هر کسب و کاری می تواند هدفی متفاوت از طراحی لندینگ پیج داشته باشد، اما معمولا لندینگ پیج ها به دنبال دستیابی به یکی از اهداف زیر هستند.
۱- دریافت راه ارتباطی برای مخاطبان
اکثر کسب و کارها جهت تحقق هدف دریافت اطلاعات کاربران لندینگ پیج طراحی می کنند، صفحه ای را طراحی کرده و در آن صفحه ارزشی برای کاربر ایجاد می کنند که کاربر تمایل پیدا می کند تا راه ارتباطی خود مانند ایمیل یا شماره تماس را وارد کند.
که رایج ترین حالت دریافت ایمیل است، اما برخی از کسب و کارها بسته به نوع مخاطبان خود به دنبال دریافت شماره تماس نیز هستند.
۲- فروش مستقیم محصول یا خدمت
در بعضی از مواقع هدف از ایجاد صفحه فرود، فروش مستقیم یک محصول یا خدمت است، مثلا برخی از صفحات فرود دیجی کالا جهت فروش یک محصول یا یک گروه از محصولات مشخص طراحی شده اند.
چند نکته مهم برای طراحی صفحه فرود
نکات زیادی در رابطه با طراحی صفحه فرود وجود دارد، در این بخش به مهمترین آن ها می پردازیم:
طراحی ساده صفحه فرود
در این مسئله باید حواس شما به سادگی باشد، زیرا سادگی و ظاهر صفحه تاثیر بسیار زیادی روی کمپین و نرخ تبدیل آن خواهد داشت. در اصل کار صفحه فرود، تبدیل کردن بازدید کننده به مشتری می باشد. پس در نتیجه برای ما مهم است که تمام عناصر صفحه بر اساس هدفی که ما داریم حرکت کنند. یکی از عناصری که تاثیر بسیار زیادی روی این مسئله دارد، رنگ ها هستند. رنگ ها می توانند در افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل بسیار تاثیر گذار واقع شوند.
مقاله مرتبط: بهینه سازی نرخ تبدیل کلید طلایی کسب و کارها
می توانید به کمک رنگ ها در لندینگ پیج تضاد ایجاد کنید (ایجاد CTA های قوی) تا بتوانید توجه کاربران را جلب نمایید. وجود چندین CTA در یک صفحه باعث می شود تا مخاطب گیج شده و شما به هدف خود نرسید.
انتخاب عنوان مناسب برای صفحه
برای اینکه بتوانید کاربری را متقاعد به انجام کاری کنید، تنها چند ثانیه فرصت خواهید داشت. پس سعی کنید تا از عنوان های جذاب و تاثیر گذار استفاده کنید، تا این مسیر برای شما کوتاه تر شود. یکی از تخصص هایی که در این زمینه بسیار کاربرد دارند، کپی رایتینگ است. این قضیه را جدی بگیرید چون با این روش می توانید نرخ تبدیل خود را با رعایت همین نکته ساده چند برابر کنید.
از فرم های کوتاه استفاده کنید
هر بازاریابی حق دارد تا در زمینه دانستن اطلاعاتی همچون سن، میزان تحصیلات، ایمیل، شماره تماس و ... علاقه مندی نشان بدهد، در این صورت می تواند کمپین های تبلیغاتی که ایجاد می کند، به صورت هدفمند تری آن ها را برنامه ریزی نماید. اما این کار اشتباه است، زیرا وجود فیلد های خالی زیاد در یک صفحه کاربر را نسبت به پر کردن آن بی علاقه می کند.
پس تا جایی که می توانید این فرم ها را کوتاه تر کنید. برای مثال می توانید هنگام طراحی سایت فرم خود را فقط از دو فیلد نام خانوادگی، ایمیل یا شماره تماس بسازید.
استفاده کردن از جلوه های بصری
برای اینکه بتوانید توجه کاربر را به صفحه فرود جلب کنید، می توانید از ابزار های خاصی مثل عکس، فیلم یا انیمیشن برای این کار استفاده کنید. سعی کنید تبلیغاتی که برای کاربر درست می کنید، دقیقا مشابه همان المان های لندینگ پیج باشند؛ تا زمانی که کاربر به این صفحه مراجعه می کند، با ظاهری نا آشنا و جدید روبرو نشود.
در چارچوب برند خود عمل کنید
به رنگ و لوگو در تبلیغاتی که برای کاربر درست می کنید بسیار توجه کنید، زیرا وقتی کاربر از طریق تبلیغات به صفحه فرود انتقال می یابد؛ اولین چیزی که توجه کاربر را به خود جذب می کند رنگ و لوگو صفحه سایت می باشد. پس چه بهتر که به جای ساخت صفحات رنگارنگ از Brand Book خود ایده بگیرید و بر اساس آن رنگ و لوگو را استفاده کنید.
در کاربران حس اعتماد را به وجود آورید
در طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن حتما توجه داشته که قسمت نظرات را در صفحه فرود بگذارید، در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است، 84% از کاربران وقتی قسمت نظرات را در Landing Page می بینند، حس اعتماد در آن ها به وجود می آید؛ زیرا کاربران به نظرات آن صفحه مثل دوستان خود اعتماد دارند. در نتیجه اگر می توانید از نظرها و بازخورد های مثبتی که در گذشته به دست آورده اید در صفحه فرود خود استفاده کنید. این مسئله در تبدیل کاربران به مشتری تاثیر بسیار فراوانی دارد.
لازم به ذکر است که اعتماد تنها از طریق این فاکتور بدست نمی آید و روش های زیاد دیگری در این مسئله دخیل هستند، مانند نمایش مجوز های اخذ شده، تایید سلبریتی ها، لوگوی برند های همکار و ... در این زمینه می توانند کمک کننده شما باشند.
انجام تست را به هیچ وجه فراموش نکنید
طراحی صفحه فرود (Landing Page) هیچ زمان انتها ندارد، اگر می خواهید در این راستا بهترین نتیجه را کسب کنید؛ همیشه باید تست های مختلفی را بر روی صفحات لندینگ خود پیاده سازی نمایید. این کار باعث می شود تا شما بهترین صفحه فرود را برای خود بسازید.
نرخ تبدیل خود را همیشه بررسی کنید، این عمل باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام شود و نتیجه آن را باید مشاهده نمایید، تا به بهتر شدن خود کمک کنید. همچنین سعی کنید این روند را به صورت همیشگی انجام دهید.
جمع بندی
هنگام طراحی سایت پیشنهاد های زیادی برای طراحی اصولی صفحه فرود می شود، ما سعی کردیم تا کاربردی ترین آن ها را برای شما بازگو کنیم. اما همیشه به یاد داشته باشید، A/B تست را همیشه بگیرید. شما باید همیشه نرخ تبدیل لندینگ را زیر نظر داشته باشید، اگر می خواهید بهترین نتیجه را در این راستا کسب کنید، بایستی با تیم طراحی و بازاریابی همکاری زیادی داشته باشید تا بهترین نتیجه برای صفحه لندینگ ایجاد شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله نرخ تبدیل شما افزایش یابد و بتوانید در زمینه فروش بهترین عملکرد را داشته باشید.